تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

علائم خرابی و نحوه عملکرد پمپ بنزین خودرو

خودروسرویس و نگهداری

موتور به‌عنوان قلب ماشین، بخشی کلیدی برای روشن شدن و به کار افتادن وسیله نقلیه شما است. در این میان سوخت مانند خون در بدن است و موتور خودرو را روشن نگه می‌دارد. سوخت پمپاژ شده، بنزین را از مخزن سوخت به موتور خودرو و کامیون تزریق می‌کند. به همین دلیل خرابی پمپ بنزین ممکن است به بروز مشکلات مهمی در عملکرد خودروی شما منتهی شود. در این مقاله از مجله آچاره با معرفی 6 نشانه رایج خرابی پمپ بنزین به شما در شناسایی این اختلالات کمک خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عملکرد پمپ بنزین خودرو

تقریباً تمام خودروهای مدرن دارای موتورهای احتراق داخلی مجهز به پمپ سوخت هستند. پمپ سوخت وظیفه رساندن سوخت از باک به موتور را برعهده دارد و با استارت زدن، پمپ بنزین فعال شده و تحت‌فشار قرار می‌گیرد که در برخی خودروها به‌صورت صدای زمزمه آرام شنیده می‌شود. پمپ‌های سوخت در اکثر خودروهای مدرن الکتریکی تعبیه شده و در باک بنزین نصب می‌شوند. با این حال برخی از خودروها مجهز به پمپ بنزین خطی یا مکانیکی هستند.

پمپ بنزین وظیفه تامین سوخت مورد نیاز موتور برای کارکرد آن را برعهده دارد. از این رو هرگونه خرابی و مشکلی که در پمپ بنزین به‌وجود بیاید، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عمده در رانندگی و عملکرد صحیح خودرو شود. معمولاً علائم خرابی پمپ بنزین شامل یک یا چند مورد از 8 علامتی است که راننده را از یک مشکل احتمالی آگاه می‌کند. در ادامه به شرح این علائم می‌پردازیم.

خراب شدن پمپ بنزین

مطلب پیشنهادی: فیلتر بنزین چیست؟

پمپ بنزین خودرو چگونه کار می‌کند؟

اکثر خودروها دارای پمپ درون باک هستند که در باک بنزین نصب شده است. البته برخی وسایل نقلیه دارای پمپ خطی بین باک بنزین و موتور هستند. با شناخت پروسه کار پمپ بنزین، درک بهتری از علائم خرابی آن و نحوه تشخیص زمان وقوع آن‌ها را به‌دست می‌آورید.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

  1. سوخت موجود در باک از طریق لوله‌ای که به‌سمت موتور می‌رود، انتقال داده می‌شود. اگر پمپ بنزین خودروی شما برقی است به‌وسیله موتور کوچکی کنترل می‌شود. این موتور، سوخت ذخیره‌شده در باک بنزین را از طریق لوله سوخت به‌سمت بالا می‌کشد. در خودروهای قدیمی‌تر با پمپ‌های بنزین مکانیکی، پمپ با چرخش میل بادامک حرکت می‌کند و سوخت با استفاده از مکش از طریق لوله کشیده می‌شود.
  2. سوخت از طریق لوله بنزین به‌سمت کاربراتور یا سیلندر حرکت می‌کند. بسته به ساختار موتور خودرو لوله سوخت‌رسانی یا مستقیماً به سیلندر می‌رود یا در جای دیگری دارای پیت استاپ خواهد بود.
  3. هوا به داخل سوخت تزریق و با آن مخلوط می‌شود. در موتورهای کاربراتوری، سوخت همراه با هوا تزریق می‌شود و ترکیبی را در کاربراتور تشکیل می‌دهد. این ترکیب به‌سمت سیلندر می‌رود. در موتورهای تزریق سوخت، سوخت و هوا تا زمانی که به سیلندر نرسند، با هم مخلوط نمی‌شوند. اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم تزریق سوخت هستند.
  4. بنزین می‌سوزد و انرژی ایجاد می‌شود. داخل سیلندر، مخلوط سوخت و هوای مشتعل‌شده توسط پیستون فشرده می‌شود. پیستون حرکت می‌کند و مخلوط سوخت فشرده‌تر می‌شود. سپس شمع خودرو جرقه‌ای را برای مشتعل کردن مخلوط ایجاد کرده و پیستون آتش می‌گیرد.
  5. انرژی آزادشده به میل لنگ نیرو وارد می‌کند. حالا خودروی شما در حال حرکت است. سوخت خودروی شما را با موفقیت به‌سمت پایین‌تر از جاده حرکت می‌دهد. سوخت پس از عمر مفید خود از اگزوز خارج می‌شود.

خرابی پمپ بنزین خودرو

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین خودرو به‌طور میانگین بیش از 160000 کیلومتر دوام می‌آورد و اکثر مردم مجبور به تعویض پمپ بنزین خودروی خود نیستند. با این حال می‌توان پرسید که آیا پمپ بنزین خودروی شما مشکل دارد یا خیر.

1. صدای ناله از مخزن سوخت

یکی از اولین علائم خرابی پمپ بنزین، صدایی شبیه به ناله بلند است. پمپ بنزین کهنه یا فرسوده در حین کار، صدای ناله یا زوزه شدیدی ایجاد می‌کند. اکثر پمپ‌های سوخت در طول کار عادی خود صدایی آرام تولید می‌کنند؛ با این حال صدای ناله‌ی بیش از حد بلندی که از مخزن سوخت می‌آید، معمولاً نشانه‌ای از وجود مشکل است. ممکن است سوخت کافی داخل سیستم وجود نداشته، پمپ آسیب دیده یا سوخت آلوده در داخل سیستم جمع شده باشد.

2. استارت زدن با دشواری

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین مشکل در استارت است. هر زمان احتراق سوخت انجام می‌شود، پمپ‌های سوخت به‌طور مرتب کار می‌کنند. درنهایت ممکن است این پمپ‌ها به مرور زمان فرسوده و ضعیف شوند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

پمپ بنزین ضعیف ممکن است سوخت را پمپاژ کند اما استارت خودرو به دلیل کمبود فشار دچار مشکل می‌شود. ضعیف شدن پمپ بنزین می‌تواند باعث دشواری در استارت زدن خودرو شود. در موارد جدی‌تر ممکن است لازم باشد چندین‌بار سوئیچ را بچرخانید.

3. لرزش موتور

یکی از مهم‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین، لرزش موتور در سرعت‌های بالا است. اگر در حال رانندگی با سرعت بالا موتور قبل از بازگشت به حالت عادی ناگهان به لرزه میفتد، این نشان‌دهنده بروز مشکلاتی در پمپ بنزین است. در این شرایط پمپ، جریان ثابت سوخت در فشار ایده‌آل را به موتور نمی‌رساند.

6 نشانه رایج خرابی پمپ بنزین

بیشتر بخوانید: بررسی دلایل توقف خودرو در تقاطع‌ها + راه‌حل

4. توقف خودرو در دماهای بالا

توقف به دلیل مشکلات متعددی در وسیله نقلیه اتفاق میفتد. توجه داشته باشید که این مشکل اغلب در دمای بالای دماسنج خودرو رخ می‌دهد. افزایش دما همراه با توقف، اغلب نشان‌دهنده وجود مشکل در موتور پمپ بنزین است. اگر توقف با افزایش دما ادامه یابد، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی پمپ بنزین باشد. در این شرایط تنها راه‌حل، تعویض پمپ بنزین خواهد بود.

5. کاهش نیرو با زیاد شدن فشار

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین، از دست رفتن نیرو همزمان با تحت‌فشار قرار گرفتن وسیله نقلیه است. برای مثال در شرایط رانندگی در سربالایی یا حمل‌بار سنگین یا هنگام شتاب‌گیری. در این شرایط موتور خاموش می‌شود؛ زیرا قطعات ضعیف پمپ بنزین با افزایش تقاضای سوخت خودرو در این شرایط سازگاری ندارند.

در این موقعیت خودرو قادر به حرکت یا حفظ نیروی موردنظر نیست. اگر پمپ بنزین علت کاهش نیرو باشد، به این معنی است که نمی‌تواند فشار سوخت را به‌طور دقیق تنظیم کند. در نتیجه مقدار مناسب سوخت را در اختیار موتور قرار نمی‌دهد.

6. حرکت موجی خودرو

مقاومت نامنظم داخلی موتور ممکن است باعث حرکات موجی خودرو شود. در این شرایط باید پمپ بنزین را تعمیر کنید. این حرکات موجی با سرعت‌های تصادفی و ثابت رخ می‌دهند. اگر بیشتر وقت‌ها این اتفاق میفتد، احتمالا به دلیل مشکلاتی در پمپ بنزین باشد.

7. مسافت پیموده شده بر حسب کیلومتر

اگر ماشین خود را بیشتر از حد معمول بنزین می‌زنید، ممکن است مشکلی در پمپ بنزین وجود داشته باشد. در این شرایط سوپاپ داخل پمپ بنزین باز نمی‌شود و سوخت بیش از حد لازم به سیستم موتور ریخته خواهد شد. سوخت اضافی در موتور مصرف یا ذخیره نمی‌شود.

8. ماشین روشن نمی‌شود

یکی دیگر از علائم جدی‌تر خرابی پمپ بنزین، استارت نزدن است. اگر پمپ بنزین به‌طور کامل از کار بیفتد، تا حدی که نتواند سوخت کافی برای کارکرد موتور را فراهم کند، خودرو استارت نمی‌زند. با چرخاندن سوئیچ، موتور به کار میفتد اما به دلیل کمبود سوخت روشن نمی‌شود. وضعیت استارت نزدن می‌تواند نتیجه مشکلات مختلف دیگری هم باشد. بنابراین عیب‌یابی صحیح خودرو در اسرع وقت توصیه می‌شود.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

شایع‌ترین علل خرابی پمپ بنزین!

  • علت اصلی خرابی پمپ بنزین آلودگی است. آلودگی ممکن است با ورود خاک و زباله به سیستم در هنگام سوخت‌گیری یا استفاده از سوخت بی‌کیفیت ایجاد شود. رانندگی طولانی با بنزین کم هم می‌تواند باعث تسریع سایش پمپ بنزین شود. زیرا زباله‌های کف باک وارد پمپ می‌شوند.
  • تکنسین‌ها باید توجه داشته باشند که بیش از نیمی از تعویض‌های پمپ بنزین در نتیجه تشخیص اشتباه است. به همین دلیل توصیه می‌شود که منطقه را دوباره بررسی کنید. باید مطمئن شوید که تعویض پمپ مسیر صحیحی را طی می‌کند.
  • مهم‌ترین دلایل خرابی پمپ بنزین آلودگی، گرمای بیش از حد و فرسودگی چرخ‌دنده‌های پمپ بنزین در طول زمان است. زنگ‌زدگی، زباله و کثیفی می‌توانند به‌نحوی وارد باک بنزین شده و از طریق فیلتر به پمپ بنزین برسند.
  • این ذرات فیلتر پمپ بنزین خودرو را مسدود کرده و پمپاژ سوخت را سخت‌تر می‌کنند. این اتفاق باعث ایجاد فشار و فرسودگی سریع ده‌ها قطعه کوچک داخل پمپ بنزین می‌شود. درنهایت منجر به خرابی پمپ بنزین می‌شود.
  •  زمان پر کردن باک چک کنید که ذرات خارجی توسط پمپ بنزین به داخل یا روی درپوش باک بنزین خودرو وارد نشده باشد. هنگام نصب پمپ بنزین جدید، آلودگی‌های جزئی را از پایین باک بنزین تمیز کنید. هنگام نصب مجدد واحد سوخت، مطمئن شوید که آلودگی وارد آن نمی‌شود.
  • رانندگی مکرر با وسیله نقلیه دارای بنزین کم برای پمپ بنزین و اجزای سیستم سوخت خودرو بسیار مضر است. در بسیاری از وسایل نقلیه، تقریباً 10 تا 15 برابر مقدار سوختی که پمپ بنزین به‌سمت موتور ارسال می‌کند، به باک بنزین بازگردانده می‌شود.
  • این کار به خنک شدن اجزا و سوخت موجود در باک بنزین خودرو کمک خواهد کرد. اگر با بنزین کم رانندگی کنید، سوخت باک خیلی سریع‌تر گرم می‌شود. این اتفاق باعث گرم شدن بیش از حد پمپ بنزین یا حتی خشک شدن آن خواهد شد.
  • تا حد امکان از پایین نگه داشتن سطح مخزن بنزین پرهیز کنید. این کار در چند هفته اول پس از نصب پمپ بنزین جدید بسیار مهم است. پمپ روتور دنده‌ای معمولی از حدود 200 جزء تشکیل شده است. پس از چندین سال استفاده، این قطعات فرسوده و باعث از کار افتادن پمپ بنزین می‌شوند.

نشانه رایج خرابی پمپ بنزین

با خراب شدن پمپ بنزین چه اتفاقاتی می‌افتد؟

خرابی و از کار افتادن پمپ بنزین باعث مشکلات عمده‌ای در عملکرد و رانندگی شما می‌شود. اگر نسبت سوخت به هوا کم شود و سیلندرها سوخت کافی دریافت نکنند، موتور در تلاش است تا خودرو را به جلو حرکت دهد. صحبت ما فقط در مورد کاهش مسافت پیموده شده یا اختلال در عملکرد گاز نیست. اگر پمپ بنزین خودرو خراب باشد، ماشین شما روشن نمی‌شود!

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع حجم موتور ماشین

طول عمر پمپ بنزین چقدر است؟

پمپ‌های بنزین به‌دلیل نقش مهمی که ایفا می‌کنند، باید محکم باشند و تقریباً در تمام طول عمر ماشین شما مقاومت کنند. معمولاً تا زمانی که حداقل 160000 کیلومتر پیموده نشده باشد، شما مجبور نیستید پمپ بنزین خودروی خود را تعویض کنید.

جمع‌بندی

پمپ‌های بنزین تقریباً در تمام وسایل نقلیه مجهز به موتور احتراق داخلی به یک شکل یافت می‌شوند. بیشتر پمپ‌های بنزین معمولا بادوام ساخته می‌شوند. با این حال ممکن است به دلایل مختلفی از جمله استفاده مداوم از سوخت آلوده یا سوخت بی‌کیفیت خراب شوند یا از کار بیفتند.

اگر وسیله نقلیه شما هر یک از علائم ذکرشده در این مقاله را دارد، بهترین کار تعمیر پمپ بنزین خودرو است. برای بررسی علائم خرابی پمپ بنزین و تعمیر آن از تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید