دلیل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته چیست؟

برقکاریدوربین مدار بستهساختمان

سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته یکی از مشکلات رایجی است که کاربران این دستگاه امنیتی نظارتی با آن مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی عملا دوربین مدار بسته کارایی حفاظتی و امنیتی خود را از دست می‌دهد و لازم است برای رفع این مشکل سریعا اقدام کنید.

برای بررسی مشکل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته و راهکارهای رفع مشکل با مجله آچاره همراه باشید. همچنین می‌توانید برای نصب، راه‌اندازی و تعمیر دوربین مدار بسته منزل یا محل کار خود با متخصصین و نصاب دوربین مدار بسته مشاوره رایگان داشته باشید و از خدمات تخصصی استفاده کنید.

نکات کلیدی

  • از محافظ مناسب و آداپتور استفاده کنید. این کار بروز اتصالی را در دوربین‌های مداربسته بسیار کاهش می‌دهد.
  • دوربین را در جایی قرار دهید که از گردوغبار و باران شدید در امان باشد.
  • برای کارایی بهتر ، از DRV و دوربین یک برند استفاده کنید.

دلایل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته

سیاه شدن تصویر سیستم نظارتی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که برخی کاربران در دوربین‌های مداربسته خود با آن مواجه می‌شوند. این مشکل در این سیستم بسیار خطرناک است؛ زیرا مکان تحت پوشش آن تا هنگام تعمیر و رفع ایراد در خطر است؛ بنابراین باید برای تعمیر آن هرچه زودتر اقدام کنید.

سياه شدن تصوير دوربين مدار بسته دلایل مختلفی دارد، از این دلایل می‌توانیم به خرابی DRV، خرابی حسگر تشخیص نور، قطعی برق دوربین امنیتی و غیره اشاره کنیم.

البته قسمت جالب اینجاست که سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته در دودسته کلی قرار می‌گیرند. از این دودسته می‌توانیم به دریافت پیغام no signal و دریافت‌ نکردن این پیغام اشاره کنیم. در ادامه علت‌های سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته را بررسی خواهیم کرد.

1. سیاه بودن تصویر دوربین مدار بسته و دریافت No Signal

یکی از حالت‌هایی که در زمان سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته اتفاق می‌افتد، تصویر سیاه همراه با عبارت No Signal است.

سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته

اگر تصویر را چک کردید و با صفحه‌نمایش سیاه و ارور no signal روبه‌رو شدید، احتمالاً دلیل آن یکی از موارد زیر است؛

  • خرابی DVR

گاهی خرابی دستگاه DVR یا حتی خرابی یکی از قطعات اصلی آن می‌تواند علت سياه شدن تصوير دوربين مدار بسته باشد. همچنین احتمال دارد مشکل آن، نرم‌افزاری بوده و به همین دلیل پردازش تصاویر به‌درستی انجام نشود و در نتیجه تصویری پخش نخواهد شد. برای رفع مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه DVR بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

  • سوختن سیستم نظارتی

برای اطمینان از سوختن دوربین، آن را با یک دوربین سالم جایگزین نماید. اگر تصویر برگشت، دوربین شما نیم‌سوز یا خراب شده است. لازم است بدانید دوربین نیم‌سوز شده قابل‌تعمیر است.

دوربین مدار بسته به دلایل مختلفی می‌سوزد از این دلایل می‌توانیم به موارد زیر شاره کنیم:

  1. قرارگرفتن دوربین در کنار منبع ایجاد نوسان
  2. شرایط آب‌وهوایی نامناسب
  3. دور بودن از منبع تغذیه
  4. قطعی برق دوربین مدار بسته

یکی دیگر از علت‌های شایع سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته قطع برق آن است. برای رفع این مشکل ابتدا مطمئن شوید آداپتور به‌درستی کار می‌کند. همچنین، باید اتصال آداپتور به پریز برق و سالم‌بودن پریز را نیز مورد بررسی قرار دهید. هنگامی که برق دوربین مجدداً وصل شود، تصویر فوراً برمی‌گردد.

 مشاهده قیمت نصب دوربین مداربسته

  • خرابی پورت‌های ورودی یا خروجی در دوربین مدار بسته

گاهی خرابی فیش ورودی دستگاه DVR با پورت خروجی دوربین یکی از دلایل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته است. برای رفع این مشکل، بهتر است دستگاه را با یک پورت DVR سالم تست کنید. برای انجام این کار، ابتدا سیم‌رابط BNC دوربین را از پشت دستگاه DVR جدا کنید.

سپس کابل‌ها را به پورت سالم آن وصل کنید. اگر تصویر دوربین برگشت، پورت ورودی DVR خراب است و باید حتماً آن را تعویض کنید. اما اگر پورت ورودی دستگاه DVR سالم بود، فیش خروجی دوربین را چک کرده و سپس از اتصال محکم فیش با سیم اتصال تصویر مطمئن شوید.

سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته

  • عدم اتصال سیم تصویر به دستگاه ضبط‌کننده دیجیتال

گاهی پیش می‌آید که سیم‌کشی دوربین مدار بسته از دوربین به DVR قطع شده باشد. برای برطرف‌کردن این مشکل باید مسیر سیم‌رابط را کامل چک کنید؛ زیرا ممکن است کابل در طول مسیر به دلایل مختلف قطع گردید باشد.

چنانچه سیم‌رابط سالم است، پورت‌های BNC پشت دوربین و DVR را چک کنید. احتمال دارد فیش‌ها لق شده یا درآمده باشند. با رفع عدم اتصال، مشکل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته نیز برطرف می‌شود.

  • خرابی در اجزای داخلی دوربین

گاهی مشکل از خود سیستم‌های داخلی دوربین است به‌عنوان‌مثال بر اثر برق‌زدگی احتمال دارد قسمتی از قطعات داخلی دوربین بسوزد و درنتیجه ازکارافتاده باشد.

2. سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته بدون دریافت ارور no signal

اگر به سراغ تصویر دوربین مدار بسته خود رفتید؛ اما با یک صفحه سیاه روبه‌رو شدید که حتی به شما یک ارور نمی‌دهد، اصلاً نگران نباشید، در ادامه شما را با چند دلیل سياه شدن تصوير دوربين مدار بسته آشنا می‌کنیم، پس از بررسی آن‌ها در صورت نیاز می‌توانید از متخصصین برای برطرف‌کردن این مشکلات کمک بگیرید.

دلایل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته

  • خرابی حسگر تشخیص نور

حسگر تشخیص نور در دوربین مداربسته توانایی تشخیص نور کم محیط را دارد. این حسگر در شب یا در محیط‌های تاریک با لامپ LED فضا را روشن می‌کند. گاهی با روشن‌نشدن لامپ‌های LED، نور مادون‌قرمز به محل موردنظر نمی‌رسد و تصویری پخش نمی‌شود.

سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته فقط در محیط‌های با نور کم اتفاق می‌افتد و در محیط‌هایی که روشنایی مناسبی دارند، این مشکل پیش نمی‌آید. تعمیر حسگر تشخیص نور، کاری تخصصی است و نیاز به یک تکنسین ماهر دارد. پس از انجام هر اقدام خودسرانه‌ای برای رفع مشکل این قطعه جدا خودداری نماید.

 نصب دوربین مداربسته با آچاره

  • تنظیمات نامناسب دوربین

گاهی تنظیمات دید در شب دوربین مدار بسته دست‌کاری می‌شود یا ممکن است تنظیمات مربوط به روشن‌ شدن لامپ LED خاموش شده باشد؛ بنابراین دوربین شب‌ها و در محیط‌های تاریک قادر به ضبط تصاویر نیست. به همین دلیل در این شرایط پیغام No signal را دریافت نمی‌کنید و فقط شاهد یک صفحه تاریک هستید.

دلایل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته

  • سوختن لامپ‌های LED

لامپ‌های LED تعبیه شده در دوربین نور مادون‌قرمز را در محیط پخش می‌کنند و به کمک این کار، ضبط تصاویر در نور کم امکان‌پذیر می‎شود؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم سوختن لامپ‌های LED یا حتی برد ماژول آن‌ها می‌تواند یکی از دلایل سياه شدن تصوير دوربين مدار بسته باشد، بدون اینکه پیغام no signal را دریافت کنید.

  • نصب دوربین مدار بسته در نور کم

گاهی مشکل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته به دلیل نصب نادرست آن در جایگاه است. اگر دوربین در محلی نصب شود که نور کافی نباشد، احتمال سیاه دیده‌شدن تصاویر زیاد است.

همچنین احتمال دارد دوربین به سمتی باشد که در بیشتر ساعات روز آن محل کاملاً سایه باشد. در این حالت پیغام No signal ارسال نمی‌گردد؛ اما تصویر دوربین کاملاً سیاه است. برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم محل نصب دوربین مدار بسته در منزل یا محل کار خود را تغییر دهید یا نور محل نصب سیستم را زیاد کنید.

  • وجود مانع روی لنز دوربین مداربسته

گاهی سياه شدن تصوير دوربين مدار بسته مربوط به کثیف‌ شدن لنز یا وجود یک مانع بر روی آن است. به‌عنوان‌مثال، لنز دوربین را با گِل یا اسپری رنگی کرده باشند یا جلوی لنز یک‌پارچه گذاشته باشند. در این شرایط نیز با صفحه سیاه نمایشگر روبه‌رو خواهید شد که پیام No signal نیز دریافت نمی‌کنید. بهترین و ساده‌ترین روش برای رفع این مشکل بررسی دقیق لنز و عدسی دوربین و باز کردن دیدِ آن است.

رفع مشکل سیاه شدن تصویر

برای بررسی اتصالات و سیم‌ها حتماً برق را قطع کنید. این کار مانع از برق‌گرفتگی احتمالی می‌شود. سپس همه دوربین‌ها، تک‌تک سیم‌ها و اتصالات را بادقت بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنید.

اگر خود دوربین یا DRV از لحاظ فنی دچار مشکل شده است حتماً این مشکل را با یک متخصص در میان بگذارید. زیرا تعمیر و رفع ایرادهای دوربین‌های نظارتی کاری تخصصی است و باید حتماً توسط افرادی که مهارت کافی در این زمینه دارند انجام گردد.

سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته

از دیگر مواردی که باید برای افزایش طول عمر دوربین مداربسته انجام دهید؛ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • لنز دوربین‌ها را به‌صورت مرتب تمیز کنید.
  • سطح شفاف دوربین را با پارچه نرم تمیز کنید تا به‌مرورزمان دچار خط‌وخش نشود. این کار بسیار ساده و مؤثر است.
  • گاهی باید جای دوربین را عوض کنید.
  • بهترین مکان برای دوربین‌های نظارتی محلی است که به‌خوبی بتوان آن را پوشش داد و آن محل دارای نور مناسب برای ضبط باکیفیت تصاویر باشد.
  • همچنین درصورتی‌که متوجه شدید ایراد مربوط به سیستم شبکه است با متخصص شبکه مشورت کنید.
  • تاحدامکان دوربین و DRB را از یک برند انتخاب کنید. در غیر این صورت حتماً از برندهایی استفاده کنید که دوربین و دستگاه DRV غیر همنام را پشتیبانی کنند.

سخن پایانی

اگر تصویر دوربین مداربسته خراب باشد، دیگر دستگاه هیچ کارایی ندارد. به همین دلیل بهتر است در صورت مشاهده صفحه سیاه‌رنگ چه پیغام no signal را دریافت کردید چه دریافت نکردید به فکر تعمیر آن باشید. گاهی با دانستن دلایل می‌توانید مشکل را برطرف کنید؛ اما گاهی لازم است برای رفع مشکل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته از یک تکنسین کمک بگیرید.

سؤالات متداول

آیا خراب بودن سیم‌‌های شبکه دوربین، ارور no signal را می‌دهد؟

بله، در پی خرابی سیم‌های شبکه دوربین و با سياه شدن تصوير دوربين مدار بسته شما ارور no signal را دریافت خواهید کرد.

تصویر دوربین مدار بسته بدون LED در شب چگونه است؟

بدون وجود LED شب‌ها و مناطق تاریک تصویر دیده نمی‌شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا