انتخاب بهترین فوم برای مبل – معرفی و مقایسه انواع فوم

چوب و کابینتساختمانمبلمان

انتخاب بهترین فوم برای مبل اهمیت زیادی دارد؛ چرا که راحتی شما را تامین می‌کند. بنابراین، بعد از توجه به رنگ و ظاهر مبل، باید به فوم آن توجه کنید. در صنعت مبل سازی فوم‌های گوناگونی ساخته می‌شوند که با توجه به کیفیت و نرمی و سفتی‌شان، قیمت‌های متفاوتی دارند. از این فوم‌ها می‌توان به فوم سرد، فوم گرم، و فوم لایکو اشاره کرد. انتخاب فوم مرغوب و باکیفیت، نیاز به نگهداری و ترمیم را کم می‌کند و دوام بالایی خواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم درباره انواع فوم و کارکرد و مزایایشان صحبت کنیم تا هنگام انتخاب فوم به مشکل نخورید و با توجه به نیازتان، بتوانید بهترین فوم را انتخاب کنید.

انواع فوم

  • فوم گرم
  • فوم سرد
  • فوم ویژه
  • فوم ویسکوز
  • فوم لایکو
  • فوم پلی استر فشرده
  • فوم فیبر پلی استر
  • فوم ضد میکروبی
  • فوم سلول باز
  • فوم سلول بسته

انواع فوم - بهترین فوم برای مبل

نام گذاری تمام این فوم‌ها با توجه به الیافی که در ساختشان به‌کار رفته صورت گرفته است. این فوم‌ها، در ظاهر و شمایل مبل نیز تاثیر می‌گذارد. در ادامه همه‌ی این فوم‌ها را بررسی می‌کنیم.

فوم مبل گرم

دلیل نام‌گذاری این فوم، این است که با گرما و حرارت زیاد ساخته می‌شود. این فوم در ابتدا که تهیه‌اش می‌کنید گرم است و به‌مرور نرم می‌شود. نرم شدن زیاد فوم گرم باعث دفرمه شدن و از ریخت افتادنش می‌شود، بنابراین شاید نیاز باشد زودبه‌زود عوضش کنید. 

اگر به دنبال انتخاب بهترین فوم برای مبل باشید، باید بدانید که فوم گرم نمی‌تواند در دسته بهترین‌ها جای بگیرد. فوم گرم علی‌رغم استفاده در مبل، تخت‌خواب، بسته‌بندی و انواع دیگر صندلی، عمر کوتاهی دارد و در صورت انتخاب این فوم مجبور می‌شوید خیلی زود عوضش کنید.

فوم سرد مبل

به این فوم، مموری فوم هم گفته می‌شود. برای ساختن این فوم، آن را در مجاورت گرمای غیرمستقیم قرار می‌دهند و دمای کمی به آن می‌رسد. گرمای مستقیم ندیدن، باعث می‌شود که طول عمر فوم سرد بالاتر باشد و گزینه‌ی مناسب‌تری محسوب شود. همچنین راحتی بیشتری نسبت به فوم گرم دارد. قیمت این فوم بیشتر از فوم گرم است اما با توجه به این‌که دیرتر خراب می‌شود و ماندگاری بالایی دارد، به‌صرفه‌تر است. همچنین، این فوم در ساخت مبل‌های سلطنتی به‌کار می‌رود.

دلیل ارتجاعی و بادوام بودن فوم سرد مبل

از آن‌جا که این فوم در دمای پایین ساخته می‌شود، مولکول‌های تشکیل‌ دهنده‌اش فشرده‌تر می‌شوند و باعث بالا رفتن کیفیت این فوم و افزایش حالت ارتجاعی‌اش می‌شوند. پس آیا فوم سرد را می‌توان هنگام انتخاب بهترین فوم برای مبل در نظر گرفت؟ بله. این فوم در دسته‌ی بهترین‌ها قرار دارد.

تعمیر انواع مبل در آچاره

از کجا بفهمیم فوم سرد است یا گرم؟

با توجه به دمای محیط می‌توانید نوع فوم را تشخیص دهید. 

اگر دمای محیط پایین است و فوم سفت است، یعنی از نوع فوم سرد می‌باشد. اگر در دمای بالا، فوم خیلی نرم است، فوم گرم می‌باشد. 

در صورتی که می‌خواهید یک بار هزینه کنید و تا مدت‌ها فوم مبل حالت خودش را از دست ندهد، پس فوم سرد انتخاب مقرون‌به صرفه‌ای است. 

بهترین فوم برای مبل فوم سرد است یا اسفنج؟

در مبل‌های قدیمی اکثرا از اسفنج استفاده می‌شد. اما امروزه که برای انتخاب بین اسفنج و انواع مبل دستتان باز است، بهتر است فوم سرد را انتخاب کنید. دلیل این‌که فوم سرد برنده‌ی این رقابت شده است، این است که کیفیت فوم سرد با اسفنج که عملا یک ابر معمولی است، قابل قیاس نیست. 

فوم سرد بهتر است یا اسفنج

فوم ویژه

فوم ویژه، هوم خواص فوم گرم را در خود دارد و هم خواص فوم سرد. میزان نرمی و سختی آن نیز چیزی مابین فوم سرد و گرم است. چنانچه این فوم را تهیه کنید، از خاصیت هر دو فوم بهره می‌برید. 

فوم ویسکوز

از فوم ویسکوز معمولا در ساخت کوسن استفاده می‌شود. اگر دنبال فومی باشید که خیلی نرم و راحت باشد، ویسکوز گزینه خوبی است. اما اگر خواستید فوم مبلتان را عوض کنید، بهتر است از فوم ویسکوز برای نشیمنگاه مبل استفاده نکنید. آیا فوم ویسکوز بهترین فوم برای مبل محسوب می‌شود؟ نمی توان با اطمینان گفت چون نرم بودن زیاد این فوم باعث می‌شود هنگام نشستن در مبل فرو بروید و خیلی‌ها از این حالت مبل خوششان نمی‌آید.

فوم لایکو

این فوم از پنبه و پلی استر نازک ساخته می‌شود که به آن لایکو می‌گویند. از فوم لایکو در تکیه‌گاه‌های صندلی و مبل استفاده می‌شود. هرچه میزان این الیاف نازک بیشتر باشد، مقاومت آن بالاتر می‌رود و می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند.

چه فومی برای استفاده در منزل مناسب است

کم پیش می‌آید که در نشیمنگاه مبل از این الیاف استفاده شود. 

فوم پلی استر فشرده

این فوم، همانطور که از اسمش مشخص است از پنبه پلی استری ساخته می‌شود که فشرده است. این فوم، به مرور زمان زرد نمی‌شود. از دیگر ویژگی‌های این فوم می‌توان به این اشاره کرد که اگر آلرژی داشته باشید، این فوم می‌تواند بهترین فوم برای مبل منزل یا محل کارتان باشد. از دیگر ویژگی‌های درخشان این مبل این است که در محیط‌ های گرم و مرطوب، قارچ نمی‌زند.

مطلب پیشنهادی : آموزش شستشوی مبل با بخارشوی

اگر فوم پلی استرتان رطوبت گرفت، به‌راحتی و با خیال تخت آن را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک بشود. در صورتی که این ویژگی‌ها مقبول طبعتان است، این فوم هم مقرون به صرفه است و هم مناسب.

فوم فیبر پلی استر

درست است که فیبر پلی استر هم در دسته فوم‌ها قرار گرفته، اما در اصل فوم نیست. فیبر پلی استر بیشتر در تکیه‌گاه صندلی استفاده می‌شود. همچنین، فیبر پلی استر را می‌توانید در لباس‌شویی بشویید.

فوم ضدمیکروب

از فوم ضد میکروب در نشیمنگاه مبل، مبل‌های سلطنتی و سرویس خواب استفاده می‌شود. تراکم این فوم حالت متوسطی دارد. دلیل این که به این فوم ضد میکروب می‌گویند این است که وقتی خیس شود، قارچ نمی‌زند. در جاهایی که زیاد در معرض خیس شدن هستند، مانند صندلی‌های قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی، از این فوم استفاده می‌شود.

فوم سلول باز

این فول ساختار بسیار راحتی دارد، در صورت خیس شدن سریع خشک می‌شود، و هوا به‌خوبی داخلش جریان پیدا می‌کند. همچنین، یکی از ویژگی‌های مهم این فوم نیز ضد قارچ بودن آن است. 

فوم سلول باز گزینه خوبی برای مبلمان منزلتان است و در ساخت تشک‌های خوش‌خواب نیز استفاده می‌شود.

برای این‌که فوم سلول باز را تشخیص دهید، کافی است کمی آب روی آن بریزید. انتهای فوم را نگاه کنید. آیا آب از آن قسمت خارج می‌شود، در این صورت فوم مرغوب است. اما اگر آب از گوشه و کنارها خارج شد، کیفیت فوم تعریفی ندارد.

برای تعمیر مبلمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

فوم سلول بسته

این فوم، اختلاف قیمت قابل توجهی با فوم‌های دیگر دارد و گرانتر است. دلیل این گرانی هم این است که اگر آب و مایعات دیگر روی آن بریزد، رطوبت به خورد فوم نمی‌رود. در صورتی که این ویژگی برایتان قابل توجه باشد، می‌توانید پس از انتخاب این فوم، روکش مورد علاقه‌تان را روی آن بدوزید.

با وجود این که این فوم گران است، اما معمولا در مبل های گوناگون یک لایه نازک از آن را به فوم‌ها می‌چسبانند. این کار باعث می‌شود که مقاومت فوم بالا برود. 

مطلب پیشنهادی :  آموزش رنگ‌ کردن مبل

بهترین فرم برای مبل اداری

در اداره‌ها باید از مبلی استفاده شود که علی‌رغم راحت بودن، ظاهری رسمی و اداری داشته باشد. مبل‌هایی که در اداره‌ها و دفاتر کاری استفاده می‌شوند معمولا با فوم سرد درست شده‌اند چون این فوم‌ها پس از این‌که از رویشان بلند شوید به حالت اولیه خود برمیگردند. همچنین روکش مبل استفاده شده در این مبل‌ها اغلب روکش چرمی است.

انتخاب روکش مناسب برای مبل اداری - انتخاب بهترین فوم برای مبل

جمع بندی انتخاب بهترین فوم برای مبل

در این مقاله انواع فوم‌ها توضیح داده شدند تا در صورتی که بین انتخاب فوم برای مبل‌هایتان مانده‌اید، بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید و به‌راحتی فوم‌های گوناگون را باهم مقایسه کنید.
شما هنگام انتخاب فوم به چه مواردی دقت می‌کنید؟ چه فومی از نظرتان بهتر است؟ تجربیات و نظراتتان را با در میان بگذارید. همچنین، اگر پس از انتخاب مبل، برای رویه‌کوبی و دوخت روکش مبل نیاز به نیروهای متخصص مبل داشتید، می‌توانید از متخصصین ما در آچاره کمک بگیرید. کافی است برای ثبت سفارش وارد سایت ما شوید یا از طریق اپلیکیشن آچاره اقدام کنید. اگر استفاده از راه‌های آنلاین برایتان سخت است، می‌توانید با شماره‌گیری ۱۴۷۱ با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا