شرح و اصل عملکرد سیستم EBD خودرو

خودرواخبار خودرو

روزگازی سیستم‌های تعبیه شده در خودرو‌ها بسیار ساده بودند، اما با پیشرفت فناوری طراحی آن‌ها نیز پیچیده‌تر شدند. در خودرو‌های امروزی علاوه بر ABS یا همان ترمز ضد قفل، سیستم کمکی ترمزی به نام EBD نیز طراحی شده است که وظیفه توزیع ترمز بین چرخ‌ها را بر عهده دارد و از انحراف و واژگون شدن وسیله نقلیه در جاده‌های مارپیچ و لغزنده جلوگیری می‌کند. در ادامه‌ی این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا با سیستم EBD خودرو و عملکرد آن آشنا شویم.

سیستم EBD خودرو چیست؟

هنگامی که یک ماشین ترمز می‌کند، وزن آن در چهار چرخ جابجا می‌شود، هر چرخ وزن یکسانی را تحمل نمی‌کند و نیروی اعمال شده در هر چرخ متفاوت خواهد بود یعنی برخی از لاستیک‌ها بار سنگین‌تری نسبت به دیگر لاستیک‌ها متحمل می‌شوند، بنابراین به نیروی ترمز بیشتری نیاز دارند تا خودرو بدون از دست دادن کنترل متوقف شود. سیستم EBD اینگونه عمل می‌کند که وزن وارد بر هر چرخ، نیروی ترمز وارد بر آن را نیز تغییر می‌دهد،  یعنی با اضافه شدن بار یا مسافر به خودرو، نیروی ترمز وارد بر هر چرخ نیز تغییر می‌کند، بنابراین ترمزگیری به بهترین صورت انجام می‌شود. سیستم EBD خودرو

عملکرد سیستم ترمز EBD و ABS

تفاوت بین EBD و ABS چیست؟

اگر خودوریی دارای سیستم EBD باشد، قطعا مجهز به ABS نیز هست یا به زبانی دیگر، اگر خودرویی دارای ABS نباشد توانایی مجهز شدن به سیستم EBD  را نیز ندارد. با این حال ABS  از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز شدید جلوگیری می‌کند در حالی که EBD  این امکان را می‌دهد تا هر چرخ مقدار مناسبی نیروی ترمز دریافت کند. EBD کشش وسیله نقلیه را نیز هنگام رانندگی افزایش می‌دهد.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
 EBD

معرفی اجزای سیستم  EBD خودرو

هر سیستم‌ EBD خودور، از سنسور سرعت، ECU، و تعدیل‌کننده ترمز تشکیل شده است که در ادامه به شرح کارکرد هریک می‌پردازیم.

1. سنسور‌های سرعت

خودور‌های که مجهز به EBD در هر چرخ دارای یک سنسور سرعت هستند، که هرکدام  وظیفه کنترل سرعت چرخی که بر روی آن قرار گرفته‌اند را بر عهده دارند.

2. ECU

اگر سرعت خودرو از سرعت چرخش چرخ بیشتر باشد، در نتیجه خودرو لیز می‌خورد. ECU ورودی را از سنسور‌های سرعت دریافت می‌کند و اگر تشخیص دهد که چرخ در حال لیز خوردن است سرعت ترمز را تعدیل می‌کند تا سرعت خودرو کاهش پیدا کند یا به طور کامل متوقف شود. مطلب پیشنهادی:نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو

3. تعدیل کننده کننده ترمز

سیستم EBD خودرو از تعدیل کننده‌های نیروی ترمز برای تعدیل نیروی ترمز اعمال شده بر روی هر چرخ استفاده می‌کند. سیستم EBD خودرو

کاربرد سیستم EBD چیست؟

سیستم EBD بر روی  ABS نصب می‌شود و دارای 3 کاربرد مهم است:

  1. ترمز در خودروی دارای بار و مسافر
  2. ترمز در جاده‌ها و پیچ‌ها
  3. ترمز در مسیر‌های لغزنده

ترمز در خودروی دارای بار و مسافر

به طور کلی توقف در خودرویی که دارای بار و مسافر است دیر‌تر انجام می‌‍شود. در خودروی مجهز به سیستم EBD با فشار بر چرخ‌های عقب، نیروی ترمز با چرخ‌های جلو برابری می‌کند در نتیجه مسافت طی شده در سیکل ترمز کاهش پیدا می‌کند، در حالی که در یک سیستم ترمز معمولی، بیشتر نیروی ترمز به چرخ‌های جلو وارد می‌شود و نمی‌توان از تمام ظرفیت‌های چرخ‌های عقب خود رو بهره‌ برد به همین دلیل وجود EBD در خودرو‌های باری و کامیون بسیار ضروری است.

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

سیستم EBD خودرو

ترمز در جاده‌ها و پیچ‌ها

هنگام حرکت خودرو در پیچ جاده‌ها، نیروی وارد شده در هر چرخ به علت نیروی گریز از مرکز متفاوت است بنابراین اگر راننده بخواهد درحال حرکت در پیچ‌ها ترمز کند برای ایستادن نیروی بیشتری نیاز دارد در غیر این صورت ممکن است کنترل خود را از دست بدهد. سیستم EBD کمک می‌کند راننده هنگام حرکت خودرو در پیچ‌ها و جاده‌ها به طور یکنواخت از سرعت آن خودرو کم کند نا تعادل خود را از دست ندهد. سیستم EBD خودرو

ترمز در مسیر‌های لغزنده

چرخی که بر روی یخ و برف قرار دارد به دلیل اصطکاک کم با سطح زمین نیاز به نیروی ترمز کمتری دارد بنابراین توزیع یکسان نیروی ترمز در چرخ‌های خودور در مسیر‌‌های لغزنده و برفی، باعث واژگونی یا خارج شدن آن از مسیر جاده خواهد شد. سیستم EBD  فشار کمتری به وسیله نقلیه‌ای که روی برف قرار دارد وارد می‌کند و با توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ‌ها، کمک می‌کند تا عمل ترمز‌گیری به بهترین نحو انجام شود. (سیستم کنترل کشش یا TCS در خودرو چیست؟)

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

 سیستم توزیع الکترونیک

علائم خرابی سیستم EBD خودور چیست؟

خرابی سیستم EBD خودور باعث اختلال در ترمز هنگام مواقع اضطراری می‌شود. یکی از دلایل شایع خرابی EBD  آسیب دیدگی سنسور  چرخ‌ها بر اثر الودگی و رطوبت است. تشخیص خرابی، تنها با روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد امکان پذیر است.

سخن پایانی

پیشرفته شدن فناوری باعث پیچیده‌تر شدن سیستم خودرو‌ها شده است. در این مقاله از مجله آچاره به معرفی و بررسی سیستم کمکی ترمز EBD، کاربرد و مزایای آن پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و دیدگاه‌های خود را در رابطه با سیستم EBD خودرو در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کارشناسان آچاره دریافت کنید.

2.7/5 - (12 امتیاز)

17 دیدگاه

  1. سلام ماشینم سورن مدل 90 مالتی پلکس دیروز دادم مکانیک چرخهای عقب و جلوی ماشینو برای تعویض لنت هاشون باز کرد بعد از تعویض الان که ماشین رو روشن میکنم 30 ثانیه بعدش چراغ abs_ebd پشت آمپر روشن میشه و خاموش نمیشه اگه ممکنه راهنمایی کنین تا بدونم مشکل از کجاست ممنون

    1. با سلام احتمالی که وجود دارد این است که اکثریت تعمیرکاران با سیستم های جدید آشنا نیستند ممکن است موقع تعویض لنت تعمیرکار اشتباهی ضربه به سنسور ای بی اس زده باشد. و یا ممکن است تعمیرکار سوکت سیم سنسور را قطع کرده و فراموش کرده است که مجدد نصب کند با این حال بهتر است توسط نمایندگی سنسور ای بی اس چرخ های عقب چک شود.

  2. سلام من یه رانا پلاس پانا صفر گرفتم بعد ۲۰ دقیقه رانندگی اول چراغ absروشن میشه بعدش چراغ ebdروشن میشه عقربه کیلومتر از کار میوفته فرمون هم سفت سفت میشه! ماشینو خاموش میکنم دباره روشن میکنم درست میشه !!!!!

  3. سلام وقت بخیر
    خودروی جیلی دارم، استارت میزنم به محض اینکه حرکت میکنم برق پشت آمپر و کل داخل ماشین قطع میشه در طول رانندگی قطع و وصل میشه
    دینام و باطری عوض کردم بدلیل اینکه باطری خراب و زیاد شارژ شده بود اما مجدد تکرار میشه
    باتشکر راهنمایی کنید.

  4. سلام وقت بخیر من سمند ال ایکس مدل 98 دارم زمانی که استارت میزنم چراغ آچار و abs.ebd روشن میشه بعد از حدود ده ثانیه خاموش میشه ایراد کار کجا می‌تونه باشه؟

  5. سلام‌ خدمت کارشناس عزیز من یه رانا پلاس دارم وقتی سوییج باز می کنم سریع استارت میزنم چراغ abs و ebd روشن میشه و خاموش نمیشه و بعد که خاموش می کنم و سوییچ را باز می کنم بعد از چند ثانیه استارت میزنم خاموش میشه

  6. سلام سمند سورن مولتی پلکس دارم چند وقت پیش چراغ absوچراغ آچار همزمان روشن شده بودن بردم دستگاه زدن اخطار سنسور abs چرخ جلو سمت چپ میداد رفتم عوض کردم خوب شدن بعد از چند روز موقعی که ماشین خاموش بود رفتم روغن ترمز چک کنم یکم اضافه کردم بعد که ماشین روشن کردم باز چراغ absوچراغ آچار همزمان روشن شدن اون مقدار روغنی که اضافه کرده بودم باز خالی کردم فایده نداشت رفتن سنسور abs گرفتم روی دوتا چرخ جلو امتحان کردم باز فرقی نکرد ممنون میشم راهنمایی کنید.

  7. سلام من ٢٠٧ اتومات دارم چند وقت كه صبح ها استارت ميزنم چراغ ebd و abs روشن ميشه و دنده عقب كار نميكنه و نهايت سرعت ماشين ٢٠ كيلومتر ميشه يعني به زور رها ميره

  8. سلام وقت بخیر ماشین دنا مدل 95دارم چراغ AbsوEbdوچک روشن شده بردم سنسور همه رو چک کردن ولی دوباره بعد از یک هفته رونش شدن کیلومترم از کار افتاد مشکل چیه ممنون میشم راهنمایی کنید ؟؟

    1. سلام وقت بخیر. دستگاه دیاگ باید بزنید ببینید کدوم سنسور خرابه. اول سیم کشی ماشین تست بشه اگه درست بود سنسور باید تعویض بشه.

  9. سلام من یه ولکس۳۰cدارم و بعد از تعویض بلبرینگ چرخ جلو سمت راننده absروشن شد و بعد از ۱۰روز EBDروشن شد و عملکرد ترمز بهتر شد دیگه ترمز خالی نکرد دلیلش چی می‌تونه باشه؟

    1. سلام وقت بخیر. باید دستگاه بزنید ببینید چه خطایی نشون می‌ده. ممکنه موقع تعویض لنت اشتباهی سیمی چیزی قطع شده باشه.

  10. سلام من ماشین جیلی شاسی X7 دارم موقعه ای دکه با سرعت ثابت مثلا” 85 یا 100 یا 110 میرم بعد از چند ثانیه حرکت در این سرعتها چراغ abs و ebd روشن میشه و کیلومتر از کار میفته و اگر ماشین رو خاموش و روشن کنم باز بر می گردهه به حالت اول و درست میشه لطفا| منو راهنمایی کنید که مشکل کجاست ؟؟؟؟؟؟

    1. سلام وقت بخیر. احتمالا سنسور abs یا سیم کشی یا خود abs مشکل داره و باید تست بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا