پرزگیری فرش قبل از قالیشویی

نظافت و شستشوقالیشویی

با گذشت زمان و در اثر آلودگی‌های موجود در محیط، فرش‌ها کم‌کم شروع به پرز دادن می‌کنند. البته آلودگی محیط تنها عاملی نیست که موجب پرز دادن قالی می‌شود. در برخی موارد عدم رعایت نکات صحیح هنگام بافت قالی، شرایط را برای پرز دادن فرش آماده می‌کند. پرزگیری فرش قبل از قالیشویی اقدامی مهم است؛ زیرا در غیر این صورت دستگاه شستشوی قالی با مشکل مواجه شده و فرش نیز به‌خوبی تمیز نمی‌شود. 

چرا فرش‌ها پرز می‌دهند؟

شاید برایتان مهم باشد که بدانید چرا فرش‌ها پرز می‌دهند؟ علل مختلفی باعث این امر می‌شود. برخی مواقع ساختار نخ استفاده شده در قالی به‌گونه‌ای است که در اثر استفاده یا حتی در همان ابتدای خرید، فرش پرز می‌دهد. برخی فرش‌ها نیز در اثر شستشو با مواد شوینده به این حالت دچار می‌شوند.

فرش‌های دستباف به دلیل عدم مهار الیاف بلند توسط آهار پرز می‌دهند. پرزدهی فرش‌های ماشینی به عواملی مانند ضخامت نخ به‌کار رفته در آن، کیفیت آهار، کیفیت الیاف، نوع نخ و چگونگی وصل شدن نخ به فرش بستگی دارد. 

علت پرز دادن فرش‌ها به عوامل زیر برمی‌گردد:

  1. جنس فرش: برخی از فرش‌ها، به ویژه فرش‌های پشمی یا پشمی مخلوط با الیاف مصنوعی، ممکن است در آغاز استفاده خود پرز دهند. این امر به دلیل نخ‌های اضافی یا نخ‌های کوتاهتری است که در فرش به وجود می‌آید.
  2. تراکم نخ‌ها: در فرش‌های با تراکم بالا، اختلاف طول نخ‌ها و تناوب پرزدهی بیشتر مشاهده می‌شود. نخ‌های بلندتر در این فرش‌ها ممکن است بیشتر پرز دهند.
  3. استفاده و تردیدن: هنگام استفاده روزانه از فرش و رفت و آمد بر روی آن، اصطکاک و فشار ممکن است باعث پرزدهی بیشتر شود. این امر به طور طبیعی در طول زمان و با استفاده مکرر از فرش اتفاق می‌افتد.
  4. کیفیت ساخت: فرش‌های با کیفیت پایین، اغلب به دلیل نخ‌های ضعیف و فرایندهای ساخت نامناسب، به میزان بیشتری پرز می‌دهند.

پرزگیری فرش

اهمیت پرزگیری فرش قبل از قالیشویی

اهمیت پرزگیری فرش قبل از قالیشویی انجام آن را به اقدامی ضروری تبدیل می‌کند؛ زیرا در غیر این صورت نتیجه مورد نظر از شستن قالی به‌دست نخواهد آمد.

همچنین پرزهای زیاد فرش به دستگاه قالیشویی آسیب می‌رساند. اگر پرزدهی فرش شما کم باشد، از بین بردن پرز فرش در منزل نیز قابل انجام خواهد بود. اما در صورتی که فرش شما خیلی پرز می‌دهد، بهتر است آن را به قالیشویی‌های معتبر بدهید تا کار پرزگیری فرش قبل از قالیشویی را انجام دهند.

چرا فرش‌ها پرز می‌دهند

جاروبرقی برای پرزگیری فرش قبل از قالیشویی

جارو زدن قالی قبل از قالیشویی یکی از روش‌های خوب برای پرزگیری است. معمولاً فرش‌هایی که پرزدهی کمی دارند، به مرور زمان و با جاروبرقی زدن پرزدهی‌شان از بین می‌رود. اگر فرش را در نور زیاد جارو بزنید، بهتر می‌توانید پرزهای آن را ببینید و در نتیجه جمع کردن آنها راحت‌تر خواهد بود. از بین بردن پرز فرش در منزل با جاروبرقی تنها برای فرش‌هایی کارایی دارد که پرزدهی‌شان کم باشد.


سرویس پیشنهادی آچاره : نظافت منزل توسط نظافتچی خانم و آقا


جاروبرقی کشیدن برای پرزگیری

دستمال مرطوب برای پرزگیری فرش

اگر جاروبرقی زدن نتوانست پرزگیری فرش را کامل کند، استفاده از دستمال مرطوب راه دیگری است که برای پرزگیری فرش قبل از قالیشویی توصیه می‌شود. ترجیحاً از دستمال سفید برای این کار استفاده کنید. بسیار مهم است که دستمال رنگ پس ندهد. دستمال را روی تمام فرش بکشید. از یک قسمت فرش شروع کرده و به تدریج قسمت‌های دیگر را نیز پرزگیری کنید.

دستمال مرطوب

پرزگیرهای خانگی برای پرزگیری فرش قبل از قالیشویی

علاوه بر دستمال مرطوب و جارو زدن قالی قبل از قالیشویی، پرزگیرهای خانگی نیز راه مناسبی برای از بین بردن پرز فرش هستند. استفاده از پرزگیرهای خانگی زمان کمتری هم از شما خواهد گرفت. این ابزار برای پرزگیری فرش و مبل طراحی شده است. اگر شما در خانه حیوان خانگی نگه می‌دارید، این مورد برای شما بسیار مناسب است.

پرزگیر خانگی

نوار چسب پهن برای از بین بردن پرز فرش

روش مفید دیگر برای پرزگیری فرش قبل از قالیشویی استفاده از نوار چسب است. قبل از استفاده حتماً دستکش یک بار مصرف بپوشید. چسب را به‌گونه‌ای دور دستکش بپیچید که قسمت چسبان آن به سمت بیرون باشد. با دستکش روی تمام قسمت‌های فرش بکشید. اگر نیاز بود مجدداً روی دستکش چسب بزنید و دوباره کشیدن دستکش روی فرش را تکرار کنید.

نوارچسب برای پرزگیری

پرزگیری فرش در قالیشویی

اگر فرش شما پرزدهی زیادی دارد، نمی‌توانید با روش‌های گفته شده پرزگیری آن را انجام دهید. در این صورت باید پرزگیری فرش در قالیشویی انجام شود. قالیشویی‌ها کار از بین بردن پرز فرش را با دستگاه‌های مخصوص پرزگیری و موگیری انجام می‌دهند.

این دستگاه‌ها با تکان دادن ملایم فرش و هوادهی آن، پرزها را از بین می‌برند. دستگاه شامل محفظه‌ای است که پرزها را در خود جمع می‌کند. بعد از اتمام کار محفظه تخلیه شده و دستگاه برای پرزگیری جدید آماده می‌شود.

پرزگیری در قالیشویی

از بین بردن پرز فرش برای فرش‌های دستباف است یا ماشینی؟

فرش‌های ماشینی معمولاً پرزهای بیشتری دارند. اما در برخی فرش‌های دستباف هم به دلیل عدم مهار الیاف بلند توسط آهار پرزدهی صورت می‌گیرد. فرش‌های نو نیز معمولاً پرزدهی دارند که مدتی بعد از استفاده شدن این مشکل برطرف می‌شود. میزان پرزدهی فرش‌های ماشینی به مواردی همچون ضخامت نخ به‌کار رفته در آن، کیفیت آهار، کیفیت الیاف، نوع نخ و چگونگی وصل شدن نخ به فرش بستگی دارد.

فرش در قالیشویی

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد روش‌های پرزگیری فرش قبل از قالیشویی و اهمیت آن صحبت شد. اگر پرزدهی فرش زیاد باشد نمی‌توان با روش‌های از بین بردن پرز فرش در منزل آن را برطرف کرد و باید حتماً از قالیشویی استفاده شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا