مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

نحوه کار کمک فنر جلو و عقب به همراه آموزش تعویض آنها

خودرومکانیک خودرو

کمک فنر در ساده‌ترین شکل خود، ابزاری مانند پمپ هیدرولیک است و کمک فنر جلو و عقب به کنترل فشار و حرکت برگشتی فنرها و سیستم تعلیق خودروی شما کمک می‌کنند. نقش اصلی کمک فنر، نرم کردن ضربه‌ها و لرزش‌ها است. به این ترتیب راننده مطمئن می‌شود که لاستیک‌های خودرو همیشه در تماس با سطح جاده هستند. این کار به ایمن‌‌تر شدن کنترل خودرو و واکنش به‌موقع ترمز کمک می‌کند. این روند را مثلث ایمنی مونرو می‌نامیم. با این پروسه رانندگان تشویق می‌شوند تا لاستیک‌ها، ترمزها و کمک فنرها را با هر بار سرویس چک کنند. به این ترتیب از توقف، فرمان و پایداری بهینه مطمئن خواهند شد. در این مقاله از مجله آچاره شما را با نحوه کار کمک فنر جلو و عقب بیشتر آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نحوه کار کمک فنر جلو و عقب چگونه است؟

اول از همه باید بدانیم که به‌طور کلی 2 نوع کمک فنر جلو و عقب در خودرو وجود دارد؛ یکی هیدرولیک و دیگری بادی. با این حال عملکرد هر دو نوع کمک فنر یکسان است. کمک فنر  با یک فنر همراه است که امواج ضربه‌ای ناگهانی را به حرکت نوسانی تبدیل می‌کند.نحوه کار کمک فنر جلو و عقب

اساسا کمک فنرها 2 کار را انجام می‌دهند. کمک فنرها علاوه بر کنترل حرکت فنرها و سیستم تعلیق، لاستیک‌های خودروی شما را همیشه در تماس با زمین نگه می‌دارند. در حالت ساکن یا در حال حرکت، سطح پایین تایرها تنها قسمتی از وسیله نقلیه شما است که با جاده تماس دارد.

هر زمان که تماس لاستیک با زمین کاهش یابد، توانایی فرد در رانندگی، هدایت و ترمز به خطر می‌افتد. جالب است بدانید که برخلاف باور عمومی، کمک فنرها نگهدارنده وزن خودرو نیستند و وظیفه اصلی آن‌ها، خنثی کردن نوساناتی است که توسط فنرها ایجاد می‌شود.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

جزئیات بیشتری درباره کمک فنرها

بیایید کمی علمی به موضوع نگاه کنیم. کمک فنر جلو و عقب خودرو با گرفتن انرژی جنبشی سیستم تعلیق ماشین و تبدیل آن به انرژی حرارتی عمل می‌کند. در مرحله بعدی این گرما از طریق مکانیسم تبادل گرما در جو پخش می‌شود.

این پروسه آنقدر که به نظر می‌رسد، پیچیده نیست. همان‌طور که گفته شد کمک فنرها در اصل پمپ روغن هستند. در این ساختار یک پیستون به انتهای میله پیستون متصل است و در مقابل سیال هیدرولیک در لوله فشار عمل می‌کند.

همزمان با حرکت سیستم تعلیق به سمت بالا و پایین، سیال هیدرولیک از طریق روزنه‌ها داخل پیستون عبور می‌کند. از آنجایی که روزنه‌ها مقدار کمی سیال را از پیستون عبور می‌دهند، پیستون آهسته می‌شود که به نوبه خود، حرکت فنر و تعلیق را کندتر می‌کند.

کمک‌فنرها به‌طور اتومات با شرایط جاده تنظیم می‌شوند و هرچه سیستم تعلیق سریع‌تر حرکت کند، مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند.

انواع کمک فنر خودرو

در مجموع همه کمک‌فنرها کار یکسانی انجام می‌دهند. با این حال انواع مختلف وسایل نقلیه و طراحی سیستم تعلیق، به انواع مختلفی از کمک فنرها نیاز دارند که کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند.

بدون توجه به کاربرد، همه کمک‌فنرها در یکی از سه نوع کمک فنر تلسکوپی معمولی، استرات یا سیستم تعلیق و اهرمی قرار می‌گیرند.

1. کمک فنر تلسکوپی معمولی

کمک فنر تلسکوپی معمولی ساده‌ترین نوع کمک فنر است و معمولاً به‌جای تعمیر، تعویض می‌شود. این نوع کمک‌فنر را می‌توان در هر 2 سیستم تعلیق جلو و عقب تعبیه کرد و نسبتاً ارزان است.

کمک فنر تلسکوپی معمولی

2. کمک فنر استرات یا سیستم تعلیق

اگرچه کمک فنر استرات کار اصلی مشابهی را انجام می‌دهد اما استرات یا سیستم تعلیق جایگزین، بخشی از کمک‌فنر می‌شود و برای مقابله با بارها و نیروهای بیشتر، محکم‌تر عمل می‌کند.

با این که کمک فنر استرات بیشتر در جلو و عقب خودروهای کوچک تا متوسط ​​دیده می‌شود؛ اخیرا برای ساخت خودروهای بزرگ‌تر هم پیشنهاد شده‌اند. کمک فنر استرات بیشتر به‌صورت واحدهای مهر و موم شده و قابل تعمیر تولید می‌شود.

این کمک‌فنرها برای تعویض کامل طراحی شده‌اند. با این حال می‌توان کارتریج‌های استرات را جایگزین پایه‌های قابل تعمیر کرد.

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

3. کمک فنر اهرمی

کمک فنر نوع اهرمی دارای ویژگی‌های هر دو نوع تلسکوپی و استرات است. مانند استرات، کمک فنر اهرمی شامل یک واحد تعلیق و دستگاه میرایی در یک واحد می‌شود.

با این حال برخلاف کمک فنر استرات، نوع اهرمی به گونه‌ای طراحی نشده‌ که در معرض بارهای جانبی زیادی باشد. کمک فنرهای اهرمی که با استفاده از اجزای مشابه کمک فنرهای معمولی ساخته شده‌اند، پرس می‌شوند و نیاز به تعویض کامل دارند.

 عملکرد و نحوه کار کمک فنر جلو و عقب

وظیفه اصلی کمک فنر این است که ضربه‌ها را به‌سرعت جذب کرده و شدت آن‌ها را کاهش دهد تا ماشین به‌نرمی حرکت کند. برخی دیگر از وظایف مهم کمک فنر، شامل مواردی که در ادامه مرور می‌کنیم است.

  • حرکت بدنه خودرو را محدود می‌کند.
  • همانطور که در بخش‌های گفتیم، رانندگی را متعادل می‌کند.
  • لاستیک‌های خودرو را که در اثر ضربه ناگهانی دچار اختلال می‌شوند، هم تراز می‌کند. بنابراین برای اهداف ایمنی بسیار مهم است.
  • ساییدگی لاستیک و بدنه خودرو را به حداقل می‌رساند و از این رو، هزینه نگهداری کلی را کاهش می‌دهد.

ممکن است ساده‌ به نظر برسد اما کمک فنر جلو و عقب خودرو اصلی‌ترین چیزی است که میزان راحتی رانندگی شما به آن بستگی دارد.

نحوه تعویض کمک فنر جلو و عقب خودرو

آیا وقت آن رسیده که برای تعویض کمک فنر ماشین خود اقدام کنید؟ نمی‌خواهید هزینه مکانیک بپردازید؟ نگران نباشید چون با یادگیری چند نکته مهم می‌توانید این کار را خودتان با کمی تلاش انجام دهید.

کمک فنرها برای عملکرد خودرو ضروری هستند و رانندگی نرم و یکنواخت را امکان‌پذیر می‌کنند اما با گذشت زمان، سیستم تعلیق خودرو فرسوده می‌شود. ممکن است متوجه شوید که چاله‌ها و سرعت‌گیرها ناراحت‌کننده‌تر شده‌اند. در این شرایط به فکر تعویض کمک فنر جلو و عقب خودروی خود می‌افتید. کاری که می‌توانید بعد از ظهر در خانه با وسایل مناسب و کمی روغن انجام دهید!

در ادامه با ما همراه باشید تا با مراحل تعویض کمک فنرهای خودرو بیشتر آشنا شوید.

مرحله اول: شروع پروسه تعویض

ابتدا باید مطمئن باشید که خودروی شما به کمک‌فنرهای جدید نیاز دارد. شاید متوجه شده باشید که عبور از چاله‌ها و دست اندازها مانند گذشته به‌نرمی انجام نمی‌شود. این اتفاق می‌تواند نشانه فرسودگی کمک‌فنرهای خودروی شما باشد که نیاز به تعویض دارند.

یکی از راه‌ها برای تست فنرهای خودرو و اطمینان از فرسودگی آن‌ها، فشار آوردن به صندوق عقب یا کاپوت بالای چرخ است. فنرهای درست با هر فشار یک بار بالا می‌روند و نسبتاً سریع پایین می‌آیند. اگر بدنه خودرو بعد از فشار جهش شدیدی دارد، زمان تعویض کمک فنرها رسیده است.

تعویض کمک فنر

در این شرایط شما باید کمک‌فنر جدیدی بخرید. اگر مطمئن نیستید که چه نوع کمک‌فنرهایی نیاز دارید، با فردی باتجربه یا یک مکانیک متخصص صحبت کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که کمک‌فنر یا پیستون مناسب برای وسیله نقلیه خود را خریداری کرده‌اید.

همچنین به ارتقاء کمک فنرها فکر کنید. می‌توانید از نمونه‌های مشابه که در حال حاضر در خودروی خود دارید، استفاده کنید. با این حال بکارگیری کمک‌فنرهای پیشرفته‌تر هم می‌تواند فکر خوبی باشد.

  • فنرهای مارپیچ به‌صورت فنرهای پیچیده‌شده، در اطراف بدنه کمک فنر ساخته می‌شوند. این نوع کمک فنر وزن خودرو را تحمل کرده و حرکت تعلیق را کنترل می‌کند. این‌ها قابل تنظیم هستند؛ به این معنی که می‌توانید ارتفاع خودروی خود را برای عملکرد بهینه تغییر دهید.
  • فنرهای دو تیوپه دارای مجموعه‌ای از لوله‌ها، یکی داخلی و دیگری بیرونی هستند که پیستون را به همراه لایه‌ای از مایع ضربه‌گیر و هوا در خود جای می‌دهند.
  • فنرهای تک‌ تیوپه دارای یک لوله و دو پیستون هستند که اساساً مانند فنرهای دو تیوپه عمل کرده و پیستون لایه نیتروژن را از هوا جدا می‌کنند. این فنرها خنک کار می‌کنند و گزینه‌ای با عملکرد محبوب برای خودروی شما محسوب می‌شوند.

با کمک جک وسیله نقلیه خود را در مکانی مناسب از زمین بلند کنید. آن را روی یک سطح صاف پارک کرده و مهره‌های دو طرف جلو یا عقب را باز نمایید. وسیله نقلیه خود را با رمپ یا پایه جک ایمن کنید.  وقتی ماشین را بلند کردید، چرخ‌ها را بردارید و کمک‌فنرها را پیدا کنید.

کمک‌فنرها با یک پیچ عمودی به خودرو متصل می‌شوند که باید از داخل محفظه موتور یا صندوق عقب خارج شود. ممکن است یک پیچ افقی که باید باز شود، در بالا قرار گرفته باشد.

پایه‌های کمک فنر را بررسی کنید و روی آن‌ها را با پاک‌کننده فلزی اسپری نمایید. سخت‌ترین بخش کار، خارج کردن کمک فنرهای قدیمی است. چون ممکن است با توجه به کارکرد طولانی و سنگ‌ریزه‌‌هایی که در جاده وجود دارد، ضخیم شده باشند.

مرحله دوم: خارج کردن کمک فنرهای قدیمی

پیچ‌ها را از برجستگی برجک‌های کمک فنر باز کنید. بسیاری از خودروها دارای پیچ‌های بالایی در زیر پوشش پارچه‌ای در صندوق عقب خودرو هستند. به این معنی که برای رسیدن به پیچ‌های کمک فنر، باید آستر را بلند کرده و آن‌ها را باز کنید.

برای باز کردن پیچ و مهره‌ها، سوکت و ضامن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در صورت لزوم، پیچ‌ها را با مایع نافذ چرب کنید تا هرگونه زنگ‌زدگی سطحی از بین برود.

مطلب پیشنهادی:تراز لاستیک‌ها و سیستم تعلیق ماشین

کمک‌فنر را از سیستم تعلیق جدا کنید. برای جدا کردن مهره‌ای که کمک فنر را به سیستم تعلیق متصل می‌کند، از ست سوکت یا اسپلیتر استفاده کرده و آن را از پیچ جدا کنید. اگر فضای کافی برای کار با اسپلیتر وجود ندارد، می‌توانید از محلول نافذ استفاده کنید.

کمک‌فنر را از پیچ‌های پایین و بالا جدا کنید. برداشتن کمک فنر از روی پیچ و مهره‌ها می‌تواند دشوار باشد؛ به‌خصوص اگر کمک‌فنرها زنگ زده باشند. در این شرایط کمی آن‌ها را تکان دهید تا درنهایت خارج شوند.

یکی از مشکلات رایج زمانی رخ می‌دهد که میله پیستون در حالی که مهره را شل می‌کنید، همزمان بچرخد. در این شرایط می‌توانید از انبردست قفل‌کننده در انتهای میله استفاده کنید تا از چرخش آن با انبردست جلوگیری شود.

اگر لازم شد، پیچ را با چکش یا انتهای آچار بکوبید تا شل شود. یکی از مهره‌ها را دوباره روی آن قرار دهید تا به عنوان سطح ضربه‌گیر عمل کند.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

مرحله سوم: نصب کمک فنرهای جدید

کمک فنر جدید را دوباره روی بازوی کنترل سیستم تعلیق قرار دهید. شاید لازم باشد برای فشرده کردن کمک فنر در جای خود، کمی فشار وارد کنید. سپس مهره‌ها را با دست محکم کنید.

در صورت نیاز می‌توانید یک بار دیگر میله ضدغلتش را بچسبانید و پیچ‌ها را با دست محکم کنید. مهره‌های برجکِ کمک‌فنر را که در ابتدای کار جدا کرده‌اید، تعویض کنید.

مراحل بالا را برای تعویض 3 کمک فنر دیگر تکرار کنید. اکثر کمک فنرها معمولا همزمان فرسوده می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید یکی را تعویض کنید، احتمالاً مجبورید همگی آن‌ها را عوض کنید. چرخ‌ها را مجدداً روی آن قرار دهید و مهره‌ها را محکم کنید تا کار تمام شود.

بیشتر بخوانید: 5 روش بالا بردن سیستم تعلیق (ازتفاع) خودرونصب کمک فنرهای جدید

جمع‌بندی

کمک‌فنر وسیله‌ای مکانیکی است که برای از بین بردن یا کاهش امواج ضربه ناگهانی در یک سیستم استفاده می‌شود و وظیفه آن‌ها جذب ضربه‌هایی است که توسط سطوح ناهموار جاده ایجاد می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که کمک‌فنر یک شگفتی مدرن است. کمک فنر جلو و عقب خودرو اصلی‌ترین چیزی است که رانندگی با خودرو را حتی در زمین‌های ناهموار روان و راحت می‌کند.

در این مطلب با نحوه کار کمک فنر جلو و عقب و تعویض آن آشنا شدید.  اگر شما در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. همچنین فراموش نکنید که کارشناسان کاربلد آچاره در راستای انواع تعمیرات تخصصی خودرو در کنار شما خواهند بود.

مطلب پیشنهادی: انواع سیستم تعلیق مستقل خودرو

3.2/5 - (6 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. سلام و وقت بخیر .. میشه کمک فنر معمولی را جایگزین کمک فنر های زانتبا کرد؟

    1. با سلام، بله ممکن است انجام شود اما سیستم هیدرولیکريا، پمپ هیدرولیک و گوی به مشکل بر خواهند خورد. توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید