از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت به راحت‌ترین روش

خانه‌دارینظافت و شستشو

از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت کار تقریبا مشکل اما شدنی است. لکه سوختگی روی کابینت ممکن است از یک ماهیتابه داغ یا یک اتوی فرکننده ایجاد شده باشد و احتمال برداشتن لکه سوختگی روی کابینت به شدتِ آن بستگی دارد. روش‌های مختلفی برای از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت وجود دارد که همگی با استفاده از مواردی که به‌راحتی در دسترس هستند، انجام می‌شوند.مانند: خمیر دندان یا جوش شیرین!

اما اگر سوختگی آنقدر عمیق باشد که به عمق چوب نفوذ کند، باید صفحه کابینت را تعویض کنید. می‌توانید از سایر راه‌های هوشمندانه در این مقاله استفاده کنید و راهکاری برای از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت پیدا کنید یا از نظافت منزل بهره ببرید.

نکات کلیدی

  • خمیر دندان، سس مایونز، خاکستر سیگار و سیم ظرفشویی، تعدادی از موادی هستند که در از بین بردن سوختگی به ما کمک می‌کنند.
  • اگر برای از بین بردن لکه‌ها نمی‌خواهید هزینه زیادی بکنید، با برچسب‌های زینتی محل آسیب دیده را بپوشانید.

از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت

برای رفع سوختگی کابینت های گلاس و سایر انواع کابینت می‎توانید از راهنمایی‌های زیر بهره ببرید:

  1. استفاده از خلاقیت هوشمندانه: برای ترمیم لکه سوختگی روی کابینت، یک پد داغ را روی نقطه سوخته قرار دهید. با ایجاد یک پوشش هوشمندانه به‌صورت زیر عمل کنید:
    4عدد کاشی که با رنگ کابینت شما هماهنگ است را بردارید. از چسب برای ایجاد یک مربع در بالای لکه سوختگی استفاده کنید.
    بین آن‌ها دوغاب بزنید تا یک نقطه مناسب برای قرار دادن قابلمه‌ها و تابه‌های داغ ایجاد کنید. به احتمال زیاد این قابلمه‌ها و تابه‌های داغ بوده‌اند که باعث ایجاد لکه سوختگی روی کابینت شده‌اند‌.
    با این کار می‌توانید 2 مشکل را همزمان حل کنید!
    چسباندن کاشی روی کابینت
  2. استفاده از تخته برش: اگر جای لکه سوختگی روی کابینت بزرگ است، آن را به محل کار جدید خود تبدیل کنید. محل لکه سوختگی را با یک تخته برش بپوشانید.
  3. استفاده از برچسب‌های تزئینی: روش کم هزینه‌تری برای پوشاندن محل لکه سوختگی روی کابینت وجود دارد و استفاده از برچسب‌های تزئینی بسیار مقرون‌به‌‎صرفه هستند.
    در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم صنایع دستی موجود است و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی با چسب متصل کرد.
  4. استفاده از ورق لمینت: با استفاده از ورق لمینت به جنگ با لکه سوختگی بروید. ورق لمینیت از ترکیبی به نام ملامین به دست می‌آید که با فشار ورقه‌های سنگین کاغذی، به رزین تبدیل می‌شود.
    این‌ ماده تقریبا ارزان‌قیمت و کاربردی است. با استفاده از یک ورق لمینت به‌راحتی لکه سوختگی روی کابینت را بپوشانید.

رفع لکه سوختگی روی کابینت با چوب تیره

خمیر غلیظی از جوش شیرین و چند قطره آب را درست کنید. اگر با لکه سوختگی روی کابینت با چوب تیره روبه‌رو هستید، خود سوختگی به احتمال زیاد سفید رنگ است.

  1. برای از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت، 1 قاشق چای‌خوری (0.3 گرم) جوش شیرین و 1⁄8 قاشق چای‌خوری (0.62 میلی‌لیتر) آب را با هم ترکیب کنید.
    خمیر غلیظی به وجود می‌آید که باید قوام خمیر را خشک نگه دارد. سعی کنید آب زیادی به مخلوط اضافه نکنید.
  2. خمیر را با یک پارچه تمیز به محل لکه سوختگی روی کابینت بمالید. اگر یک خمیر برای از بین بردن جای سوختگی کافی نیست، 2 یا حتی 3 ضربه دیگر از خمیر را بمالید.
  3. با استفاده از یک پولیش مبلمان سطح بازسازی‌شده را پولیش کنید. پولیش چوب را روی دومین تکه پارچه تمیز اسپری کنید. سپس، آن را به سطح چوب بمالید.
    این کار خمیر جوش شیرین را از بین می‌برد و کمک می‌کند لکه‌ی بازسازی‌‌شده با بقیه چوب هماهنگ شود.
  4. پولیش زدن را شروع کنید. در امتداد دانه‌های چوب، پولیش را با حرکات صاف، هر کدام حدود 8 تا 10 اینچ (20 تا 25 سانتی‌متر) بمالید.

سوختگی کابینت

از بین بردن لکه سوختگی روی میز چوبی لمینت

برای از بین بردن آثار سوختگی از روی میزهای لمینت شما به موارد زیر نیاز دارید. خمیر دندان سفید، اسکراب نرم، سفیدکننده، پارچه نرم، برس اسکراب یا مسواک، آب و صابون ملایم.

در ادامه به مراحل از بین بردن لکه سوختگی روی میز چوبی لمینت می‌پردازیم:

  1. ابتدا از پارچه نرم و صابون ملایم برای از بین بردن هر گونه تغییر رنگ از سطح شروع کنید.
  2. سپس یک لایه خمیر دندان سفید را روی محل سوختگی بمالید و اجازه دهید تا چند دقیقه بماند.
  3. محل را به‌آرامی با یک برس اسکراب یا مسواک تمیز کنید. بعد از چند دقیقه محل را با یک پارچه نرم و آب پاک کنید.
  4. اگر لکه باقی ماند، مقداری سفیدکننده بمالید و اجازه دهید چند دقیقه بماند.
    سپس محل را با یک برس اسکراب یا مسواک تمیز کنید.در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا لکه حذف شود.
  5. اگر لکه قابل برداشتن نباشد، ممکن است به سطح نفوذ کرده باشد که در این صورت حدف نخواهد شد. باید بخشی از سطح را جایگزین کنید. البته می‌توانید از پوشش‌های هوشمندانه نیز استفاده کنید که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.
    از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت

مراحل از بین بردن لکه سوختگی روی چوب کانتر

برای از بین بردن علائم سوختگی از روی چوب کانتر به موارد ذیل نیاز دارید:

  • کاغذ سنباده ریز
  • پاک کننده نرم برای نوع کانتر خاص
  • آب
  • پولیش (اختیاری)
  1. ابتدا با تمیز کردن محل با پاک‌کننده‌ای که برای نوع خاصی از کابینت یا کانتر شما طراحی شده‌است، شروع کنید.
    در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت‌ها پاک‌کننده‌های خاصی را برای از بین بردن آثار سوختگی و سایر لکه‌ها ارائه می‌دهند.
    انجام این کار به شما امکان می‌دهد تا از حذف قسمتی از سطح جلوگیری کرده و محل را به‌راحتی پاک کنید.
  2. سپس کاغذ سنباده را بردارید و به‌آرامی لکه را بمالید. سنباده ممکن است به‌سرعت یک لایه را حذف کند.
    بنابراین در استفاده از آن با احتیاط بیشتری عمل کنید. تنها کافی است آنقدر سنباده بزنید تا لکه از بین برود.
    حواستان باشد که ناحیه خارج از لکه را سنباده نزنید. با این کار ممکن است صفحه تمیز را خراشیده کنید.
    ناحیه را دوباره با پاک‌کننده مخصوص تمیز کرده و طبق معمول پولیش کنید.

از بین بردن آثار سوختگی از روی میزهای چینی

میزهای چینی اغلب دارای روکش صیقلی هستند که ممکن است با استفاده از این فرآیند کدر شوند.

لوازم مورد نیاز شما شامل:

  • جوش شیرین
  • پارچه نرم
  • برس یا مسواک
  • آب
  • صابون
  1. ابتدا تا جایی که امکان دارد محل را با استفاده از پارچه نرم یا مسواک و صابون تمیز کنید.
  2. سپس جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. یک لایه از خمیر را روی محل سوختگی بمالید. چند دقیقه صبر کنید تا تاثیر خود را بگذارد.
  3. خمیر می‌تواند تا حدودی ساینده باشد، پس محل را به‌آرامی با پارچه نرم و آب پاک کنید. اگر همچنان لکه باقی ماند، می‌توانید دوباره مراحل را تکرار کنید.
    توجه داشته باشید که موضع را خیلی محکم مالش ندهید!

ترمیم میز چینی

ترمیم سوختگی صفحه کابینت

برای ترمیم سوختگی کابینت می‌توانید به طرق مختلف عمل کنید. با خواندن روش‌هایی که در ادامه برای رفع آثار سوختگی جزئی ارائه می‌کنیم، لکه‌ها را به‌طور کامل محو کنید.

اگر جنس چوب مورد استفاده شما سخت است، مانند: کفپوش‌ها، چوب بلوط یا راش، بهترین کار این است که چوب سوخته را قبل از وصله زدن با اپوکسی، سنباده بزنید.

در ادامه به روش‌های ترمیم ام دی اف سوخته می‌پردازیم:

روش ۱: ترمیم سوختگی سطحی ام دی اف

برای از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت از پشم فولادی ریز استفاده کنید. پشم فولادی برای لکه سوختگی که کوچک و کم‌عمق باشد، مانند سیگار بهترین کارایی را دارد.

  1. پشم فولادی با رتبه 0000 (بهترین) برای کار شما ایده‌آل است. اگر نمی‌توانید پشم فولادی را پیدا کنید، به یک فروشگاه لوازم و ابزار محلی مراجعه کنید. برخلاف کاغذ سنباده، درجه ظرافت در پشم فولادی با تعداد عدد صفر کنار آن مشخص می‌شود.
    به عنوان مثال:‌ پشم فولاد 000 “خیلی خوب” است و 00 “خوب” است.
    نکته: قبل از انجام کار پشم فولادی را با روغن معدنی مرطوب کنید. به این صورت که حدود 1⁄2 قاشق چای‌خوری (2.5 میلی‌لیتر) روغن معدنی را روی پشم بریزید.
    این کار باعث روانکاری پیچک‌های پشم فولادی می‌شود و از خراشیدگی سطح چوب جلوگیری می‌کند. اگر روغن معدنی در دسترس ندارید، می‌توانید از روغن غیر خشک‌کننده دیگری مانند روغن لیمو استفاده کنید.
  2. پشم فولادی مرطوب‌شده را بر روی تمام لکه سوختگی روی کابینت بمالید. پشم فولادی را با یک دست نگه دارید و سعی کنید آن را در یک جهت و در امتداد دانه‌های چوب مالش دهید. اگر آن را مستقیما روی لکه سوختگی روی کابینت بمالید، آسیب بیشتری به چوب وارد می‌کنید.
  3. پس از ۱۰ تا ۱۲ حرکت متوجه می‌شوید که آثار لکه سوختگی روی کابینت ام دی اف کمتر شده‌ است. ناحیه چرب را با یک پارچه تمیز و مرطوب خشک کنید.
    هنگامی که جای سوختگی پاک شد، یک تکه پارچه نخی تمیز بردارید و کمی آب لوله‌کشی روی آن بپاشید. باید پارچه کمی مرطوب باشد؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید آب آن را فشار دهید.
    پارچه را روی چوب به جلو و عقب مالش ندهید. آن را به‌آرامی روی سطح روغنی فشار دهید تا روغن باقی‌مانده جذب شود.
    نکته: وقتی فقط با یک علامت لکه سوختگی روی کابینت به‌صورت جزئی روبه‌رو هستید، نیازی به استفاده از هیچ نوع پولیش مبلمان ندارید. تقریباً در همه موارد، روغن برای آب‌بندی منطقه کافی است.

ترمیم سوختگی کابینت ام دی اف

روش۲: استفاده از چاقوی تیز

با استفاده از تیغه یک چاقو، آثار عمیق لکه سوختگی را بتراشید. تنها راه برای از بین بردن علائم سوختگی عمیق‌تر از حدود 1⁄8 اینچ (0.32 سانتی‌متر) این است که خود چوب سوخته را خراش دهید.

  1. ابتدا یک چاقوی کاربردی بردارید و لبه تیغه را روی محل سوختگی بکشید تا چوب آسیب‌دیده جدا شود. با حرکات کوتاه کار کنید و مطمئن شوید که در امتداد دانه‌ها، آن را می‌تراشید.
    برخی از فروشگاه‌های لوازم‌التحریر یا لوازم اداری نیز ممکن است آن‌ها را بفروشند.
  2. سپس ناحیه آسیب‌دیده را با کاغذ سنباده ریز صاف کنید. اگر هنگام تراشیدن محل سوختگی، چوب اطراف محل سوختگی آسیب ندیده‌ است، باید بتوانید سطح چوب را با کاغذ سنباده صاف کنید.
    این صاف کردن باید در امتداد دانه‌های چوب (نه در عرض آن) و با حرکات عقب و جلو باشد. فروشگاه‌های لوازم و ابزار محلی کاغذ سنباده می‌فروشند. کاغذ سنباده ریز را با عددی در حدود 360 یا 400 انتخاب کنید.
    هنگام کار با کاغذ سنباده، اعداد بالاتر نشان‌دهنده دانه‌ریزتر است.
  3. در مرحله بعد براده‌های چوب باقی‌مانده را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. هنگامی که خراش دادن جای سوختگی و سنباده زدن سطح چوب را به پایان رساندید، یک انبوه کوچک از براده‌های چوب باقی می‌ماند.
    برای جدا کردن آن‌ها از چوب، پارچه‌ای را مرطوب کرده و آن را در امتداد سطح چوب بمالید تا براده‌ها از بین برود. مهم است که پارچه‌ای که استفاده می‌کنید کمی مرطوب باشد.
    در غیر این صورت، در نهایت فقط تراشه‌ها را به اطراف فشار می‌دهید.
  4. یک لایه روغن تونگ را روی چوب بمالید تا رنگ آن بازگردد. می‌توانید روغن تونگ را از یک فروشگاه لوازم رنگ یا یک فروشگاه لوازم ابزار خریداری کنید.
    یک تکه پارچه تمیز را به روغن تونگ آغشته کنید و آن را به لکه سوختگی بمالید. به طول حدود 3 تا 5 اینچ (7.6 تا 12.7 سانتی‌متر) کار کنید.
    مطمئن شوید که روغن را در امتداد دانه‌های چوب و نه در سراسر آن می‌مالید. همچنین بسته به رنگ چوب می‌توانید از روغن بذر کتان نیز استفاده کنید.
    این دو روغن شبیه به هم هستند و تنها تفاوت عمده این است که روغن بذر کتان به مرور زمان زرد می‌شود. البته اگر چوبی که در حال تعمیر آن هستید رنگ زرد داشته باشد، این به نفع شما خواهد بود.
  5. اجازه دهید روغن یک شب روی لکه سوختگی روی کابینت بماند. از آنجایی که روغن تونگ و روغن بذر کتان خشک نمی‌شوند،
    چندین ساعت طول می‌کشد تا به محل لکه سوختگی روی کابینت جذب شوند؛ بنابراین، دستورالعمل‌های ارائه‌شده روی بسته‌بندی روغن تونگ را دنبال کنید. زیرا ممکن است برخی از تولیدکنندگان روغن تونگ از شما بخواهند که روغن را به جای اینکه اجازه دهید بماند، پاک کنید.
    اگر در خانه حیوانات خانگی دارید ، آن‌ها را از روغن دور نگه دارید تا زمانی که خشک شود.
  6. در این مرحله برای پر کردن محل لکه سوختگی روی کابینت، از اپوکسی چوب استفاده کنید. محل لکه سوختگی روی کابینت را تا زمانی که با بقیه سطح یکدست شود از اپوکسی پر کنید.
    اپوکسی چوب حاوی تعدادی اجزای شیمیایی است که باید طبق دستورالعمل سازنده با هم مخلوط شوند. هنگامی که اپوکسی به قوام بتونه رسید، از یک چاقوی برای فشار دادن اپوکسی به محل لکه سوختگی روی کابینت استفاده کنید.
    بگذارید اپوکسی یک شب یا به مدت 6 الی 8 ساعت خشک شود. در طول این مدت، مطمئن شوید که کودکان سرگردان یا حیوانات کنجکاو را از اپوکسی دور نگه دارید.
  7. بعد از خشک شدن اپوکسی آن را با سنباده درشت سنباده بزنید. یک ورق کاغذ سنباده 80 برای این مرحله مناسب است.
    رزین اپوکسی
    کاغذ سنباده را چندین بار روی اپوکسی خشک‌شده به جلو و عقب بمالید تا زمانی که آن را به همان سطح کفپوش اطراف صاف کنید.
    مراقب باشید که از سنباده زدن بیش از حد روی خود کفپوش چوبی خودداری کنید؛ زیرا شما نمی‌خواهید به‌طور تصادفی چوب سالم را خراش دهید.
    پس از اتمام کار با سنباده شماره 80 دوباره با کاغذ سنباده 120 سنباده بزنید تا مطمئن شوید که اپوکسی صاف است.
  8. جای لکه سوختگی که اکنون پر شده‌است را رنگ کنید تا با رنگ کابینت شما مطابقت داشته باشد. بر اساس رنگ‌آمیزی یا لکه‌دار بودن محل از لکه یا رنگ استفاده کنید.
    در بیشتر موارد، چوب سخت نیاز به رنگ‌آمیزی دارد. یک برس رنگ 3 اینچی (7.6 سانتی‌متری) را به رنگ آغشته کنید و یک پوشش صاف روی ناحیه‌ای که تعمیر کرده‌اید بمالید.
    حداقل 4 الی 5 ساعت به رنگ فرصت دهید تا خشک شود. اگر لایه جدید تیره‌تر از بقیه سطح است، لایه دوم را اعمال کنید. اگر از انتخاب رنگ خود مطمئن نیستید، می‌توانید قبل از استفاده از رنگ‌های نمونه یا رنگ آمیزی آن‌ها را آزمایش کنید.
    مواد را روی یک گوشه کوچک و دور از محل لکه آزمایش کنید.

چگونه آثار سوختگی را از روی انواع چوب‌ها پاک کنیم؟

از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت و سایر چوب‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد. اما در این مقاله بهترین روش‌ها ر

3.1/5 - (16 امتیاز)

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا