دلیل تغییر رنگ چوب مبل آموزش رنگ‌ کردن مبل

چوب و کابینتساختمانمبلمان

تغییر رنگ چوب مبل یکی از اتفاقاتی است که دیر یا زود با آن روبرو می‌شوید و احتمالا پس از  وقوع آن در اینترنت و یا با پرس‌وجو از مبل‌سازها به دنبال بررسی دلیل و حتی رفع آن باشید. برای بررسی این مشکل با این مقاله همراه باشید.

بررسی علل تغییر رنگ چوب مبل

گاهی رنگ‌آمیزی‌هایی روی صنایع چوب صورت می‌گیرد که به‌اندازه کافی خلوص ندارد. یا سطح چوب به‌خوبی عاری از لک و گردوغبار نمی‌شود. در نتیجه یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که مطرح می‌شود این است که کم‌کم رنگ چوب از بین می‌رود و نیاز به تغییر رنگ چوب مبل خواهیم کرد. در این باره باید به یاد داشته باشید که هنگام خرید مبلمان کیفیت رنگ آن را بسنجید. می‌توانید این کار را با کمی الکل نیز انجام دهید البته گاهی متریال مقاوم‌تر است و با الکل دگرگون نمی‌شود.

علل تغییر رنگ چوب مبل

گاهی مشکل ربطی به رنگی که مورداستفاده قرار گرفته است ندارد. بلکه در برخی شرایط سرعت خشک‌شدن چوب در کارخانه‌ها نیز سبب این مشکل می‌شود. وقتی یک چوب در زمان کوتاه‌تری خشک می‌شود معمولاً ناگهان دچار برجستگی خواهد شد و بافت آن تغییر حالت می‌دهد. چوب در حالت معمول که مرطوب است رنگ تیره‌تری دارد به‌مرور زمان با تغییر رنگ چوب مبل متوجه خواهیم شد که رطوبت آن در حال ازبین‌رفتن است.

مطلب پیشنهادی ساختن لکه بر مبل خانگی

علت تغییر رنگ چوب مبل می‌تواند وابسته به چسبی که روی آن پاشیده شده نیز باشد. در چنین حالتی چوب‌های خارجی که معمولاً در بخش رویی مبل استفاده می‌شوند در محیط‌های مرطوب و یا شرایطی که آب‌وهوا ناگهان تغییر می‌کند رنگ عوض می‌کنند.

آیا می‌توان تغییر رنگ چوب مبل را کنترل کرد؟

معمولاً این مسئله سبب ایجاد مشکل نمی‌شود در نتیجه حساسیتی وجود ندارد که بخواهید رنگ مبل خود را تغییر دهید و یا به آن کنترلی داشته باشید. در نهایت تغییر رنگ چوب مبل یک اتفاق طبیعی است و اگر می‌خواهید که این اتفاق رخ ندهد باید در کل سال دمای اتاق را به یک‌شکل نگه دارید. البته که در بیشتر مناطق ایران این اتفاق نمی‌افتد. از طرفی می‌توان تغییر رنگ را تا حد کمی در هنگام خشک‌کردن کنترل کرد، اما در نهایت قابل‌پیش‌بینی است که پس از مدتی به‌خصوص اگر از رنگ‌های خاص روی مبل شما استفاده شده باشد، ساختارش کمی تغییر می‌کند.

از تعمیرکاران مبل قیمت بگیرید و مقایسه کنید!

نکات مهم در مورد عوض‌کردن رنگ چوب مبل

تفاوتی ندارد که قصد استفاده از چه رنگی روی مبل خود را دارید. رنگ چوب مبل سفید صدفی، رنگ چوب مبل استخوانی و قهوه‌ای از جمله محبوب‌ترین‌ها در دکوراسیون کلاسیک و مدرن هستند. برای این کار می‌توانید از رنگ‌های مخصوص که در یراق فروشی‌ها عرضه می‌شوند استفاده کنید. اگر در مورد انتخاب رنگ ایده‌ای ندارید به یک مبل‌فروشی مراجعه کنید و رنگ مورداستفاده آن‌ها را خریداری کنید.

همین‌طور می‌توانید به‌راحتی با برق انداختن سطح چوب عملیات رنگ چوب مبل را شروع کنید. معمولاً پیشنهاد می‌شود که به‌جای اسپری از قلم‌مو استفاده کنید. البته استفاده از قلم‌مو برای رنگ کردن چوب مبل کمی سخت نیز به نظر می‌رسد اما اسپری کمی پرریسک‌تر است چون اگر حواستان نباشد خراب کاری خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای

عوض‌کردن رنگ چوب مبل

علت زرد شدن رنگ چوب

در کابینت‌ها معمولاً گرما و حرارت آشپزخانه سبب بروز این مشکل می‌شود. حرارت می‌تواند باعث تغییر رنگ چوب مبل نیز باشد. از طرفی اگر مبلمان شما در فضایی خارج از خانه قرار گرفته و در معرض برخورد نور مستقیم خورشید است انتظار تغییر رنگ داشته باشید. تابیدن نور می‌تواند سبب ایجاد زردی روی رنگ شود.

تمیز نکردن مبل‌ها به‌خصوص وقتی لکه آبمیوه، غذا، رب گوجه‌فرنگی، سس و… را به خود می‌گیرند از جمله اصلی‌ترین عوامل تغییر رنگ چوب مبل می‌باشد. در نهایت اگر می‌خواهید از این مشکل جلوگیری کنید باید جلوی رشد باکتری‌ها را بگیرید. از طرفی دسترسی به درز مبلمان معمولاً دشوار است و بیشتر چوب‌ها از درزها و بخش‌های غیرقابل‌دسترس زودتر شروع به تغییر رنگ می‌کنند.

مطلب پیشنهادی ۷ روش پاک کردن لکه روغن از مبل

علت زرد شدن رنگ چوب

عدم خرید چوب باکیفیت و مبلمان با قیمت معقول نیز یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ چوب مبل است. درا ین مورد همیشه به سراغ مدل‌هایی بروید که توسط فروشنده از نظر سطح کیفی گارانتی می‌شوند.

مطلب پیشنهادی آموزش تمیز کردن مبل چرمی

انواع روش‌های رنگ کردن مبل

رنگ‌کاری مبلمان به دو شکل کلی انجام می‌گردد. اولین روش بر پایه پاشیدن است که در آن می‌توان از پیستون‌های مخصوص یا اسپری‌های ساده استفاده کرد. به طبع اسپری کردن کار را راحت‌تر می‌کند، اما اگر با دقت بالا انجام نشود می‌تواند سبب ایجاد حباب، برجستگی و همین‌طور سطح غیر یکدست شود. رنگ‌های پوششی نیز از جمله متداول‌ترین روش‌های تغییر رنگ چوب مبل هستند که بسته به حجم کار، نوع چوب و… ممکن است زمان بیشتری از شما بگیرند اما دقت بیشتری خواهد داشت.

روش‌های رنگ کردن مبل

همه چیز بستگی به هنرمندی دارد که قرار است این کار را انجام دهد و هر چه دقت بیشتری برای این کار به خرج دهد به طبع نتیجه نهایی نیز بهتر خواهد بود. البته لازم است که نوع رنگ نیز کیفیت لازم را داشته باشد تا پس از مدتی مجدداً نیاز به تغییر رنگ مبلمان وجود نداشته باشد و حداقل چند سال این تنوع رنگی در خانه و یا محل کار شما دوام بیاورد.

مطلب پیشنهادی مبل شویی و یا تمیز کردن مبل در خانه

به این پست امتیاز دهید

2 دیدگاه

  1. سلام
    من یک میز داشتم که بعد از اینکه رنگ سفید روش پاشیدم زیر کار لکه های سبز رنگی مثل جلبک بوجود آمده
    کسی هست که بتونه من و راهنمایی کنه؟
    دو دست هم رنگ پاشیدم ولی بازم اوم لکه ها هست

    1. سلام وقت بخیر. بخاطر اینه که زیر کار تمیز نشده. برای رفع این مشکل باید اول میز رو سمباده بکشید بعد بتونه روغنی بشه بعد یه سمباده نرم بکشید. آخرشم ۳دست رنگ بشه. می‌تونید از سرویس رنگ کاری ساختمان آچاره هم کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا