بررسی 3 علت کم شدن گرمای بخاری خودرو

خودروسیستم تهویه خودرو

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که کابین خودروی شما چگونه گرم می‌شود؟ چرا این گرما در بعضی مواقع نوسان دارد و علت کم شدن گرمای بخاری خودرو چیست؟

در واقع گرمای حاصل از کارکرد موتور اتومبیل موجب گرم شدن اتاقک خودرو شما می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای تولید گرما در زمستان، هیچ نیروی اضافی از موتور گرفته نمی‌شود.

ما در این مطلب از آچاره قصد داریم علت کم شدن گرمای بخاری خودرو را بررسی کنیم و دلایل مختلف گرم نکردن بخاری خودرو را با شما به اشتراک بگذاریم. با آچاره همراه باشید.

نکات کلیدی

  • جنس بدنه رادیاتور باید رسانای خوبی برای انتقال حرارت باشد. در گذشته از مس برای جنس بدنه رادیاتورها استفاده می‌کردند.
  • آب هنگام عبور از موتور و لوله‌ها از خود، رسوب بر جای می‌گذارد. این رسوب‌ها به‌مرور زمان در مجراها و کانال‌های رادیاتور ته‌نشین می‌شوند.
  • اگر واتر پمپ خودرو شما دچار نقص باشد، آب داغ وارد رایاتورها نخواهد شد و دریچه‌های خودرو باد سرد تولید خواهند کرد.

فیلم آموزش کار نکردن بخاری خودرو و راهکار برطرف کردن آن

بخاری خودرو چگونه کار می‌کند؟

قبل از هر چیزی بهتر است توضیح‌ مختصری راجع به نحوه عملکرد بخاری ماشین بدانید.‌ سیستم گرمایشی اتومبیل به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که هیچ‌گونه فشار اضافی روی موتور ایجاد نکند.

در واقع از احتراق سوخت (بنزین) در محفظه موتور، حرارت بالایی تولید می‌شود. این حرارت توسط آب رادیاتور جذب شده و بخشی از این گرما در رادیاتوری که برای بخاری است، جریان پیدا می‌کند.

دمنده بخاری نیز جریان هوای گرم را به سمت داخل کابین هدایت می‌کند. البته در خودروهای امروزی برخلاف گذشته جنس رادیاتور از آلومینیوم ساخته شده‌ است.

همین امر موجب انتقال و تبادل بهتر حرارت خواهد شد؛ در نتیجه کابین به‌سرعت گرم می‌شود.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

بخاری خودرو شامل چه قطعاتی است؟

  1. رادیاتور
  2. بوستر بخاری
  3. شیر قطع و وصل ورودی و خروجی آب از رادیاتور
  4. دریچه تقسیم هوا یا دمپر
  5. اهرم‌بندی دریچه‌­های تقسیم هوا

برای کاهش حرارت ناشی از احتراق سوخت در موتور، نیاز به یک مایع خنک‌کننده (آب) است. آب می‌بایست اطراف موتور را خنک کند و سپس از رادیاتور خارج شود، و این فرآیند تکرار شود. اما آب موتور با دمای بالا کجا می‌رود و چگونه خنک خواهد شد؟

آب موتور از رادیاتور اصلی خودرو که در قسمت جلوی آن تعبیه شده‌‌ است عبور می‌کند. برای این‌که مقدار بیشتری از گرمای خود را از دست بدهد و مجددا به موتور باز گردد، از رادیاتور کوچک‌تری نیز عبور می‌کند.

این رادیاتور، همان رادیاتور بخاری است.

گرما توسط بدنه رادیاتور بخاری جذب می‌شود، سپس این هوای گرم به وسیله فن دمنده به داخل اتاقک خودرو فرستاده می‌شود.

علت گرمای کم بخاری ماشین

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو در زمستان چیست؟

برای پاسخ به این سوال اساسی که چرا بخاری ماشین خوب گرم نمی‌کند؟ باید عوامل زیادی را مورد بررسی قرار داد. در زیر به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

۱. گرم نبودن موتور

یک علت کم شدن گرمای بخاری خودرو گرم نبودن موتور آن است. اگر پس از روشن کردن اتومبیل، بلافاصله بخاری آن را روشن کنید، گرمایی به داخل اتاقک نخواهد آمد.

دلیل آن گرم نبودن موتور است. بعد از روشن کردن اتومبیل باید چند دقیقه‌ (۳ دقیقه) صبر کنید، سپس می‌توانید از بخاری استفاده کنید.

مطلب مرتبط: طرز استفاده از بخاری ماشین در زمستان

۲. جنس بدنه رادیاتور

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو از جنس بدنه رادیاتورها است. جنس بدنه رادیاتور باید رسانای خوبی برای انتقال حرارت باشد. در گذشته از مس برای جنس بدنه رادیاتورها استفاده می‌کردند.

اما امروز از جنس بهتری همانند آلومینیوم استفاده می‌کنند. در نتیجه خودروهای کاربراتوری قدیمی در حدود 15 دقیقه طول می‌کشید تا گرم شوند.

۳. عدم حرکت خودرو

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو عدم حرکت آن است. در این شرایط باید هرچه سریع‌تر شروع به حرکت کنید تا موتور و رادیاتورها کار خود را انجام دهند و گرما به داخل کابین نفوذ کند.

دلایل کم شدن گرمای بخاری خودرو در زمستان

علت باد سرد بخاری پژو چیست؟

در حقیقت برای عیب‌ یابی بخاری خودرو باید مایع خنک‌کننده آن را مورد آزمایش قرار داد. همچنین مسیر باد گرم تولیدشده را بررسی کرد. این باد باید به سمت خروجی بخاری هدایت شود.

علت باد سرد بخاری ماشین و علت خرابی بخاری ماشین ناشی از مشکلاتی است که در ادامه به بررسی کامل هر یک می‌پردازیم:

  1. گیر کردن و خرابی ترموستات
  2. هواگرفتگی سیستم خنک‌‌کننده
  3. خرابی قطعه مرکزی بخاری
  4. جریان پیدا نکردن مایع خنک‌‌کننده در بخاری خودرو

(پیشنهاد می‌کنیم روش هواگیری رادیاتور خودرو را مطالعه فرمایید.)

چرا بخاری ماشین گرما نمی‌دهد؟

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو و همچنین دلایل کم شدن گرمای بخاری خودرو در زمستان ناشی از خرابی نقص کارکرد آن است. اما همان‌طور که در قسمت طرز کار بخاری خودرو ذکر شد، باید تمام قطعات آن را بررسی کرد.

در زیر به بررسی دقیق‌تری درباره هر یک از اجزای بخاری خودرو می‌پردازیم:

۱‌. گرفتگی رادیاتور بخاری

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو از گرفتگی رادیاتور بخاری آن ناشی می‌شود. باید توجه داشته باشید که همیشه آب هنگام عبور از موتور و لوله‌ها از خود، رسوب برجای می‌گذارد. این رسوب‌ها به‌مرور زمان در مجراها و کانال‌های رادیاتور ته‌نشین می‌شوند.

با ته‌نشین شدن آن‌ها جریان آب داغ دیگر نمی‌تواند به‌راحتی مسیر خود را در بخاری دنبال کند؛ در نتیجه اتاقک خودرو به هیچ‌وجه گرم نخواهد شد؛ بنابراین باید همواره در آب مقداری ماده ضدیخ ریخت.

ماده ضد یخ، ضدرسوب نیز هست و از رسوب و گرفتگی رادیاتور جلوگیری خواهد کرد. پس سعی کنید هر فصل میزان ضدیخ مایع خنک‌کننده را بررسی کنید تا از وجود آن مطمئن شوید.

گرم نکردن بخاری خودرو

۲. خرابی ترموستات ماشین

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو می‌تواند ناشی از یک ترموستات خراب باشد. ترموستات یک سوپاپ‌ مکانیکی است که راه ورود جریان آب از موتور به سمت رادیاتور را کنترل می‌کند. درون ترموستات با موادی پر شده‌ است که نسبت به حرارت واکنش نشان‌ می‌دهند.

پس هنگامی که آب گرم می‌شود مواد داخل ترموستات به‌طور خودکار منبسط خواهند شد. طی این فرآیند راه عبور آب داغ از موتور خودرو به سمت رادیاتور آن باز می‌شود. پس زمانی که موتور سرد است، ترموستات اجازه ورود آب به رادیاتور را نمی‌دهد. آب سرد تنها در اطراف سیلندر به چرخش در می‌آید.

با این توضیحات کاملا واضح است که تا چه حد عملکرد ترموستات در رابطه با بخاری خودرو مهم است. پس در صورت خرابی ترموستات ماشین، هیچ آب گرمی به سمت سیلندر بخاری جریان پیدا نخواهد کرد؛ در نتیجه بخاری خودرو به‌درستی کار نمی‌کند و گرمایی نمی‌دهد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

چه زمانی باید ترموستات را تعویض کنیم؟

علت گرمای کم بخاری ماشین، ناشی از یک ترموستات خراب است. اگر ترموستات تشخیص ندهد که جریان آب گرم است، آن را به سمت رادیاتور بخاری هدایت نمی‌کند. در نتیجه با روشن کردن بخاری، هوای سرد وارد کابین خودرو خواهد شد.

برای جلوگیری از این مشکل هر 2 سال یک‌بار، نسبت به تعویض ترموستات خود اقدام نمائید.

علت باد سرد بخاری پژو

۳. کمبود مایع خنک‌کننده

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو می‌تواند ناشی از کمبود مایع خنک‌کننده باشد. توجه داشته باشید که مایع خنک‌کننده، کار اصلی در مدار گرمایش بخاری را برعهده دارد. اگر به هر دلیلی در پیشرانه مایع خنک‌کننده به اندازه کافی وجود نداشته باشد، بخاری گرمایی تولید نخواهد کرد.

زیرا در این صورت مایعی وجود ندارد تا خود را به رادیاتور بخاری برساند. پس همیشه مایع خنک‌کننده و ضدیخ را چک کنید تا به میزان لازم از هر 2 در پیشرانه و رادیاتور خودرو وجود داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: بوی ضدیخ از بخاری خودرو

۴. نقص در عملکرد واترپمپ

اگر واتر پمپ به‌خوبی عمل نکند، آب به اندازه کافی انرژی برای طی کردن مسیر خود به سمت رادیاتور بخاری را ندارد. در واقع انرژی که موجب چرخش مایع خنک‌کننده در پیشرانه و رادیاتورها می‌شود، توسط واتر پمپ تامین می‌شود.

پس اگر واتر پمپ خودرو شما دچار نقص باشد، آب داغ وارد رایاتورها نخواهد شد و دریچه‌های خودرو باد سرد تولید خواهد کرد. در این شرایط نزد یک تعمیرکار بروید تا واتر پمپ شما را موردبررسی قرار دهد و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

عیب یابی بخاری خودرو

۵. کم بودن آب موتور

علت کم شدن گرماي بخاري خودرو کافی نبودن آب موجود در موتور است. اگر مقدار مایع خنک‌کننده کم باشد، آبی برای چرخش در مسیر رادیاتور بخاری باقی نمی‌ماند و موتور نیز دچار آسیب خواهد شد.

پس میزان آب را در موتور چک کنید، در صورت کمبود آب، آن را اضافه کنید. سپس سیستم را هواگیری و نشت‌یابی کنید.

۶. خراب شدن فن دمنده

یک علت کم شدن گرمای بخاری خودرو، خرابی فن دمنده آن است. اگر در قسمت‌های بالا که توضیح داده شدند، مشکلی نباشد، پس فن دمنده خودرو شما خراب شده‌ است.

وقتی فن دمنده بخاری خراب شود، رادیاتور گرم است؛ اما بادی از سمت آن به داخل کابین خودرو راه پیدا نمی‌کند. تعمیرکار فن را باز می‌کند و آن را برای شما تعمیر می‌کند.

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

۷. خراب شدن شیر کنترل بخاری؛ علت کم شدن گرمای بخاری خودرو

در سیستم بخاری خودرو این شیر همانند یک سوئیچ مسئول خاموش و روشن شدن بخاری است. جای این شیر داخل ماشین نیست؛ بلکه در زیر کاپوت آن تعبیه شده‌ است.

یک تعمیرکار ماهر از صحت شیر کنترل بخاری اطلاعات کافی دارد و می‌تواند آن را تعمیر یا تعویض نماید.

۸. وجود اشکال در دریچه های بخاری

علت کم شدن گرمای بخاری خودرو، ممکن است ایراد در دریچه‌های آن باشد. در این حالت همه چیز به‌خوبی کار می‌کند و مشکلات بالا را نخواهیم داشت.

یعنی مایع خنک‌کننده به اندازه کافی وجود دارد و در حال گردش در مسیر منتهی به رادیاتور بخاری است.

فن دمنده و شیر کنترل نیز مشکلی ندارند. رادیاتور و ترموستات نیز هر کدام به‌خوبی کار خود را انجام می‌دهند. پس مشکل از کجاست؟ شل شدن اهرم تنظیم دریچه هوا.

شاید آخرین بار این اهرم را به‌درستی تنظیم نکرده‌ باشید. پس با یک حرکت دست آن را تنظیم و باز کنید. در صورتی که اهرم آن شل شده یا شکسته است، باید نزد یک مکانیک بروید تا آن را تعویض نماید.

چرا بخاری ماشین خوب گرم نمی کند

علت تولید بوی بد از بخاری خودرو چیست؟

در عیب یابی بخاری خودرو، باید به تولید بوی بد از آن نیز توجه کرد؛ زیرا تولید بوی نامطبوع از بخاری خودرو نشانه عملکرد ضعیف آن است.

در زیر به مواردی که باعث تولید بوی بد از بخاری خودرو می‌شوند اشاره می‌کنیم:

۱. عدم درزبندی مناسب پوسته فن

با عدم درزبندی مناسب پوسته فن بخاری هوای اطراف نیز وارد اتاقک خودرو خواهد شد. همین امر موجب تولید بوی نامطبوع می‌شود.

برای جلوگیری از آن باید تمامی واشرها و پیچ‌ها را سفت کنید تا درزها نیز کنار هم چفت شوند.

۲. نشت آب از رادیاتور بخاری

برای جلوگیری از نشت آب رادیاتور باید ابتدا شیلنگ‌های ورودی را بررسی کنید. سپس مطمئن شوید که هیچ سوراخی در رادیاتور وجود ندارد. اگر رادیاتور خودرو شما تعمیر نشود، باید آن را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی عیب یابی بخاری خودرو

در این مطلب به‌طور کامل دلایل خراب شدن بخاری خودرو را توضیح دادیم. ابتدا سیستم گرمایی خودرو را شرح دادیم، سپس به عیب‌یابی هر جزء آن پرداختیم.

در صورتی که به‌موقع نسبت به عیب یابی سیستم گرمایش خودرو اقدام نکنید، ممکن است موتور خودروی شما آسیب جدی ببیند؛ زیرا آب گرم‌شده از سیلندر و پیشرانه به سمت رادیاتورها هدایت نمی‌شود.

این امر موجب می‌شود تا موتور داغ شود. پس با مراجعه به موقع و اطمینان از وجود ضدیخ، در زمستان‌ها از گرمای بخاری خود لذت ببرید.

برای عیب‌یابی علت کم شدن گرمای بخاری خودرو در صفحه تعمیرات خودرو در محل درخواست مشاوره خود را ثبت کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید. متخصصان آچاره به‌صورت رایگان به شما مشاوره خواهند داد.

سوالات متداول

چه عواملی موجب تولید بوی نامطبوع بخاری خودرو می‌شود؟

عدم درزبندی مناسب پوسته فن و نشت آب از رادیاتور بخاری از مهم‌ترین عوامل تولید بوی بد در بخاری خودرو است.

خراب شدن فن دمنده چه تاثیری در عملکرد بخاری خودرو دارد؟

وقتی فن دمنده بخاری خراب شود، رادیاتور گرم است؛ اما بادی از سمت آن به داخل کابین خودرو راه پیدا نمی‌کند.

بهترین جنس بدنه رادیاتور بخاری خودرو چیست؟

در گذشته از مس برای جنس بدنه رادیاتورها استفاده می‌کردند. اما امروز از جنس بهتری همانند آلومینیوم استفاده می‌کنند. در نتیجه خودروهای کاربراتوری قدیمی در حدود 15 دقیقه طول می‌کشید تا گرم شوند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا