بررسی عملکرد سیستم‌ اگزوز خودرو

خودروسرویس و نگهداری

سیستم‌ اگزوز خودرو، گازهای خروجی از سیلندر را جمع‌آوری کرده، مواد مضر و سطح صدا را کاهش داده و گازهای متصاعد‌شده را در نقطه مناسبی از خودرو و دور از سرنشینان تخلیه می‌کند. به منظور آشنایی بیشتر با سیستم اگزوز خودرو، با این مقاله از مجله آچاره همراه باشید.

عملکرد سیستم اگزوز خودرو

سیستم اگزوز خودرو با عملکردش آلاینده‌های سیستم احتراق را خارج کرده و با کاهش صدا، کمک شایانی به آسایش سرنشینان خودرو می‌کند. این سیستم، بسته به موتور می‌تواند از 1 یا 2 کانال تشکیل شده باشد. مقاومت جریان باید طوری انتخاب شود که فشار برگشتی اگزوز تا حد امکان بر عملکرد موتور تاثیر بگذارد. برای اطمینان از عملکرد کامل سیستم اگزوز، این مجموعه از خودرو باید به عنوان یک سیستم یکپارچه در نظر گرفته شود و براساس آن توسعه یابد. این بدین معنی است که اجزای آن باید توسط مهندسان طراح، هماهنگ با خودرو و شرایط موتور، پیاده‌سازی شود.عملکرد سیستم اگزوز خودرو

مطلب پیشنهادی: پیدا کردن نشتی اگزوز ماشین

صدا خفه‌کن اگزوز

هر موتور احتراق داخلی به دلیل انتشار پالسی گازها از سیلندر که در تناوب‌های مکرر انجام می‌پذیرد، «صدای تخلیه» تولید می‌کند. این صدا باید با کاهش انرژی صوتی جریان گاز خروجی خاموش شود. در این خصوص 2 گزینه اساسی وجود دارد: جذب و انعکاس صدا در صدا خفه‌کن.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

این دو اصل در این بخش با هم ترکیب می‌شوند. محفظه‌های اگزوز و فلپ‌های اگزوز؛ دیگر عناصر جاذب صدا و اصلاح‌کننده آن هستند که می‌توانند برای حذف فرکانس‌های نامطلوب از صدای خروجی استفاده شوند. مبدل‌های کاتالیزوی هم، به این جذب صدا کمک خواهند کرد.

سیستم اگزوز مرتبا تحت ارتعاش است و خود از طریق فرکانس‌های طبیعی و ارتعاشاتی که به بدنه خودرو منتقل می‌شود، صدا تولید می‌کند. بنابراین هماهنگی دقیق کل سیستم در اینجا ضروری است که این مهم شامل طراحی و مکان‌یابی تک‌تک عناصر سیستم اگزوز خودرو و نصب انعطاف‌پذیر آن‌ها می‌باشد.

صدا خفه‌کن اگزوز

دیگر کاربردها

علاوه‌بر تمام وظایف متنوعی که سیستم اگزوز خودرو بایستی انجام دهد، خودش تحت فشارهای شدید قرار دارد. ترکیب سوخت و هوا در سیلندرها به‌طور ناگهانی تا دمای 2400 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. این موضوع باعث خواهد شد تا مخلوط سوخت و هوا قبل از فرار به سمت اگزوز، در سرعت مافوق صوت، منبسط شود. این سطح صدا کم از یک انفجار ندارد و باید حتماً به شکل محسوسی کاهش پیدا کند. به کمک اگزوز، این صدا در حین حرکت از دریچه خروجی موتور به انتهای سیستم اگزوز، به 50 دسی‌بل می‌رسد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

جدا از تنش‌های دمایی و تمرکز فشار، سیستم‌ اگزوز خودرو باید توانایی این را داشته باشد که با ارتعاشات موتور و بدنه و تکان‌های جاده مقابله کند. اگزوز علاوه بر این باید در برابر خوردگی داخلی ناشی از گازهای داغ و اسید و سیالاتی که به شکل رطوبت آب و آب‌نمک به آن پاشیده می‌شوند، مقاومت کند. دیگر خطری که اگزوز را تهدید می‌کند، مسمومیت کاتالیروز از طریق گوگرد یا سرب موجود در سوخت است.

سیستم اگزوز خودرو

ساختار سیستم اگزوز خودرو

سیستم‌های اگزوز امروزی، شباهت‌های بسیار کمی با مدل‌های قدیمی خود دارند. در خودروهای مدرن‌تر، سیستم اگزوز ماشین اساساً از یک بخش جلویی تشکیل شده است که شامل اجزای زیر است:

  • منیفولد اگزوز
  • سیستم تصفیه
  • لوله‌های اتصال، همراه با یک بخش عقب با سیستم صداگیر و لوله‌ها

کل سیستم‌ اگزوز خودرو با استفاده از عناصر اتصالی انعطاف‌پذیر به کف بدنه وصل می‌شود. همچنین تعداد مبدل‌های کاتالیزوری و صداگیر به نوع و عملکرد موتور و مقادیر آلاینده‌های خروجی بستگی دارد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

دمپرهای جرمی و عناصر جداکننده

در موتورهای V شکل، هر یک از 2 بخش سیلندر، کانال اگزوز مخصوص به خود را دارند. کانال‌های اگزوز تا امتداد لوله‌های آن کنار هم قرار می‌گیرند یا از قبل کنار هم چفت می‌شوند. (مثل یک صدا خفه‌کن مشترک)

اگر سیستم اگزوز فقط از لوله‌های سفت و سخت تشکیل شده باشد، صدا خفه‌کن عقب، به‌شدت می‌لرزد و خطر شکستگی بعدی، آن را تهدید می‌کند. به همین دلیل، اگزوز در وسایل نقلیه مدرن، با دمپرهای جرمی و عناصر جداکننده، جدا شده است تا از انحرافات عمده سیستم جلوگیری کنند و مانع انتقال ارتعاشات کوچکتر از موتور به سیستم اگزوز و ورود به داخل سیستم به عنوان یک پالس صوتی، جلوگیری می‌کند.

پس دمپرهای جرمی و عناصر جداکننده، آسایش سرنشینان را بیشتر می‌کنند و در عین حال، عمر مفید سیستم اگزوز خودرو را نیز افزایش می‌دهند.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره به بررسی ساختار  عملکرد اگزوز خودرو پرداختیم تا شما را بیشتر با این بخش از وسایل نقلیه آشنا کنیم. در صورتی که در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید