ترمیم موهای آسیب دیده

زیبایی و سلامتمراقبت از مومو

حفظ سلامت موها دشوار است، حفظ موهای زیبا دشوارتر است. هنگامی که ما به طور مداوم موهای خود را با مواد شیمیایی  رنگ و دکلره میکنیم و با ابزارهای حالت‌دهنده فرم می‌دهیم، جلوگیری از خشکی و آسیب دیدگی موها سخت است. رشته مو دارای 3 لایه است، مدولا، قشر و کوتیکول. بصل‌النخاع لایه داخلی، قشر در وسط و بیرونی کوتیکول است. همه مواد شیمیایی، رنگ و دکلره و عوامل دیگر مانند آلودگی، نور خورشید و غیره در آسیب به تارهای مو نقش دارند. اما  از شنیدن اینکه هنوز راه‌هایی برای ترمیم موهای خشک و وز و سوخته وجود دارد، خوشحال خواهید شد. ترمیم موهای آسیب دیده بر اثر رنگ و دکلره موضوع این بخش از مجله آچاره است برای شناخت این راه‌ها با آچاره همراه شوید.

چگونه تارهای مو آسیب می بینند؟

موهای شما ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببینند. عامل محیطی شایع ترین دلیل است. به عنوان مثال، گرد و غبار می‌تواند باعث شود تارهای مو گره بخورند. این امر باعث می شود لایه بیرونی مو یعنی کوتیکول‌ها خراشیده شوند. همچنین، اشعه ماوراء بنفش خورشید موها را می‌سوزاند.علاوه براین، ابزارهای حرارت‌دهنده(سشوار،اتو مو، بابلیس)، ساختار مو را ضعیف کرده و از بین می‌برند. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو باعث کاهش فیبر در کوتیکول مو می‌شوند، رنگ و ساختار طبیعی مو ضعیف شده و تغییر می‌کند. منجر به شکافتن انتهای مو و شکستگی آن می‌شود.

بیشتر بخوانید هافلایت چیست؟

چگونه به ترمیم موهای آسیب دیده بپردازیم:

موهای خود را مرتب کنید

همانگونه که ناخن‌های خود را هر چند وقت یکبار کوتاه می‌کنیم موهای ما نیز برای سالم ماندن نیاز دارند که مرتب شوند. بهتر است هر ۶ الی ۸ هفته یکبار حدود ۱ سانت از موهای خود را کوتاه کنید تا قسمت‌هایی که ضعیف و زبر شده‌اند جدا شده و موهای ما جلوه‌ای تازه بگیرند.

 از ماسک مو استفاده کنید.

موهای هیدراته: مراقبت خوب از مو، شامل یک ماسک موی مرطوب کننده خوب برای کمک به ترمیم موهای آسیب دیده در طول زمان و همچنین براق شدن موهاست. استفاده از ترکیبات طبیعی و روغن‌های گیاهی بهترین راه برای ترمیم موهای آسیب‌دیده و آبرسانی به آن‌هاست. می‌توانید از ماسک‌های طبیعی به ‌جای ماسک‌های شیمیایی استفاده کنید.

 موهای خیس را برس نزنید.

«برس زدن موهای خیس در صورتی مجاز است که برس مخصوص موهای خیس و شکننده داشته باشید که گره موها را باز کند.»  به دنبال شانه‌ای با دندانه پهن باشید که در مواقعی که موها در آسیب‌پذیرترین حالت خود هستند، در موها گیر نکند و به عنوان یک قاعده کلی، اگر موهای خیس را برس می‌زنید از اسپری‌های بازکننده گره مو استفاده کند تا موهای شما آسیب نبینند.

 از ضد آفتاب مو استفاده کنید.

ضد آفتاب مو برای محافظت از تارهای مو بسیار مهم است. درست مانند پوست، مو نیز در اثر اشعه ماورا بنفش آسیب می‌بیند. اگر مدتی را زیر نور آفتاب می‌گذرانید، کلاه به سر کنید یا از ضد آفتاب مو استفاده کنید.

 قرار گرفتن در معرض کلر را محدود کنید.

«در صورت امکان، از خیس شدن موهایتان در استخر جلوگیری کنید. استخرها مملو از کلر هستند که روغن‌های طبیعی موهای شما را از بین می‌برند و آن‌ها را خشک و آسیب دیده می‌کند.

استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن آرگان (که حاوی اسیدهای چرب و ویتامین E است) و روغن نارگیل خوب است تا موها را نرم و درخشان کنند. هنگامی که در موهای خود احساس خشکی زیادی می‌کنید، از کمی روغن آرگان استفاده کنید تا نرمی را به موهای خود بازگردانید. می‌توانید قبل از هر حمام موهای خود را با روغن نارگیل و آرگان چرب کنید تا چربی مورد نیاز موهایتان تامین شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

هر روز موهای خود را نشویید.

از شستن بیش از حد موهایتان بپرهیزید. این کار باعث می‌شود روغن‌های مفید مو از بین رفته و موهای شما خشک شوند. سعی کنید اجازه دهید موهایتان چربی طبیعی تولید کرده‌اش را، جذب کند تا ساقه و ریشه موهای شما لطافت و درخشندگی خود را حفظ کنند.

 مدل موهایتان را تغییر دهید.

برخی افراد عادت کرده موهای خود را سال‌های سال به یک مدل نگه‌دارند یا به مدلی خاص موهایشان را ببندند. این کار باعث آسیب و شکستگی موهای شما می‌شود. برای اینکه از اتفاق افتادن این جلوگیری کنید فقط کافیست موهایتان را شل ببندید یا مدل موهای خود را تغییر دهید. این کار از شکستگی و دوشاخه شدن موهایتان در نواحی خاص جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید معرفی کرم پودر برای پوست‌ سبزه 

 موهای خود را تحت حرارت شدید قرار ندهید.

می‌دانید که اگر موهای رنگ شده دارید، باید استفاده از دستگاه‌های فر، اتوهای مو و سشوار را به حداقل برسانید. اما اگر حتماً باید از ابزارهای حرارتی استفاده کنید، درجه دستگاه را روی کم نگه‌دارید و استفاده از اسپری‌های محافظت کننده مو در برابر حرارت را فراموش نکنید. حرارت علاوه بر خشک کردن موهای شما، رنگ موی شما را نیز تغییر می‌دهد.

 به پوست سر خود توجه کنید.

حتی گیاه هم اگر خاک مناسبی نداشته باشد؛ رشد نخواهد کرد. پوست سر خود را تقویت کنید قرص‌های تقویت کننده مو که دارای ویتامین B  و زینک هستند را فراموش نکنید. ویتامینه کردن موها وعلاوه بر بدن، بر جنس و ضخامت مو تاثیرگذار است. با ویتامینه نگه‌داشتن بدن خود موهایی نرم و درخشان خواهید داشت. رعایت کردن موارد گفته شده رشد موهای شما را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اگر به روشن کردن موهایتان فکر می‌کنید از یک متخصص کمک بخواهید.

ما به شما توصیه می کنیم برای رنگ یا دکلره کردن موهایتان ازیک حرفه‌ای کمک بخواهید. همه روشن کننده‌ها پتانسیل آسیب رساندن به مو را دارند، به همین دلیل است که بهتر است کار را  به متخصص رنگ مو بسپارید. چیزهای زیادی وجود دارد که ممکن است در خانه به موهای شما آسیب برساند: رنگ برای مدت طولانی روی مو می‌ماند، گرم کردن فویل‌ها موها را میسوزاند و… همه این موارد می‌تواند منجر به رنگ پریدگی و همچنین آسیب و شکستگی جدی موهای شما شود.

 با دقت بیشتری موهایتان را رنگ کنید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که موهای خود را مرتبا رنگ می‌کنید در انتخاب رنگ مو و مواد تشکیل دهنده موجود در آن دقت داشته باشید. رنگ موهای بدون آمونیک را انتخاب کنید. آمونیاک به موهای شما آسیب می‌رساند. سعی کنید از رنگ‌هایی با تناژ قرمز استفاده نکنید. تناژ قرمز به دلیل پیگمنت‌های قوی که دارد در موها شما فرو می‌رود و تا مدت‌های طولانی رنگ موهای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موهای قرمز به سختی رنگ از دست می‌دهند و دکلره کردن آن‌ها برای رسیدن به رنگ روشن تقریبا نشدنی به نظر می‌آيد. سعی کنید از رنگ‌هایی با تناژ دودی یا زیتونی استفده کنید. تا در صورت نیاز به راحتی آن را حذف کنید.

به هرحال ترمیم کردن موها به صورت ۱۰۰ درصد امکان پذیر نیست و شما مجبورید برای داشتن موهای سالم در نهایت آن‌ها را کوتاه کنید. اما ما در مجله آچاره به شما راه‌هایی را گفتیم تا از آسیب دیدن بیش‌از اندازه موهای خود جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید مواد غذایی مفید برای پوست

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا