بهترین نوع انگور برای کاشت [معرفی 8 گزینه]

باغبانی و سمپاشیباغبانی

اَنگور (vinifera) گیاه بوته‌ای شکل و رونده‌ای است که در اکثر خانه‌های حیاط‌دار کاشته می‌شود. دمای موردنیازی که این میوه خود را با آن وفق می‌دهد، از ۱۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر تخمین زده می‌شود. ایران دهمین تولیدکننده انگور در دنیا است و در آن ملایر به شهر انگور شهرت دارد. در سرتاسر جهان بیش از ۲۰ هزار نوع انگور وجود دارد و همین مسئله انتخاب بهترین نوع انگور برای کاشت را کمی دشوار کرده است. در ادامه این مقاله به معرفی بهترین نوع انگور برای کاشت و بررسی هر کدام به‌صورت مجزا می‌پردازیم.

نکات کلیدی

  • کاشت درخت انگور به دلیل استفاده از میوه این گیاه به‌صورت تازه‌خوری، شهد، آبمیوه، مربا، شیره، کشمش، مویز، سرکه و …، به شغلی پرسود تبدیل شده‌ است.
  • نحوه انتخاب بهترین نوع انگور برای کاشت به عواملی مثل منطقه جغرافیایی و هدف شما از کاشت بستگی دارد.
  • انگور شرابی، انگور مکیاج، امگور ردگلوب، انگور صاحبی و انگور ردکارنت از بهترین گزینه‌ها برای کاشت انگور محسوب می‌شوند.

فهرست مطالب

مزایای انگور؛ درختی با سوددهی بالا

طول عمر درختان انگور چیزی حدود ۷۵ تا ۱۰۰ سال است و در برخی از گونه‌ها عمر آن‌ها به‌ بیش‌ از ۱۰۰ سال نیز می‌رسد. از ویژگی‌های خوب این درخت می‌توان به رشد و تکثیر آن در نقاط مختلف جهان اشاره کرد. تمام گونه‌های این میوه خوشمزه به 2 دسته دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شوند.

شکل ظاهری آن‌ها معمولا گرد و بیضی است و در رنگ‌های سبز، زرد، قرمز و سیاه موجود هستند. کاشت درخت انگور به دلیل استفاده از میوه آن به‌صورت تازه‌خوری، شهد، آبمیوه، مربا، شیره، کشمش، مویز، سرکه و …، به شغلی پرسود تبدیل شده‌ است. از برگ انگور، یک خوراکی به نام دلمه درست می‌کنند و از دانه‌های انگور، روغن خوراکی هسته انگور درست می‌شود.

همچنین از بهترین نوع انگور برای کاشت، می‌توان به‌منظور صادرات به خارج از کشور نیز استفاده کرد.

رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظرتان را در محل دریافت کنید!

  • کاشت انواع گل و درخت
  • خدمات آبیاری و کوددهی
  • تعویض خاک و هرس گیاهان
  • آفت‌کشی و سم‌پاشی
  • طراحی فضای سبز
باغبانی با آچاره
رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظرتان را در محل دریافت کنید!
  • کاشت انواع گل و درخت
  • خدمات آبیاری و کوددهی
  • تعویض خاک و هرس گیاهان
  • آفت‌کشی و سم‌پاشی
  • طراحی فضای سبز
باغبانی با آچاره

ارزش غذایی میوه انگور بسیار بالاست و دارای ویتامین‌هایی مثل پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسر، آهن و … است. از آن در درمان بیماری‌هایی مثل میگرن، بیماری‌های قلبی، یبوست، تسکین سوء هاضمه، کاهش خستگی، کنترل دیابت، درمان اختلال کلیوی، توازن سطح کلسترول و … استفاده می‌کنند.

بهترین نوع انگور برای کاشت

نحوه انتخاب بهترین نوع انگور برای کاشت

انتخاب بهترین نوع انگور برای کاشت به عوامل زیادی بستگی دارد. شما باید نوع هدف خود را با توجه‌ به منطقه کاشت مشخص کنید. در ادامه آب‌وهوا و خاک منطقه را ارزیابی کرده و نژادهای سازگارتر را انتخاب کنید. برای مثال هدف شخصی که قصد کاشت و تولید در سطح گسترده برای صادرات را دارد، با شخصی که فقط برای مصارف شخصی دست به کاشت می‌زند، بسیار متفاوت هستند.

در ادامه ما شما را با بهترین نوع انگور برای کاشت و مشخصات دقیق هر یک از نژادهای انگور آشنا می‌کنیم تا شما با توجه به ویژگی‌های هر یک و نوع هدف خود، بتوانید بهترین گونه انگور را انتخاب کنید.

بهترین نهال انگور برای کاشت

۱. انگور مکیاج (شیرین و گران)

خاستگاه این گونه از انگور کشور ژاپن است. به دلیل طعم شیرین و شکل ظاهری زیبای آن جزء گران‌ترین و پرطرفدارترین انگورهاست. نهال آن با مناطق گرمسیری و سردسیری ایران خو گرفته‌ است. این درخت دارای مقاومت بالا در برابر سرمای سخت است اما تحمل بادهای سرد را ندارد. همچنین بهار و تابستان آفتابی برای رشد این نوع انگور بسیار مهم هستند.

ریشه‌های این انگور در عمق کمتر از 1متر پخش می‌شوند و پس از آبیاری ممکن است آب آن به‌سرعت تبخیر شود؛ بنابراین باید تعداد دفعات آبیاری را زیادتر کرد. می‌توان آن را به‌صورت مویز نیز استفاده کرد. با توجه به هدف و منطقه موردنظر شما، این نژاد می‌تواند بهترین نوع انگور برای کاشت باشد.

۲. بهترین نوع انگور برای کاشت؛ انگور شرابی (اقتصادی و به‌صرفه)

خاستگاه این گونه به استان سردشت در آذربایجان غربی باز می‌گردد. به دلیل باردهی بالای آن و استفاده در تولید آبمیوه و محصولات نوشیدنی، باغداران به کشت این نوع از انگور علاقه زیادی دارند. پس اگر هدف شما سوددهی است، می‌توانید به کاشت نهال انگور شرابی بپردازید.

با توجه به خواستگاه سرد این میوه، شما می‌توانید آن را در مناطق کوهستانی و بسیار سرد نیز بکارید. با در نظر داشتن اینکه عمر آن به ۱۰۰ سال می‌رسد، شما می‌توانید از آن در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و طولانی‌مدت نیز بهره ببرید. باردهی این درخت از سالِ دوم کشت آغاز می‌شود. این انگور در برابر بی‌آبی مقاوم است و با آبیاری دیم می‌توان در هزینه کاشت انگور صرفه‌جویی کرد.

بهترین نهال انگور

۳. انگور Red Globe (دانه درشت، وارداتی)

از جمله انگورهای وارداتی و دانه‌درشت می‌توان از انگور ردگلوب نام برد که آن را در گلخانه‌ها و مناطقی با گرمای طولانی‌مدت می‌کارند. این گونه بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کند و دارای دانه‌های گوشتی و قرمز است. همچنین نسبت‌ به خشکی هوا مقاوم است و در برابر نور خورشید ترک نمی‌خورد.

انگور رد گلوب از کشور شیلی وارد ایران شده‌ و بسیار شیرین و با کیفیت است و همین عامل باعث شده‌ تا علاقه‌مندان زیادی داشته باشد و به عنوان یک گزینه در لیست بهترین نوع انگور برای کاشت شناخته شود. باغداران و کشاورزان همواره با فروش بالای آن روبه‌رو هستند. زمان لازم از لحظه کاشت تا تولید میوه بین ۲ تا ۳ سال است و با هرس درخت انگور به‌صورت سالانه می‌توانید بازدهی محصول را بالا ببرید. همچنین به دلیل تحمل گرمای بالا می‌توان از آن به عنوان پوششی برای آلاچیق‌ها استفاده کرد.انواع انگور زودرس

۴. انگور لعل (کشمش، آبغوره)؛ بهترین نوع انگور برای کاشت

انگور لعل با کیفیت‌ترین نوع انگور است که علاوه‌بر تازه‌خوری، از آن برای گرفتن آبغوره و کشمش نیز استفاده می‌کنند. بهترین زمان برای کاشت انگور لعل حسینی در اواخر اسفند ماه است. این نهال در برابر هوای سرد مقاوم است اما برای کاشت آن احتیاج به آب و هوای معتدل دارید.

باردهی آن بسیار بالاست و حتما باید در معرض نور خورشید باشد. در صورت نرسیدن آب کافی ممکن است این گونه باردهی خوبی نداشته باشد. شروع باردهی این درخت از سال دوم و سوم است و در سال پنجم عمر خود به حداکثر باردهی می‌رسد. این نهال با سوددهی بالا مورد علاقه کشاورزان است و با توجه به نوع هدف شما این گونه می‌تواند بهترین نوع انگور برای کاشت باشد.

برای خدمات باغبانی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

۵. انگور ردکارنت Red Currant (اروپایی حساس!)

با توجه به معیارهای شما در انتخاب بهترین نوع انگور برای کاشت، همواره باید محصولات وارداتی را نیز بررسی کنید. به این گونه از انگور در ایران انگور فرنگی می‌گویند. اگر اهل خوردن مرباهای خوشمزه از انگور هستید، این انگور بی‌شک اولین انتخاب است و به همین دلیل از آن در تولید شهد شربت، آبمیوه و مارمالاد نیز استفاده می‌شود‌.

این میوه از بهترین انگورهای اروپاست که نسبت به وزش باد حساس است و کاشت آن باید در آب‌و‌هوای معتدل صورت می‌گیرد. در صورت مراقبت خوب عمر این گونه به ۲۰ سال می‌رسد. این گیاه در برابر سرما مقاوم است و در مناطقی که گردش هوای مناسبی دارد باید کاشته شود. ریشه انگور ردکارنت در فاصله کمی از خاک قرار دارد و شما می‌توانید سیستم آبیاری قطره‌ای را برای آبیاری انگور خود انتخاب کنید.

همچنین پس از مرحله برداشت میوه نیز می‌توان آبیاری آن را کمتر کرد.

انگور زودرس

۶. انگور موسکات Muscat (آفریقایی مقاوم!)

این انگور از شمال آفریقا به ایران سفر کرده‌ است و از آن در تولید کشمش استفاده می‌کنند. این نوع انگور باید در مناطقی که زمستان‌های نه‌چندان سردی دارد، کاشته شود و مناطق مرطوب مناسب کاشت این نهال نیستند. همچنین در صورتی که از آفت‌هایی همچون کرم خوشه‌خوار و زنجره در امان باشد، می‌تواند تا ۱۰۰ سال به عمر خود ادامه می‌دهد.

عمر طولانی، مقاومت در برابر خشکی، آبیاری دیمی و حبه‌های گوشتی سبب شده‌ است تا کشاورزان به این نهال توجه کنند. بهتر است بدانید این انگور دیررس است و در اواسط مردادماه میوه‌های آن می‌رسند.
انواع انگور زودرس

۷. انگور صاحبی (تازه‌خوری)؛ بهترین نوع انگور برای کاشت

بهترین زمان برای کاشت انگور صاحبی اواخر اسفند ماه و اوایل بهار است؛ زیرا این گونه تحمل سرمای بالا (کمتر از ۱۸ درجه) را ندارد. در صورت مراقبت خوب و نور کافی عمر آن به ۱۰۰ سال نیز می‌رسد.

این نهال در اوایل مهر ماه به بار می‌نشیند. میوه‌های آن درشت و با پوستی نازک هستند و شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت تازه‌خوری مصرف کنید. انگور صاحبی درختی سودده و پربار است و از منظر باغداران به عنوان یک گزینه در لیست بهترین نوع انگور برای کاشت قرار گرفته است.بهترین نوع انگور برای کاشت

8. انگور خلیلی (عمر طولانی)

انگور خلیلی در گرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و برای به بار نشستن به هوای گرم نیازمند است. در کاشت این نهال دقت کنید؛ زیرا در مناطق سرد و کوهستانی به عمل نمی‌آید. انگور خلیلی در اواسط تیر به بار می‌نشیند. به دلیل داشتن طعم شیرین و خوشمزه از آن در تهیه کشمش، آبمیوه و تازه‌خوری استفاده می‌کنند. عمر طولانیِ بیش از ۱۰۰ سال این درخت موجب شده تا کشاورزان از آن استقبال کنند. خاک‌های لومی و شنی با زهکشی بالا مناسب کاشت این نوع نهال هستند.

انواع انگور زودرس

۱. انگور ترکمن

اگر شما از دسته افرادی هستید که صبر کمی در برداشت محصول خود دارند، بهتر است انگور ترکمن‌ را برای کاشت انتخاب کنید. نهال این انگور در سال اول کاشت به بار می‌نشیند و در این زمان شما می‌توانید انگور خود را برداشت کنید.

این انگور یکی از بهترین نمونه‌های مقاوم گونه خود در شرایط معتدل، گرمسیری و سردسیری است. از زمان کاشت تا به بارنشینی باید آن را به‌طور مداوم آبیاری کرد و پس از آن می‌توان به‌صورت عادی آب داد. بهتر است بدانید که نهال آن پیوندی است. با توجه به ویژگی‌های آن، این گونه از انگور نیز می‌تواند بهترین نوع انگور برای کاشت باشد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

۲. انگور یاقوتی

شهرت این انگور به دلیل دانه‌های ریز و به‌هم‌چسبیده یاقوتی‌رنگ است. مزه شیرین و شکل زیبا موجب محبوبیت آن در استفاده شده‌ است و این نوع نیز جزء انگورهای زودرس و پر سود محسوب می‌شود.

نهال انگور یاقوتی با تحمل دوره ۲ تا ۳ ماهه سرما در بهار به بار می‌نشیند و در خرداد می‌توان میوه آن را برداشت کرد. کاشت آن در مناطق گرمسیری توصیه نمی‌شود. این گیاه رونده است و برای رشد بهتر باید در کنار آن داربست ساخت.

اگر از خردشدن دانه‌های انگور در زیر دندان بدتان می‌آید، انگور یاقوتی کاملا بی‌دانه است. از آن برای مصارف تازه‌خوری و کشمش نیز استفاده می‌کنند و جزء میوه‌های صادراتی است. بهتر است بدانید عمر انگور یاقوتی تا ۱۰۰ سال نیز می‌رسد.

بهترین نوع انگور برای کاشت

۳. انگور بلک سیدلس (Black seedless)

انگور بلک سیدلس از کشور فرانسه به سراسر جهان راه پیدا کرده‌ و یکی از بهترین انواع انگور وارداتی است. نهال انگور بلک سیدلس سوددهی بالایی دارد و این محصول برای تولید آبغوره و آبمیوه و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت رنگ تیره دانه‌ها، از آن در تولید مویز سیاه نیز استفاده می‌کنند.

این تیله‌های خوش‌رنگ دارای آنتی‌اکسیدان‌های بالا و مقادیری از امگا ۳ و امگا ۶ هستند که برای جلوگیری از آلزایمر تاثیر ویژه‌ای دارند. این درخت در صورت کوددهی صحیح در سال اول کاشت به بار خواهد نشست و از این رو جزء محصولات پرسود و مورد علاقه باغداران است. همچنین انگور سیاه بی هسته مقاومت بالایی نسبت به سرما دارد اما نباید آن را در معرض باد شدید کاشت.بهترین نهال انگور

۴. انگور عسگری

این درخت از انواع زودرس و پربازده بوده و میوه آن سفید رنگ و با دانه‌های درشت است. این گونه برای مصارف تازه‌خوری، تهیه کشمش و شیره انگور بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و گرما‌دوست است و باید از باد‌های شدید دور باشد.

در فصول گرم باید میزان آبیاری انگور عسگری را افزایش داد که معمولا 2 تا 3بار در هفته است. منطقه کاشت این درخت باید عاری از هرگونه خاک‌های اسیدی و نمکی باشد. مناسب‌ترین خاک برای کاشت آن، خاک‌های شنی رسی که آهک کمی دارند و باعث می‌شوند تا آب به‌راحتی عبور کند، محسوب می‌شوند.

اگر قصد کاشت آن را در حیاط خانه‌ دارید باید توجه داشته باشید که گرما و سرمای بیش‌ازحد به نهال آسیب می‌زند.

در آخر

همان‌طور که در مقاله بهترین نوع انگور برای کاشت خواندید، تمام گونه‌های انگور، چه داخلی و چه خارجی، به آفتاب و آبیاری منظم نیازمند هستند. برخی از گونه‌ها در برابر وزش باد بسیار حساس هستند و برخی دیگر در برابر سرمای سخت. پس بهتر است قبل از هرگونه کاشت در سطح وسیع ابتدا آب‌وهوا و شرایط جغرافیایی منطقه را مورد بررسی قرار دهید.

از کوددهی برای تولید محصول بیشتر و با کیفیت‌تر غافل نشوید و خاک را در زمان نیاز زهکشی کنید. روش‌های کاشت هر نوع انگور را با دقت مطالعه کنید تا در میزان آب مصرفی صرفه‌جویی کنید. همچنین قبل از هر چیزی هدف خود را از کاشت نهال موردنظر مشخص کنید؛ چراکه بهترین نوع انگور برای کاشت می‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد.

در صورتی که برای کاشت انگور به کمک نیاز داشتید، فراموش نکنید که با استفاده از خدمات حرفه‌ای باغبانی آچاره می‌توانید این روند را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. متاسفانه تصاویر انواع انگورها ناقص بود ولی در مجموع تحقیق ارزشمندی است.سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا