روش‌های انشعاب گرفتن از کلید برق

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمانکلید و پریز

کلید و پریز برق را می‌توان یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های یک ساختمان، دفترکار یا خانه به‌حساب آورد. شاید فکر کنید که نصب پریز کار راحتی است. اما باید هنگام نصب، نکاتی را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. با بالا رفتن تعداد وسایل برقی و استفاده زیاد از آن‌ها، تعداد پریز و کلیدها هم افزایش یافته است. در این مطلب قصد داریم درباره روش‌های انشعاب گرفتن از کلید برق و درست و نادرست بودن آن صحبت کنیم.

نحوه انشعاب گرفتن از کلید برق به چه صورت است؟

به‌طورکلی انشعاب‌گرفتن از کلید برق کار درستی نیست. چون در نظام مهندسی، خط پریز و کلید باید جدا باشند. سطح مقطع سیم نیز در کلیدها برابر با 1.5 و در پریزها 2.5 است. وظیفه کنترل روشنایی، برعهده فاز است. شما در کلید تنها با سیم فاز و برگشت فاز کار دارید. بنابراین هیچ‌وقت سعی نکنید که از دوسر یک کلید دوپل یا تک‌پل، برای پریز برق انشعاب بگیرید.

می‌توانید از مکانی که کلید در آن قرار گرفته است، از پریز انشعاب بگیرید. در قوطی کلید، قطعا یکی از سیم‌ها فاز است که باید توسط فازمتر پیدا شود. شما باید سیم نول را پیدا کنید. در داخل قوطی، سیم‌هایی وجود دارد که همه به‌هم متصل هستند؛ به‌جز سیم‌هایی که به کلیدها وصل هستند. برای این‌که حجم سیم‌های بهم متصل شده مانع بسته‌شدن کلیدها نشود، آن‌ها را داخل لوله‌های برق تعبیه کرده‌اند. شما با یادگرفتن جای سیم‌های نول و جای‌گذاری لوله‌ها، به‌راحتی می‌توانید از فاز و نول انشعاب گرفته و پریز برق را نصب کنید.

مطلب پیشنهادی تشخیص سیم فاز و سیم نول بدون فازمتر

نحوه انشعاب گرفتن از کلید برق

نحوه انشعاب گرفتن از سیم برق

انشعاب گرفتن از سیم برق و اتصال انشعابی به چند روش مختلف انجام می‌شود. اتصال انشعابی سیم از نوع مکانیسمی شامل موارد زیر است:

  • اتصال سه سیم برق به کمک کانال به یک‌دیگر
  • اتصال انشعابی از نوع لحیم‌کاری
  • اتصالات با استفاده از هویه
  • اتصالات با استفاه از حوضچه قلع

مطلب پیشنهادی دو فاز شدن برق ساختمان

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

عملیات انشعاب گیری از کلید برق

اگر قصد دارید نصب پریز برق انجام دهید باید بلد باشید از پریز دیگری انشعاب بگیرید. قبل از انشعاب گرفتن از پریز برق ساختمان و نصب سیم‌کشی پریز جدید، به تحمل خط مدار توجه داشته باشید. برای مثال اگر از پریز برق را برای وسایل پرمصرف مثل لوازم برقی آشپزخانه استفاده می‌کنید، قطعا مدار تحت فشار قرار می‌گیرد و ظرفیت لازم را نمی‌رساند.

درون تمامی پریزهای برق دوعدد پلاتین فلزی تعبیه شده که سیم‌های فاز و نول به آن‌ها متصل هستند. اگر پریز ارت دار باشد، یک پلاتین دیگر برای متصل‌کردن سیم ارت به آن درنظر گرفته می‌شود. برای سربندی و انشعاب‌گیری سیم‌ها، باید بدون صدمه‌زدن به سیم‌های فاز و نول، عایق‌برداری را از کمر سیم‌ها انجام دهید. پس از آن باید دوسر سیم جدید را لخت کنید. دوسیم فاز و نول قبلی را به سیم‌های جدید گره ‌بزنید. محل اتصال سیم‌ها را با چسب بپوشانید و آن را برای عایق‌کاری مناسب، محکم بکشید.

بعد از متصل‌شدن سیم‌ها بهم، شما صاحب دو سیم فاز و نول داخل پریز خواهید شد. برای نصب‌کردن پریز جدید باید سیم‌های فاز و نول را به قوطی کناری ببریم. اگر سیم‌کشی برق ساختمان سیم ارت داشته باشد، باید با روشی که بالاتر گفتیم انشعاب بگیرید (انشعاب گرفتن از پریز قبلی همراه با سیم‌های فاز و نول و ارت). درنهایت باید سیم‌های برقی که انشعاب گرفته شده را از داخل قوطی پریز دوم، برای نصب پریز برق، به پیچ‌های درون پریز متصل کنیم.

مطلب پیشنهادی سیم کشی فضای داخلی ساختمان

3.3/5 - (10 امتیاز)

30 دیدگاه

  1. با عرض سلام و عرض ادب در صورت امکان بنده زا راهنمایی بفرمایید سپاسگزارم
    ودر قسمت انباری که در زیر زمین قرار دارد.فقط یک کلید وجود دارد لامپ سقف انباری روشن می‌کند.
    میخواهم بدانم که چگونه می‌شود کلید فوق را بیک کلید پریز تبدیل کرد یعنی بجای کلید فوق دیپلم قرار دهم که یک پل کلید وپل دیگر پریز باشد.
    باتشکر و سپاس فراوان از راهنمایی.

    جمشید شایان

    1. سلام دوست عزیز
      پریز رو باید باز کنید از فاز و نول اون یه زوج انشعاب فاز و نول بگیرید و یک پریز روکار نصب کنید کنار کلید.

    2. اگه تو خرطومی سیم نول وجود نداشته باشه این کار امکان پذیر نیست. چون پشت کلید لامپ چه تک پل و چه دو پل فقط فاز داخل میاد و میره بیرون به سمت لامپ و سیم نول هم مستقیم میره پشت لامپ. تنها راه اینه که یک رشته سیم روکار از پشت لامپ به نول و یک رشته سیم هم به فاز ورودی به کلید لامپ وصل کنید. حالا شما یک سیم فاز و یک نول دارید که میتونید ببرید تو پریز.

    1. با سلام. یک کلید دو پل دارم میخواهم از آن برق بگیرم برای پریز تلویزیون میشه راهنمایی کنيد.

      1. با سلام، می‌توانید قاب کلید را باز کنید و یک رشته سیم را به فاز کلید و یک رشته را به نول کلید متصل کنید و کابل را به پریز متصل کنید.

        1. سلام وقت بخیر
          میخوام از یک پریز برق بگیرم کلید تک پل بزارم باید چند سیم ازش بگیرم فاز و نول

          1. سیم نول باید به سیم نول اصلی واحد وصل بشه و سیم فاز به ورودی کلید وصل بشه و خروجی کلید هم به لامپ یا لوستر یا هر وسیله دیگه ای که میخواید روشن و خاموشش کنید

  2. با سلام .
    یه دونه پریز هست میخوام ازش واسه کلید تک پل برق بگیرم. امکانش هست راهنماییم کنید.
    یا تشکر

  3. سلام تو اتاق یک پریز و یک کلید داشتیم که بعد از کمد دیواری کردن رفتن توی کمد بقیه پریزها رو برق کار سیم کشی کرده بود ولی برقشون رو وصل نکرده بود برق فقط توی این کلید و پریز که رفتن تو کمد هست چطوری میتونم برق رو به بقیه پریزها منتقل کنم ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام، اگر کلید و پریز دیگری دارید که برق دارد می‌توانید از آنها برق بگیرید. در غیر اینصورت یا باید از همین کلید و پریز برق بگیرید، یا اگر لامپ و سیستم روشنایی دیگری دارید از آن برق بگیرید و یا از کنتور مجدد سیم کشی کنید.

  4. سلام خسته نباشید ببخشید ما داخل راهرو بجای کلید برق پریز گذاشته الان راهرو برق نداره چطور می توانم اون تک پل کنم که لامپ روشن بشه نخوام بزنم تو برق به وسیله کلید خاموش و روشن بشه

    1. سلام دوست عزیز،
      باید پریز باز شده و به جای کلید نصب شود و سیم فاز به کلید متصل شود. همچنین اگر سیم کشی برای لامپ وجود ندارد از کلید به لامپ سیم کشی و سیم نول به نول اصلی پشت کلید متصل گردد. اگر تخصص برقکاری ندارید می‌توانید از خدمات سیم کشی ساختمان آچاره استفاده کند.

  5. سلام من یک کلید تبدیل دارم که می خواهم در کنار ان یک پریز داشته باشم ممکن راهنمایی بفرمایید

  6. سلام ببخشید بنده داخل حیاط یک سرپیچ و لامپ بستم و باسیم آن را به کلید برق راهرو وصل کردم اما جواب نداد و یکسره روشن است چکارکنم

    1. در اصل باید سیم رو از روشنایی بگیرید حالا بسته به نوع سربندی کلید ممکنه توی کلید هم جواب بده
      خود کلید 2 عدد جای سیم ورودی داره، یک سر سیم باید مستقیم به نول ساختمان وصل بشه و برای فاز اگر سیم رو به یک پیچ کلید وصل کردید از داخل اون پیچ در بیارید و به پیچ دیگری وصل کنید شاید جوابگو بود

  7. سلام من دیوار اتاقم یک کلید اضافی هست برای لامپ،اونو باز کردم سه رشته سیم بهش وصل بود،دوتا آبی کنارهم یه سیاه .
    حالا به همون صورت دوتا آبی وسیله رو به دوسر پریز وصل کردم،(کلید رو برداشتم بجاش پریز زدم)،ولی الان پریز برق نداره،درحالی که کلید برق داشت.
    چجوری بااین سه رشته سیم پریز رو برقدارکنم،ایا رشته سیم دیگه ای لازمه؟

    1. داخل کلید فقط فاز هست، اگه میخواهید پریز راه اندازی کنید،دنبال سیم نول بگردید

    1. سلام وقت بخیر. یک سیم نول و یکی فاز هستش که باید به پشت پریز وصل بشه. برای اطمینان بیشتر می‌تونید از سرویس برقکاری استفاده کنید.

  8. سلام چرا داخل کلیده دو سیم L1/L2هست آیا می‌توان از یکی از آنها برای انشعاب فاز پریز استفاده کرد یا خیر باید از هردو استفاده کرد؟

    1. سلام وقت بخیر. کلا داخل کلید، سیم فاز ساختمان وارد میشه و از طرف خروجی کلید فاز به لامپ‌ها متصل میشه.
      سیم نول هم مستقیم به نول ساختمان وصل میشه و داخل کلید وارد نمیشه.
      میتونید از سیم فازی که وارد کلید شده یک انشعاب برای پریز بگیرید. برای اطمینان بیشتر می‌تونید از سرویس برقکاری آچاره استفاده کنید.

  9. سلام،بنده میخام از پشت لامپ سرویس بهداشتی یه خروجی برای نصب یک پریز داخل سرویس استفاده کنم و چون کلید لامپ بیرون از سرویسه،نمیخام زیاد سیم کشی روکار داشته باشم.حالا سوالم اینه که با انجام اینکار آیا با خاموش کردن کلید سرویس،برق موجود در پریز هم قطع میشه و اگه قطع میشه چطور سیم کشی کنم که این اتفاق نیوفته؟

    1. سلام وقت بخیر. بله با خاموش کردن کلید برق پریز هم قطع میشه بی دردسر ترین راه این هست که کلید رو یکسره کنید و لامپ رو یک عدد ریموت لوستری تهیه کنید و زیر لامپ نصب کنید که لامپ با ریموت روشن و خاموش بشه این روش هیچگونه سیم کشی روکار و توکار جدید نیازی نداره. برای اطمینان بیشتر می‌تونید از سرویس برقکار آچاره استفاده کنید.

  10. سلام من یک کلید و پریز در اتاق دارم نول پریز را از کلید گرفتند و فازش هم مستقیم آمده برق پریز ضعیفه مشکل از کجاست؟راه حل چیست؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. سلام وقت بخیر. شما قطعا برق پریز رو از کلید گرفتید و با یک لامپ سری شده برای همین برقش ضعیف است. برای اطمینان بیشتر می‌تونید از سرویس برقکار آچاره کمک بگیرید.

  11. سلام و وقت بخیر
    انباری خونه فقط کلید تک پل داره و پریز نداره ،ممنون میشم بفرمائید که چگونه از کلید میشه برق گرفت برای اضافه کردن پریز

    1. سلام وقت بخیر. سیمی که وارد کلید شده فاز هست و سیمی که مستقیم به نول ساختمان وصل شده سیم نول هست. می‌تونید یک انشعاب از سیم نول و یک انشعاب از سیم فاز بگیرید و به کلید وصل کنید. برای اطمینان بیشتر می‌تونید از سرویس برقکاری آچاره استفاده کنید.

      1. سلام وقت بخیر .من از کلید تک پل یه اشعاب گرفتم برا پریز برق جدید. وصل کردم اما وقتی وسیله برقی میزنم به پریز لامپها روشن میشه .لطفا راهنماییم بکنید چی کار کنم .خیلی ضایع شده

        1. سلام وقت بخیر. این مورد به بررسی بیشتر توسط متخصص نیاز داره. میتونید از سرویس برقکاری آچاره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا