۶ روش عالی برای از بین بردن جرم روی سنگ

نظافت و شستشوخانه‌داری

بسیاری از افراد برای زیبایی و تغییر دکوراسیون خانه از سنگ استفاده می‌کنند. اگرچه شاید زیبایی سنگ بیشتر از موزاییک و سرامیک باشد اما روش نگه‌داری و تمیزکاری آن کمی سخت است. روش‌های زیادی برای تمیز کردن کاشی از بین بردن جرم روی سنگ وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از مایع ظرف‌شویی و آب گرم است. در این مطلب از وبلاگ آچاره قصد داریم به 6 روش ساده و تاثیرگذار دیگر اشاره کنیم؛ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منظور از جرم روی سنگ چیست؟

جرم‌ها سنگ‌های نرم و ریزی هستند که معمولا در تماس با آب سخت‌ و سفت می‌شوند. معمولا این نوع جرم‌ها روی سنگ توالت یا آشپزخانه به وفور دیده می‌شود. به‌علاوه این جرم‌ها به رنگ زرد یا سیاه قهوه‌ای هستند که در ادامه به شما می‌گوییم که برای از بین بردن آن باید از چه روش‌هایی استفاده کنید و کدام مواد آسیب زیادی به سنگ وارد می‌کنند.

نظافت حمام و دستشویی

برای از بین بردن جرم سنگ باید از چه موادی استفاده نکنیم؟

اگر مدتی است که نسبت به نظافت منزل و تمیز کردن جرم سنگ اقدام نکرده‌اید بهتر است عجولانه تصمیم نگیرید و برای تمیز کردن و براق انداختن سنگ به سراغ مواد شیمیایی یا اسیدی نروید.

چراکه در این صورت به جای تمیز شدن آنها باید شاهد این باشید که سنگ‌ها به مرور زمان شفافیت خود را از دست بدهند یا حتی لایه رویی سنگ‌ها آسیب ببیند. پس استفاده از موادی مانند وایتکس، سرکه و جوهر نمک به صورت مستقیم روی سنگ را اصلا توصیه نمی‌کنیم.

روش عالی برای از بین بردن جرم روی سنگ

چطور جرم روی سنگ را از بین ببریم؟

احتمالا بهتر از هرکسی می‌دانید که سنگ‌ها انواع مختلفی دارند. سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ شنی، سنگ آهک و تراورتن از جمله سنگ‌های طبیعی هستند. در این قسمت می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چطور در کوتاه‌ترین زمان جرم روی سنگ طبیعی را از بین ببرید.

اگر جرم روی سنگ کم بود که می‌توانید لکه‌ و جرم را با یک دستمال و آب گرم از روی سنگ پاک کنید اما گاهی اوقات چون مدت زمان زیادی به سراغ تمیز کردن آن نمی‌روید این لکه‌ها پررنگ‌تر و سفت‌تر می‌شوند و مسلما تمیز کردن آنها سخت‌تر می‌شود. در این حالت بهتر است از بهترین جرم گیر سنگ یا پاک‌کننده مخصوص استفاده کنید.

1. تمیز کردن جرم سنگ با نوشابه

نوشابه به‌عنوان یک لکه‌بر قوی در بین بیشتر مردم شناخته شده است. یکی از روش‌های از بین بردن جرم روی سنگ، استفاده از نوشابه است. البته برای اینکه بتوانید تاثیر آن را به چشم ببینید باید اجازه دهید که نوشابه حداقل یک شب روی سنگ بماند و سپس آن را با آب بشورید تا جرم‌ها به صورت کامل از بین بروند.

نوشابه می‌تواند به دلایل مختلفی لکه‌ها را از بین ببرد:

  1. ترکیب شیمیایی: نوشابه‌ها دارای ترکیب شیمیایی خاصی هستند که می‌تواند به لکه‌ها عمل کند. برخی از مواد موجود در نوشابه‌ها، مانند اسیدها یا ترکیبات شیمیایی دیگر، می‌توانند با ترکیبات لکه واکنش داشته و لکه را از بین ببرند.
  2. قدرت پاک‌کنندگی: برخی از نوشابه‌ها قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارند. این نوشابه‌ها ممکن است شامل مواد شیمیایی مانند کربنات سدیم (سودا) باشند که قادر به تمیزکردن و از بین بردن لکه‌ها هستند.
  3. اثر مکانیکی: حمله حباب‌های گازی در نوشابه‌های گازدار می‌تواند به لکه فشار بیاورد و باعث جدا شدن آن از سطح شود.

به طور خلاصه، نوشابه ممکن است به دلایل شیمیایی، قدرت پاک‌کنندگی، اثر مکانیکی و رطوبت‌زایی، لکه‌ها را از بین ببرد. با این حال، توجه کنید که نوشابه‌ها می‌توانند خاصیت‌های متفاوتی داشته باشند و تأثیر آن‌ها بر روی لکه‌ها ممکن است متفاوت باشد. همچنین، توصیه می‌شود قبل از استفاده از نوشابه برای پاک کردن لکه، برچسب و دستورالعمل تمیزکننده را مورد مطالعه و رعایت کنید.

رفع کدری چراغ های خودرو با نوشابه

2. محلول آب و سرکه سفید راهی برای از بین بردن جرم روی سنگ

اگر قصد دارید این جرم‌ها و رسوب‌ها را برای مدت زمان کوتاهی از بین ببرید و سنگ‌ها مثل قبل از تمیزی برق بزنند، نیاز است مراحل زیر را به دقت انجام دهید.

  • یک فنجان سرکه سفید را با یک گالُن آب گرم مخلوط کنید.
  • آن را روی سنگ بریزید و اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه بماند.
  • از یک برس برای تمیز کردن سنگ استفاده کنید و ترجیحا بهتر است برس آغشته به سرکه شده باشد.
  • حالا با آب تمام سنگ را بشورید تا دیگر اثری از رسوب و سرکه نماند.

توجه داشته باشید به هیچ‌عنوان برای از بین بردن جرم روی سنگ مرمر یا آهک از محلول سرکه سفید استفاده نکنید.

از بین بردن جرم روی سنگ

3. از بین بردن جرم روی سنگ با نمک دریا

اگر نمک دریا را از نزدیک دیده باشید احتمالا دانه‌های درشت آن را هیچ‌وقت از خاطر نخواهید برد. نمک دریا مثل جرم‌گیر عمل می‌کند و خیلی خوب می‌تواند تمام جرم‌ها را از روی سنگ پاک کند. برای انجام این کار نیاز است در ابتدا نمک دریا را روی سنگ بپاشید. حالا یک اسکاچ یا فرچه بردارید و سنگ را بسابید تا جرم سخت آن هم پاک شود. بعد از آن با آب تمام نمک روی سنگ را پاک کنید و نتیجه را به چشم خود ببینید.

4. جوش شیرین راهی برای از بین بردن جرم سنگ

جوش شیرین در هر خانه‌ای پیدا می‌شود اما آیا می‌دانستید جوش شیرین به‌عنوان یک ماده جرم‌گیر قوی شناخته می‌شود و می‌توانید از آن برای پاک کردن جرم‌های روی سنگ استفاده کنید؟

جوش شیرین برای از بین بردن جرم روی سنگ

اگر می‌خواهید تغییر زیادی را مشاهده کنید نیاز است دو قاشق سوپ‌خوری آب اکسیژنه، آب یک لیمو ترش و جوش شیرین را با هم در یک ظرف جداگانه بریزید و هم بزنید تا یک خمیر قوی ساخته شود. البته نکته‌ای که باید در این قسمت در نظر داشته باشید این است که این خمیر نباید بیش از حد سفت یا نرم باشد. اگر چنین شرایطی برای آن پیش آمد، می‌توانید چند قطره آب اکسیژنه به آن اضافه کنید. حالا نیاز است کارهای زیر را انجام دهید تا بتوانید نتیجه را ببینید.

  1. بعد از اینکه خمیر درست شد؛ باید آن را روی قسمتی از سنگ که جرم دارد، بریزید.
  2. ده دقیقه تا یک ربع صبر کنید و سپس آن را با آب یا حتی در صورت نیاز فرچه بشورید.

5. مخلوط جوش شیرین، سرکه و نمک؛ پاک‌کننده قوی

اگرچه نباید به صورت مستقیم از سرکه سیب برای پاک کردن جرم روی سنگ استفاده کنید، اما می‌توانید جوش شیرین را با سرکه و نمک مخلوط کنید و جرم‌های روی سنگ را به کمک آن از بین ببرید. استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن سنگ راه پله و درخشندگی آن کارایی فوق‌العاده‌ای دارد.

برای انجام این کار به سه قاشق جوش شیرین، یک لیوان آب داغ، نصف لیوان سرکه سیب و مقداری نمک نیاز دارید. بعد از مدت کوتاهی خواهید دید تمام جرم‌های روی سنگ از بین رفته است.

استفاده از سرکه

6. از بین بردن جرم روی سنگ با جرم‌گیر

یکی از ساده‌ترین روش‌ها استفاده از محلول‌های پاک‌کننده یا جرم‌گیر سنگ است. این محلول‌ها رسوب‌ها را به صورت کامل از بین نمی‌برند و تنها باعث می‌شود آنها کمتر دیده شوند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم به بهترین‌ روش‌هایی که می‌توانید از آن برای تمیز کردن و از بین بردن جرم روی سنگ استفاده کنید، اشاره کنیم. توجه داشته باشید با انجام مداوم این روش‌ها دیگر نیاز به جرم‌گیر و محصولات شیمیایی ندارید اما در‌صورتی‌که از تمیز کردن جرم روی سنگ به مشکل برخوردید می‌توانید از نیروهای متخصص آچاره در این زمینه کمک بگیرید.

3.7/5 - (26 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا