نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان کود دهی درخت و باغچه [پسته، گردو، میوه‌ و مرکبات]

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

درختان نیز مانند موجودات زنده دیگر، برای رشد و باروری نیاز به مواد مغذی دارند. کشاورزان از گذشته تا امروز، برای بهره‌وری بیشتر، در زمان‌های مشخصی از سال، کودهای مناسب با نیاز گیاه را در اختیار درختان می‌گذارند. برخی افراد تصور می‌کنند صرفا انجام عمل کود دهی به درخت، برای مشاهده تغییرات در رشد و میوه‌دهی کافی است. اما این تفکر اشتباه است. کود دهی به هر درخت زمان مخصوص دارد که برای به دست آوردن حداکثر بازده، لازم است آن را رعایت کنید. در ادامه به بررسی بهترین زمان کود دهی درخت پسته، گردو، میوه‌ها و مرکبات می‌پر‌دازیم.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو چه زمانی است؟

پیش از صحبت درباره بهترین زمان کود دهی درخت گردو، لازم است بدانید حیاتی‌ترین ماده مغذی مورد نیاز این درخت نیتروژن است. بنابراین کود این درخت باید درصد نیتروژن بیشتری نسبت به فسفر و پتاسیم که نیازهای بعدی گیاه هستند، داشته باشد.

در درخت گردو، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که زمان و نوع کود را تعیین می‌کند، سن نهال گردو است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر روش کود دهی درخت گردو می‌پردازیم.

درخت گردو در بهار

زمان کود دهی درخت گردو تا 15 سالگی

بهترین زمان برای کود دهی به نهال و درخت جوان گردو طی دو دوره است. اولی در اواخر بهار و دومی پیش از جوانه‌زنی درخت (در طول تابستان) است. برای اینکار بهتر است از روش چال کود استفاده کنید. (کود را در سایه درخت چال کنید.) همچنین توجه داشته باشید که کود به هیچ عنوان نباید به طور مستقیم با ریشه نهال برخورد داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:نکاتی که باید درباره کود آهن گیاه بدانید

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

زمان کود دهی درخت گردو بعد از 15 سالگی

بهترین زمان کود دهی درخت گردو در سه دوره در سال است. بهتر است دوز اول در اوایل فصل بهار و آخرین دوز نیز در طول فصل پاییز به درخت داده شود.

  • توجه داشته باشید که با گذشت هر سال از رشد درخت گردو، باید میزان کود مصرفی را 10% افزایش دهید.
  • به طور کلی زمستان فصل نامناسبی برای کود دهی به درخت گردو است.
  • بهتر است کود دهی به درخت گردو را با روش چال کود (کود را در چاله‌ای زیر سایه درخت چال کنید، اما توجه کنید که کود با ریشه گیاه برخورد نداشته باشد.) انجام دهید.
  • پس از کود دهی، آبیاری به اندازه و سطحی چال کود، اثر زیادی بر تاثیر حداکثری کود بر رشد درختان گردوی شما دارد.

بهترین زمان کود دادن به درختان میوه چه زمانی است؟

بهترین زمان کود دهی به درختان میوه مختلف از انار و آلبالو گرفته تا سیب و پرتقال تقریبا در یک زمان سال است و این زمان بهار است! به خصوص اوایل بهار که درختان پس از اتمام خواب زمستانی، شروع به جوانه زدن و شکوفه دهی می‌کنند. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بگوییم، بهترین زمان دقیقا قبل از باز شدن شکوفه‌های درختان میوه است؛ یعنی زمانی که درخت میوه چرخه رشد سالیانه خود را آغاز کرده است.

در این زمان درخت میوه به بیشترین حد مواد مغذی نیاز دارد.
بهتر است در اواخر تابستان و آغاز پاییز کود دهی را متوقف کنید؛ زیرا سرمای محیط در این فصل به رشد درخت آسیب میزند. اما اگر اصرار دارید که همچنان در این زمان نیز کود دهی به درخت را انجام دهید در وهله اول بهتر است از فکر استفاده از کودهای نیتروژنی مانند اوره را از خود دور کنید و سپس با استفاده از مقداری کمپوست، مواد مغذی به درخت برسانید و با سنگ فسفات نرم روی کمپوست را بپوشانید. در ادامه توضیحات تکمیلی درباره کود دهی درختان میوه در پاییز را بررسی میکنیم.

کوددهی به درختان میوه

کود دهی درختان میوه در پاییز

بیشتر صاحبان باغ‌های میوه، کود دهی درختان میوه در پاییز و اوایل زمستان را متوقف می‌کنند؛ زیرا کود دادن، باعث رشد می‌شود درحالیکه درخت میوه باید طی مدت زمان کوتاهی بعد از پاییز، به خواب زمستانی برود. خواب زمستانی باعث توقف فعالیت‌های درخت می‌شود و برای محافظت در برابر سرمای هوا و خاک در این فصل، ضروری است.
در واقع در پاییز درختان باید خود را برای مقابله با هوای سرد زمستان آماده کنند و رویش برگ، شاخه و جوانه‌هایی که در نتیجه کود دهی در درخت ایجاد می‌شود، باعث به هم ریختن طبیعت درخت میوه در این فصل می‌شود. همچنین شاخه و برگ‌های جوان درخت، در برابر هوای سرد حساس هستند و گیاه را در معرض آسیب‌های زمستانی قرار می‌دهند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

بنابراین توجه داشته باشید که تنها در صورتی کود دهی درخت میوه در پاییز را انجام دهید که کمبود مواد مغذی در گیاه شما کاملا مشهود باشد. مهم است که در این فصل تنها کودهایی را در اختیار گیاه قرار دهید که کمبود مواد مغذی آن را جبران کند و در مصرف این کودها نیز حد تعادل را رعایت کنید. زیرا فصل پاییز، زمان تقویت و جوانه زنی درختان میوه نیست پس بهتر است مزاحم خواب زمستانی درخت نباشید و با کود دهی بی‌موقع، درختان میوه خود را شگفت‌زده نکنید.

روش کود دهی به درخت پسته

پسته از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در صادرات ایران است. نهال‌ها و درختان پسته در کشور ما ارزش و اهمیت زیادی دارند. تخمین زده شده که درختان پسته حدود 3 تا 4 هزار سال است که در ایران کاشته می‌شوند. درخت پسته برگ ریز است و در فصل زمستان به خواب می‎رود. با این مقدمه کوتاه به سراغ معرفی بهترین زمان کود دهی این محصول با ارزش می‌پردازیم.

درخت پسته به کود زیادی نیاز دارد و کود حیوانی به تنهایی از عهده تامین مواد مغذی این درخت برنمی‌آید. برای تغذیه این درخت از دو کود دامی و شیمیایی در فصول مختلف سال به صورت زیر استفاده می‌شود:

  1. کود دامی در فصل پاییز
  2. کود شیمیایی در دو نوبت اسفند و خرداد
  3. همچنین در انتهای فصل بهار یعنی هنگامی که میوه درخت در حال پرشدن است، از روش محلول پاشی برای افزایش کیفیت و کمیت محصول این درخت استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:زمان‌بندی مناسب سمپاشی درختان میوه 

کوددهی به درخت پسته

دادن کود آهن به درختان

آهن جزء ریزمغذی‌های مورد نیاز گیاهان است. ریزمغذی‌ها موادی هستند که گیاه نسبت به عناصر مغذی اولیه و ثانویه نیاز کمتری به آن‌ها دارد. اما این موضوع به این معنا نیست که کمبود آهن در گیاه اهمیتی ندارد. آهن نقش زیادی در ساختار آنزیم سیتوکروم، تنفس و فرایندهای اکسید/ احیا و ساخت کلروفیل در گیاهان دارد و در صورت کمبود این عنصر مغذی، بسیاری از فعالیت‌های درختان مختلف می‌شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

آهن

در خاک‌های هوادیده به وفور یافت می‌شود اما اگر هر یک از علائم کمبود آهن را در گیاه خود مشاهده کردید، حتما نسبت به اضافه کردن این عنصر به محیط رشد گیاه، اقدام کنید.

بهترین زمان برای دادن کود آهن به درختان در اواخر زمستان و یا در اولین آبیاری فصل بهار است. برای این منظور شیاری به عمق 15-20 سانتی‌متر در محدوده سایه درخت ایجاد کنید. به این نکته توجه داشته باشید که مقدار کود آهن مناسب برای هر درخت، بستگی به سن درخت دارد. پس از ریختن کود در گودال، روی کود 10-20 لیتر آب و کود حیوانی پوسیده اضافه کنید و سپس روی آن را با خاک بپوشانید. البته بهترین روش برای دادن کود آهن به درختان استفاده از روش محلول پاشی روی برگ‌ها است.
همچنین در باغاتی که مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ای هستند، شما می‌توانید کود آهن را با سایر کودهای موجود در تانکر کود مخلوط نموده و از طریق سیستم آب‌دهی، آهن را در دسترس گیاه قرار دهید.

کوددهی به درختان در پاییز

کود دهی مرکبات

بهترین زمان کود دهی مرکبات، زمانی است که این درختان وارد فاز رویشی شده، شکوفه زنی را شروع می‌کنند. به این دلیل که درخت در این مرحله محصول می‌دهد و تغذیه بهتر به معنای محصول بیشتر و باکیفیت‌تر است. شما می‌توانید از روش‌های مختلف کود دهی، مانند چال کود برای رساندن مواد مغذی کود به درختان خود استفاده کنید؛ اما مهم‌ترین نکته برای به دست آوردن بهترین نتیجه، انتخاب زمان مناسب برای کود دهی به این درختان است. درختان مرکبات در طی یک سال، چندین بار نیاز به کود دهی دارند. به طور مثال جزئیات دادن کود ازته برای هر درخت بالغ مرکبات به این صورت است:

  1. کود ازته در سه نوبت: 650 گرم در نیمه اول فروردین، 400 گرم در نیمه دوم فروردین و 250 گرم در نیمه دوم اردیبهشت
  2. استفاده از نیم کیلو اوره در هر صد لیتر آب، به همراه فرآیند سم‌پاشی (تیر ماه) برای تکمیل تغذیه درخت
  3. استفاده از یک کیلوگرم اوره در صد لیتر آب، هنگام سم‌پاشی زمستانه در ماه اسفند

به طور کلی بهتر است برای کود دهی گیاهان، از کودهای حیوانی استفاده شود. اما به دلیل نیاز رو به رشد انسان به مواد غذایی، کود حیوانی به تنهایی پاسخگوی نیازهای تغذیه‌ای جوامع نیست. برای اضافه کردن کود حیوانی به خاک محل رشد درخت مرکبات خود هر سه سال یک بار 20 تا 30 تن کود حیوانی را به ازای هر هکتار زمین زیر کشت، در ناحیه فعالیت ریشه درخت، با خاک مخلوط کنید. زمان استفاده از این کود در پاییز تا زمستان و پس از انجام برداشت میوه است.

بهترین زمان کود دهی به درخت

سخن پایانی

یکی از فاکتورهای اساسی که سلامت و باروری گیاه را مشخص می‌کند، رسیدن به‌موقع و به‌اندازه مواد مغذی به اندام‌های گیاه است. برخی افراد تصور می‌کنند تنها کود دهی به درختان کافی است؛ غافل از اینکه افرادی که توجهی به بهترین زمان کود دهی به درخت نمی‌کنند، هر قدر هم که کود در اختیار درخت خود قرار دهند، نتیجه مطلوب را نخواهند گرفت.
در این مقاله به بررسی بهترین زمان کود دهی در درختان مختلف و همچنین بهترین زمان دادن کود آهن به درختان پرداختیم. شما نیز با رعایت کردن و توجه به نکات گفته شده در این مقاله، تغییر را در کیفیت محصول و سلامت درختان خود احساس خواهید کرد.

اگر شما از آن دست افرادی هستید که گیاهان آپارتمانی زیادی در منزلتان نگهداری می‌کنید و موقع تمیزکاری با جابه‌جایی این گلدان‌ها دچار مشکلاتی مثل کمر درد و حتی اتلاف وقت می‌شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. افراد متخصص در زمینه نظافت خانه‌های پر از گل‌های آپارتمانی و حتی گلخانه را در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز می‌کنند.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید