ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی علاوه بر قطعات مخصوص گردش آب، المنت‌هایی جهت خشک کردن ظروف دارند که ممکن است دچار مشکل شوند. معمولا سوختن این المنت‌ها منجر به نمایش ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش می‌شود. ممکن است ایراد از المنت باشد و یا برد کنترل در رساندن جریان برق به المنت‌ دچار مشکل شده باشد. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی دلایل مختلف نمایش کد خطای e09 ماشین ظرفشویی بوش و نحوه رفع آن‌ پرداخته‌ایم.

ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش به چه معنی است؟

نمایش کد خطای e09 ماشین ظرفشویی بوش معمولا به وجود مشکل در المنت مربوط می‌شود. این کد در تمام ماشین‌های ظرفشویی‌ بوش صرف نظر از مدل آن به یک معنی است. اگر نمایش خطای e09 ماشین ظرفشویی بوش با روشن شدن چراغ ال ای دی علامت Salt همراه باشد، مشکل به کثیفی سنسور نمک مربوط می‌شود.

ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش

علت ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش چیست؟

1.       خراب شدن المنت گرمایشی

ماشین ظرفشویی بوش مثل اغلب برندهای دیگر یک المنت گرمایشی الکتریکی دارد. معمولا این المنت را می‌توانید در قسمت پایین ماشین ظرفشویی و داخل محفظه شستشو پیدا کنید. گرمایش تولید شده توسط المنت مصارف مختلفی دارد. اصلی‌ترین کار آن گرم کردن آب است که باعث شستشوی بهتر و ضدعفونی شدن ظروف می‌شود. همچنین حرارت تولید شده توسط المنت به سریع‌تر خشک شدن ظروف پس از اتمام چرخه شستشو کمک می‌کند. این گرمای تولید شده باعث از بین رفتن باکتری و میکروب‌ها نیز شده و همانطور که گفته شد ظروف را ضدعفونی می‌کند. 

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

علت خراب شدن المنت گرمایشی

زمانی که المنت خراب شده باشد و به عبارت دقیق‌تر سوخته باشد با کد ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش مواجه می‌شوید. سوختن المنت معمولا به دلیل نفوذ آب به آن، گرفتگی فیلتر تخلیه و یا در نتیجه سختی آب و وجود رسوبات اتفاق می‌افتد. در برخی موارد ممکن است سوراخ‌های ریزی روی المنت ایجاد شده باشد و در نتیجه آب به داخل آن نفوذ کرده و باعث سوختن المنت شود.

از طرفی، گرفتگی فیلتر تخلیه باعث می‌شود چرخش آب داخل ماشین ظرفشویی بسیار آهسته انجام شود؛ در نتیجه المنت بیش از حد داغ شده و آبی برای جذب گرمای اضافه داخل ماشین ظرفشویی وجود ندارد که در نهایت باعث سوختن المنت می‌شود. یکی دیگر از دلایل سوختن المنت، آب‌های سخت و با املاح زیاد است. آب سنگین باعث تشکیل رسوبات در اطراف المنت و داغ ماندن طولانی مدت آن شده و در نهایت به سوختن المنت منجر می‌شود.

طرز استفاده از ماشین ظرفشویی بوش

می‌توانید به کمک یک مولتی‌متر از وضعیت المنت ماشین ظرفشویی‌تان با خبر شوید. به وسیله مولتی‌متر می‌توانید تداوم گرمایش ایجاد شده توسط المنت را جهت بررسی وجود جریان الکتریکی کافی در آن چک کنید. همچنین می‌توانید المنت را به طور دقیق از نظر وجود سوختگی یا سوراخ شدن بررسی کنید. در این صورت با مشاهده علائم گفته شده سریع‌تر می‌توانید مشکل را تشخیص داده و آن را برطرف کنید.

ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش

نحوه رفع مشکل

معمولا نمی‌توانید المنت را تعمیر کنید، خصوصا اگر سوخته باشد. بهترین راه برای حل مشکل، تعویض المنت است. جهت تعویض المنت، ماشین ظرفشویی را از برق کشیده و منبع تامین آب آن را قطع کنید. برای پیدا کردن محل دقیق المنت‎ به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی مراجعه کنید. ابتدا پنل جلویی و پایینی ماشین ظرفشویی را باز کرده و اتصالات الکتریکی را از المنت گرمایشی جدا کنید. در این حالت می‌توانید میزان مقاومت بین مرکز و اتصالات راست روی کانکتور را بررسی کنید.

2.       خرابی برد کنترل

برد کنترل مغز ماشین ظرفشویی شماست. این قطعه کوچک متشکل از چندین اجزای الکتریکی و الکترونیکی است که در کنار هم فعالیت‌های ماشین ظرفشویی را بر اساس تنظیمات انتخابی شما پیش برده و کنترل می‌کنند. زمانی که شما چرخه شستشویی را در ماشین ظرفشویی انتخاب کرده و استارت می‌کنید، برد کنترل برق کافی را به تمام اجزای درگیر در این فرآیند می‌رساند. این کار برای تمام فرآیندهای ماشین ظرفشویی مثل شستشو، خشک کردن و تخلیه آب انجام می‌شود.

علت خراب شدن برد کنترل

خرابی برد کنترل می‌تواند به مشکلات مختلفی از جمله سوختن المنت گرمایشی منجر شود. به طور مثال، خرابی یکی از رله‌های روی برد کنترل می‌تواند منجر به نرسیدن جریان برق به المنت شود. در نتیجه روشن نشدن المنت گرمایشی، با ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش مواجه خواهید شد.

در این حالت المنت سالم است، اما به دلیل مشکل در برد کنترل خطای e09 ماشین ظرفشویی بوش نمایش داده می‌شود. دلایل مختلفی باعث خرابی برد کنترل ماشین ظرفشویی می‌شوند. از مهم‌ترین دلایلی که باعث خرابی برد کنترل در ماشین ظرفشویی جدید و تازه سرویس شده می‌شود، قطع و وصل شدن ناگهانی برق و عدم وجود محافظ ولتاژ است. در مدل‌های قدیمی‌تر و ماشین ظرفشویی‌هایی که زمان زیادی از سرویس و بررسی آن‌ها گذشته، استهلاک برد کنترل یک دلیل مهم برای خراب شدن آن است.  برد کنترل یک قطعه الکتریکی است؛ وجود آب و حرارت اضافه می‌تواند باعث صدمه دیدن آن شود. نم و رطوبت و حرارت زیاد موجود در ماشین ظرفشویی می‌تواند به برد کنترل رسیده و در نتیجه باعث خرابی قطعات و یا کل سیستم شود.

انواع برنامه های شستوشویی ماشین ظرفشویی بوش

نحوه رفع مشکل

مانند المنت، برد کنترل نیز در صورت خرابی باید تعویض شود و معمولا امکان تعمیر آن وجود ندارد. جهت تعویض برد حتما ماشین ظرفشویی را از برق کشیده و سپس مراحل زیر را انجام بدهید:

  • برای پیدا کردن محل دقیق برد کنترل به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی مراجعه کنید.
  • پنل دسترسی را باز کرده و پیچ‌های نگهدارنده برد کنترل را جهت خارج کردن آن باز کنید.
  • پیچ‌ها و اتصالات الکتریکی را کاملا جدا کنید.
  • برد کنترل نو را در محل برد قبلی قرار داده و برعکس مراحل بالا را جهت اتصال آن انجام بدهید.
  • پس از اتصال کامل یک چرخه شستشو را استارت بزنید تا از درست کار کردن ماشین مطمئن شوید.

در صورت وجود مشکل و یا عدم آشنایی با کارهای الکترونیکی، بهتر است کار تعویض برد را به فرد متخصص بسپارید.

برای تعمیر ماشین ظرفشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3.       کثیف شدن سنسور نمک

بعضی از ماشین ظرفشویی‌های بوش یک سنسور نمک دارند. همانطور که از نامش پیداست، کار این سنسور تشخیص میزان نمک مورد نیاز برای شستشوی بهتر ظروف است. اگر آب شهری منطقه شما سنگین و دارای املاح زیاد است، مایع شوینده به خوبی توسط آب رقیق نخواهد شد. به همین دلیل ماشین ظرفشویی بوش بخشی برای اضافه کردن نمک ظرفشویی دارد که باعث سبک‌تر شدن آب ورودی می‌شود. سنسور تشخیص نمک، میزان کافی نمک در چرخه شستشو را بررسی کرده و در صورت کم بودن این میزان، چراغ هشدار آن روشن می‌شود.

ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش

علت کثیف شدن سنسور نمک

با گذشت زمان و استفاده مکرر از ماشین ظرفشویی، ممکن است سنسور نمک ماشین ظرفشویی بوش کثیف شود. در این حالت سنسور به اشتباه تشخیص می‌دهد که نمک موجود در دستگاه کافی نیست و به همین دلیل چراغ آن روشن می‌شود. وقتی همزمان با نمایش ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش، چراغ ال ای دی نمک هم روشن شود احتمالا مشکل به کثیفی سنسور نمک مربوط بوده و ارتباطی با خرابی المنت ندارد.

نحوه رفع مشکل

بسته به میزان جدی بودن مشکل ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض سنسور نمک داشته باشید. برای پیدا کردن محل دقیق و دسترسی به سنسور نمک به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی مراجعه کنید. جهت تعویض سنسور:

  • برق دستگاه و منبع تامین آب ماشین ظرفشویی را قطع کنید.
  • آب اضافی داخل ماشین ظرفشویی را در صورت وجود تخلیه کنید.
  • بعد از پیدا کردن محل و دسترسی به سنسور نمک، اتصالات الکتریکی آن را جدا کرده و سنسور جدید را وصل کنید.
  • سپس برعکس مواردی که تا اینجا انجام دادید را انجام داده و پنل و اتصالات را مجددا وصل کنید.

اگر برای تعمیر ماشین ظرفشویی بوش خود نیاز به تعمیرکار حرفه‌ای و با تجربه داشتید می‌توانید از خدمات آچاره استفاده کنید. تعمیرکاران آچاره ماشین ظرفشویی شما را در سریع‌ترین زمان ممکن تعمیر خواهند کرد و اگر نیاز به تعویض قطعه باشد، حتما از قطعات یدکی اورجینال با فاکتور خرید رسمی و معتبر استفاده خواهند کرد. برای ثبت سفارش می‌توانید از وبسایت، اپلیکیشن یا شماره تلفن 1471 استفاده کنید.

منبع: ارور ماشین ظرفشویی

 

2.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا