عوامل موثر در محاسبه قیمت سیم کشی ساختمان

ساختمانبرقکاریسیم‌ کشی ساختمان

برق‌کشی جزو نیازهای ضروری یک خانه به‌شمار می‌رود؛ زیرا اکثر لوازم خانه و ادارات مثل یخچال، تلویزیون، کامپیوتر، دستگاه چاپ، پرینت و سایر دستگاه‌ها با برق کار می‌کنند. اما نیاز است تا تمام مراحل برق‌کشی با دقت تمام و با رعایت اصول و استانداردهای ایمنی توسط برق‌کار ماهر انجام شود. از آن‌جایی که افراد در این موضوع کاملا با برق سروکار دارند و برق هم خطرناک است، به مهارت و دانش تجربی بالایی نیازمند هستند. در محاسبه قیمت سیم کشی ساختمان عوامل زیادی تاثیرگذار هستند؛ پس با ما همراه باشید تا به‌ بررسی هزینه سیم کشی ساختمان و چگونگی برآورد کردن آن بپردازیم.

عوامل موثر در تعیین قیمت سیم کشی ساختمان

مدارهای الکتریکی برای کنترل میزان برق مصرف‌شده طراحی شده‌اند. وقتی که شما از محدودۀ مدار برق، مقدار بیشتری برق مصرف می‌کنید، اتصالی رخ می‌دهد. مدارها از سیم، فیوز و دستگاه‌های گوناگون مثل چراغ‌ها، لوازم و تمام دستگاه‌هایی که به پریز وصل شده‌اند، تشکیل می‌شوند و با مصرف برق توسط هر وسیله و دستگاهی، بار کلی مدار افزایش پیدا می‌کند.

افزایش مصرف برق و عبور از آستانه بار مجاز نیز سبب خاموش شدن مدار و پریدن فیوز می‌شود. تعویض فیوز هم در اجرت سیم کشی ساختمان محاسبه خواهد شد. اگر فیوز در مدار نباشد، بار الکتریکی سیم‌ها را بیش از حد داغ می‌کند و باعث می‌شود تا سیم‌ها ذوب شوند و آتش‌سوزی رخ دهد.

مدارهای مختلف، بارهای الکتریکی متفاوتی هم دارند و درنتیجه برخی مدارها بار بیشتری را تحمل می‌کنند. در این بخش می‌خواهیم به بررسی عواملی که در محاسبه قیمت سیم کشی ساختمان تاثیر می‌گذارند بپردازیم.محاسبه قیمت سیم کشی ساختمان

  • مساحت ساختمان

در بعضی از مواقع پیدا کردن اشکال موجود در سیم‌کشی‌های انجام شده در ساختمان، زمان زیادی را از برق‌کار می‌گیرد. حتی در مواردی هم ممکن است سیم‌کشی به مقدماتی مثل کندن دیوار و لوله‌کشی نیاز داشته باشد.

این عوامل باعث می‌شود که برق‌کار بعضی مواقع به‌صورت روزمزد یا پروژه‌ای با مشتری قرارداد ببندد و هرکدام از این‌ها قیمتهای مختلفی دارند. نوع دیگری از قیمت‌دهی در نرخنامه سیم‌ کشی ساختمان سال 1401، برای پروژه‌هایی مثل سیم‌کشی ساختمان است که به‌صورت متری انجام می‌شوند.

  • نوع سیم‌کشی

قطعا این مورد روی اجرت سیم‌کشی یک واحد آپارتمان و نحوه محاسبه دستمزد برقکاری موثر است. برای مثال گاها رفع اتصالی سیم‌کشی بنا یا سیم‌کشی برای چراغ روشنایی به‌ علت صرف کردن وقت زیاد برای پیدا کردن محل اتصال، می‌تواند نرخ اجرت برق‌کاری را بالا ببردهزینه سیم کشی ساختمان

  • سیم‌کشی روشنایی و لوستر

نصب لوستر و چراغ، مراحل مختلفی دارد و با توجه به نوع چراغ که می‌تواند سقفی و دیواری و تک شعله یا چند شعله باشد، متفاوت است. در نتیجه این موضوع، دستمزد براساس نوع تجهیزات و سیم به‌کاررفته، ساعت کار نصب و سوراخ‌کاری موردنیاز تغییر می‌کند.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

  • منطقه محل سکونت

محل سکونت شما مثل خیلی از خدمات دیگر می‌تواند روی هزینه طراحی برق و سیم‌کشی ساختمان تاثیر بگذارد. البته این هزینه در ساختمان‌های در حال ساخت، توسط شرکت‌های بزرگ محاسبه شده و این موضوع در کلیات لحاظ می‌شود و هزینه اضافه‌ای دریافت نخواهد شد.

  • برق‌کشی وسایل جانبی

هزینه برق‌کشی وسایلی مثل لوستر، آیفون و کولر، روی قیمت برق‌ کشی ساختمان اثر می‌گذارد.نحوه محاسبه دستمزد برقکاری

  • ابزارآلات مورد استفاده

کار با برق یک مبحث تخصصی است. اگر پیمان‌کار شما از تجهیزات به‌روز و جدید برای برق‌کشی ایمن استفاده کند، قیمت آن نیز به همان نسبت بالاتر می‌رود.

قیمت برق کشی ساختمان 1401

برق‌کشی درواقع یک اصطلاح رایج است که به جای سیم‌کشی به‌کار می‌رود. به عبارت دیگر این دو عبارت با هم هیچ تفاوتی ندارند. نرخنامه سیم کشی ساختمان سال 1401 تا تابستان فعلا اعلام نشده است. ولی متخصصان کمترین قیمت برای فعالیت‌های مرتبط برای خرده‌کاری‌ها را 300.000 تومان و برای متراژهای بزرگ‌تر از 50 متر را 2.000.000 تومان در نظر گرفته‌اند.

روش‌ های محاسبه هزینه سیم کشی ساختمان

نرخ اتحادیه برق‌کشی ساختمان به روش‌های متفاوتی تعیین می‌شود. مهم‌ترین روش‌ های محاسبه هزینه سیم کشی ساختمان شامل گزینه‌های زیر هستند:

  • برق‌کشی ساختمان به‌صورت کنترات
  • برق‌کشی ساختمان براساس آیتم
  • سیم‌کشی براساس برق‌کشی شعله‌ای
  • برق‌کشی ساختمان به‌صورت متری

1. قیمت برق‌ کشی ساختمان به‌صورت کنترات

تعیین هزینه به‌شکل کنترات یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ های محاسبه هزینه سیم کشی ساختمان است. وقتی که هزینه‌ها را روزمزد پرداخت کنید، ممکن است کارگران برای سود بیشتر، انجام این‌ کار را ادامه‌دار کنند ولی اگر همه کار را با یک مبلغ به یک پیمان‌کار بسپارید. آن شخص هم سعی می‌کند در زمان کمتر و با کیفیت بیشتری کار را تحویلتان دهد.

2. قیمت برق‌ کشی ساختمان براساس آیتم

یکی از روش‌های جدیدی که برای تعیین قیمت برق‌ کشی ساختمان در سال 1401 استفاده می‌کنند، تعیین قیمت براساس آیتم است. البته این روش بیشتر مناسب واحدهای آپارتمانی با متراژ بزرگ، واحدهای تجاری و … است. در این حالت پیمان‌کار برق‌کشی ساختمان در ازای موارد مختلف مثل شیار زدن، لوله‌گذاری کردن، قوطی‌گذاری و کارهای دیگری که انجام می‌دهد، هزینه جدا دریافت می‌کند. نرخ اتحادیه برق‌کشی ساختمان به‌ازای هر آیتمی که بخواهید کاملا مشخص است و شما می‌توانید هزینه برق‌ کشی ساختمان خود را به این روش محاسبه کنید.

3. قیمت سیم‌ کشی براساس برق‌ کشی شعله‌ای

وقتی که برق‌کشی ساختمان به‌صورت شعله‌ای انجام می‌شود، به این معنی است که تمامی اقداماتی که برق‌کار برای روشن شدن یک پریز انجام می‌دهد، یک شعله محسوب می‌شود و باید هزینه آن جداگانه پرداخت شود. این روش جزو قدیمی‌ترین روش‌ های محاسبه هزینه سیم کشی ساختمان است و خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

عوامل موثر در تعیین قیمت سیم کشی ساختمان

4. قیمت برق‌ کشی ساختمان به‌صورت متری

تعیین قیمت سیم کشی ساختمان براساس متراژ نیز یکی از روش‌های متداولی است که به این منظور انجام می‌شود. نرخ اتحادیه برق‌کشی ساختمان در این حالت به‌ازای متر‌مربع مشخص است و شما باید هزینه آخر را با توجه به زیربنای منزل خود محاسبه کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که در این حالت هزینه‌های برق‌کشی کولر، لوستر، آیفون، آنتن و موارد دیگر، جزو هزینه‌های جانبی است و باید جداگانه پرداخت شوند.

قیمت برق کشی ساختمان 1401

عوامل افزایش هزینه برق‌ کشی ساختمان

  • نصب لوستر
  • نور مخفی
  • سوراخ‌کاری بتن برای عبور لوله‌های برق، آنتن و آیفون
  • نصب بیشتر از 5 عدد‌هالوژن
  • چراغ‌های پارکی یا ایستاده محوطه
  • باز کردن کلید و پریز برای نقاشی ساختمان
  • بستن کلید و پریز برای بار دوم به درخواست کارفرما
  • سیستم‌های اعلام حریق

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

برق‌ کشی ساختمان شامل چه مراحلی است؟

برق‌کشی ساختمان دارای مراحل متعددی است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  • آماده‌سازی نقشه

قبل از شروع پروژه برق‌کشی ساختمان باید یک نقشه از ساختمان آماده باشد. هرچقدر که دقت نقشه بالا باشد، از آن طرف سرعت، ایمنی و کیفیت سیم‌کشی ساختمان بیشتر خواهد بود. بهتر است بدانید که ممکن است برق‌کار برای ارائه نقشه برق‌کشی، هزینه جدا دریافت کند.

نرخنامه سیم کشی ساختمان سال 1401

  • اندازه و خط تراز

بعد از آماده شدن نقشه، برای کلیدها و پریزها خط تراز کشیده می‌شوند تا بعدا کنده‌کاری شود. طبق استانداردهایی که در این رشته وجود دارد، فاصله کلیدها و پریزها از کف و با استفاده از شیلنگ تراز مشخص می‌شود. در پایان مرحله، محل دقیق کلید و پریزها روی دیوار دقیقا مشخص خواهد شد. ظرافت و مهارت یک برق‌کار این‌جا خودش را نشان می‌دهد. اگر هزینه برق‌کشی ساختمان به نظرتان از حد معقول کمتر بود، شاید بعدا با کلید و پریزهای ناهم‌تراز مواجه شوید.

  • کنده‌کاری

در مرحله کنده‌کاری و بعد از اجرای خط تراز، نوبت کندن جاهایی است که باید لوله‌گذاری شوند. تا چندسال پیش این‌کار با تیشه برق‌کاری و چکش و قلم انجام می‌شد؛ اما اکنون دستگاه‌های پیشرفته‌تری برای انجام این‌ کار وجود دارند. شیارزن و بتن‌کن یا هیلتی، از دستگاه‌هایی هستند که در روش جدید سیم‌کشی ساختمان کاربرد زیادی دارد.

  • قوطی‌گذاری

قوطی‌گذاری درواقع پروسه پیاده‌سازی و محکم کردن قوطی‌های برق مخصوص نصب جعبه فیوز، کلید و پریز روی دیوار است. این محکم‌ کردن می‌تواند با استفاده از گچ هم انجام شود. انجام این مرحله نیازمند دقت فراوانی است تا قوطی‌ها با دیوار در یک سطح قرار بگیرد.

محاسبه قیمت سیم کشی ساختمان

  • لوله‌گذاری

از طریق لوله‌های برق است که سیم‌های تلفن، آنتن و موارد دیگر به نقاط مختلف ساختمان می‌روند. این لوله‌ها بعد از قوطی‌گذاری در جای خودشان نصب می‌شوند و از کف ساختمان عبور می‌کنند. تعداد و روش لوله‌گذاری در برق‌کشی ساختمان به نقشه بستگی دارد. از لوله‌های خرطومی در بعضی از موقعیت‌ها برای لوله‌کشی‌هایی با مسیر کوتاه استفاده می‌شود.

برای هدایت یک لوله به یک مسیر عمودی نیز از زانوهای 90 یا 45 درجه استفاده می‌شود. رد کردن سیم برق از لوله‌ها برای برق‌کشی ساختمان با وسیله‌ای به اسم فنر سیم‌کشی انجام خواهد شد. امروزه لوله‌های برق در انواع مختلف فلزی، گالوانیزه و پی‌.وی‌.سی موجود هستند و نوع این لوله‌ها نیز در محاسبه قیمت سیم کشی ساختمان تاثیر دارد.

نتیجه‌گیری

برق‌کشی یا همان سیم کشی ساختمان و منزل، یکی از کارهای ضروری است که باید حتما انجام شود. البته بهتر است برای این‌ کار ابتدا تمام جوانب را در نظر بگیرید و با یک برق‌کار ماهر مشورت کنید تا درمورد محاسبه قیمت سیم کشی ساختمان به شما توضیحات لازم را بدهد. هزینه سیم کشی ساختمان نیز با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود که همه را در این مقاله از مجله آچاره توضیح دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

 

ارائه بیش از 300 سرویس در 30 شهر ایران

در آچاره به شما کمک می‌کنیم در کمترین زمان ممکن خدمات موردنظرتان را دریافت کنید. آچاره گسترده‌ترین ارائه‌دهنده خدمات و تعمیرات منزل است که علاوه بر تهران، در ۳۰ شهر دیگر خدمات ارائه می‌دهد. خدمات تعمیر پکیج یکی از این خدمات است که در کرج،‌ اصفهان، شیراز،‌ تبریز و … ارائه می‌شود. اگر ساکن شهر مشهد هستید و به سیم کشی ساختمان مشهد نیاز دارید روی لینک کلیک کنید.
3.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا