نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

معرفی درخت های بدون نیاز به نور

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

اگر فضا یا گوشه خالی در خانه خود دارید می‌توانید با کمک درخت بدون نیاز به نور جلوه‌ای دوباره به محیط ببخشید. این گونه‌های درختی در شرایط کم نور بسیار بخشنده هستند و حتی تا زمانی که نیازهای محیطی آن‌ها را در هر بخش دیگری تأمین کنید رشد خواهند کرد. بر کسی پوشیده نیست که داشتن فضای سبز در خانه نه تنها دکوراسیون منزل شما را زیباتر می‌کند بلکه می‌تواند خلاقیت شما را نیز افزایش دهدوجود گیاهان خلق و خوی شما را تقویت کرده و استرس را کم کند.

قبل از انتخاب نوع درخت بدون نیاز به نور بهتر است فضایی که دارید و سایر عوامل مهم را در نظر بگیرید. نگهداری از درخت در گلدان کار آسانی است و آب و حداقل نور مورد نیاز مواردی هستند که هنگام انتخاب گیاه باید مورد توجه قرار بگیرند. برخی گیاهان می‌توانند در فضاهای سایه‌دار بهتر رشد کنند.

در حالی که اکثر درختان به طور معمول تا حد امکان نور غیر مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهند. این گیاهان یا رشد خود را حفظ می‌کنند یا هیچ نشانه‌ای از استرس در گوشه‌های تاریک نشان نمی‌دهند. در مورد قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گیاهان آپارتمانی مختلف نیازهای متفاوتی دارند.

گیاه آپارتمانی که نیاز به آفتاب کامل دارد در اتاق تاریک رشد نمی‌کند و برعکس، درختچه آپارتمانی بدون نیاز به نور در اتاق آفتابی رشدی نخواهد داشت. بعضی گیاهان در شرایط نور کم بسیار خوب عمل می‌کنند و اکثر آن‌ها به هیچ وجه به نگهداری زیادی نیاز ندارند و برای افراد مبتدی و افرادی که علاقه‌مند به پرورش گیاهان زیبا و بدون زحمت هستند ایده آل خواهند بود.

در ادامه با 15 درخت بدون نیاز به نور آشنا می‌شویم که برخی از آن‌ها محبوب و شناخته شده هستند. با این حال تعداد زیادی از گیاهان آپارتمانی زیبا که در این لیست آمده‌اند منحصر به فرد و نو ظهور بوده و نام برخی از آن‌ها را حتی ممکن است قبلاً ندیده باشید. از پوتوس گرفته تا گیاهان اژدها در اینجا تعدادی از جالب‌ترین گیاهان کم نور که می‌توانید در خانه خود پرورش دهید را برایتان معرفی می‌کنیم.

15 گیاه بدون نیاز به نور که می‌توانند حتی در تاریک‌ترین محیط‌ها زنده بمانند!

با آن‌ها آشنا شوید:

1- درخت اژدها ماداگاسکار

درخت اژدها ماداگاسکار به دلیل تراوش کردن خون قرمز هنگام بریدن مشهور است. سبزی همیشگی همراه با خون قرمز، این درخت بدون نیاز به نور را به یک موضوع منحصر به فرد تبدیل می‌کند تا درباره آن با مهمان خانه به گفتگو بنشینید. ساقه‌های این درخت کم نور سفت و محکم هستند بنابراین وقتی تا ارتفاع بلندی رشد می‌کند نیازی به حمایت اضافی ندارد. برگه‌ای بلند و باریک فقط در نزدیکی بالای درخت ظاهر می‌شوند نه در امتداد تنه.

 درخت اژدهای ماداگاسکار را در نزدیکی یک پنجره رو به شمال قرار دهید که در طول روز نور کم را دریافت کند. آفتاب مستقیم برگ‌ها را می‌سوزاند بنابراین هرگز آن را در نزدیک پنجره‌ای رو به شرق یا غرب قرار ندهید. خاک را مرطوب نگه دارید اما هرگز خیس نکنید. این درخت دمای گرم یا سرد را دوست ندارد و در اتاقی با دمای یکنواخت بین 15 تا 16 درجه بهترین رشد را خواهد داشت.

درخت اژدها ماداگاسکار

2- آگلونما

این گیاه بهترین درخت بدون نیاز به نور است که در جنگل‌های بارانی استوایی آسیا رشد کرده است. گیاه آگلونما به ارتفاع بالغ بر 1 متر می‌رسد و به همان اندازه عرض خواهد داشت. این گیاه بزرگ آپارتمانی دارای برگ‌های بزرگ و مسطح است که معمولاً در رنگ‌هایی مانند نقره‌ای و سبز روشن دیده می‌شوند. گاهی اوقات شکوفه‌های ریز و سفید رنگی روی گیاه رشد می‌کنند.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

این گیاه گرمسیری برای رشد به نور زیادی نیاز ندارد اما باید گرم نگه داشته شود. دمای ثابت داخلی بین 15 تا 17 درجه برای رشد گیاه مطلوب و ایده آل است. فقط زمانی گیاه را آبیاری کنید که یک سانتی‌متر بالای خاک خشک شده باشد.

آگلونما

3- فیکوس برگ موزی

این درخت بومی هند و آسیا است و یکی از بهترین گیاهان برای رشد در داخل خانه محسوب می‌شود. برگ‌های این گونه درخت فیکوس باریک است و طول آن به 25 سانتی‌متر می‌رسد. این درخت بدون نیاز به نور به کندی رشد می‌کند اما در صورت نیاز می‌توان آن را هرس کرد تا درخت به‌صورت مرتب و در اندازه دلخواه رشد کند.

فقط زمانی گیاه را آبیاری کنید که بالای خاک خشک باشد. کود دهی باید فقط در ماه‌های بهار و تابستان انجام شود در پاییز و زمستان از کود دهی خودداری کنید. از کودهایی استفاده کنید که حاوی بورون نباشد. این گیاه به بورون حساس است و اگر با کود حاوی بورون تغذیه شود برگ‌های آن می‌ریزد. همه قسمت‌های این درخت سمی هستند و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود.

فیکوس برگ موزی

4- نخل کنتیا

نخل کنتیا با برگ‌های سبز تیره می‌تواند تا 2 متر رشد کند. این درخت بسیار کند رشد می‌کند و احتمالاً فقط به ارتفاع 1 متر می‌رسد اما این قابلیت را دارد که ارتفاع آن تا 15 متر بالا رود که در یک مکان سایه‌دار و در فضای باز بهترین رشد را خواهد داشت. نور مستقیم خورشید چه در فضای باز یا داخل خانه این درخت را می‌سوزاند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

این درخت استرالیایی محیط کم نور و کمی خشک را دوست دارد. فقط زمانی آن را آبیاری کنید که بالای خاک خشک شده باشد. برای از بین بردن گرد و غبار و افزایش رطوبت، شاخه‌های نخل را ماهانه اسپری کنید. در طول فصل رشد ماهی یک ‌بار کود دهی لازم است. از تعویض گلدان خودداری کنید مگر اینکه ضروری باشد چون ریشه‌های شکننده نخل کنتیا به راحتی شکسته می‌شوند و رشد دوباره آن‌ها امکان پذیر نیست.

نخل کنتیا

5- نخل شامادورا یا نخل بامبو

نخل شامادورا یک درخت بدون نیاز به نور است که در تاریکی بهترین روند رشد را دارد. مراقبت از این درخت کم نور آسان است و برای هر اتاقی از خانه یا محل کار شما انتخابی ایده آل خواهد بود. این درخت که رشد کندی دارد با برگ‌های سبز پررنگ و کمی قوسی شکل محبوب و مقاوم بوده و اغلب از نسلی به نسل دیگر از افراد خانواده منتقل می‌شود.

این گیاه درختی را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور مستقیم خورشید باعث خشک شدن درخت می‌شود و آن را مستعد بیماری می‌کند. فقط زمانی آبیاری کنید که خاک خشک باشد. یک بار در ماه کود دهی پروسه‌ای متعادل خواهد بود. این درخت کم نور به ندرت نیاز به گلدان مجدد دارد و تا ارتفاع بالغ 2 تا 4 متر رشد می‌کند. بنابراین برای رشد به ارتفاع و فضای عریض نیاز دارد.

نخل شامادورا یا نخل بامبو

6- پرنده بهشتی

درخت پرنده بهشتی یک گیاه آپارتمانی بلند و یکی از بهترین درختانی است که شکوفه‌های منحصر به فردی را به زیبایی منزل ما اضافه می‌کند. شکوفه‌های آتشین قرمز و نارنجی ماندگاری طولانی دارند، در اواسط تابستان ظاهر می‌شوند و برای هفته‌ها باقی می‌مانند. شکوفه‌های منحصر به فرد این درخت شبیه پرنده در حال پرواز هستند.

این درخت بدون نیاز به نور زمانی که بالغ شود تا حدود 2 متر قد می‌کشد و تا 1 متر به اطراف گسترش می‌یابد. پرنده بهشتی که بومی تگزاس است در شرایط خشک رشد می‌کند. باید فقط زمانی آبیاری شود که بالای خاک خشک شده باشد. زمانی که درخت به طور فعال در حال رشد است، هر هفته کود دهی لازم است.

مطلب پیشنهادی معرفی گیاهانی که نیاز به آب کم دارند

پرنده بهشتی

7- کاج مطبق

این درخت همیشه سبز شبیه یک درخت کریسمس قدیمی است و اغلب در طول فصل تعطیلات تزئین می‌شود. کاج‌های مطبق درخت کاج واقعی نیستند و در برابر سرما مقاومت ندارند. اگر در دمای کمتر از 1 درجه سانتی گراد قرار بگیرند از بین خواهند رفت.

این درختان رشدی آهسته دارند که در نهایت به ارتفاع حدود 2 متر می‌رسند. آن‌ها را می‌توان در تابستان در یک مکان سایه‌دار در خارج از خانه قرار داد. با این حال، کاج مطبق به تصفیه هوای داخل خانه کمک می‌کند بنابراین مطلوب است که آن‌ها را در داخل خانه نگهداری کنید. کاج‌های مطبق از رطوبت بالا و نور غیر مستقیم برخوردار هستند. فقط زمانی باید آبیاری بشوند که بالای خاک خشک باشد و با کود متعادل و محلول در آب از بهار تا تابستان کود دهی شوند.

8- نخل دم ماهی

نخل دم ماهی به‌عنوان یک درخت بدون نیاز به نور نام خود از شکل شاخه‌هایی که تولید می‌کند گرفته است. برگ‌های نازک لبه‌های دندانه‌دار به‌صورت آویزان شبیه دم ماهی هستند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

نخل‌های دم ماهی گیاهان گرمسیری هستند و در اتاق‌هایی که دما در روز  بین 20 تا 30 درجه باشد و در شب 16 درجه است بهترین رشد را دارند. با شروع هوای خنک و کند شدن رشد درخت نخل دم ماهی در دمای حدود 10 درجه در طول ماه‌های زمستان درخت وارد مرحله استراحت شده و انرژی را برای فصل رشد بعدی ذخیره می‌کند. این درخت رطوبت را دوست دارد و باید یک روز در میان اسپری شود یا باید آن را در اتاقی با دستگاه مرطوب کننده نگهداری کنید.

9- گیاه دراسنا بلالی

با وجود نامش، گیاه دراسنا بلالی خوراکی نیست اما یک گیاه آپارتمانی خوب برای نور کم است که تا حد زیادی رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. این درخت بدون نیاز به نور در داخل خانه به تمیز نگه داشتن هوا کمک می‌کند. تنه ضخیم این گیاه به شکل‌های جالبی به‌صورت منحنی در می‌آید و برگ‌های بلند و بنددار به رنگ سبز لیمویی راه راه و کرم و شبیه برگ‌های ساقه ذرت است. درختان مسن‌تر ممکن است گلی با عطر و بوی قوی تولید کنند اما تا حدی نادر است.

ممکن است وقتی برای اولین بار گیاه دراسنا بلالی را به خانه می‌آورید به دلیل شوک جابجایی، مقداری از برگ‌هایش بریزد. ولی به سرعت بهتر می‌شود و برگ‌های جدیدی رشد می‌کنند. اگر گیاه بیش از حد کود دهی یا آبیاری شود برگ‌هایش زرد شده و می‌ریزند.

گیاه دراسنا بلالی را در مکانی روشن اما نه در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. آبیاری و کود دهی کم برای رشد این گیاه ضروری است. این درخت آپارتمانی کم نور به آرامی رشد می‌کند تا در نهایت به ارتفاع بالغ حدود 2 متر برسد. می‌توان آن را هرس کرد تا در ارتفاع دلخواه ثابت شود.

مطلب پیشنهادی گیاهان مقاوم آپارتمانی

10- درخت شفلرا

این درخت بدون نیاز به نور با برگ‌های سبز براق بزرگ و روشن پوشیده شده که نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشاند. اندازه یک درخت شفلرا که در داخل خانه رشد می‌کند با توجه به اندازه گلدانی که در آن کاشته شده تعیین می‌شود. درختی که در فضای باز کاشته می‌شود می‌تواند به ارتفاع 15 متر برسد. درخت شفلرا به سرعت رشد می‌کند و برای نگه داشتن آن در ارتفاع و عرض دلخواه نیاز به هرس منظم دارد.

درخت شفلرا را نزدیک پنجره رو به شمال قرار دهید و دمای اتاق را بین 12 تا 23 درجه ثابت نگه دارید. این گیاه به آبیاری کامل نیاز دارد ولی قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک آن خشک شود. آبیاری بیش از حد این درخت باعث پوسیدگی ریشه و ایجاد سفیدک پودری روی برگ‌ها می‌شود. این درخت بومی استوایی در طول فصل رشد به ماهی یک بار کود دهی نیاز دارد و گرد و باید غبار برگ‌ها را هر ماه با یک پارچه نرم و مرطوب پاک کنید.

11- گیاه آپارتمانی یوکا

برگ‌های شمشیری شکل روی ساقه‌های چوبی بزرگ درخت یوکا رشد می‌کنند. این درخت بدون نیاز به نور به تصفیه هوای اتاق کمک می‌کند و به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد. برگ‌های شمشیری شکل این درخت بومی کارائیب، بین 30 تا 40 سانتی‌متر رشد می‌کنند. برگ‌ها را هر ماه تمیز کنید.

درخت یوکا به ارتفاع حدود 3 متر می‌رسد و به خشکی مقاوم است. این گیاه برای افرادی که مکرر مسافرت می‌کنند انتخابی ایده آل است چون می‌تواند تغییرات دمایی را تحمل کند. این درخت را می‌توان در تابستان در مکان‌های سایه‌دار به بیرون منتقل کرد اما باید قبل از اولین یخبندان به داخل خانه بازگردانده شود.

12- گیاه فیکوس آفریقایی

گیاه فیکوس آفریقایی یک درخت زینتی است که در هر اتاقی از خانه خودنمایی می‌کند. برگ‌های بزرگ و صاف تا بالای تنه درخت رشد می‌کنند. فیکوس آفریقایی یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای مناطق کم نور است. این گیاه نور غیرمستقیم خورشید را تحمل می‌کند اما اگر در مکانی پر آب قرار گیرد برگ‌هایش می‌ریزد. باید دور از درهای ورودی و دریچه‌های هوا نگه‌داری شود.

این درخت دارای برگ‌های قهوه‌ای رنگی است که با آبیاری زیاد می‌ریزند. برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار، هر ماه یک بار برگ‌ها را با یک پارچه نرم گردگیری کنید و در بهار سالی یک بار کل درخت را بشویید. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود. هر دو هفته یک‌بار با استفاده از کود متعادل گیاه را کود دهی کنید.

13- درخت افوربیا تریگونا

درخت افوربیا تریگونا یک گیاه شبیه کاکتوس است. این درخت بدون نیاز به نور بومی آفریقای جنوبی است اما در هر نقطه از جهان در داخل خانه به خوبی رشد خواهد کرد.

درخت افوربیا تریگونا از رده گیاهان شیره دار است و در بهار و تابستان به آب بسیار کمی نیاز دارد و در ماه‌های زمستان فقط یک بار در ماه آبیاری می‌شود. قد افوربیا بالغ و قدیمی در زمان بلوغ به 2 متر می‌رسد اما از آنجایی که رشد آن‌ کند است چند سال طول می‌کشد تا به بلندترین ارتفاع خود برسد. این درخت به نام درخت شیر ​​نیز شناخته می‌شود چون شیره شیری رنگی تولید می‌کند که می‌تواند پوست و چشم را تحریک کند. شیره شیری در صورت بلعیدن سمی است و این درخت نباید در اطراف کودکان یا حیوانات خانگی پرورش داده شود.

14- گیاه سرخس استرالیایی

درخت سرخس یک گیاه بومی استرالیا بوده و دارای برگ‌هایی شبیه سرخس و تنه‌ای ضخیم پوشیده از خز است. شاخه‌های پر این درخت بدون نیاز به نور می‌توانند تا 1 متر باز شوند و ارتفاع درخت در زمان بالغ شدن به 2 تا 3 متر می‌رسد.

سرخس درختی عاشق رطوبت است بنابراین خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید و درخت را هر هفته آب پاشی کنید. این درخت باید در یک اتاق روشن قرار داده شود و نور مستقیم خورشید برایش مضر خواهد بود. شاخه‌های پایینی که از بین می‌روند و قهوه‌ای می‌شوند را هرس کنید. سرخس‌های درختی بالغ تغذیه کننده‌های سنگینی هستند و باید از بهار تا پاییز هر دو هفته یک‌بار با غذای گیاهی محلول در آب تغذیه شوند.

مطلب پیشنهادی بهترین زمان کود دهی درخت و باغچه

15- درخت فیکوس

درخت فیکوس که گیاه بسیار جذابی با برگ‌های براق است به دلیل مراقبت آسان برای رشد در محیط‌های داخلی محبوب شده است. ارتفاع درخت بین 1 تا 2 متر بالا می‌رود و باید هر سال گلدان آن را با خاک جدید عوض کنید تا زمانی که به ارتفاع مورد نظر شما برسد. هرچه گلدان بزرگ‌تر باشد درخت بیشتر رشد می‌کند.

درختان فیکوس تغذیه کنندگی و مصرف آب بالایی دارند. باید در طول فصل رشد هر هفته با محلول کود محلول در آب تغذیه شوند تا تشنگی و گرسنگی درخت رفع شود. برگ‌ها را ماهی یک‌بار پاک کنید تا گرد و غبار از بین رفته و براق بماند.

مطلب پیشنهادی گیاهان آپارتمانی گلدار

نتیجه‌گیری

اگر برای اضافه کردن یک درخت آپارتمانی به خانه خود مردد بوده‌اید و نگران این هستید که نور کافی ندارید مطمئن باشید گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توانند در اتاق‌های تاریک‌تر رشد کنند. پی به راحتی می‌توانید درخت بدون نیاز به نور را طبق سلیقه خود خریداری کنید و به راحتی از آن نگهداری نمایید.

داشتن گیاهان تازه و طبیعی در هر خانه‌ای یک مزیت بزرگ برای افراد خانواده محسوب می‌شود. کمی رنگ سبز حتی تاریک‌ترین گوشه را روشن می‌کند، تصفیه هوا را افزایش داده و باعث می‌شود مهمانان شما فکر کنند که شما در زنده نگه داشتن گیاهان حرفه‌ای هستید حتی اگر این‌طور نباشید. در این مقاله با 15 درخت بدون نیاز به آب آشنا شدیم که با توجه به شرایط زندگی از جمله داشتن کودک یا حیوان خانگی در خانه می‌توانید بی‌خطرترین گزینه را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی را نیز مطالعه کنید.

در پایان باید عنوان کرد که اگر در کنار نظافت منزل به پاکیزگی گل و گیاه اپارتمانتان اهمیت می‌دهید تیم متخصص آچاره می‌تواند این خواسته شما را برآورده کند و خانه‌ای با گیاهان آپارتمانی کاملا تمیز را در اختیارتان قرار دهد.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید