نحوه نصب لوله برق روکار

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

برای انجام کارهای ساختمانی دقت و مهارت‌های خاصی نیاز است. نصب لوله برق روکار نیز یکی از کارهایی است که به توجه و دقت کافی نیاز دارد. برای نصب لوله‌های برق روکار باید استانداردها و اصول خاصی را در نظر داشت و قدم به قدم طبق این استانداردها پیش رفت.

برق‌کاران و متخصصان زیادی از وجود قواعد لازم برای این کار آگاه هستند و می‌دانند که برای سیم کشی ساختمان مسائلی همچون زمان، هزینه و از همه مهم‌تر امنیت افراد تأثیر بسیار زیادی در کیفیت کار دارد. اگر تصمیم به سیم کشی ساختمان با عجله و در زمان کم گرفته شود قطعاً کاری بی‌کیفیت و دارای نواقص انجام خواهد شد. در این مقاله برای کسب اطلاعات لازم و دقیق از نصب لوله برق روکار به بررسی مراحل و پیش‌زمینه‌های لازم پرداخته شده است.

دلایل نصب لوله برق روکار

از آنجا که سیم کشی ساختمان یکی از اصلی‌ترین و حساس‌ترین مراحل بازسازی یا ساخت آن است، تمام مراحل آن باید به‌صورت تخصصی انجام شود. یک برق‌کار حرفه‌ای باید با تمام جزئیات کار آشنا باشد تا سیم کشی ساختمان به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. همان‌طور که می‌دانید نصب سیم‌های برق و سیم کشی ساختمان طبق یک نقشه اساسی و قبل از انجام کارهای نازک‌کاری ساختمان انجام می‌گیرد. شاید بپرسید دلیل هدایت سیم‌ها در داخل لوله‌های برقی چیست و این کار چه مزیتی دارد؟

نحوه نصب لوله برق روکار

اگر در مسیر هدایت سیم‌ها از لوله‌های برق عایق و ایمن استفاده شود، سیم‌های برق هیچ‌گونه تماسی با دیگر مصالح ساختمانی نخواهند داشت و بهترین دلیل این است که این سیم‌ها از هرگونه آسیبی در امان خواهند بود و علاوه بر این نیز خیلی دیرتر دچار پوسیدگی و خوردگی می‌شوند. پس همیشه قبل از استفاده از لوله‌ها در مسیر حرکت سیم‌ها باید نقشه‌کشی ساختمان مشخص باشد تا این فرآیند ممکن شود و به نحو احسن انجام گیرد. با مشخص بودن نقشه سیم‌کشی هیچ اختلالی در مسیر انجام برق‌کاری ایجاد نمی‌شود و نیازی به دوباره‌کاری نخواهد داشت. کل مسیرهای حرکت سیم‌ها در سراسر ساختمان توسط یک نقشه مشخص می‌گردد که برای نصب سیم‌ها از آن استفاده‌ی زیادی می‌شود.

بیشتر بخوانید آموزش سیم کشی روکار ساختمان

تنوع لوله برق روکار

لوله‌های برق در بازار انواع متنوعی دارند و هریک با توجه به نوع آن‌ها در فرآیند خاص و در زمینه کاربردی خاصی استفاده می‌شود. باید توجه داشت که برای خرید لوله‌های برقی حتما باید با فردی متخصص مشورت شود چون تعویض یا تعمیر لوله‌های برق بعد از نصب آن‌ها عملی هزینه‌بر هم از نظر زمانی و هم از نظر مادی است. پیشنهاد می‌شود از تجربه فرد برق‌کاری استفاده شود که با انواع و اقسام لوله‌ها آشنایی دارد و به خوبی می‌داند کدام نوع لوله در کاربرد و ساختمان شما مناسب‌تر است.

انواع لوله برق ساختمان

همان‌طور که گفته شد بسته به کاربردهای مختلف برای حفظ سیم‌های برق ساختمان از هرگونه آسیب می‌توان از لوله برق مناسبی استفاده کرد. در بازار انواع و اقسام لوله‌ها با جنس‌ها و برندهای متفاوتی ارائه می‌شوند که می‌توان به لوله‌های خرطومی فلزی، لوله گالوانیزه، لوله PVC، پلی اتیلن، پلی امید، لوله‌های کاندوئیت، انواع لوله‌های پلاستیکی و بسیاری دیگر اشاره کرد. قطعاً استفاده و به کار گرفتن هریک از این لوله‌ها قواعد خاص خود را دارد. مثلا لوله‌های PVC همان‌طور که از اسم آن مشخص است، از پی‌وی‌سی‌های مستحکم ساخته شده است که استحکام بسیار بالایی در برابر خوردگی، اکسیده شدن (زنگ زدن) و ضربات دارند. در عین حال این لوله‌ها نسبت به استحکامشان بسیار قیمت و وزن کمتری دارند و بیشتر در هنگام استفاده از سقف‌های بتنی از آن‌ها استفاده می‌شود.

انواع لوله روکار

در نصب لوله برق روکار اگر جنس‌های فلزی انتخاب شود باید از یک لایه رنگ ثانویه یا ضدزنگ استفاده شود و معمولا لوله‌های فلزی از جنس فولاد را برای فضای بیرون ساختمان انتخاب نمی‌کنند. برای فضاهای بیرونی لوله‌های برق گالوانیزه بهترین و مقاوم‌ترین نوع هستند. برای کاربردهای روکار ساختمان معمولا از لوله‌های خرطومی پلاستیکی استفاده می‌کنند که نسبت به لوله‌های ساده خرطومی جنسی مستحکم‌تر دارند و فلزی دارند. برای همین برای نصب لوله برق روکار از این نوع معمولا استفاده می‌شود.

درخواست خدمات سیم کشی ساختمان

 

نصب لوله برق روکار بهتر است یا توکار؟

پاسخ این سؤال را با توجه به اینکه در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنید باید دریافت کنید. قطعاً اگر کسی به شما به‌صورت مطلق پاسخ دهد اشتباه کرده چون محیطی که قرار است در آن لوله برق نصب کنید بسیار تأثیر زیادی روی جنس و نوع نصب لوله دارد. دما و رطوبت دو فاکتور اصلی در انتخاب لوله برق مناسب هستند. در مناطق خشک کشور که دما و رطوبت معمولا مشخص است و چالشی برای خوردگی وسایل برقی یا فلزی ندارند، این عمل به راحتی صورت می‌گیرد. اما مناطقی از کشور که درگیر رطوبت و دمای بالاتری هستند باید در انتخاب لوله برق و نحوه نصب آن بسیار دقت داشته باشند.

بیشتر بخوانید چطور سیم کشی روکار را بپوشانیم

لوله‌های برق در کاربردهایی نظیر موتورخانه‌ها، گلخانه‌ها، سردخانه‌ها و فضاهای بازی که در معرض رطوبت و باران قرار می‌گیرند باید به‌طوری نصب شود که کمترین آسیب را در برابر رطوبت و دما ببینند. معمولا در محیط‌های مرطوب از روش‌های توکار برای نصب لوله استفاده می‌کنند که از جمله نکات مهم در نصب لوله برق برای صرفه‌جویی در هزینه و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی است.

لوله برق روکار

در صورتی که در مکان­‌های مرطوب نصب لوله برق روکار را انتخاب کنند حتما باید توجه داشت که فواصل بین لوله‌های برق و جعبه و دیگر اجزای استفاده شده و فواصل همه این‌ها با سقف به‌گونه‌ای مناسب تعیین شود. این فاصله را معمولا به اندازه 6 میلی‌متر یا بیشتر در نظر می‌گیرند. در بستن بسته‌ای لوله‌های روکار که توسط متخصصان مجرب نصب می‌شود نیز نکات مهمی وجود دارد. به‌طوری‌که بست ها از یکدیگر باید فاصله‌ی مناسبی داشته باشند. این فاصله معمولا بین 40 تا 100 سانتی‌متر است.

مقاله پیشنهادی فاز برگشتی چیست؟شناخت نول برگشتی

جمع‌بندی

نصب لوله برق روکار یکی از روش‌های قدیمی برای محافظت از سیم‌های برق ساختمان است. از قدیم به روش‌های مختلفی محافظ‌هایی را برای سیم‌های برق قرار می‌دادند تا آن‌ها را از پوسیدگی و خوردگی در امان نگه دارند. در این مقاله نیز نکات مهم در انتخاب لوله برق مناسب بررسی شد تا برای انتخاب جنس لوله و کاربرد آن بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

 

 

ارائه بیش از 300 سرویس در 30 شهر ایران

در آچاره به شما کمک می‌کنیم در کمترین زمان ممکن خدمات موردنظرتان را دریافت کنید. آچاره گسترده‌ترین ارائه‌دهنده خدمات و تعمیرات منزل است که علاوه بر تهران، در ۳۰ شهر دیگر خدمات ارائه می‌دهد. خدمات تعمیر پکیج یکی از این خدمات است که در کرج،‌ اصفهان، شیراز،‌ تبریز و … ارائه می‌شود. اگر ساکن شهر مشهد هستید و به سیم کشی ساختمان مشهد نیاز دارید روی لینک کلیک کنید.
به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا