با 7 مشکل رایج دیگ بخار موتورخانه آشنا شوید!

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

آیا با مشکلات دیگ بخار موتورخانه آشنا هستید؟ اغلب اوقات مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری بررسی دوره‌ای دیگ بخار موتورخانه را در برنامه خود قرار می‌دهند تا در طول فصل سرد زمستان به مشکلی در گرمایش ساختمان برنخورند. به‌خصوص اگر دمای بیرون از خانه پایین‌تر از 0 درجه سانتی‌گراد باشد.

در ادامه لیستی از 7 مشکل رایج دیگ بخار موتورخانه را آورد‌ه‌ایم که گاهی اوقات با یک تعمیر ساده حل می‌شوند و گاهی به قدری حاد هستند که به ناچار دیگ بخار باید تعویض شود. اگر سیستم دیگ بخار موتورخانه شما با هر یک از مشکلات زیر روبه‌رو شود، می‌توانید ریشه مشکل را پیدا کنید و با عیب یابی دیگ بخار، در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

نکات کلیدی

  • دلایلی مانند قدیمی شدن قطعات، نشتی آب، رسوب دیگ، مشکل در ترموکوبل، خرابی ترموستات، یخ زدن لوله‌ها و سایر موارد می‌توان از مشکلات رایج دیگ بخار موتور خانه باشند که در این مقاله به ان اشاره می‌شود.
  • مشکلات رایج به صورت جدول عیب یابی دیگ بخار گردآوری می‌شود.

مشکلات رایج دیگ بخار موتورخانه و جدول عیب یابی دیگ بخار

1. نشتی دیگ موتورخانه و چکه کردن آب

آیا متوجه آب اضافی در اطراف مخزن دیگ بخار یا لوله‌هایی که به آن متصل است شده‌اید؟ نشتی و چکه کردن آب از مخزن دیگ بخار از مشکلات و خطاهای رایج موتورخانه و دیگ بخار است. با گذشت زمان دیگ‌های بخار قدیمی شده و دچار زنگ‌زدگی می‌شوند.

زمانی که این اتفاق رخ دهد، اجزای سیستم دیگ بخار کارکرد قبلی خود را از دست می‌دهند و ضعیف‌تر عمل می‌کنند. نشتی موتورخانه و چکه کردن آب از دیگ بخار می‌تواند ناشی از قدیمی شدن قطعات، فشار آب زیاد، کار کردن بیش از حد سیستم یا حتی خوردگی لوله‌ها باشد.

برای تعیین علت اصلی نشتی دیگ بخار موتورخانه، بهترین راه تماس با تعمیرکار متخصص است. افراد متخصص می‌توانند با بررسی مخزن و لوله های دیگ بخار موتورخانه، منشا اصلی نشتی را پیدا کنند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر و سرویس موتورخانه!

2. صدای قل قل آب جوش

حتما تا به حال به صدای زیاد موتورخانه که شبیه به صدای قل قل آب در حال جوش کتری است، گوش داده‌اید. ممکن است صدایی مشابه در دیگ بخار نیز به گوش برسد.

با گذشت زمان مبدل حرارتی دیگ بخار شما رسوب می‌گیرد. این تجمع رسوب از مصرف مداوم آب ناشی می‌شود و امری عادی است.

با این حال رسوب گرفتن دیگ موتورخانه می‌تواند جریان آب را در مبدل‌های حرارتی مسدود کند و باعث بیشتر گرم شدن و در نتیجه صدای قل قل آب شود.

خرابی های دیگ بخار موتورخانه

3. خاموش شدن چراغ پیلوت موتورخانه

هنگامی که چراغ پیلوت خاموش می‌شود، معمولا به این معناست که ترموکوبل دچار مشکل شده است. ترموکوبل به گازرسانی دیگ بخار کمک می‌کند. البته سیستم‌های دیگ بخار جدید ممکن است با این مشکل مواجه نشوند، اما باز هم احتمالش وجود دارد.

برای روشن کردن چراغ پیلوت موتورخانه می‌توانید به‌سادگی دوباره شعله آن را روشن کنید؛ اما ابتدا باید بررسی کنید که به دیگ بخار شما گاز برسد. اگر گاز به دیگ بخار نرسد، ممکن است به این معنا باشد که جریان گاز کل خانه قطع یا شیر اصلی گاز بسته است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

پس از تمامی این بررسی‌ها و عیب‌یابی‌ها و اطمینان از وجود گاز در خانه و روشن شدن چراغ پیلوت، بهتر است با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

اگر سیستم دیگ بخار شما نشتی گاز یا مشکل دیگری داشته باشد، تعمیرکار متخصص با استفاده از ابزارهای مخصوصی می‌تواند مشکل نشتی گاز موتورخانه را برطرف کند.

مشکل رایج دیگ بخار موتورخانه

4.منجمد شدن لوله میعانات

دیگ‌های بخار جدید، دیگ‌هایی چگالشی هستند در این نوع سیستم، برای حذف گازهای زائد تولید شده در دیگ بخار از لوله میعانات استفاده می‌شود. زمانی که هوا بسیار سرد است، خطر یخ زدن لوله میعانات دیگ بخار بسیار زیاد می‌شود؛ در نتیجه آب یخ می‌زند و باعث انسداد لوله‌ها می‌شود.

این امر با یخ‌زدایی لوله میعانات برطرف می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از آب گرم (نه آب جوش!) یا پارچه آغشته به آب گرم و کشیدن روی لوله، آب درون آن را ذوب کنید.

مشکلات دیگ بخار موتورخانه

5.خرابی ترموستات

ترموستات دیگ بخار موتورخانه برای حفظ دمای مناسب گرما و آب گرم در خانه استفاده می‌شود. وقتی دما به اشتباه تشخیص داده شود یا سیستم گرمایش بی‌جهت خاموش و روشن شود، ممکن است ترموستات نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.

ترموستات‌ها ممکن است با گذشت زمان قدیمی شوند یا سیم‌کشی آن‌ها دچار مشکل شود که در دیگ های بخار قدیمی مشکلی رایج است. گاهی نیز ممکن است ربطی به قدیمی بودن یا سیم‌کشی آن نداشته باشد و تنظیمات ترموستات بهم خورده باشد.

نصب، سرویس و تعمیر موتورخانه با تیم آچاره

6.گرمایش نامنظم و نبود آب گرم

هنگامی که آب به‌سختی گرم می‌شود یا کلا گرم نمی‌شود، ممکن است قطعات دیگ بخار دچار خرابی شده باشند.

گرمایش نامنظم و نبود آب گرم می‌تواند به این معنا باشد که شما با خرابی ترموستات دیگ بخار موتورخانه مواجه هستید و ترموستات به تنظیم مجدد یا تعویض نیاز دارد. البته ممکن است سایر اجزای داخلی موتورخانه نیز دارای مشکل باشند.

مشکلات رایج دیگ بخار موتورخانه

7.توقف گرمایش رادیاتور

اگر رادیاتورهای شما گرم نیستند باید بررسی کنید که آیا سالم هستند یا خیر. زمانی که پایین رادیاتور گرم باشد و بالای آن سرد، به این معناست که در کارکرد رادیاتور مشکلی وجود دارد.

این مشکل می‌تواند به دلیل تشکیل لجن و رسوب در قسمت انتقال از دیگ بخار به رادیاتور یا عدم تعادل رادیاتورها ایجاد شود. اگر رادیاتور شما خنک است بهتر است برای تنظیم مجدد آن رادیاتور را هواگیری کنید یا با تعمیرکار تماس گرفته و از او کمک بخواهید.

جدول عیب یابی دیگ بخار

مجموع مشکلات رایج دیگ بخار موتورخانه را در یک جدول و به صورت خلاصه دسته‌بندی کردیم تا به‌راحتی به جمع بندی برسید.

عیب یابی دیگ بخار علت رفع
نشتی دیگ موتورخانه
  • قدیمی شدن قطعات
  •  فشار آب زیاد
  •  کار کردن بیش از حد سیستم
  •  خوردگی لوله‌ها
تغییر دیگ بخار
و مراجعه به تعمیرکار متخصص
صدای قل قل آب جوش رسوب گرفتن دیگ موتورخانه رسوب زدای و اسید شویی
خاموش شدن چراغ پیلوت موتورخانه خرابی ترموکوبل تعمیر و تعویض ترموکوبل
منجمد شدن لوله میعانات یخ زدن لوله‌های آب گرم یا پارچه آغشته به آب گرم روی لوله‌ها
خرابی ترموستات
  • ترموستات دیگ به صورت 24 ساعته روشن
  • خرابی در سیم کشی ترموستات
تعویض و تعمیر ترموستات یا استفاده از ترموستات حد
گرمایش نامنظم و نبود آب گرم خرابی ترموستات دیگ بخار موتورخانه  تنظیم مجدد یا تعویض ترموستات
توقف گرمایش رادیاتور
  • تشکیل لجن و رسوب در قسمت انتقال از دیگ بخار به رادیاتور
  • عدم تعادل رادیاتورها
هواگیری

سخن آخر

عوامل متعددی در بروز مشکلات رایج دیگ بخار موتورخانه دخیل هستند.

گاهی اوقات می‌توان مشکل را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون کمک گرفتن از کسی برطرف کرد. اما اغلب اوقات این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. توصیه می‌کنیم هرگز بدون تجربه و تخصص دست به تعمیر دیگ بخار موتورخانه نزنید.

در صورتی که شما با یکی از مشکلات دیگ بخار موتورخانه مواجه هستید، می‌توانید با خیال راحت از خدمات تعمیر و سرویس موتورخانه آچاره استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا