تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

7 نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو

خودروسرویس و نگهداری

هیچ بخشی در خودرو بیشتر از ترمز هوای شما را ندارد! ترمز خودرو است که می‌تواند در لحظات حساس، جلوی وقوع یک فاجعه را بگیرد. اما این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که ترمز خودروی شما، صحیح عمل کند. بر طبق آمار سازمان‌های بین‌المللی، بیش از 22 درصد تصادفات رانندگان، از خرابی ترمز خودرو ناشی می‌شود. به طور متوسط یک سیستم ترمز خودرو، ​​دارای طول عمر تقریبی 20،000 مایل (32000 کیلومتر) است که در صورت رد شدن از این زمان، تعویض سیستم به سرعت در دستور کار قرار گیرد. هفت نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو وجود دارد که ما در این مقاله آن‌‌ها را یک به یک بررسی می‌کنیم.

7 نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو

ترمز خودرو می‌تواند به مشکلات متعددی دچار شود. در صورت بروز هر کدام از این عوامل، شما باید در سریع‌ترین زمان، بررسی‌های لازم را انجام دهید و توسط خودتان یا به وسیله مکانیک ماشین، مشکل را رفع کنید.

1. صدای جیرجیر نشانه خرابی ترمز خودرو

لنت‌های ترمز در خودرو، وظیفه دارند انرژی جنبشی حاصل از حرکت وسیله نقلیه را به‌واسطه اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل کنند. در سامانه‌های ترمز دیسکی، در هر چرخ دو لنت ترمز تعبیه می‌شود که هردو رو به دیسک‌های ترمز قرار می‌گیرند.

اگر قطعه لنت صفحه ترمز، شروع به اصطکاک با محور پیدا کند، صدای جیغی شروع از سمت ترمز خودرو شنیده می‌شود. بیشتر رانندگان به این مشکل بی‌توجهی می‌کنند. اما اگر این بی‌توجهی ادامه‌دار باشد، ممکن است موجب خسارات جبران‌ناپذیر شود.

پس یکی از هفت نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو، صدای جیغ‌دادن آن است. برای رفع این موضوع بایستی لنت ترمز تعویض شود. لنت ترمز، از وسایل ارزان در خودرو است که تعویض آن در نسبت با آسیب‌های احتمالی بعدی، مقرون به صرفه خواهد بود! پس در هفت نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو، خرابی لنت ترمز را مدنظر داشته باشید.

مطلب پیشنهادی خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

2. از بین‌رفتن صفحه ترمز

در نشانه‌های اصلی خرابی ترمز خودرو، از بین‌رفتن صفحه ترمز، یکی از اولین گزینه‌هاست. زمانی که ترمز خودرو، این مشکل را پیدا کند، دیسک ترمز، مستعد خرابی کامل می‌شود. پس توصیه می‌شود هر 50 هزار مایل (80 هزار کیلومتر)، صفحه ترمز خود را تعویض کنید.

مطلب پیشنهادی 7 علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری

3. انحراف خودرو

تصور کنید در وسط یک جاده که یک سمت شما، تعداد زیادی ماشین ایستاده، قصد ردکردن و همزمان ترمز گرفتن دارید ولی به محض اینکه پای خود را روی ترمز قرار می‌دهید، ماشین به سمتی خلافی میل شما می‌چرخد. اگر کالیپر یا گازانبر ترمز، به دلیل خوردگی و فرسایش، افت کارایی پیدا کند و یا شلنگ ترمز معیوب باشد، در زمان گرفتن ترمز، خودروی شما ممکن است به یک سمت، تغییر جهت دهد.

4. پدال نرم ترمز

یکی از هفت نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو، نرم‌شدن یا اسفنجی‌شدن پدال ترمز است. در این حالت، اگر روی پدال ترمز پا می‌گذارید، این بخش به راحتی به کف زمین می‌چسبد. مهم‌ترین دلیلی که باعث این عارضه می‌شود، ورود هوا یا رطوبت به درون سیستم ترمز است.

تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

مطلب پیشنهادی علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر خودرو

5. نشتی سیال ترمز نشانه خرابی ترمز خودرو

زمانی که مایع سیال درون ترمز نشت کند، بر روی لاستیک یا زیر محفظه اصلی ترمز انباشته می‌شود. این موضوع عموماً ناشی از مشکل در سیلندر خودرو است. سیلندر خودرو، جایی است که روغن ترمز در آن ریخته می‌شود و قدرت ترمز، از فشار هیدرولیک بین سیلندر و خطوط ترمز ناشی می‌شود. برای اینکه از عملکرد درست ترمز خودروی خود مطمئن شوید، حتماً مایع سیال ترمز را هر چند مدت یک بار چک کنید!

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

دلایل خرابی ترمز خودرو

6. ارتعاش

زمانی یک محور فلزی در سر جای خود، درست نصب نباشد یا نگه‌دارنده‌های آن عملکرد صحیح خود را از دست دهند، دوران معمول آن‌ دچار خلل می‌شود. لرزش یکی از مهم‌ترین عارضه‌هایی است که از این موضوع، ناشی می‌شود. این موضوع در ترمز خودرو هم که از سیستمی دورانی استفاده می‌کند، بسیار رخ می‌دهد. ارتعاش و لرزشی که ناشی از ترمز خودرو باشد، احتمالاً به دلیل لنگی و انحراف روتور است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

روتورها، دیسک‌های نقره‌ای بزرگی هستند که پشت چرخ خودرو نصب می‌شوند. زمانی که شما پای خود را روی پدال ترمز می‌گذارید، لنت‌های ترمز، روتور را فشار داده و در نهایت باعث توقف خودرو می‌شوند. حالا اگر این روتور، دچار تاب و انحراف شود، عمل انتقال قدرت به خوبی صورت نمی‌گیرد و این درگیری، موجب ایجاد صداهای گوش‌خراش و آزاردهنده در هنگام گرفتن ترمز خودرو می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توان روتور را به فرایندهای صافکاری سپرد یا به طور کلی آن را تعویض کرد!

مطلب پیشنهادی تعویض روغن موتور و کاهش مصرف سوخت

7. روشن‌شدن چراغ ترمز ABS

اگر چراغ ترمز ABS (Anti Braking System) در خودروی شما، روشن شد، این پیام را به شما منتقل می‌کند که در ترمز خودرو، اشکالی به وجود آمده است. در اکثر خودروهای مدرن، دو چراغ هشدار متفاوت وجود دارد که هر کدام به دلیلی روشن می‌شود.  

چراغ ترمز شما، همیشه وقتی مشکلی دارد روشن نمی‌شود. یکی از مواردی که این چراغ شروع به روشن‌شدن می‌کند، . زمانی است که ترمز دستی شما درگیر است. ولی اگر چراغ هشدار ترمز روشن شده و ترمز دستی درگیر نیست، مراجعه به یک تعمیرکار ماهر خودرو، بهترین انتخاب برای شما است.

در کنار هفت نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو ، موارد دیگری هم ممکن است رخ دهد که نیاز به پیگیری فوری دارد. حتماً برای شما پیش آمده که در سربالایی یا ترافیک‌های سنگین که رانندگان مجبور به استفاده از نیم‌کلاچ هستند،  بوی سوختگی را حس می‌کنید.  اگر این بوی نامطبوع از سمت ترمز خودرو بود ، احتمالاً بیش از حد کلاچ را درگیر کرده‌اید. برای رفع این مشکل، حتماً چند دقیقه‌ای از ترمز کمتر استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی کولر برقی خودرو چیست؟

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید