نصب دمپر‌ قفسه فرمان: [نحوه کار، قوانین و مشکلات آن]

خودرومکانیک خودرو

دمپر که برخی آن را با نام تثبیت‌کننده فرمان می‌شناسند، از جمله وسایل جانبی خودرو است که روی فرمان نصب شده و نوساناتی را که در مسیر وجود دارد، دفع می­‌کند. این قطعه می‌تواند تاثیر بسزایی در ایمنی و  راحتی افراد داشته باشد و می‌توان از آن‌ در انواع وسیله نقلیه استفاده کرد. معمولا فرمان‌های برقی نسبت به فرمان دیگر خودروها، سفت‌تر هسنمد که تنها راه‌حل رفع این مشکل استفاده از دمپر‌ قفسه فرمان است. در ادامه این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا در مورد نصب دمپر‌ قفسه فرمان، نحوه کار، قوانین و اهداف آن توضیحات بیشتری را به شما ارائه دهیم.

دمپر فرمان

استفاده از دمپر‌ می‌تواند به میزان چشمگیری سبب کاهش خطرات احتمالی شود و از لرزش و ارتعاشات جلوگیری کند. این قطعه به شما کمک می‌کند تا بتوانید خودروی خود را در شرایط عادی یا حساس، آن‌طور که می‌خواهید کنترل کنید‌. لازم است بدانید که دمپرها در 2 سطح قرار می‌گیرند. این 2 سطح عبارتند از: کنترل ایمنی ثابت و کنترل ایمنی واکنشی. هردو نوع دمپر‌ دارای کیفیت بالا و عملکرد عالی هستند و می‌توانند امنیت را برای شما به ارمغان بیاورند.

شما با نصب دمپر‌ می‌توانید یک سواری راحت در جاده‌های ناهموار را تجربه کنید. البته بایستی بگوییم که با نصب این قطعه ممکن است با مشکلاتی نیز رو‌به‌رو شوید که از جمله آن‌ها می‌توان به مشکل با شرکت‌های بیمه، پلیس راهنمایی و رانندگی و… اشاره کرد. بنابراین لازم است تا پیش از اقدام به نصب این قطعه بر روی خودروی خود، تمامی جوانب را در نظر بگیرید.

نحوه نصب دمپر فرمان

نحوه کار فرمان برقی

نصب دمپر‌ قفسه فرمان برای خودرو‌هایی که دارای فرمان برقی هستند، می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد و آن‌ها را نرم‌تر کند. برای این که بتوانید هدف از نصب قطعه دمپر را بهتر درک کنید، لازم است تا کمی بیشتر با نحوه کار فرمان برقی آشنا شوید.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

زمانی که میله پیچشی توزیع‌کننده خم می‌شود، روغن وارد یکی از سیلندرها شده و سبب به حرکت درآمدن قفسه پینیون خواهد شد. این اتفاق باعث می‌شود تا میله پیچشی کاملا خم شود و حفره توزیع‌کننده کاملا از بین برود. در زمان رانندگی چنانچه چرخ با یک ناهمواری در مسیر برخورد کند، ضربات افقی و عمودی شدیدی به آن وارد می‌شود که منجر جابه‌جایی میله‌های فرمان خواهد شد.

میله پیچشی نیز در اثر این ضربات خم شده و بعد از این اتفاق، حفره‌ها دوباره منطبق شده و تقویت‌کننده هیدرولیک آن را جبران می‌کند. دلیل این اتفاق این است که میله چرخشی از انتها به فرمان متصل است؛ به همین خاطر وجود کوچک‌ترین چرخشی در چرخ‌ها در جهت دیگر باعث می‌شود تا فرمان برقی از خود واکنش نشان دهد. این واکنش خمیدگی‌ میله را از بین می‌برد و دیگر برخورد چرخ‌ها با ناهمواری‌ها، سبب تکان خوردن فرمان نخواهد شد.نصب دمپر‌ قفسه فرمان

دمپر قفسه فرمان چگونه کار می‌کند؟

حال که با عملکرد فرمان برقی آشنایی بیشتری پیدا کردید، لازم است تا با نحوه کار دمپر قفسه فرمان نیز آشنا شوید. به بیان ساده می‌توان گفت که این قطعه یک ضربه‌گیر معمولی است که در آن میزان مقاومت حرکت میله با سرعت حرکت آن تناسب دارد. ضربه‌ای که در اثر برخورد چرخ­‌ها به ناهمواری، از طریق میله وارد قفسه فرمان می‌شود، در صورتی که نصب دمپر‌ قفسه فرمان انجام شده باشد، کاملا خنثی شده و فرمان از دست راننده خارج نمی‌شود. به همین خاطر است که می‌گوییم دمپر‌ در افزایش ایمنی رانندگی در جاده‌های ناهموار، تاثیر بسزایی دارد.

براساس آمار دمپر فرمان اثربخشی بالایی دارد و این قطعه در اغلب پیکربندی‌های خودروهای خارجی در محدوده قیمت متوسط رو به بالا گنجانده شده است. در صورتی که دمپر فرسوده شده و نیاز به تعمیر داشته باشد، هندلینگ خودرو به‌شدت افت کرده و رانندگی نیز بسیار سخت خواهد شد.

نحوه نصب دمپر‌ قفسه فرمان

روش نصب دمپر‌ قفسه فرمان به نوع پیکربندی خودرو و تعداد بست‌های آن بستگی دارد. اما به طور کلی نحوه نصب این قطعه به شرح ذیل است:

یک سر کمک فنر باید به وسیله یک آداپتور به سوراخ‌های فرمان پیچ شود. سپس در صفحه زیر سکوی باتری، براکت به همان گل‌‌میخ‌ها پیچ شده تا محفظه دنده فرمان به بدنه خودرو ثابت شود.

مطلب پیشنهادی: بررسی انواع فرمان خودرو

عواقب نصب دمپر‌ فرمان

نصب دمپر‌ قفسه فرمان علاوه‌بر مزایایی که دارد، پیامدهای بدی را نیز به همراه خواهد داشت. براساس گفته افرادی که این قطعه را بر روی فرمان خودروی خود نصب کرده‌اند، وجود دمپر باعث شده تا عملکرد مکانیزم فرمان بسیار راحت شود و هنگام برخورد چرخ‌ها با ناهمواری‌هایی همانند دست‌انداز، فرمان از دست راننده خارج نشود.عوارض نصب دمپر فرمان روی خودرو

اما باید بگوییم که نصب دمپر‌ می‌تواند سبب تغییراتی در طراحی خودرو شود که این موضوع برخلاف قانون و مقررات است. به این صورت که اگر خودرو تصادف کند، بیمه به آن تعلق نمی‌گیرد. حتی ممکن است راننده بخاطر نصب این قطعه توسط پلیس راهنمایی وو رانندگی جریمه شود. بنابراین اگر روزی شما تصادف کنید، با داشتن دمپر بیمه به شما کمکی نخواهد کرد و در صورت مقصر بودن، بایستی تمامی خسارات را از جیب خود پرداخت کنید.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

علاوه‌بر این، نصب دمپر‌ سبب باطل شدن گارانتی خودرو می‌شود. همچنین شما باید برای معاینه فنی نیز این قطعه را از اتومبیل جدا کنید؛ در غیر اینصورت خودروی شما در این روند ثبت نخواهد شد.

نتیجه‌گیری

نصب دمپر‌ قفسه فرمان دارای مزایایی بسیار زیادی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به راحتی در رانندگی در جاده‌های ناهموار اشاره کرد. اگر شما این قطعه را روی خودرو نصب کنید، در زمان برخورد چرخ‌ها با موانع مختلف می‌توانید خیلی بهتر خودرو را کنترل کنید. اما نصب این قطعه علاوه‌بر مزیت‌هایی که دارد، پیامدهای بدی را نیز به همراه خواهد داشت.

شما با نصب این قطعه اتومبیل خود را از بیمه و گارانتی محروم می‌کنید. همچنین ممکن است توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بخاطر استفاده از دمپر‌ جریمه شوید؛ چراکه وجود این قطعه سبب تغییر طراحی ماشین می‌شود. بنابراین لازم است تا پیش از اقدام به نصب، تمامی جوانب را در نظر بگیرید. شما می‌توانید سوالات خود در این زمینه را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ خود را در زمانی کوتاه از کارشناسان آچاره دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی: ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا