تعمیر پکیج تعمیرپکیج

8 علت روشن نشدن پکیج بوتان!

پکیجسرمایش و گرمایشگرمایش

علت روشن نشدن پکیج بوتان از مهم‌ترین مواردی است که صاحبان این پکیج می‌خواهند هنگام روشن نشدن پکیج خود بدانند. امروزه، پکیج‌ها به خاطر مزایای خود در آپارتمان‌ها و خانه‌‌های ویلایی، جای موتورخانه و آب‌گرم‌کن را گرفته‌اند.

در کشور ما و در بین برندهای مختلف پکیج، برند بوتان به خاطر کیفیت و خدمات پس از فروش، طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل افراد زیادی در طول سال و به‌خصوص فصل زمستان با مشکل روشن نشدن پکیج‌های بوتان و برندهای دیگر مواجه می‌شوند.

این مقاله برای افزایش اطلاعات شما در زمینه شناخت دلایل روشن نشدن پکیج بوتان و جلوگیری از ایجاد این مشکل نوشته‌شده است. پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا این مشکل در تعمیر پکیج را در زمان کوتاهی برطرف کنید.

نکات کلیدی

  • قطعی گاز، انسداد لوله‌ها و رادیاتورها و گرفتگی دودکش رایج‌ترین دلایل روشن نشدن پکیج بوتان به‌شمار می‌روند.
  • نوسان جریان برق می‌تواند منجر به روشن نشدن پکیج بوتان شود.
  • برای جلوگیری از رسوب پکیج، لوله‌ها و خرابی آن‌ها از فیلتر مناسب و استاندارد استفاده کنید.
  • به‌منظور عملکرد بهتر این دستگاه، هر 2 ماه یک‌بار فیلترها و رسوب‌گیر پکیج را بررسی و تمیز کنید.

فهرست مطالب

آشنایی با پکیج‌های بوتان به‌همراه خطای روشن نشدن آن‌ها

قبل از شناخت دلایل روشن نشدن پکیج بوتان بهتر است بیشتر با انواع پکیج‌های این برند آشنا شوید. برند بوتان در این سال‌ها با توجه به استقبال مردم، مدل‌های مختلف پکیج آنالوگ و دیجیتال را به بازار عرضه کرده است.

در مدل‌های آنالوگ، شما باید برای پیدا کردن ایراد به نحوه چشمک ‌زدن چراغ پکیج بوتان دقت کنید و سپس به بررسی عملکرد قطعات بپردازید. در حال حاضر 2 مدل پارما و بیتا پکیج‌های آنالوگ بوتان هستند که تولید و روانه بازار می‌شوند.

در این مدل‌ها روشن و ثابت بودن چراغ قرمز، نشان از خرابی پکیج بوتان و روشن نشدن آن دارد. همچنین روشن و ثابت شدن چراغ زرد نیز دلیلی بر خرابی یا قطعی سنسور NTC پکیج و روشن نشدن دستگاه است.

علت روشن نشدن پکیج بوتان

در مدل‌های دیجیتال پکیج بوتان مشکل به‌صورت حرف انگلیسی در کنار عددی روی نمایشگر نشان داده می‌شود و در در این مدل‌ها، کدها کار پیدا کردن ایراد و قطعه معیوب را راحت‌تر کرده‌اند.

مدل‌های روما، پارما، پرلا، پرلا پرو، پاویا و CV424s، پکیج‌های دیجیتال بوتان هستند که خرابی خود را با کد خطا نشان می‌دهند. جدول زیر نمونه‌ای از کدهای خطا روشن نشدن پکیج بوتان در مدل‌های دیجیتال است:

مدل پکیچ کد خطا معرفی مشکل
 

 

   پرلا

     و

  پرلا پرو

E1 روشن نشدن پکیج بوتان به‌خاطر عدم توانایی در تشکیل شعله
E5 و E6 روشن نشدن پکیج بوتان به دلیل خرابی و قطعی NTC
E17 فعال شدن سنسور تشخیص دود
 

    پاویا

E1 روشن نشدن پکیج به‌خاطر نبودِ شعله
E06 وجود مشکل در NTC و سنسور تشخیص دمای آبگرم پکیج
E07 خرابی NTC و سنسور تشخیص دمای گرمایش پکیج
 

     روما

A01 تشکیل نشدن شعله به دلایل مختلفی مثل خرابی جرقه‌زن و گرفتگی مسیر خروج دود
A04 افت فشار آب پکیج
A11 مشکل در مشعل و انفجاری روشن شدن پکیج بوتان

8 دلیل روشن نشدن پکیج بوتان

برخی اوقات انواع پکیج بوتان دچار مشکل روشن نشدن پکیج می‌شوند و این مشکل در تمام پکیج‌های ایرانی و خارجی به دلایل یکسانی اتفاق میفتد. به‌طور معمول موارد زیر، مهم‌ترین دلایل روشن نشدن پکیج‌ بوتان به‌شمار می‌روند.

تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

1. گرفتگی در لوله‌ها و رادیاتورها

هنگام ایجاد رسوب و گرفتگی در مدار گرمایشی پکیج (لوله‌ها و رادیاتورها)، پکیج روشن نمی‌شود و در صورت روشن بودن نیز خاموش می‌گردد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده از فیلتر سختی‌گیر آب مثل سختی‌گیر پلی ‌فسفات در پکیج، رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج بوتان و تعویض لوله‌های آب فلزی قدیمی توصیه می‌شود.تعمیر پکیج بوتان

2. نرسیدن گاز کافی به پکیج به‌خاطر کاهش فشار

همان‌طور که می‌دانید گاز از عوامل اصلی روشن شدن و کار کردن پکیج‌ها است و افت فشار گاز باعث نرسیدن گاز کافی به پکیج و روشن نشدن پکیج‌های بوتان می‌شود.

در این شرایط چراغ قرمز پکیج‌های آنالوگ به‌طور ثابت روشن می‌ماند و پکیج‌های دیجیتال خطای E1 را نشان می‌دهند.

 3. وجود هوای زیاد در لوله‌ها و رادیاتورها

هوا گرفتن پکیج، دلیل دیگری برای روشن نشدن این دستگاه است. وقتی هوای اضافی در لوله‌ها وجود داشته باشد، آب گرم نمی‌تواند از پکیج به رادیاتورها برسد. به همین دلیل دستگاه خاموش شده و مشکل آن با ریست پکیج یا خاموش و روشن کردن مجدد نیز حل نمی‌شود.

در این حالت برای رفع مشکل باید رادیاتورها و پکیج را هواگیری کنید. در صورت حل نشدن این مشکل با هواگیری پکیج، مشکل از پمپ آب پکیج است. در این شرایط برای رفع این مشکل و تعمیر پکیج بوتان باید از تعمیرکار خبره کمک بخواهید.

4. وجود ایراد در میله یون (الکترود تشخیص شعله پکیج)

در پکیج‌ها برای تعیین کافی بودن گاز و مصرف صحیح آن از قطعه‌ای به‌نام میله یون استفاده می‌شود. در صورت خراب شدن این قطعه یا فاصله افتادن بین الکترود و شعله، شما شاهد روشن نشدن پکیج بوتان خواهید بود.

برای رفع مشکل روشن نشدن پکیج بوتان در این حالت باید نسبت به تعویض الکترود پکیج یا تنظیم فاصله دقیق الکترود و شعله اقدام کنید.

5. وجود مشکل در دودکش

گرفتگی دودکش پکیج یا نصب نادرست آن باعث جمع شدن دود و خاموش شدن پکیج می‌شود.

در بیشتر پکیج‌ها سنسور‌های تشخیص دود باعث خاموش شدن دستگاه و روشن نشدن آن خواهند شد. به همین دلیل همیشه به فاصله دودکش از دیوار خارجی و خالی بودن مسیر خروج آن توجه کنید.

6. افت فشار آب و نبود آب کافی در لوله‌ها

کاهش فشار آب مهم‌ترین علت روشن نشدن پکیج بوتان است. در هنگام افت فشار آب، سیستم خاموش کردن خودکار پکیج فعال و مانع از روشن شدن پکیج می‌شود.در این شرایط ابتدا میزان فشار آب مخزن را از طریق عقربه زیر پکیج بررسی کنید.

اگر عقربه عددی زیر 1 نشان دهد، نشانه‌ای از افت فشار آب است و باید به کمک شیر فشار آب، میزان آب ورودی را افزایش دهید.

در صورتی‌ که بعد از این‌ کار عقربه عددی بین 1 تا 2 را نشان نداد، باید برای تعمیر پکیج بوتان با تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.

7. خراب شدن برد

وجود ایراد و مشکل در برد پکیج یکی دیگر از دلایل روشن نشدن پکیج بوتان است. برای بررسی این مشکل در ابتدا موارد قبلی را بررسی کنید و در صورت نبود ایرادهای قبلی، برای بررسی برد و تعمیر پکیج بوتان با تعمیرکار مجاز و ماهر تماس بگیرید.

8. خرابی شمعک پکیج

به‌غیراز دلایل گفته‌شده، وجود مشکل در شمعک و سیستم جرقه‌زنی نیز می‌تواند دلیل دیگری برای روشن نشدن پکیج باشد.

در این شرایط به‌منظور مطمئن شدن از اینکه مشکل روشن نشدن مربوط به شمعک است، شیر آبگرم را باز کرده و با کبریت یا فندک شمعک را روشن کنید.

در صورت روشن شدن پکیج و شمعک، برای رفع ایراد شمعک و روشن شدن آن به‌طور خودکار، با تعمیرکار تماس بگیرید.روشن نشدن پکیج‌های بوتان

دلایل روشن نشدن پکیج بوتان

روشن نشدن پکیج از رایج‌ترین مشکل‌های مربوط به پکیج‌ برندهای مختلف است و افراد در زمان‌ها و حالت‌های مختلفی با مشکل خاموش بودن پکیج بوتان و روشن نشدن آن مواجه می‌شوند. در ادامه رایج ترین دلایل روشن نشدن پکیج بوتان را مرور خواهیم کرد:

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

روشن نشدن پکیج بعد از قطع و وصل شدن برق

بیشتر قطعات پکیج با برق کار می‌کنند و قطعی یا وجود نوسان برق، باعث روشن نشدن پکیج و حتی وارد شدن شوک به دستگاه می‌شود.

علت روشن نشدن پکیج در زمان قطعی برق، از کار افتادن قطعات برقی دستگاه است؛ هرچند که در حالت وصل بودن برق نیز خرابی هرکدام از این قطعات، مانع روشن شدن دستگاه خواهند شد.

1. جرقه‌زن پکیج

این قطعه توسط جریان برق، کار می‌کند و در زمان قطعی برق از کار میفتد. همچنین ضربه‌خوردگی این قطعه نیز منجر به خرابی آن می‌شود.

2. پمپ آب پکیج (پمپ سیرکولاسیون)

این قطعه که باعث چرخش آبگرم و آب سرد در لوله‌ها و رادیاتور و برگشت آن‌ها به پکیج می‌شود نیز مانند جرقه‌زن برای عملکرد خود به برق نیاز دارد.

3. کار نکردن ترمیستور پکیج (سنسور NTC)

تنظیم شعله براساس میزان حرارت دمای آب و دستگاه، توسط این سنسور انجام می‌شود. به دلیل کار کردن این حسگر با برق در زمان قطعی برق یا خراب شدن این قطعه، پکیج روشن نخواهد شد.

4. مشکل در برد الکتریکی پکیج

برد پکیج تمام دستورات لازم برای روشن شدن، تنظیم شعله و کنترل عملکرد قطعات را از طریق جریان الکتریکی انجام می‌دهد.

برای همین قطعی برق روی عملکرد این قطعه اثر می‌گذارد. در صورتی‌ که در برد و قطعات آن ایرادی به‌وجود بیاید، دستگاه روشن نمی‌شود و عملکرد کلی دستگاه مشکل پیدا می‌کند.

علت روشن نشدن پکیج بوتان در حالت زمستانه

در مواقعی که پکیج شما در حالت زمستانه روشن نمی‌شود، قبل از هر کاری دمای پکیج را بیشتر کنید تا دستگاه بتواند روشن شود. اگر بعد از تعیین دمای بالاتر پکیج شما روشن نشد، ایراد می‌تواند از موارد زیر باشد:

  • خراب بودن دسته پلاستیکی یا کلید تنظیم دما
  • خرابی ترموستات
  • خرابی شیر بای پس پکیج یا مشکل در فنر سوپاپ آن
  • خرابی ترمیستور
  • ایراد در برد الکتریکی پکیج و عملکرد آن
  • خرابی سنسور حرارتی پکیج

برای عیب‌یابی اصولی و رفع مشکل روشن نشدن انواع پکیج در حالت زمستانه از تعمیرکار مجاز کمک بگیرید.رفع مشکل روشن نشدن پکیج بوتان

روشن نشدن پکیج بوتان در حالت تابستانه

گاهی اوقات پکبج هنگام قرار گرفتن در حالت تابستانه روشن نمی‌شود. برای پیدا کردن دلایل روشن نشدن پکیج بوتان در حالت تابستانه باید موارد زیر بررسی شوند:

  • وجود مشکل در فلوسوئیچ پکیج
  • خرابی پمپ آب
  • خرابی شیر کنترل گاز
  • مشکل در فن تخلیه دود یا گرفتگی دودکش
  • خراب شدن برد یا رله برد
  • ایراد در سنسور NTC
  • تغییر در فشار استاندارد بار پکیج
  • سوختن شیر برقی (شیر موتوری) پکیج و ماندن در حالت زمستانه

تمام این موارد باید توسط فرد متخصص بررسی و رفع ایراد شوند تا دستگاه شما بتواند در حالت تابستانه روشن شود.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

نکات طلایی برای جلوگیری از خرابی پکیج بوتان

پکیج‌ها به دلیل تولید آب گرم، گرم کردن رادیاتور و در نهایت محیط، در طول سال به‌طور مرتب کار می‌کنند. به همین دلیل نگهداری از پکیج برای جلوگیری از خرابی پکیج بوتان اهمیت ویژه‌ای دارد.

رعایت نکات زیر نقش مهمی در افزایش طول عمر پکیج بوتان و جلوگیری از خرابی آن ایفا می‌کنند:

  • برای جلوگیری از رسوب پکیج، لوله‌ها و خرابی آن‌ها از فیلتر مناسب و استاندارد استفاده کنید.
  • فشار بار پکیج را بیشتر از 1.5 قرار ندهید.
  • هر روز فشار دستگاه را بررسی کنید و در صورت وجود نوسان در فشار، برای عیب یابی پکیج با تعمیرکار تماس بگیرید.
  • هر 2 ماه یک‌بار فیلترها و رسوب‌گیر پکیج را بررسی و تمیز کنید.
  • هرگز در فصل گرما یا سرما شیرهای شوفاژ را نبندید.
  • برای رفع ایرادهای کوچک و تمیز شدن دستگاه، حداقل سالی یک‌بار نسبت به سرویس پکیج اقدام کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب به برد الکتریکی پکیج و ایجاد مشکلات بابت روشن نشدن پکیج، از محافظ الکترونیکی برق استفاده نمایید.
  • هنگام مسافرت پکیج را خاموش کنید.
  • در زمان سرد شدن هوا و قبل از روشن کردن رادیاتورها، هواگیری پکیج را انجام دهید.
  • مسیر دودکش و خروج دود را به‌طور مرتب بررسی کنید.

این نکات طلایی را در استفاده از انواع پکیج‌های آنالوگ و دیجیتال بوتان و سایر برندها رعایت کنید.دلیل روشن نشدن پکیج بوتان

سخن آخر

در این مقاله به‌طور کامل با علت روشن نشدن پکیج بوتان و راهکارهای جلوگیری از بروز این مشکل آشنا شدیم. با توجه به شناخت دلایل این مشکل، از این پس هنگام روشن نشدن پکیج می‌توانید راحت‌تر اقدام به عیب‌یابی پکیج کنید.

توجه کنید اگر شما مهارتی در تعمیر لوازم ‌برقی و گازسوز ندارید، برای جلوگیری از خسارات مالی و جانی، تعمیر پکیج بوتان خود را به یک فرد متخصص بسپارید.

سوالات رایج

آیا استفاده از مخزن و پمپ آب در افزایش فشار آب پکیج تاثیرگذار است؟

در مناطق دارای فشار آب کم، پمپ آب می‌تواند مشکل افت فشار آب پکیج و روشن نشدن آن را حل کند.

چرا هنگام روشن کردن پکیج و با وجود جرقه‌ زدن دستگاه، شعله پکیج روشن نمی‌شود؟

برخی از مدل‌های پکیج دارای میله یون و برخی دارای ترموکوپل هستند.
در مدل‌های دارای میله یون، میله را تمیز کنید. همچنین در مدل‌های ترموکوپل‌دار باید ترموکوپل توسط تعمیرکار تعویض شود.

علت روشن و خاموش شدن پکیج بوتان چیست؟

این مشکل 2 علت اصلی دارد:
1. کم بودن فشار آب
2. خراب بودن قطعات پکیج مثل برد، پمپ و تنظیم نبودن الکترود

علت فشار بالای آب در پکیج بوتان مدل بیتا چیست؟

علت اصلی بالا رفتن فشار پکیج وجود گرفتگی و رسوب در لوله‌های پکیج است.

هزینه رفع مشکل روشن نشدن پکیج بوتان چقدر است؟

با توجه به دلایل مختلف بروز این مشکل، قبل از شناسایی دلیل روشن نشدن پکیج بوتان، هیچ فردی نمی‌تواند هزینه‌ تعمیر پکیج را اعلام کند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید