برق خودرو برق خودرو

معرفی انواع باتری خودرو + باتری‌ مناسب خودروهای ایرانی

خودروبرق خودرو

همه افراد به دنبال باتری خودرو با حداکثر قدرت راه اندازی هستند. باتری‌های مدرن خودرو می‌توانند سال‌ها خدمات قابل اعتماد و با کیفیتی ارائه دهند. میانگین عمر باتری خودرو (به نام عمر مفید) سه تا پنج سال است. باتری خودرو در معرض گرما شدید زودتر آسیب می‌بیند، به همین دلیل است که باتری‌ها اغلب در مناطق خنک‌تر شمالی عمر طولانی‌تری دارند.

با این حال بهتر است قبل از اینکه باتری فعلی خودروی شما از کار بیفتد، یک باتری جدید خریداری کنید. باتری‌های خودرو در صورت نگهداری در جای خشک و خنک، عمر مفیدی بین سه تا شش سال دارند. در ادامه درباره انواع باتری خودرو و انواع باتری برای خودروهای داخلی صحبت خواهیم کرد.

انواع باتری خودرو

انواع باتری خودرو در بازار وجود دارد و هر کدام دارای ویژگی منحصر به فردی هستند که کاربردهای خاصی را ارائه می‌کنند. اما در سال‌های اخیر، یکی از ویژگی‌های اصلی در مورد باتری‌ها، سیلد یا غیرسیلد بودن آن‌ها بوده است. باتری خودرو را در ایران می‌توان به دو گروه کلی تقسیم‌بندی کرد:

1.      باتری اتمی (غیر سیلد)

2.      باتری اسیدی (سیلد)

هر نوع باتری برای بعضی از موتورها مناسب است و باید برای خودرویی خاص بکار گرفته شود. در ادامه به ذکر توضیحات بیشتر درباره انواع باتری ماشین خواهیم پرداخت.

باتری‌ سیلد یا غیرسیلد؛ مسئله این است!

باتری‌های غیر سیلد باتری‌هایی هستند که ترکیبی از آب و اسید سولفوریک به صورت مایع دارند. در این نوع باتری‌ها مایع اجازه دارد در داخل سلول حرکت کند بدون اینکه در یک منطقه تعیین شده قرار گیرد یا محدود شود. در باتری‌های غیرسیلد یا اتمی مایع آزادانه در باتری جریان دارد که جریان آسان الکترولیت‌ها را نیز تسهیل می‌کند.

این حرکت آزادانه مایع همان چیزی است که جریان آزادتر الکترولیت‌ها را ممکن می‌کند و به باتری اجازه می‌دهد تا انرژی زیادتری دریافت کند. این‌ها باتری‌های قدیمی‌تری هستند که هنوز به عنوان پشتیبان برق، ابزارهای برقی و غیره کاربرد زیادی دارند. البته هنوز به عنوان باتری ماشین نیز استفاده می‌شوند.
برق خودرو
برق خودرو

باتری سیلد یا اسیدی در برابر نشت و از دست دادن الکترولیت مهر و موم شده است. باتری‌های سیلد آن‌هایی هستند که مقدار مایع آن‌ها برای جریان یافتن راحت الکترولیت کافی است. در این نوع باتری، مایع به اندازه‌ای نیست که اجازه حرکت آزادانه داشته باشد. به عبارت دیگر مایع محدود می‌شود تا کار با باتری راحت‌تر شود.

مقاله  پیشنهادی تست باتری ماشین

نام دیگر این باتری‌ها، باتری‌های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است. این نوع باتری‌ها نیاز به مراقبت خاصی ندارند و در برابر دشارژ شدن مقاومت بالایی دارند.

انواع باتری خودرو

انواع باتری خودرو ایرانی

در مورد انواع باتری خودرو که در ماشین‌های ایرانی کاربرد دارند، می‌توانیم چند شرکت مهم و معروف را که در مرکزیت تولیدکنندگان باتری خودرو هستند نام ببریم.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

شرکت صبا باتری با ارائه مدل‌های واریان، ورسک و آرمو از لحاظ کیفیت در جایگاه خوبی قرار دارد. شرکت سپاهان باتری نیز مدل‌های با کیفیتی همچون سویو، برجیس، اوربیتال، بارکاس و اورانوس را به بازار عرضه کرده است. کرمان باتری نیز با برند پاورسل باتری‌های مدرنی را که با تکنولوژی روز  Expanded Metal تولید شده‌اند، به بازار عرضه کرده است که طول عمر و گارانتی طولانی مدت دارد.

انواع باتری خودرو پراید

انواع باتری خودرو پراید را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

باتری پراید سیلد: نام دیگر این باتری اسیدی است و قیمت نسبتاً بالایی دارد. این نوع باتری نیاز به نگهداری خاصی ندارد و در برابر دشارژ شدن نیز مقاوم است. این نوع باتری طول عمر طولانی‌تری دارد و سریع‌تر شارژ می‌شود. اما توجه کنید که در صورت دشارژ شدن کامل باتری، مواد سازنده آن آسیب می‌بینند و خاصیت خود را از دست می‌دهند.

انواع باتری پراید

باتری پراید غیر سیلد: این نوع باتری‌ها نیاز به مراقبت داشته و هزینه نسبتاً کمتری دارند. راننده خودروی پراید باید به‌صورت دوره‌ای آب موجود در این مدل باتری را بررسی کند. اگر مقدار آب کمتر از حد معمول بود به آن آب مقطر اضافه نماید. از بهترین برندهای باتری خودروی پراید می‌توان به باتری‌های شرکت کرمان باتری، برنا، صبا باتری و سپاهان نام برد.

انواع باتری خودرو پژو

در مورد پژو، کارخانه سپاهان، باتری مناسب با این خودرو را از برند اوربیتال تولید کرده است. این نوع باتری از دسته‌بندی سیلد اسید بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است. کرمان باتری نیز باتری پاورسل را در دو نوع سیلد و غیر سیلد و پایه بلند و پایه کوتاه تولید می‌کند که مناسب این خودروها هستند.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

انواع باتری خودرو سمند

باتری سمند از نوع سیلد اتمی بوده و چندین برند مختلف، تولیدکننده آن می‌باشند. کارخانه‌هایی همچون صبا باتری، سپاهان باتری و ویستا الکتریک در ایران از معروف‌ترین تولیدکنندگان باتری خودروی سمند به شمار می‌روند.

انواع باتری خودرو سمند

انواع باتری خودرو برقی

آیا درباره باتری خودروهای برقی چیزی می‌دانید؟ خودروهای الکتریکی خودروهایی هستند که به طور جزئی یا کامل با نیروی الکتریکی کار می‌کنند. از آنجایی که وسایل نقلیه الکتریکی دارای قطعات متحرک کمتری هستند هزینه‌های پایین‌تری هم دارند. این خودروها دوستدار محیط زیست هستند زیرا از مقدار ناچیزی سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. نحوه کار یک باتری و موتور الکتریکی خودرو در کنار هم به طرز شگفت‌آور، ساده است.

باتری به یک یا چند موتور الکتریکی متصل می‌شود که چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورند. وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، خودرو فوراً برق را به موتور می‌رساند، که به تدریج انرژی ذخیره شده در باتری‌ها را مصرف می‌کند.

چهار نوع اصلی باتری مورد استفاده در خودروهای الکتریکی وجود دارد:

  • لیتیوم یون
  • هیدرید نیکل فلز
  • سرب اسید
  • فوق خازن

در این میان، باتری لیتیوم یونی که در اوایل دهه 90 توسعه یافت، به تدریج خود را به عنوان فناوری پیشرو، هم در دنیای حمل و نقل و هم در صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی تثبیت کرد. با طول عمر بالا، چگالی انرژی بسیار بیشتری را نسبت به تمام فناوری‌های رقیب ارائه می‌دهد.

باتری خودرو برقی - لیتیومی

باتری لیتیوم یونی (Li-ion) نوعی باتری قابل شارژ است که در خودروهای الکتریکی و تعدادی لوازم الکترونیکی قابل حمل استفاده می‌شود. باتری‌های لیتیوم یونی نسبت به بسیاری از جایگزین‌ها ایمن‌تر هستند. سازندگان خودروهای برقی، این خودروها را به محافظ‌های شارژ مجهز می‌کنند تا در طول چندین بار شارژ سریع در مدت زمان کوتاه از باتری‌ها محافظت کنند.

نتیجه گیری

باتری خودروها از جمله مهمترین تجهیزات مصرفی در خودروها هستند که طول عمر مفید آن‌ها بین 3 تا 5 سال است. در گذشته بیشتر از باتری‌های سیلد یا اسیدی استفاده می‌شد، اما امروزه باتری‌های غیرسیلدی یا اتمی جایگزین آن‌ها شده‌اند. در نهایت نیز انواع باتری خودرو ایرانی را برای شما عزیزان معرفی کردیم تا بتوانید با انتخاب درست، سال‌ها از باتری خودرو خود استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید