فواید یوگا برای کودکان و نوجوانان [معرفی حرکات یوگا!]

زیبایی و سلامتسبک زندگی و تندرستییوگا

یوگا می‌تواند به چند دسته متخلف تقسیم شود‌. نکته‌ای که در خصوص فواید یوگا برای کودکان باید در نظر داشته باشید این است که یوگای‌ کودکان و بزرگسالان با یکدیگر تفاوت دارند. همان‌طور که می‌دانید کودکان نمی‌توانند از کلاس‌های آرام و کم تحرک لذت ببرند.

برای این که بتوانیم از فواید یوگا برای کودکان بهره‌مند شویم باید از روشی جدید کمک بگیریم. در این بخش ما تمام آنچه بايد در خصوص فواید یوگا برای کودکان و همین‌طور مضرات یوگا برای کودکان بدانید را برای شما شرح می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا حرکات یوگا برای کودکان را فرا بگيريد و آن را به‌صورت کاربردی در برنامه‌های کودک خود به کار ببرید.

یوگا یک نوع تمرین و شیوه زندگی برای تمام گروه‌های سنی است، اما با این وجود باید توجه کنید شیوه و سبک تمرین‌ها با توجه به سن و نیاز‌های خاص افراد انتخاب می‌شوند تا فواید یوگا در کودکان نیز دیده شود.

یوگا را می‌توان از طریق داستان‌سرایی، آواز خواندن، رقصیدن و بازی کردن انجام داد. البته با توجه به شخصیت کودک و نیاز‌های او، ممکن است یک حرکت یا یک روش خاص برای او جذاب‌تر و یا تاثیر ‌گذار‌تر باشد.

فواید یوگا برای کودکان

قبل از این که به‌‌سراغ فواید یوگا برای کودکان برویم باید به تاریخچه آن توجه داشته باشیم. یوگا یک تمرین باستانی از هند است که بیش از 3000 سال قدمت دارد.

لغت یوگا در لغت به معنای پای‌ریزی و هماهنگ کردن ذهن، بدن و روح است. انواع مختلفی از یوگا وجود دارد، تمرین‌ها معمولاً بر وضعیت‌های فیزیکی (آسانا)، تکنیک‌های تنفسی (پرانایاما) و مدیتیشن (دیانا) تمرکز دارند.

همان‌طور که می‌دانید یکی از فواید یوگا برای کودکان بهبود سلامت جسمی و روانی کودکان در سنین پایین (6 تا 12 سال) است. یوگا تعادل، قدرت، استقامت و ظرفیت هوازی بدن را در کودکان بهبود می‌بخشد.

یکی دیگر از فواید یوگا در کودکان، ذهن‌آگاهی و بهبود وضعیت روان‌شناختی است. همان‌طور که می‌دانید یوگا می‌تواند تمرکز، حافظه و عزت‌نفس را بهبود بخشد و حتی اضطراب و استرس را در کودکان کاهش دهد.

در ادامه با ما همراه باشید تا فواید یوگا در کودکان را برای شما شرح دهیم‌.

سرویس یوگا در محل را از کارشناسان کاربلد آچاره بخواهید!

  • کلاس آنلاین یوگا
  • برگزاری کلاس‌های 1، 4، 8 و 12 جلسه‌ای
  • اعزام مربی حرفه‌ای به خانه
  • برگزاری کلاس‌های گروهی
سرویس یوگا در محل با تیم آچاره
سرویس یوگا در محل را از کارشناسان کاربلد آچاره بخواهید!
  • کلاس آنلاین یوگا
  • برگزاری کلاس‌های 1، 4، 8 و 12 جلسه‌ای
  • اعزام مربی حرفه‌ای به خانه
  • برگزاری کلاس‌های گروهی
سرویس یوگا در محل با تیم آچاره

فواید یوگا برای کودکان

1. روشی جالب برای افزایش آرامش است

با توجه به این موضوع که ما در دنیایی پر از استرس زندگی می‌کنیم، باید همواره‌ به‌دنبال راهی برای کاهش استرس‌ کودکان خود باشیم. یکی از فواید یوگا برای کودکان، کاهش سطح استرس آن‌هاست.

در طی یک مطالعه 8 هفته‌ای در مالزی، از دانش‌آموزان کلاس سوم خواسته شد تا یوگا را در برنامه روزانه‌ خود قرار دهند. اگرچه این بررسی تنها در ابعاد کوچکی انجام شد، اما تحقيقات نتايج مثبتی را نشان دادند.

دانش‌آموزانی که در این تحقیقات شرکت داشتند، تکنیک‌های مدیریت استرس را فرا گرفته و آن‌ها را در موقعیت‌های پرتنش به کار می‌بردند تا بتوانند آرامش خود را حفظ کنند.

2. بهبود تمرکز کودکان

یکی دیگر از فواید یوگا برای کودکان می‌تواند افزایش تمرکز باشد. هر کودکی برای درک موضوعات جدید پيرامون خود باید به دقت به آن‌ها نگاه کند تا بتواند آن‌ها را یاد بگیرد.

در مقاله‌ای که توسط انجمن ملی روان‌شناسان منتشر شد؛ مشخص شد یوگا به تمرکز مؤثرتر کودک کمک می‌کند. کودکانی که در مورد آن‌ها صحبت شده بود، مشکلات توجه داشتند، اما ADHD در آن‌ها تشخیص داده نشده بود.

معلمان علاوه‌بر تایید این مورد از لیست فواید یوگا برای کودکان، به لذت بخش بودن این تمرین برای کودکان مخصوصا هنگامی که آموزش‌ها به‌صورت ویدیویی دنبال می‌شوند اشاره کردند.

طبق گفته‌ ‌آن‌ها، 96 درصد از معلمان تغییرات مثبتی در توانایی دانش‌آموزان برای تمرکز دیده‌اند که آن‌ را به‌عنوان یک پیشرفت قابل‌توجه توصیف می‌کنند.

3. تقویت ارتباط بدن و ذهن

لیزا فلین در کتاب یوگا برای کودکان، توضیح می‌دهد که چگونه تشویق کودکان به برقراری ارتباط بین بدن و ذهن خود، به رشد آن‌ها کمک می‌کند. او بیان می‌کند:

«بسیاری از کودکان، دارای اضافه وزن، مشکلات استرس، عصبانیت و مشکلات توجه و یادگیری هستند. در این کودکان ذهن و بدن ارتباط قوی با یکدیگر ندارند.»

فلین در کتاب خود نشان می‌دهد که چگونه با یادگیری یوگا، کودکان می‌توانند در لحظه حضور بیشتری داشته باشند و متوجه محیط خود باشند.

آن‌ها نسبت به ذهن و بدن خود، آگاه می‌شوند و یاد می‌گیرند احساسات خود را کنترل کنند. همین‌طور یکی دیگر از فواید یوگا در کودکان این است که، کودکان یاد می‌گیرند افراد‌ منعطفی باشند و سلامت روان را بهتر درک کنند.بهبود تمرکز با یوگا

4. افزایش انعطاف پذیری

این مورد از لیست فواید یوگا در کودکان یکی از دلایل اصلی محبوبيت یوگا است. یافته‌های پروژه‌ای در برزیل در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که چگونه یوگا توانایی‌های حرکتی کودکان ۶ تا ۸ ساله را بهبود می‌بخشد.

نمرات این کودکان در کلاس‌های تربیت‌بدنی مدرسه، تغییرات مثبتی را در انعطاف‌پذیری، قدرت و تعادل نشان داده است. این مورد از فواید یوگا برای کودکان نشان داده است عملکرد حرکتی بدن ‌آن‌ها به‌شکل قابل‌توجهی بهبود پیدا کرده است.افزایش انعطاف پذیری با یوگا

5. افزايش قدرت بدنی

اگر به‌دنبال تقویت قدرت بدنی کودک خود هستید، باید به این مورد از لیست فواید یوگا برای کودکان توجه کنید. بر اساس مطالعاتی که بر روی کودکان 7 تا 9 سال متمرکز شده بود، نشان داده شد 12 هفته تمرین یوگا منجر به بهبود قدرت بدنی کودکان می‌شود.

با این حال، اگر کودکان تمرین را متوقف کنند، اثر این مورد از لیست فواید یوگا برای کودکان ادامه پیدا نمی‌کند؛ بنابراین وقتی شروع کردید، باید ادامه دهید تا فواید یوگا در کودکان بتوانند تاثیرگذار باشند.

محاسبه رایگان هزینه کلاس یوگا در منزل!

6. بهبود سلامت روان کودکان

براساس تحقیقات انجام‌شده در سال 2014، یوگا می‌تواند در بهبود سلامت روان کودکان تأثیر به‌سزایی داشته باشد. با توجه به این مطالعات، تمرینات منظم و مستمر یوگا می‌تواند سلامت روان کودکان را بهبود ببخشند.

این مورد از لیست فواید یوگا در کودکان می‌تواند نشان‌دهنده افرایش توانمندی کودکان در مقابله با افسردگی و همچنین استرس‌های زندگی روزمره باشد.

به‌دنبال تمرینات منظم و مستمر یوگا، کودکان می‌توانند بهتر احساسات خود را کنترل کنند و عزت نفس آن‌ها بهبود می‌یابد‌. این موضوع در فواید یوگا برای کودکان باعث شده تا برخی از مدارس تمرینات یوگا را در فعالیت‌های دانش‌آموزان خود قرار دهند.

بهبود سلامت روان کودکان با یوگا

7. کاهش اضطراب و استرس

آمارهای انجمن روان‌شناسی نشان می‌دهد، از هر 5 کودک، یک کودک استرس بسیار‌ زیادی را تحمل می‌کند. البته در تحقیققات نشان داده شده است که یوگا برای مدیریت استرس و اضطراب مفید است.

از دیگر فواید یوگا برای کودکان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • تقویت قدرت حافظه
  • بهبود تنفس
  • بهبود رفتار‌های اجتماعی
  • افزایش خود کنترلی کودکان
  • بهبود بیماری تحریک‌پذیری روده (IBS)
  • کنترل و کاهش علائم آسم
  • تاثیر مثبت بر روی عملکرد درسی کودکان
  • کاهش علائم ADHD
  • کاهش و کنترل علائم اوتیسم

کاهش استرس با یوگا

فواید یوگا برای نوجوانان

یوگا فقط برای کودکان نتایج مثبت به‌دنبال ندارد، بلکه فواید یوگا برای نوجوانان نیز قابل‌توجه است. با بزرگ‌تر شدن کودکان، توانایی‌ها و نیاز‌های عاطفی و جسمی آن‌ها تغییر می‌کند.

یوگا می‌تواند به شکل‌های مختلف برای نوجوانان مفید باشد. در ادامه، برخی از فواید یوگا برای نوجوانان را برای شما شرح می‌دهیم:

1. سلامت جسمانی

در این دوران، ظاهر نوجوانان برای ‌آن‌ها اهمیت به‌سزایی دارد. این موضوع استرس و فشار روانی زیادی برای نوجوانان به‌دنبال دارد. یوگا به نوجوانان کمک می‌کند تا آمادگی جسمانی خود را بدون تمرکز بر ظاهر خود بهبود بخشند.

علاوه‌بر این، یوگا مزایای باورنکردنی را برای نوجوانان در سنين رشد ارائه می‌دهد. از جمله فواید یوگا برای نوجوانان می‌توان به لاغری با یوگا، بهبود وضعیت بدنی و سلامت ستون فقرات، انعطاف‌پذیری، تعادل، قدرت و هماهنگی بدن اشاره کرد.

همچنین یوگا برای افزایش قد نیز کمی موثر است. این مورد از فواید یوگا نقش مهمی در سلامت نوجوانان در سنين بالاتر دارد.

خدمات یوگا در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

2. مدیریت استرس

همان‌طور که می‌دانید، نوجوانان تعاملات اجتماعی زیادی را برقرار می‌کنند. از شرکت در امتحانات و پذیرش در دانشگاه گرفته تا مناسبت‌های گروهی گوناگون.

بسیاری از این موقعیت‌ها می‌توانند پرتنش و استرس‌زا باشند. یوگا برای کاهش استرس می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا زمانی را به خود اختصاص دهند و در عین حال مکانیسم‌های قدرتمندی را برای مقابله با استرس و اضطراب را فرا بگیرند.

3. تمرکز بهتر

باید توجه داشته باشید مغز نوجوان فقط برای این که روزی ۸ ساعت سر کلاس حضور داشته باشند طراحی نشده. البته علاوه‌بر این شما باید تغییرات هورمون‌ها، ورزش‌، فعالیت‌ها، دوستان و رسانه‌های اجتماعی را نیز به مشغله‌های ذهنی آن‌ها اضافه کنید.

در نتیجه به‌راحتی متوجه می‌شوید که چرا تمرکز کردن برای نوجوانان دشوار است. یوگا می‌تواند به نوجوانان کمک کند تمرکز خود را افزایش دهند، دامنه توجه خود را بهبود بخشند و بتوانند در طول روز بهتر تمرکز کنند.

این مورد از فواید یوگا برای نوجوانان می‌تواند به حل مشکلات آن‌ها در کلاس‌های طولانی درس نیز کمک کند.افزایش تمرکز با یوگا

4. اعتماد به‌نفس

یکی دیگر از فواید یوگا برای نوجوانان افزایش اعتمادبه‌نفس است. بلوغ و فشار روانی از سوی هم‌سالان می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس نوجوانان تأثیر بگذارد. به همین دلیل، بسیاری از نوجوانان با مسئله دید مثبت نسبت به خود، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یوگا می‌تواند به نوجوانان آموزش و تمرینات منظمی در مورد دوست داشتن خود بدهد تا باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس و ساخت تصویر مثبتی از خود بشود. همین‌طور یوگا به نوجوانان در شناخت هویت و بدنشان نیز کمک می‌کند.

تمرینات یوگا که بر باز کردن چاکرای سوم یا شبکه خورشیدی تمرکز دارند، به‌ویژه برای ایجاد اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس، جاه‌طلبی و تعیین مرزهای شخصی مفید هستند.

حرکات یوگا برای کودکان

همان‌طور که اشاره شد، یوگای کودکان و بزرگسالان تفاوت‌‌هایی با یکدیگر دارند. در لیست زیر 5 حرکت یوگا برای کودکان را شرح می‌دهیم‌. شما نیز می‌توانید این ژست‌ها را همراه کودک خود تمرین کنید.

1. ژست سوخ اسانا

این حرکت به نشستن چهار زانو نیز شناخته می‌شود، البته توجه کنید کمر خود را صاف نگه دارید.

این حالت را می‌توانید برای تنفس‌های متعدد یا مدیتیشن حفظ کنید‌. دست‌ها می‌توانند روی زانو‌ها و رو به بالا یا می‌توانند جلوی قفسه سینه باشند.

فواید این حرکت:

  • بهبود وضعیت بدن
  • اصلاح حالت مهره‌های کمر
  • افزایش تمرکز و آرامش
  • تقویت عضلات پشت
  • افزایش انعطاف‌پذیری در پاها و باسن
  • کاهش استرس‌

حرکات یوگا برای کودکان

2. ژست بالاسانا یا کودک

این حرکت از لیست حرکات یوگا برای کودکان می‌تواند با توجه به وضعیت فرد کمی تغییر داشته باشد. فقط باید توجه کنید تا بر روی پاشنه پا بنشينيد و خود را به سمت جلو خم کنید. این ژست، احساسی که جنین در رحم دارد را برای کودک تداعی می‌کند.

به این دليل برای یک کودک، این ژست فوق‌العاده آرامش‌بخش است. این ژست می‌تواند همچنین برای آرام کردن کودک در مواقعی که او ناراحت یا آشفته است مفید می‌باشد.

فواید این حرکت:

  • افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت در مچ، ساق پا و باسن
  • تخلیه تنش از بدن (مخصوصاً قسمت بالایی بدن)
  • افزایش آرامش درونی فرد
  • کاهش استرسژست بالاسانا یا کودک در یوگا

3. ژست نیلوفر آبی نیمه

ژست نیمه نیلوفر آبی نسخه ساده‌تری از ژست نیلوفر آبی است، اما همچنان مزایای ژست کامل را به‌همراه دارد. توجه داشته باشید که این مورد از لیست حرکات یوگا برای کودکان باید در 2 طرف بدن انجام شود تا نتایج یکسانی در هر طرف حاصل شود.

ابتدا روی زمین بنشينيد. پاها را جلوی بدن خم کنید. یک پا را روی دیگری بیاورید و پاها را خم کنید. همین کار را در طرف دیگر بدن انجام دهید. این ژست را می‌توان در حالی که کودک تظاهر می‌کند یک گل است، انجام داد.

این موضوع یوگا را برای بچه‌ها خلاق و هیجان‌انگیز می‌کند. می‌توان وانمود کرد که ریشه‌ها از طریق پاها به داخل زمین می‌روند؛ در حالی که به گل تبدیل می‌شوند و شکوفه می‌دهند.

فواید این حرکت:

  • افزایش آرامش
  • افزایش خلاقیت
  • تقویت هوشیاری
  • افزایش انعطاف‌پذیری در باسن و پاها
  • اصلاح وضعیت بدن
  • تخلیه تنش از بدن (مخصوصاً قسمت بالایی بدن)

ژست نیمه نیلوفر آبی در یوگا

4. ژست کبرا

ژست کبرا یک ژست بسیار سرگرم‌کننده است که شامل دراز کشیدن روی شکم، صاف کردن دست‌ها به روی زمین و زیر شانه‌ها و صاف کردن بازوها به‌اندازه کافی برای بلند کردن قفسه سینه است.

هنگام انجام این حالت، باید مطمئن شوید تا جایی که می‌توانید با استفاده از عضلات پشت به بالا فشار دهید و نه به عقب. این کار بدن را ایمن نگه می‌دارد.

توجه کنید باید این حرکت را با کمک مربی یوگا انجام دهید تا ستون مهره‌های بدن دچار مشکل نشوند. حتما در هنگام انجام این حرکت از یک مربی حرفه‌ای کمک بگیرید تا به بدن خود آسیب نزنید و حرکات شما توسط مربی اصلاح شود.

محاسبه رایگان هزینه کلاس یوگا در منزل!

فواید انجام این حرکت:

  • افزایش مثبت اندیشی
  • کاهش استرس
  • تقویت عضلات سینه، بازوها، پشت و شکم
  • افزایش خلاقیت
  • تقویت خود آگاهی
  • اصلاح وضعیت بدن
  • کاهش خستگی
  • ترویج گردش خون مناسب

یک راه سرگرم‌کننده برای انجام این ژست این است که فرد با دست‌های صاف روی زمین دراز بکشد، نفس عمیقی بکشد و سپس در حالی که مانند مار خش‌خش می‌کند، این حرکت را انجام دهد.

این یک روش بسیار سرگرم‌کننده برای بچه‌هاست و معمولاً با قهقهه‌های زیاد به پایان می‌رسد.

ژست کبرا در یوگا

5. ژست پروانه

روی زمین بنشینید و پاها را کنار دیگر قرار دهید و زانوها را به طرفین باز کنید. این حالت را می‌توان در حین تکان دادن پاها مانند پروانه یا در حین تنفس عمیق نگه داشت. سعی کنید چند ثانیه نفس خود را نگه دارید.

فواید این حرکت:

  • ترویج خلاقیت
  • تقویت عضلات پا و شکم
  • بهبود هضم
  • کاهش اضطراب
  • افزایش آرامش درونی
  • تسکین سردرد
  • کاهش خستگیژست پروانه در یوگا

مضرات یوگا برای کودکان

قطعا در کنار بحث فواید یوگا در کودکان ضعف‌ها و مشکلاتی نیز در این خصوص وجود دارد. مضرات یوگا برای کودکان می‌تواند در ۷ مورد به‌طور خلاصه برای شما بیان شود.

توجه داشته باشید، این موارد با توجه به شرایط و روحیه کودک باید بررسی شود. ممکن است در خصوص کودک شما مضرات یوگا برای کودکان از اهميت چندانی برخوردار نباشد و ترجيح دهید تا از یوگا در برنامه‌های کودک خود کمک بگیرید.

  1. مربی‌های بی تجربه. اگر مربی کودک شما تجربه کافی را در این زمینه نداشته باشد، ممکن است متوجه حرکات اشتباه کودکان نشود یا با شروع حرکات سنگین به بدن او آسیب وارد کند.
    این موضوع اگر به‌طور مداوم تکرار شود مشکلات زیادی را برای کودک شما به‌وجود می‌آورد و فواید یوگا برای کودکان بی‌نتیجه می‌ماند.
  2. یوگا می‌تواند باعث تشدید آسیب دیدگی‌های قبلی شود. توجه داشته باشید حتما قبل از شروع تمرينات با پزشک و مربی خود مشورت کنید.
    ممکن است تمریناتی که از نظر شما ساده هستند، باعث تشدید آسیب‌‌دیدگی‌های قبلی شما شوند.
  3. تمرينات سنگين یوگا می‌تواند باعث کم آبی بدن شوند. مضرات یوگا برای کودکان فقط به آسیب عضلانی محدود نمی‌شوند.
    توجه داشته باشید تمرينات یوگا را از سطح ساده شروع کنید و به‌مرور زمان و تمرينات مستمر، مهارت خود را ارتقا دهید تا عملکرد عادی بدن دچار مشکل نشود‌.
  4. مهارت‌های‌ فعالیت گروهی را تقویت نمی‌کند. یکی دیگر از مضرات یوگا برای کودکان، تمرینات انفرادی است. کودکان نیاز دارند تا مشارکت در گروه و فعالیت گروهی را از سنین پایین فرا بگیرند. این نیاز در تمرينات یوگا کم‌رنگ است.
  5. تمرينات یوگا شدت نمی‌گیرند و تمرينات کاردیو قوی نیستند. این موضوع می‌تواند بر سلامت قلب تاثیر بگذارد. توجه کنید اگر مشکل قلبی خاصی دارید حتما با پزشک و مربی خود صحبت کنید.
  6. انجام حرکات اشتباه. اگر کودک شما حرکات را اشتباه انجام دهد ممکن است در درازمدت با مشکلات زیادی مواجه شود و فواید یوگا برای کودکان بی‌اثر باشند.
    در سنین پایین، بدن کودکان ضعيف‌تر است و باید حرکات با دقت بالایی انجام شوند.

در این بخش تمام آنچه باید در خصوص فواید یوگا برای کودکان و مضرات یوگا برای کودکان می‌دانستید برای شما شرح دادیم. دوست دارید از یوگا برای افزایش تمرکز و انعطاف‌پذیری کودک خود کمک بگيريد؟ چه موارد دیگری را باید در لیست بالا قرار داد؟

فراموش نکنید که برای بهره‌مند شدن از مزایای یوگا برای کودکان، شما می‌توانید از خدمات یوگا در محل آچاره استفاده کنید. همچنین پاسخ و نظر خود را در این خصوص برای ما بنويسيد تا بتوانیم بهتر به شما کمک کنیم.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا