روش تمیز کردن اجر نما و از بین بردن شوره آجر

بازسازی و دکوراسیونساختماننظافت و شستشو

روش تمیز کردن اجر نما در حفظ زیبایی و ماندگاری آن نقش مهمی دارد. اگر از محلول یا وسایل نامناسبی برای شستن آجر نما استفاده کنید، در مدت زمان کوتاهی مشاهده خواهید کرد که سطح آن تغییر رنگ داده و  آسیب دیده است.

آجر نما از گذشته تا امروز یکی از مصالح پرکاربرد ساختمانی محسوب می‌شود که نمای زیبایی به فضای خارجی و داخلی ساختمان می‌دهد و معمولا از جنس نسوز است؛ حتی در بازسازی نمای ساختمان قدیمی نیز همچنان از این روش استفاده می‌شود.

اما عواملی مانند گردوغبار، دوده و چربی، موجب کثیفی و ایجاد کپک و شوره روی آن‌ها می‌شوند و لازم است که تمیز شوند. نکته مهم این است که مناسب‌ترین روش تميز كردن اجر نما را به‌کار ببریم و از آسیب آن جلوگیری کنیم.

اگر برای شستن نمای ساختمان خود نیاز به خدمات حرفه‌ای و مقرون‌به‌صرفه دارید، روی لینک نماشویی ساختمان کلیک کنید و ضمن مشاهده قیمت‌ها، سفارش خود را ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • قبل از هر چیز، باید سطح اجر نما را با استفاده از برس مناسب تمیز کنید. با استفاده از برس، گچ، خاک و سایر ذرات روی سطح را به دقت پاک کنید.
  • پس از برس‌زنی، معمولاً لازم است سطح را با آب شستشو داد. مطمئن شوید که آب به صورت گسترده و به خوبی روی سطح پخش شود تا همه قسمت‌های آلوده را پاک کند.
  • در صورت لزوم، محلول تميز كننده مناسب را برای پاکسازی لکه‌های سخت استفاده کنید.

فهرست مطالب

عوامل کثیف شدن آجر نما

مصالحی چون آجر نما و سنگ، در هر کیفیت و استانداردی که ساخته شده باشند، پس از مدت طولانی کثیف شده و به زیبایی روز اول خود به نظر نمی‌رسند. علل کثیف شدن نمای آجری می‌تواند موارد زیر باشد:

  1. جذب گردوغبار و خاک به علت آلودگی هوا
  2. رشد جلبک یا کپک بر اثر بارندگی‌های متعدد
  3. رنگ‌کاری و …

در این مواقع، کثیفی‌ها و جرم‌ها، جلوه و جلای اولیه نما را از بین می‌برند و تمیز کردن آجر نما الزامی می‌شود. تمیز کردن اجر نما نیست.

در ادامه، ترفندهای مختلف شستشو و روش تمیز کردن اجر نما را به شما آموزش می‌دهیم.

انواع روش تمیز کردن اجر نما

کثیفی و آلودگی، ظاهر زیبای نمای آجری را خراب می‌کند، به ویژه اگر از آجرهای آنتیک یا دستی و آجرهای کلاسیک و دکوراتیو استفاده شده باشد. آجر نمای سفید نیز از جمله نماهای حساسی است که نیاز به تمیزی دقیق‌تری دارد.

آجرها در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها معمولاً به عنوان یک عنصر دکوراتیو و زیبایی به‌کار می‌روند. آنها دارای دوام هستند و می‌توانند سال‌ها به زیبایی نمای ساختمان کمک کنند.

محلول شستشوی آجر نما

ما در طی زمان، عواملی نظیر جذب گردوغبار و خاک به علت آلودگی هوا، رشد جلبک یا کپک به علت بارندگی های متعدد، و حتی رنگ‌کاری ممکن است آجرها را کثیف کنند.

در هوای سخت، به ویژه در فصل زمستان، نما و فضای بیرونی ساختمان تحت تأثیر قرار می‌گیرند و نیاز به تمیزی و نگهداری دارند.

همچنین، آجرهایی که برای دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیاز به تمیز کردن داشته و می‌تواند جلوه اتاق‌ها و فضاهای داخلی را افزایش دهد.

با توجه به اهمیت روش تمیز کردن اجر نما، ما در این مقاله به شما راهنمایی‌ها و ترفندهای مختلفی را ارائه داده‌ایم:

  • استفاده از محلول نانو یا آب‌گریز

محلول‌های نانو عمدتاً برای آجر، سرامیک، سنگ کاشی، چوب، شیشه، فلزات و سطوح مختلف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این محلول‌ها به منظور ایجاد آب‌گریزی، مقاومت در برابر آب، کاهش نفوذ و حذف آسان گردوغبار، خاک، چربی، نقاشی دیواری، چسب و موارد مشابه استفاده می‌شوند. این محصول با سه روش غلتک، اسپری و قلمو قابل استفاده بر روی سطح آجر نمایی است.

 استعلام قیمت نماشویی و تعمیرات نمای ساختمان

مزایای استفاده از روش تمیز کردن اجر نما با محلول نانو

  1. افزایش مقاومت ساختمان آجری در برابر رطوبت، باد، و باران
  2. آب‌گریزی سطح نما
  3. افزایش عمر مفید ساختمان
  4. محصول محیط‌زیستی است
  5. دارای خاصیت ضد‌لک بسیار بالا
  6. جلوگیری از جذب اجسام و آلودگی‌های محیطی مانند گردوغبار و خاک
  7. عدم امکان دیوارنویسی بر روی سطوح نمایی که با محلول نانو پوشش داده شده‌اند
  8. مقاومت بسیار بالا در برابر کپک و جلبک و مشکلات مشابه
  9. اجرای آسان
  • استفاده از سنباده

اگر آجرها کمی کثیف شده‌اند، می‌توانید آنها را با آب خیس کرده و سپس با یک سنباده بدون سیم یا ابزار سایش مویی تمیز کنید. در روش تمیز کردن اجر نما با استفاده از سنباده، باید دقت کنید که از سنباده‌های بدون سیم و ملایم استفاده کنید تا به سطح آجر آسیب نزنید.

  • استفاده از واترجت

واترجت یک دستگاه آب با فشار بالا است که برای تمیز کردن سطوح مختلف استفاده می‌شود. در زمان استفاده از این دستگاه باید دقت کنید که فشار آب مناسب باشد تا آجرها آسیب نبیند.

معرفی روش تميز كردن اجر نما

  • بخار آب

با استفاده از دستگاه بخار آب گرم، می‌توانید سطح آجری را تمیز کنید و براق کنید. ممکن است خود دستگاه بخار آب تعدادی مواد شوینده را به طور ایمن به آب اضافه کند تا لکه‌ها و جرم‌های باقی‌مانده را پاک کند.

  • آب

استفاده از آب به تنهایی یک روش آسان و بدون آسیب برای شستن آجر نما است. این روش معمولاً برای شستشوی آجر سه سانتی و تمیز کردن آجرها با پوسته‌های مختلف مانند آجر شاموتی، آجر انگلیسی، آجر قهوه‌ای و سایر آجر نماها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • فلوریدریک اسید رقیق (HF)

-این روش حاوی اسید است و نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. باید از ماسک و لوازم ایمنی مناسب برای استفاده از این محلول استفاده کنید. قبل از استفاده، نما را با آب خیس کرده و پس از استفاده از فلوریدریک اسید رقیق، آن را با آب شستشو دهید.

  • شستن آجر نما با جوهر نمک

در یک ظرف مناسب، جوهر نمک و آب گرم را به نسبت 1 به 4 یا 1 به 5 (یک پیمانه جوهر نمک و 4 یا 5 پیمانه آب گرم) ترکیب کنید. مقدار دقیق آب و جوهر نمک به وضعیت شوره و آلودگی آجرنما بستگی دارد. اگر شوره بسیار چسبناک و سخت باشد، ممکن است نیاز به ترکیبی غلیظ‌تر داشته باشید.

سطح آجرنما را با آب تمیز بشویید تا از ذرات خرد شده و گردوغبار پاک شود. محلول جوهر نمک را با استفاده از قلاب یا برس نرم به سطح آجرنما ماساژ دهید. از فشار متوسط به خفیف استفاده کنید تا آجرها آسیب نبینند.

سطح آجرنما را با محلول جوهر نمک پوشانده و برای مدت 10-15 دقیقه اجازه دهید تا ماده شیمیایی در محلول به شوره و آلودگی‌ها نفوذ کند و آن‌ها را حل کند.

پس از مدت زمان مناسب، سطح آجرنما را با آب تمیز بشویید تا محلول جوهر نمک و شوره را از بین ببرید. بهتر است از یک لوله آب‌شویی یا شلنگ با فشار ملایم استفاده کنید.

از سندبلاست برای تمیز کردن آجرنما استفاده نکنید!

استفاده از سندبلاست توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است به آجر نما آسیب برساند. در انتخاب روش تمیز کردن اجر نما، در نظر گرفتن ویژگی‌های سطح آجر  بسیار مهم است. باید مواد شوینده مناسب و بدون آسیب به سطح آجر را انتخاب کنید.

اهمیت تمیز کردن آجر نما

تمیز نگه داشتن آجر نما فقط با هدف حفظ جلوه و زیبایی آن انجام نمی‌شود. آجر نما جزء مصالح ساختمانی است که در مقابل آلودگی و کثیفی آسیب‌پذیر می‌شود و شوره‌ها و کپک‌های ایجاد شده روی آن، خسارات زیادی را به بار می‌آورند.

از جمله مواردی که ایجاب می‌کند، تمیز کردن آجر نما را جدی بگیریم عبارتنداز ؛

1. مقابله با شوره‌زدگی و پوسته‌زدگی سطوح آجری

آجرها تحت تأثیر عوامل محیطی مانند رطوبت و نمک‌های محلی قرار می‌گیرند که ممکن است به شوره‌زدگی و پوسته‌زدگی سطح آجرها منجر شوند. با استفاده از روش تمیز کردن اجر نما و محافظت از آن، می‌توان از این خسارات جلوگیری کرد.

چگونه شوره آجر نما را تمیز کنیم؟

2. جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل دیوارهای ساختمان

آجرها در ساختمان به عنوان بخشی از نما و دیوار عمل می‌کنند. ایجاد ترک و نفوذ رطوبت به داخل آجر ممکن است آسیب جدی به دیوارهای ساختمان وارد کنند. محافظت از سطوح آجری باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان خواهد شد.

3. حفظ ظاهری زیبا و تمیز

سطوح آجری کثیف و کم‌تراکم به نمای زیبای ساختمان ضربه می‌زند. با تمیز کردن منظم و محافظت از آجرها، می‌توان ظاهری تمیز و جذاب را حفظ کرد.

4. افزایش عمر ساختمان

خسارات ناشی از عوامل محیطی می‌توانند به فرسودگی سریعتر ساختمان و کاهش عمر آن منجر شوند. با مراقبت منظم از سطوح آجری، می‌توان عمر ساختمان را افزایش داد.

 ثبت سفارش نماشویی و تعمیرات نمای ساختمان

مراحل تمیز کردن نمای آجری از شوره و گردوغبار

به هنگام تمیز کردن آجر نما برای حفظ کیفیت آجر باید نکاتی را در نظر گرفت که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

مرحله 1: انتخاب روش تمیز کردن اجر نما

همه آجرها مشابه نیستند؛ بنابراین روش تمیز کردن اجر نما ممکن است برای آجرهای مختلف، کمی تفاوت داشته باشد. اثربخشی یک روش تمیز کننده آجر ممکن است بین آجرهای سفالی و آجرهای نسوز نما یا آجرهای قزاقی متفاوت باشد.

لازم است ابتدا نوع آجر خود را تشخیص دهید تا بهترین محلول شستشوی آجر نمای ساختمان خود را پیدا کنید.

در کنار مواد شوینده شیمیایی، محلول‌های طبیعی و مقرون‌به‌صرفه برای تمیز کردن آجرها وجود دارد. یکی از روش‌های طبیعی محبوب برای تمیز کردن آجر، مخلوطی از سرکه و آب با نسبت 50:50 است که باید تازه تهیه شود.

این روش نه تنها برای محیط زیست ایمن است، بلکه نیاز به هزینه زیادی ندارد و آجرهای خانه را براق می‌کند.

مرحله 2: تست جذب آجر را بررسی کنید

آجر ممکن است به صورت متخلخل باشد و در برابر روش روش تمیز کردن اجر نما، واکنش‌های مختلفی داشته باشد. مراقب باشید که در حین تمیز کردن آجرها، رنگ طبیعی آنها را تغییر ندهید.

برای این منظور، با استفاده از یک شلنگ باغ، آب را روی یک منطقه کوچکی از آجرها بپاشید و ببینید آیا آجر فوراً تیره می شود یا خیر. اگر آجر شما فوراً تیره شود بهتر است ملایم‌ترین روش تمیز کردن اجر نما را انتخاب کنید.

مرحله 3: آب را روی منطقه آجری پاشید

منطقه ای که قصد تمیز کردن آن را دارید، با یک شلنگ باغ روی آجر آب بپاشید و مطمئن شوید که منطقه مورد نظر کاملاً مرطوب شده است. این روش بهترین راه برای داشتن یک آجر تمیز و درخشان است.

مرحله 4: جلوگیری از آسیب به مناطق زیر آجر

آجر نما روی بستری از مصالح نصب می‌شود که خاصیت چسبندگی دارد. زمانی که شوینده‌های قوی به‌کار می‌برید یا فشار بسیار زیادی با آب روی آجر نما ایجاد می‌کنید، ممکن است علاوه بر سطح آجر نما، به بستر زیرین آن نیز آسیب بزنید.

به این ترتیب ممکن است آجر از بستر جدا شود و حتی ترک بخورد و بشکند.

مرحله 5: شستشوی کامل

پس از تمیز کردن،  سطح را به طور کامل بشویید و اطمینان حاصل کنید که تمام محلول شستشوی آجر نما از روی آجر شسته شود. بهتر است شستشو از بالا به پایین باشد، زیرا این روش تمیز کردن اجر نما، باعث می‌شود که آجرها به‌طور یکنواخت درخشان و براق شوند.

چگونه شوره آجر نما را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن شوره آجرنما، می‌توانید از چندین روش مختلف استفاده کنید. در این مورد هم لازم است که به میزان غلظت شوره توجه کنید و روش موثری را برای شستن آن انتخاب نمایید.

  • شستشو آجر با فشار آب (Power Washing Brick)

در این روش نیاز به استفاده از فشار بالای آب برای شستشوی آجر نما است. آب با فشار زیاد بر روی نما می‌پاشد تا از هرگونه آلایندگی و شوره پاکسازی شود.

باید به نکته مهم خشک کردن آجر پس از شستشو توجه داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا آب روی سطح آجر جاری نگردد و مجدداً با تبخیر آب روی آجر نما سفیدک ظاهر نشود.

  • استفاده از برس یا فرچه خشک

از برس یا فرچه خشک برای پاکسازی آجر نما استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که گردوغبار روی آجر نما کاملا پاک شود.

روش تمیز کردن اجر نما

  • استفاده از مواد اسیدی (مانند جوهرنمک یا سرکه)

می‌توانید از مواد اسیدی مانند سرکه به همراه آب گرم برای پاکسازی شوره آجرنما استفاده کنید. همچنین ترکیبات دیگر نیز برای پاک کردن شوره آجر مورد استفاده قرار می‌گیرند که لازم است قبل از شستشو، روی یکی از آجرهای دور از دید، تست کنید.

ترکیب جوهر نمک با آب  و ترکیب اسید فسفریک با آب از جمله ترکیبات بسیار موثر هستند.

سخن پایانی

آجرهایی که برای نمای داخلی یا خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار زیاد است. بعضی از این محصولات بیشتر جنبه تزیینی دارند و مقاومت آن‌ها در برابر مواد شیمیایی کم است. از این رو باید در انتخاب روش تمیز کردن اجر نما دقت داشته باشید.

سوالات متداول

آیا شستشو با آب برای شستشوی آجر سه سانتی و سایر آجرها مناسب است؟

بله شستشو با آب برای تمیز کردن اجر نما مناسب است به شرطی که میزان آلودگی آن کم باشد و نیازی به شوینده نباشد.

چه عواملی باعث کثیف شدن نمای آجری می‌شوند؟

عواملی مانند جذب گرد و خاک ناشی از آلودگی هوا و رشد جلبک و کپک به علت بارندگی از جمله اصلی‌ترین عواملی هستند که نمای آجری را کثیف می‌کنند.

چگونه می‌توان از سنباده آجر برای پاک کردن نمای آجری استفاده کرد؟

برای پاک کردن نمای آجری با استفاده از سنباده آجر، ابتدا سطح آجر را با آب بشویید و سپس از سنباده آجر برای تمیز کردن سطح آجر استفاده کنید.

ساده‌ترین روش برای پاک کردن سیمان از روی آجرها چیست؟

استفاده از محلول شستشوی آجر نما به عنوان ساده‌ترین روش تميز كردن اجر نما شناخته می‌شود. این محلول نه تنها سیمان را از روی آجر پاک می‌کند، بلکه برای پاک کردن لکه‌ها، شوره، رنگ و سایر آلودگی‌ها نیز موثر است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا