تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

آموزش تعویض نازل اجاق گاز

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

اگر تا حدودی در انجام کارهای فنی و تعمیرات لوازم منزل مهارت دارید، به کمک توضیحاتی که ما در این مقاله به شما ارائه می‌دهیم می‌توانید تعویض نازل اجاق گاز و یا تمیز کردن نازل اجاق گاز را خودتان به راحتی انجام دهید.

هدف از طراحی نازل اجاق گاز چیست؟

صرف نظر از اینکه مدل اجاق گاز شما چیست، ترکیب اجزای همه اجاق گازها یکسان است. به این ترتیب که گاز منتقل شده به اجاق گاز با هوا مخلوط شده (برای اشباع شدن با اکسیژن) سپس از طریق مسیری مشخص و نازل به مشعل‌های گاز منتقل می‌شود.

اگر بخواهیم در مورد هدف طراحی نازل اجاق گاز (nozzles) بیشتر توضیح دهیم، باید بگوییم که نازل اجاق گاز در واقع بخشی از مشعل است که برای اطمینان از ورود گاز در حجم درست و مورد نیاز طراحی شده است. برای انجام این کار، یک دهانه کالیبره شده در نازل ساخته شده است که پارامترهای جریان گاز را که توسط شرکت سازنده تعیین شده است تأمین می‌کند.

برای عملکرد مؤثر و پایدار اجاق گاز، مخلوط کردن گاز و تأمین سوخت مشعل‌ها، انتقال آن به تقسیم‌کننده باید به طور یکنواخت و با سرعت معینی انجام شود. برای انجام این کار از نازل استفاده می‌شود. لذا برای جلوگیری ازتولید آلاینده‌های مضر برای انسان در حین کار مشعل و سیاه نشدن ظروف هنگام پخت و پز، نازل اجاق گاز نصب می‌شود.

در تصویر زیر این امر به وضوح مشخص است. در سمت چپ تصویر یک شعله زمانی که نازل با نوع گاز مورد استفاده مطابقت دارد و در سمت راست، نازل نامناسب که نیاز به تعویض دارد را مشاهده می‌کنید.

نشانه‌های گرفتگی ژیگلور نازل اجاق گاز

ابعاد و اندازه نازل گاز

قبل از اینکه طریقه تعویض نازل اجاق گاز را آموزش دهیم، باید درباره ابعاد و اندازه آن توضیح دهیم. نازل اجاق گاز به شکل پیچ و مهره است. مجهز به رزوه خارجی و یک سر شش ضلعی است. سوراخ دسترسی نازل در مرکز آن قرار دارد که با توجه به نوع گاز، فشار آن و همچنین روش تأمین مخلوط گاز و هوا و قدرت مشعل محاسبه می‌شود.

اگر نازل‌هایی که برای گاز طبیعی طراحی شده است روی اجاق گاز نصب شود، فشار گاز وارد شده به مشعل بیشتر می‌شود، هوا (و اکسیژن) کمتر به دام می‌افتد، زبانه شعله بلندتر می‌شود و صدای بیشتری خواهد داشت. اگر شعله نارنجی رنگ بسوزد و همراه با دوده باشد، تنها با تعویض ژیگلور اجاق گاز با نازلی که قطر کمتری دارد می‌توان مشکل را حل کرد. بسته به قدرت مشعل‌های اجاق گاز، از نازل‌هایی با قطرهای مختلف استفاده می‌شود.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

حداکثر قطر نازل‌های فر و مشعل بزرگ  را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. در اکثر مدل‌ها، شکاف شش ضلعی نازل‌های مختلف دارای یک اندازه استاندارد است؛ بنابراین، برای باز کردن و تعویض نازل اجاق گاز در صفحات مختلف، به ابزار 7 میلی‌متری نیاز دارید. حتما از ژیگلور مخصوص اجاق گاز خود استفاده کنید  چون قطر آن بسیار مهم بوده و تعیین‌کننده میزان جریان گازاست.

ابعاد و اندازه نازل در تعویض نازل اجاق گاز

قطر سوراخ‌ها، اندازه رزوه‌ها و طول قطعه در نازل‌ها متفاوت است (برای سوخت‌های طبیعی – طول کوتاه‌تر، برای گاز مایع – طولانی‌تر). ابعاد قطر نازل بر روی آن حک می‌شود (اندازه بر اساس صدم میلی‌متر درج می‌شود، علامت‌گذاری با مقیاس میلی‌متر بسیار کمتر رایج است).

نازل اجاق گاز قطعات قابل تعویض هستند. هنگام فروش اجاق گاز، معمولاً نازل‌هایی که برای گاز طبیعی طراحی‌شده‌اند روی آن‌ها نصب می‌شود. بسیاری از مدل‌های مدرن اجاق گاز مجهز به نازل‌هایی هستند که امکان تبدیل آن‌ها برای سیلندر گاز نیز طراحی‌شده‌اند. اگر هم این‌طور نباشد، می‌توانید مجموعه‌ای از نازل‌ها را جداگانه از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

نازل‌ها از برنج ساخته‌شده‌اند. مقاوم در برابر حرارت، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هستند. در صفحات قدیمی، نازل‌ها از برنج ساخته می‌شدند و پایه‌ای که در آن پیچ شده بودند از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده بود؛ بنابراین، هنگام تعویض یا تمیز کردن نازل اجاق گاز، باید مراقب باشید که رزوه‌ها آسیب نبینند.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

ممکن است فکر کنید در صورت گم شدن دفترچه راهنما و یا مشخصات اجاق گاز، تعیین اندازه رزوه‌های نازل اجاق گاز سخت است و به دردسر افتاده‌اید. اما در اغلب موارد از دو انداره 0.75 و 1.0 میلی‌متراستفاده می‌شود. برای تعیین اندازه، کافی است یک خط کش با تقسیمات میلی‌متری مشخص را در کنار رزوه قرار دهید.

با قرار دادن یک خط کش در کنار رزوه‌ها می‌توانیم اندازه آن را دقیق حساب کنبم. اگر با خطوط میلی‌متر برابر باشد یعنی 1.0 میلی‌ای‌تر است و اگر فاصله رزوه‌ها کمتر باشد یعنی 0.75 میلی‌متر است. هنگام متصل کردن اجاق گاز به یک سیلندر گاز، باید تعویض نازل اجاق گاز انجام شود.

سایز نازل اجاق گاز

خرابی و دلیل تعویض نازل اجاق گاز

معمولاً نازل اجاق گاز دوام زیادی دارد و برای مدت طولانی کار می‌کند و عوض کزدن نازل اجاق گاز تنها در زمانی لازم می‌شود که بخواهید آن را به سیلندر وصل کنید و یا گازتان نقص فنی داشته باشد.در بیشتر مواقع بیشتر از تعویض ژیگلور اجاق گاز، شما نیاز به تمیز کردن نازل اجاق گاز خواهید داشت تا از دوده و گرفتگی خلاص شوید.

نشانه‌های گرفتگی ژیگلور اجاق گاز

موارد زیر از جمله نشانه‌های خرابی ژیگلور است:

  • شعله اجاق گاز به خوبی نمی‌سوزد و زبانه‌های به جای رنگ آبی به رنگ زرد یا قرمز می‌سوزد.
  • یکی از شعله‌ها روشن نمی‌شود.
  • مشعل ضعیف می‌سوزد و یا گاهی اوقات خاموش می‌شود.
  • هنگامی که دکمه (دستگیره) مربوط به یک شعله را باز می‌کنید که آن را روشن کنید، شعله خاموش می‌شود یا اصلاً روشن نمی‌شود – این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل ناکافی بودن گاز، گرمای تولید شده برای گرم کردن سنسور دما کافی نیست و منبع سوخت به طور خودکار توسط سیستم کنترل گاز خاموش می‌شود.

به یاد داشته باشید اگر شعله گاز مشعل طوری است که زبانه‌های شعله از مشعل جدا می‌شود، تعویض ژیگلور اجاق گاز ضروری است.

ابزارهایی که برای تعویض ژیگلور نیاز دارید

  • مجموعه‌ای از آچارها
  • پیچ گوشتی
  • یک سوزن نازک
  • سیم یا نخ ماهیگیری
  • برای تمیز کردن، محلول صابون یا مایع ظروفشویی برای تمیز کردن نازل اجاق گاز

تمیز کردن نازل اجاق گاز

اغلب، نازل‌ها برای تمیز کردن نیازی به باز کردن ندارند. کافی است فقط مشعل‌ها را بردارید. در برخی از مدل‌ها، قسمت بالایی اجاق گاز و سایر قسمت‌ها نیز باید برداشته شوند. ابتدا سعی کنید سوراخ نازل را بدون برداشتن آن تمیز کنید. در اکثر مدل‌های اجاق گاز، رسیدن به نازل بسیار ساده است و برای این کار کافی است که فقط مشعل را بردارید.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

دهانه نازل باریک است. برای تمیز کردن از نخ ماهیگیری، سیم مسی و یا سوزن استفاده کنید. شما فقط باید سوزن را با انگشتان خود در اطراف محور نازل بچرخانید. بعد از اینکه سوزن را به اندازه کافی وارد کردید، گاز را قبل از برداشتن سوزن روشن کرده و سپس سوزن را بردارید. با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار را بردارید.

اگر با این کار نتوانستید نازل را تمیز کنید، باید نازل را باز کنید، بعد از شستن و تمیز کردن نازل اجاق گاز دوباره آن را در جای خود نصب کنید.

نحوه تعویض نازل اجاق گاز

برای انجام کار کافی است گام‌های زیر را دنبال کنید:

تمیز کردن نازل اجاق گاز

  1. قبل از هر اقدامی، شیر گاز را ببندید.
  2. میله‌های گاز و مشعل‌ها را بردارید.
  3. پیچ‌های کنار مشعل‌ها را بازکنید.
  4. در این مرحله دسترسی به ژیگلور گاز برای شما امکان‌پذیر است.
  5. ژیگلور را از لوله رابط گاز جدا کنید.
  6. ژیگلور جدید را به لوله رابط وصل کنید.
  7. مطمئن شوید که ژیگلور جدید به درستی به لوله رابط متصل شده است.
  8. مشعل‌ها را در جای خود قرار دهید.
  9. دقت کنید که ترموکوپل و فندک به‌درستی در جای خود قرار گیرند (آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه)
  10. مشعل‌ها را محکم کنید و میله‌های چدنی گاز را در جای خود قرار دهید.

تعویض ژیگلور در انتهای شیر یا ولوم

  1. در صورتی که ژیگلور در انتهای شیر اجاق گاز قرار دارد مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
  2. ابتدا پیچ‌های صفحه اجاق گاز را باز کنید.
  3. سپس صفحه گاز را برداشته تا به ژیگلورها دسترسی پیدا کنید.
  4. در انتهای شیر اجاق گاز یا ولوم، نازل اجاق گاز یا ژیگلور قرار دارد.
  5. نازل قبلی را باز کنید و نازل جدید را جایگزین کنید.
  6. اتصالات ژیگلور را با شیر و لوله رابط تنظیم کنید.

نکات کلیدی تعویض نازل اجاق گاز

  • قبل از تعویض نازل‌ها، شیر گاز را ببندید و اجاق گاز را از برق جدا کنید.
  • مطمئن شوید مشعل‌ها خنک هستند.
  • قبل از شروع کار، پنجره‌ها را باز کنید، دستگاه‌هایی که با برق کار می کنند و قادر به ایجاد جرقه هستند را خاموش کنید.
  • پس از نصب قطعات، مطمئن شوید که تمام اتصالات گاز را برای نشت احتمالی بررسی کرده‌اید. برای این کار، ترکیبات از هر طرف (با استفاده از یک ابر یا اسفنج و کف) شسته می‌شوند و با روشن کردن منبع گاز، مشاهده می‌شود که آیا حباب ایجاد می‌شود یا خیر. اگر نشتی تشخیص داده شود، اتصال یا محکم می‌شود یا جدا می‌شود و دوباره مونتاژ انجام می‌شود.
  • از نازل‌هایی که برای مشعل گاز اجاق‌های با طراحی کاملاً متفاوت یا سایر وسایل گازی طراحی‌شده‌اند نمی‌توان استفاده کرد.
  • اگر تجربه کار فنی را ندارید، تعویض نازل اجاق‌گاز را خودتان انجام ندهید.
  • برای بررسی وضعیت اجاق گاز و عدم وجود نشت گاز، توصیه می‌شود سالی یک‌بار با یک متخصص تماس بگیرید.
  • نظافت عمومی اجاق گاز بهتر است به صورت هفتگی انجام شود.
  • بعد از هر بار پخت و پز، صفحه گاز را تمیز کنید.
  • در اجاق گازهای مدل قدیمی، میزان تغذیه مشعل هوا به طور اضافی تنظیم می شود.
  • در صورتی که از مهره‌های پلاستیکی در انتهای نازل‌ها استفاده شده است، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید.

اگر اجاق گازتان نیاز به تعمیر و تعویض قطعه دارد، با خیال آسوده آن را به تعمیرکاران ما بسپارید! برای استعلام قیمت تعمیر اجاق گاز کلیک کنید!

منبع: Decorexpro

سوالات متداول

چرا نازا اجاق گاز خراب می‌شود؟

نازل اجاق گاز ممکن است به دلیل علل مختلفی خراب شود. برای مثال، کثیف شدن نازل اجاق گاز، خرابی سیم‌های آن و خرابی در محل اتصال سیم‌ها به نازل

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام جسارتا در مورد اندازه گیری گام دنده یا رزوه دنده می بایستی از شابلن دنده یا بقول صنعتگران امروزی شابل رزوه استفاده کرد چون دقیق است، اگر واقعا نیاز به تعویض باشد آنرا روی یک مهره ببندند و نمونه خریداری را با همان مهره آزمایشی بررسی کنند فکر کنم بهتر جواب میگیرند تا خط کش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید