سیستم قرقره چیست و چه کاربردی برای جابجایی اثاثیه دارد؟

اسباب کشی

گاهی اوقات بلند کردن اجسام سنگین با نیروی انسانی کاری دشوار است. برای این منظور می‌توان از ابزاری ساده به نام قرقره برای جابجایی وسایل سنگین از جمله اثاثیه منزل استفاده کرد. قرقره ماشین ساده‌ای است که بلند کردن یا حرکت دادن یک جسم سنگین را آسان‌تر می‌کند.

سیستم قرقره چیست؟

سیستم قرقره دارای حداقل یک چرخ و مقداری طناب است. این سیستم شامل چرخی است که روی یک محور یا یک میله قرار دارد. وظیفه اصلی قرقره پشتیبانی از حرکت و تغییر جهت یک کابل یا تسمه محکم یا انتقال قدرت بین میله و کابل یا تسمه است. قرقره ممکن است دارای یک یا چند شیار بین لبه‌ها در دو طرف آن برای قرار دادن کابل یا تسمه باشد. عامل محرک یک سیستم قرقره طناب، کابل، تسمه یا زنجیر است.

کاربرد قرقره در بلند کردن اثاث سنگین منزل

از زمان قدیم از قرقره‌ها برای آسان‌تر شدن بلند کردن وسایل سنگین استفاده می‌شده است. قرقره ماشین ساده‌ای است که با چرخ و طناب یا زنجیر کار می‌کند. از قرقره‌ها می‌توان در همه جا استفاده کرد. ما از قرقره برای بلند کردن جسمی که بسیار سنگین‌تر از توان خودمان باشد استفاده می‌کنیم.

استفاده از این ماشین ساده، می‌تواند نیرویی چندین برابر نیروی بدن انسان را تولید کند. علاوه بر جابجایی اثاثیه و بلند کردن اشیای سنگین، قرقره‌ها را می‌توان به تنهایی یا با تعداد زیادی قرقره که با هم کار می‌کنند برای حمل و نقل افراد یا اثاثیه بزرگ نیز بکار برد. امروزه قرقره‌های پلاستیکی نیز برای حمل بارهای کوچک در بازار موجود هستند.

کاربرد قرقره در بلند کردن اثاث سنگین منزل

محاسبه رایگان هزینه سرویس اسباب‌کشی!

سیستم قرقره چگونه کار می‌کند؟

قرقره ماشین ساده‌ای است که از یک طناب و یک چرخ شیاردار تشکیل شده است. طناب در شیار چرخ قرار می‌گیرد و با کشیدن طناب، چرخ می‌چرخد. قرقره‌ها معمولاً برای بلند کردن اجسام به خصوص اثاثیه سنگین استفاده می‌شوند. جسمی که توسط غلتک بلند می‌شود بار نامیده می‌شود.

قرقره‌ها حرکت دادن اجسام را آسان‌تر می‌کنند و یکی از ترفندهای اسباب کشی به حساب می‌آیند. کشیدن یک طناب به سمت پایین آسان‌تر از بلند کردن یک جسم سنگین به سمت بالا است. زمانی که از دو طناب و چرخ استفاده می‌شود، نیروی لازم برای بلند کردن وزنه به نصف کاهش پیدا می‌کند.

قرقره‌ای که در سیستم آن از دو طناب برای نگه داشتن یک جسم استفاده می‌شود قرقره متحرک و قرقره‌ای که فقط از یک طناب استفاده می‌کند قرقره ثابت نامیده می‌شوند. با تغییر جهت نیرو توسط سیستم قرقره فرد می‌تواند از وزن خود برای افزایش فشار استفاده کرده و کار جابجایی اثاثیه سنگین بسیار آسان‌تر می‌شود.

قطعات قرقره

قطعات یک قرقره به شرح زیر است:

  • نمای بیرونی: قسمت‌های اطراف قرقره نما نامیده می‌شود. نمای قرقره از مرکز امتداد می‌یابد و از طرفین به سمت پایین می‌رود. قسمت میانی بیرون زده تاج نام دارد. نمای قرقره یا ساده است یا شیار “V” روی آن ایجاد شده است.
  • توپی چرخ: توپی چرخ قسمت مرکزی یک قرقره است که دارای سوراخی برای میله می‌باشد.
  • بازوها: به قسمت‌های اتصالی که به نما و توپی قرقره متصل می‌شوند، بازوها می‌گویند. تعداد این بازوها با توجه به قطر قرقره و کاربرد آن متغیر است. ممکن است قرقره دارای چهار، شش یا هشت بازو باشد.
  • منفذ: منظور از منفذ، سوراخ موجود در توپی قرقره است.

استفاده از قرقره در بلند کردن اثاث سنگین منزل

انواع قرقره

معادل انگلیسی قرقره Pulley است. برای مکانیسم و کارهای مختلف از انواع قرقره‌های زیر استفاده می‌شود:

  1. قرقره ثابت
  2. قرقره متحرک
  3. قرقره مرکب

انواع قرقره

1. قرقره ثابت

قرقره ثابت در انگلیسی معادل Fixed Pulley است. در این نوع سیستم، قرقره به یک نقطه ثابت و طناب به یک جسم متصل می‌شود. چرخ و محور قرقره ثابت طوری طراحی شده‌اند که در یک مکان قرار بگیرند. این قرقره شامل یک ظرف استوانه‌ای می‌شود که به یک نقطه متصل است. در این حالت یک طرف طناب به سمت پایین و طرف دیگر به سمت بالا کشیده می‌شود.

برای پایین کشیدن این قرقره از نیرویی مشابه با آن چه برای بلند کردن جسم با دست خودتان بکار می‌برید نیاز دارید. با این حال، جهت نیرو تغییر می‌کند. استفاده از این مدل قرقره کارایی بالایی دارد زیرا زمانی که آن را به سمت پایین می‌کشید، می‌توانید از وزن خود برای ایجاد فشار استفاده کنید.

2. قرقره متحرک

قرقره متحرک در انگلیسی معادل Movable Pulley است. در این نوع قرقره، طناب به نقطه‌ای ثابت متصل می‌شود و سر دیگر طناب آزاد می‌ماند. قرقره به جسمی که باید حرکت دهید وصل می‌شود. وقتی طناب را می‌کشید، حرکت می‌کند و قرقره جسم را بلند می‌کند. این سیستم برای بالا بردن جسمی که در سطحی پایین‌تر از شما قرار دارد عالی است.

اگر هر دو طرف سیستم قرقره متحرک ثابت باشد و طناب بین نقاط ثابت کشیده شود، سیستم مانند چرخ و محور عمل می‌کند. زیرا در صورت وارد شدن نیرو به آن جسم می‌تواند در راستای طناب حرکت کند.

3. قرقره مرکب

معادل انگلیسی قرقره مرکب Compound Pulley است. قرقره مرکب از قرقره‌های ثابت و متحرک تشکیل شده است. استفاده از این قرقره باعث سبک شدن بار می‌شود و امکان تغییر جهت نیرو را نیز فراهم می‌کند. این نوع قرقره برای جابجایی اثاث منزل بسیار ایده آل هستند. این نوع قرقره به‌گونه‌ای طراحی شده که نیروی لازم برای بارگیری تا کمتر از نصف بار واقعی کاهش یابد.

این سیستم‌ها معمولاً در سازه‌های ساختمانی و بر روی جرثقیل‌ها برای بلند کردن اجسام سنگین مانند بتن و فولاد نصب می‌شوند. این نوع قرقره به عنوان سیستم قرقره ترکیبی نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که در بالا گفتیم قرقره مرکب بهترین گزینه برای جابجایی اثاثیه و وسایل سنگین منزل است.

مزایای سیستم قرقره برای بلند کردن اثاث سنگین

  • با کمک قرقره نیروی وارده در هنگام بلند کردن بارهای سنگین تا حد زیادی کاهش می‌یابد و در نتیجه مزیت مکانیکی ایجاد می‌شود.
  • فرآیند بلند کردن اشیا با کمک قرقره پروسه‌ای بی صدا است.
  • با کمک قرقره می‌توان جهت نیروی وارده را تغییر داد.
  • این وسیله ساده اما کاربردی، مقدار نیروی مورد نیاز برای بلند کردن اجسام سنگین را به حداقل می‌رساند.
  • ساخت قرقره‌ها ارزان‌تر و آسان‌تر از چرخ‌دنده‌ها است.
  • با این که سیستم قرقره از قطعات متحرکی تشکیل شده است، در نتیجه نیازی به روغن کاری نیست.

قرقره برای بلند کردن اثاث سنگین

برای اسباب کشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

کاربرد قرقره در زندگی روزمره

  1. در آسانسورها از چند قرقره استفاده می‌شود.
  2. سیستم بالابر برای حمل بار و جابجایی اثاثیه در واقع یک سیستم قرقره است که بالا بردن اثاث از طبقات را آسان‌تر می‌کند.
  3. قرقره‌های ساختمانی که برای بلند کردن و نگه داشتن مصالح ساختمانی بکار می‌روند.
  4. قرقره‌ها در وسایل ورزشی از جمله تردمیل نیز کاربرد دارند.
  5. جرثقیل هم نوعی سیستم قرقره است که در ساختمان سازی بکار می‌رود.
  6. در راه‌اندازی بادبان قایق‌ها نیز از قرقره استفاده می‌شود.
  7. بالا و پایین رفتن درب‌های گاراژ نیز یکی از موارد کاربرد قرقره است.
  8. افرادی که به صخره نوردی می‌روند نیز از قرقره برای سهولت صعود خود استفاده می‌کنند.
  9. تسمه تایم خودروها نیز نوعی قرقره است.

جمع‌بندی

همانطور که در بالا توضیح دادیم، قرقره چرخی با لبه‌های شیاردار است که برای تغییر جهت نیروی وارد شده به طناب کار می‌کند و برای بلند کردن وزنه‌های سنگین استفاده می‌شود. انواع زیادی از قرقره وجود دارد و عملکرد آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. جابجایی اثاث منزل به تنهایی و با نیروی انسانی اغلب کاری دشوار و زمانبر است.

خوشبختانه قرقره‌ها در زندگی روزمره ما جایی ثابت پیدا کرده‌اند و در آسان‌تر شدن جابجایی وسایل به ما کمک می‌کنند. با کمک افراد حرفه‌ای و با استفاده از تجهیزات پیشرفته باربری همچون قرقره می‌توانید اسباب کشی ایمن و کم هزینه‌ای را تجربه کنید.

اثاث‌کشی و بسته‌بندی لوازم با تیم کاربلد آچاره

سوالات متداول

سیستم قراره چیست؟

قرقره دارای حداقل یک چرخ و مقداری طناب است. چرخ روی یک محور یا یک میله قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی قرقره پشتیبانی از حرکت و تغییر جهت یک کابل یا تسمه محکم یا انتقال قدرت بین میله و کابل یا تسمه است.

انواع قرقره برای جابجایی اجسام سنگین چه هستند؟

1. قرقره ثابت
2. قرقره متحرک
3. قرقره مرکب

4.7/5 - (631 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا