مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

کامل‌ترین آموزش تعمیر موتور پراید یورو 4

خودرومکانیک خودرو

وقتی صحبت از وسیله نقلیه به میان می‌آید، نگهداری از موتور حرف اول را می‌زند؛ چراکه موتور قلب وسیله نقلیه شما است. نگهداری و تعمیر موتور باعث افزایش طول عمر موتور و در نتیجه افزایش عمر وسیله نقلیه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی روند تعمیر موتور پراید یورو 4 بپردازیم. با ما همراه باشید!

نکات کلیدی

  • موتور یورو 4 بنزینی و 4 زمانه بوده و دارای 4 سیلندر به‌صورت خطی است.
  • روشن نشدن موتور، استارت نخوردن خودرو و ریپ زدن، شایع‌ترین مشکلات پراید یورو 4 محسوب می‌شوند.
  • نارسایی سوخت و نارسایی جرقه از دلایل اصلی ریپ زدن پراید در سر بالایی هستند.
  • شستشوی ناصحیح موتور یا موتورشویی باعث آسیب دیدن سیم‌کشی، ایسیو (ECU)، شمع، وایر و کویل خودرو می‌شود.

مشخصات موتور پراید یورو 4

این نوع موتور، بنزینی و 4 زمانه بوده و دارای 4 سیلندر به‌صورت خطی است. محفظه احتراق آن به‌صورت Multi spherical بوده و سیستم سوپاپ آن از 8 سوپاپ با تنظیم‌کننده هیدرولیکی میل سوپاپ تشکیل شده است.

قدرت موتور پراید یورو 4 سر فلایویل، توان واقعی سر چرخ و بعد از ریمپ سرچرخ به ترتیب 75، 62 و 66 اسب بخار اعلام شده است. توجه داشته باشید که اگر شما روند نگهداری از پراید را به‌صورت صحیح به انجام برسانید، احتمال خرابی قطعات این خودرو به حداقل خواهد رسید.

راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور M13 یورو 4 سایپا پراید

براساس تئوری عیب‌یابی، برای تشخیص مشکلات این نوع موتور‌ها می‌توان به چند روش عمل کرد. این مشکلات یا مربوط به عیب قطعات مکانیکی یا مربوط به عیب مسیر جریان برق هستند.

برای تشخیص این عیب‌ها از روش مشاهدات عینی و آزمایش با دست و روش تغییر خصوصیات الکتریکی که ایجاد می‌شوند، یا از مشاهداتی مثل تولید صدای غیرمعمولی استفاده می‌کنند.

تعمیر موتور پراید یورو 4

راهنمای تعمیر موتور پراید یورو 4

قبل از تعمیر موتور پراید یورو 4 باید تشخیص بدهیم که مشکل از کجاست و سپس اقدام به تعمیر همان قطعه نماییم:

مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

1. موتور روشن نمی‌شود.

روشن نشدن موتور پراید می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد:

  • اگر در محفظه احتراق هرگونه مایعی وجود داشته باشد، از روشن شدن موتور جلوگیری می‌کند.
    برای رفع این مشکل شمع‌ها را در بیاورید و با استفاده از ابزار مکنده، مایع را خارج کنید.
  • گیرپاژ کردن موتور و سیستم سوخت رسانی معیوب از دیگر دلایل روشن نشدن موتور محسوب می‌شوند.
    با بررسی آن‌ها و تعمیر مشکل رفع خواهد شد.
  • ممکن است سیستم جرقه‌زنی مشکل داشته باشد، که باید بررسی شود.
  • اگر میزان لقی سوپاپ‌ها نامناسب باشد، موتور روشن نمی‌شود. HLA را بررسی کنید.

2. موتور استارت می‌زند، اما روشن نمی‌شود.

  • سیستم اگزوز را بررسی کنید تا هیچ گرفتگی نداشته باشد.
  • تسمه تایمینگ و قطعات مربوطه را بررسی کرده و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن‌ها نمایید.
  • اگر کمپرس کم باشد، موتور روشن نمی‌شود. حتما تست کمپرس صورت گیرد و در صورت نیاز موتور تعمیر شود.
  • اگر میل بادامک معیوب بود، تعویض شود.

3. دور آرام تنظیم نیست و بد کار می‌کند.

  • وجود هرگونه نقص در سیستم‌های سوخت‌رسانی، آلایندگی و جرقه‌زنی سبب این مشکل می‌شود. آن‌ها را بررسی کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.
  • ممکن است میزان لقی سوپاپ‌ها نامناسب باشد، HLA را بررسی کنید.
  • ممکن است کمپرس سیلندر نامطلوب باشد، تست کمپرس را انجام داده و در صورت نیاز اقدام به تعمیر موتور نمایید.
  • تماس نامطلوب سوپاپ با نشیمن‌گاه سوپاپ، شکسته شدن فنر سوپاپ و شکسته شدن واشر سرسیلندر پراید از دیگر دلایل تنظیم نبودن دور آرام محسوب می‌شوند.
    آن‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن‌ها نمایید.

عیب یابی موتور پراید یورو 4

4. از اگزوز دود سفید خارج می‌شود.

خارج شدن بیش از اندازه دود سفید در حالی که موتور گرم است، می‌تواند ناشی از شکستگی واشر منیفولد هوا یا سرسیلندر باشد، که در این صورت باید تعمیر یا تعویض شوند.

5. از اگزوز دود سیاه خارج می‌شود.

در صورتی که با خرابی سیستم اگزوز خودرو مواجه هستید، سیستم سوخت‌رسانی و سیستم کنترل آلایندگی را بررسی کنید.

6. از اگزوز دود آبی خارج می‌شود.

سایش رینگ‌ها، سایش کاسه نمدهای سوپاپ‌ها، سایش دریچه سوپاپ یا شکستگی واشر سرسیلندر باعث سوختن روغن در محفظه احتراق شده و در نتیجه خروج دود آبی از اگزوز خارج می‌شود.

7. سوپاپ سر و صدا می‌کند.

  • ممکن است راهنمای سوپاپ دچار سایش شده یا خرابی پوشش دریچه سوپاپ به وقوع پیوسته باشد، که در این صورت باید تعمیر شود.
  • ممکن است فشار روغن افت کرده باشد. سیستم روغن‌کاری چک شود.
  • ممکن است میزان لقی سوپاپ نامناسب باشد. HLA را بررسی کنید.
  • فنرها و میل بادامک را چک کنید. در صورت وجود شکستی و سایش، این قطعات احتمالا باید تعویض شوند.
  • ممکن است سوپاپ‌ها دچار چسبندگی شده باشند. آن‌ها را بررسی کنید و چسبندگی‌ آن‌ها را رفع کنید.

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

8. قدرت موتور افت کرده است.

یکی از مشکلات پراید یورو 4، کمپرس ناکافی است که می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • میزان لقی نامناسب سوپاپ
  • گیر کردن ساق سوپاپ
  • شکستگی واشر سرسیلندر
  • ترک یا پیچیدگی سرسیلندر
  • مشکلات رینگ پیستون
  • ترک یا سایش پیستون
  • شکستگی یا ضعیف شدن فنر سوپاپ

پس از بررسی موارد بالا اقدام به تعویض و یا تعمیر نمایید.

همچنین وجود نقص در سیستم‌های سوخت‌رسانی، ترمز و اگزوز منجر به افت قدرت موتور می‌شوند.

نامناسب بودن سایز لاستیک‌ها و لغزش کلاچ از دیگر دلایل افت قدرت موتور هستند. چرخ‌ها و تایرها را چک کرده و بخش کلاچ را بررسی کنید.

9. موتور در حالت گرم احتراق غیر طبیعی دارد و درجا می‌زند.

  • برای بررسی میزان لقی سوپاپ به HLA مراجعه شود.
  • سوپاپ و فنر سوپاپ آسیب‌دیده تعویض شود.
  • اگر در محفظه احتراق دوده جمع شده، دوده را حذف کنید.
  • در صورتی که تسمه‌ها شل یا دچار سایش شده باشند، تعویض نمایید.
  • بلبرینگ دینام کمپرسور کولر را بررسی کنید و در صورت مشاهده نقص اقدام به تعمیر نمایید.
  • بررسی کنید که ویسکوزیته و دمای کاری روغن موتور مناسب باشد.
  • اگر گژن پین بیش از اندازه لق باشد، منجر به در جا زدن موتور می‌شود. پیستون و گژن پین را تعویض نمایید.
  • ممکن است شاتوق لق باشد. بررسی کنید و در صورت نیاز اقدام به تعمیر نمایید.
  • ممکن است میزان لقی پیستون درون سیلندر نامناسب باشد. سنگ بزنید یا تعویض کنید.
  • ممکن است تسمه سفت کن تایمینگ معیوب باشد. تعویض نمایید.
    در صورت معیوب بودن فنر تسمه سفت‌کن، آن را هم تعویض کنید.

خرابی موتور پراید یورو 4

10. با افزایش سرعت، صدای خفیفی که در دور آرام شنیده می‌شود افزایش می‌یابد.

  • تولید صدا‌های غیرمعمول در دور آرام ممکن است به علت شکستگی فنر یا ضربه زدن فنر سوپاپ روی درپوش باشد.
    که باید اقدام به تعویض آن‌ها نمایید.
  • ممکن است میزان لقی بین ساق سوپاپ و راهنمای سوپاپ نامناسب باشد. که در این صورت باید تعمیر شود.

11. هنگام اعمال گشتاور در موتور ضربه می‌زند.

  • ممکن است نشیمن‌گاه سوپاپ بیش از اندازه جابه‌جا شده باشد. اقدام به تعویض آن کنید.
  • ممکن است فنر تسمه سفت کن معیوب باشد. آن را تعویض یا تعمیر کنید.
  • ممکن است نشست سوپاپ روی نشیمن‌گاه نامناسب باشد.

12. با افزایش گشتاور، کوبش موتور بیشتر می‌شود.

  • ممکن پیستون درون سیلندر بیش از حد لق شده باشد. آن را تعویض نمایید.
  • ممکن است شاتون دچار خمیدگی شده باشد. آن را تعویض نمایید.

13. هنگام اعمال گشتاور و وقتی موتور گرم است، ضربه‌های سنگین ایجاد می‌شوند.

  • تسمه سفت کن و فنر تسمه سفت کن را بررسی نمایید. در صورت شکستگی آسیب‌دیدگی تعویض نمایید.
  • ممکن است تسمه‌ها بیش از حد سفت یا خراب شده باشند. تسمه را تنظیم یا تعویض کنید.
  • ممکن است فلایویل شکسته باشد یا صفحه کلاچ لق شده باشد که باید تعویض شوند.
  • ممکن است یاتاقان اصلی یا میل یاتاقان بیش از اندازه لق شده باشند، که باید تعمیر شوند.

14. هنگامی که استارت زده می‌شود، موتور به مدت چند ثانیه ضربه می‌زند.

ویسکوزیته روغن نامناسب است. از روغنی با ویسکوزیته و دمای کاری مناسب استفاده کنید.

تمیز کردن موتور پراید یورو 4

15. دندانه دچار ترک و شکستگی شده است.

میل بادامک را چک کنید. در صورت نیاز اقدام به تعمیر و تعویض نمایید.

16. پشت تسمه دچار پوسیدگی و ترک خوردگی شده باشد.

  • ممکن است تسمه سفت‌کن گیر کرده باشد. تسمه سفت کن را پیاده کرده و بررسی کنید. در صورت نیاز نسبت به سفت کردن تسمه تایم پراید اقدام کنید.
  • ممکن است موتور بیش از حد گرم شده باشد. سیستم خنک کاری موتور را چک کنید.
  • تسمه تایمینگ را بررسی کنید تا برخوردی با درپوش محافظ تسمه تایمینگ نداشته باشد.
    در صورت نیاز باید تعویض شود.

17. سطح کناری تسمه دچار ساییدگی شده است.

  • احتمالا تسمه تایمینگ درست نصب نشده است. آن را باز کرده و مجددا نصب کنید.
  • ممکن است صفحه راهنمای تسمه تایمینگ خراب شده باشد. تسمه تایمینگ را در بیاورید و در صورت نیاز تعمیر کنید.

18. دندانه‌ها دچار ساییدگی شده‌اند.

  • درپوش محافظ تسمه به‌درستی آب‌بندی نشده است. درپوش را بردارید و آن را بررسی کنید.
  • ممکن است پمپ آب دچار نشتی شده باشند. پمپ آب را تعمیر کنید.
  • درپوش سیلندر را بردارید و میل بادامک را بررسی کنید. در صورت هرگونه خرابی میل بادامک، اقدام به تعویض نمایید.
  • ممکن است تسمه سفت کن بیش از حد کشیده شده باشد.
    تسمه سفت کن را دربیاورید و پس از بررسی‌های لازم، در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

19. وجود مایع یا روغن خنک کننده روی تسمه

  • کاسه نمد جلو را بررسی کنید و در صورت مشاهده نشتی آن را تعمیر کنید.
  • پمپ آب را بررسی کنید و در صورت مشاهده نشتی، آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • ممکن است آب‌بندی درپوش محافظ تسمه به‌درستی صورت نگرفته باشد.
    درپوش تسمه تایمینگ را بردارید و آن را بررسی کنید.

20. هنگام استارت زدن موتور سر و صدا ایجاد می‌کند/ پس از روغنکاری بعد از گذشت یک روز، موتور سر و صدا ایجاد می‌کند.

  • موتور دچار نشتی روغن از مسیر عبور روغن شده یا با روغن‌سوزی موتور پراید مواجه هستید.
    برای اینکه روغن درون موتور کامل بچرخد، باید موتور در دور 2000 الی 3000 به مدت 10 دقیقه کار کند.
  • اگر پس گذشت 2 الی 3 ثانیه سر و صدا قطع نشد و تا مدت 10 دقیقه ادامه داشت، HLA و فشار روغن را بررسی کنید. فشار روغن باید 550~600 KPA, – 3000 rpm باشد و در صورت نیاز HLA را تعویض کنید.

ریپ زدن موتور پراید یورو 4

21. موتور در حال کردن در دور خیلی بالا، در حالت درجا سر و صدا ایجاد می‌کند.

ممکن است میزان روغن نامناسب باشد یا خاصیت روغن از‌بین‌رفته است. کیفیت و میزان روغن را بررسی کرده و از یک روغن با کیفیت استفاده کنید.

22. موتور به سختی استارت می‌خورد.

کیفیت و میزان روغن چک کنید.

23. مصرف روغن موتور بالاست

سیستم مکانیکی موتور را بررسی کرده و در صورت مشاهده نشتی روغن و سایش داخلی موتور، آن را تعمیر کنید.

24. فشار روغن دچار افت شده است.

  • ممکن است صافی روغن کثیف شده باشد. آن را تمیز کنید.
  • ممکن است میزان روغن کافی نباشد. روغن اضافه کنید.
  • نشتی روغن، آسیب‌دیدگی چرخ دنده پمپ روغن، ضعیف بودن فنر، سایش پیستون داخلی پمپ روغن و لقی بیش از اندازه یاتاقان‌ها می‌توانند باعث افت فشار روغن شوند.

25. موتور بیش از حد داغ می‌کند.

  • ممکن است سطح مایع خنک‌کننده کافی نباشد. مایع خنک‌کننده اضافه کنید.
  • ممکن است مایع خنک‌کننده نشت کرده باشد که باید تعمیر شود.
  • پره‌های رادیاتور کثیف شده است. آن‌ها را تمیز کنید.
  • ممکن است درپوش رادیاتور، ترموستات و موتور فن دچار تقص شده باشند که باید تعمیر شوند.
  • مسدود بودن مسیر آب و نقص پمپ آب هم می‌توانند دلیل بر داغ شدن بیش‌ازحد موتور باشند.

26. مشکل خوردگی

در مایع خنک‌کننده ناخالصی وجود داشته که باید تعویض شود.

علت ریپ زدن موتور پراید یورو 4

علت ریپ زدن موتور پراید یورو 4 چیست؟

سوخت نامناسب، اگزوز و کاتالیزور معیوب، نقص در شمع خودرو، وایر ناقص، کویل معیوب، خرابی سنسور اکسیژن، انژکتورهای کثیف، مپ سنسور معیوب و کثیفی صافی بنزین می‌توانند از دلایل ریپ زدن ماشین پراید یورو 4 باشند.

علت ریپ زدن پراید در سربالایی چیست؟

در سربالایی‌ها و در دنده 3 یا 4 کاملا طبیعی است که به موتور فشار بیشتری وارد شود.

نارسایی سوخت و نارسایی جرقه از دلایل اصلی ریپ زدن پراید در سر بالایی هستند. معمولا علت نارسایی سوخت به دلیل وجود نقص در سوزن انژکتور ، پمپ بنزین و سنسور اکسیژن است.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

علت ریپ زدن ماشین پراید یورو 4 در دنده 1 و 2 چیست؟

علت ریپ زدن پراید در حالت حرکت معمولی، اکثرا به نقص در سیستم جرقه مربوط می‌شود:

  • اگر شمع ، وایر و کویل معیوب باشند، خودرو در دنده 2 مستعد ریپ زدن است.
  • علت ریپ زدن پراید در سرعت بسیار پایین مربوط به شمع خودرو است.

علت ریپ زدن پراید بعد از شستن موتور چیست؟

شستشوی موتور یا موتورشویی باعث آسیب دیدن سیم‌کشی، ایسیو (ECU)، شمع، وایر و کویل خودرو می‌شود.

در صورتی که موتورشویی کردید و خودرو ریپ می‌زند، شمع و وایر خودرو را باز کرده و با باد خشک کنید. اگر همچنان مشکل ریپ زدن برطرف نشد، دستگاه بزنید و خطاهای داخل سیستم را بررسی کنید .

ممکن است سیستم کارکرد انژکتور و کویل بر اثر آب‌خوردگی دچار اتصال شده باشد.

در پراید یورو 4 با تعویض تمام قطعات معیوب، خودرو همچنان ریپ می‌زند که در باید ای.سی.یو برای اصلاح و بهینه‌سازی ریمپ شود.

تعمیر موتور پراید یورو 4

علت صدای انگشتی موتور پراید یورو 4 چیست؟

یکی از مواردی که در لیست تعمیر پراید یورو 4 قرار می‌گیرد، خرابی انگشتی موتور پراید است. انگشتی موتور یکی از قطعات اصلی موتور محسوب می‌شود که وظیفه آن انتقال نیروی واردشده به میل تایپت را بر سر سوپاپ است.

این قطعه هنگام کار کردن موتور دائما در حال فعالیت است که همین موضوع آن را مستعد خرابی می‌کند.

از دلایل خرابی و ایجاد صدای انگشتی موتور پراید یورو 4 می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. ترک خوردگی انگشتی موتور: یکی از مشکلات رایج انگشتی یا اسبک موتور خودرو ترک خوردن آن است که باید تعویض شوند.
  2. ساییدگی بوش انگشتی موتور: وقتی بوش اسبک دچار ساییدگی می‌شود، روغن از پهلوی انگشتی خارج شده و فشار روغن کاهش می‌یابد.
    در این حالت باید اقدام به تعویض این قطعه نمایید.
  3. کچل شدن سر انگشتی موتور: گاهی سر اسبک ممکن است دچار کچل شدن بشود که اگر میزان کچل شدن سر انگشتی کم بود می‌توان با ضربه زدن سنگ آن را رفع کرد.
    اما اگر این مشکل با ضربه سنگ حل نشد باید این قطعه را تعویض کرد.

قیمت موتور پراید یورو 4

قیمت موتور کامل پراید شرکتی بسته به انژکتوری، کاربراتوری و استوک بودن آن می‌تواند متفاوت باشد. قیمت موتور پراید یورو 4 در خرداد سال 1401 بین 11 میلیون تا 13 میلیون تومان بوده است.

جمع‌بندی

در این مقاله با بررسی نکات مهم تعمیر موتور پراید یورو 4 تلاش کردیم تا اطلاعات موردنیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم. در صورتی که برای تعمیر موتور پراید یورو 4 به کمک نیاز داشتید، فراموش نکنید که آچاره همراه با چندین هزار متخصص خبره در کنار شماست. امیدواریم که از مطالعه این مطلب بهره برده باشید.

4.8/5 - (105 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید