سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو چیست؟

خودرواخبار خودرو

سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده یکی از اجزای ضروری سیستم کمک‌راننده است. این سیستم برای جلوگیری از برخورد بین وسایل نقلیه و عابران پیاده، مخصوصاً در هنگام شب، طراحی شده است. سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو از طریق دوربین NEAR — Infrared (NIR) موانع را تشخیص داده و راننده را از وجود آن‌ها مطلع می‌کند. در ادامه با جزئیات بیشتری این سیستم را معرفی خواهیم کرد.

نکات کلیدی

  • سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو، سیستمی برتر است که از ایمنی راننده و عابران پیاده پشتیبانی می‌کند و باعث کاهش تصادفات می‌شود.
  • این سیستم فردی را که توسط راننده دیده نمی‌شود، شناسایی کرده و با به صدا درآوردن آلارم، راننده را از حضور او مطلع می‌کند.
  • در صورتی که راننده نتواند به‌سرعت عکس‌العمل نشان دهد، این سیستم برای اجتناب از برخورد با فرد موردنظر، به‌طور خودکار ترمز کرده و خودرو را متوقف می‌کند.

سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو چیست؟

در حالی که خودروسازان همه ساله به فکر ارتقاء وضعیت ایمنی خودروهای خود هستند، همیشه این احتمال وجود دارد که برخورد خودرو و عابر پیاده منجر به تلفات جانی و مالی زیادی شود. سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده یکی از سیستم‌های ایمنی است که سازندگان خودرو در محصولات خود استفاده کرده‌اند تا ایمنی سرنشینان و عابران پیاده را افزایش دهند. طی چند دهه گذشته کارخانجات تولید خودرو طیف وسیعی از فناوری‌ها را برای افزایش ایمنی کاربران جاده‌ها به‌کار گرفته‌اند. یکی از آخرین این فناوری‌ها سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده است. البته توجه داشته باشید که شما با تست سنسور خودرو و دیاگ باید از صحیح بودن عملکرد این سیستم اطمینان حاصل کنید. سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو

فناوری تشخیص عابر پیاده خودرو چه اهمیتی دارد؟

سیستم تشخیص عابر پیاده در خودروها روشی برای افزایش ایمنی سرنشینان خودرو و عابران پیاده است که منجر به کاهش تصادفات می‌شود. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که در همه شرایط آب‌وهوایی بتواند کار کند؛ هرچند ممکن است عملکرد آن تحت‌تأثیر شرایط جوی تا حدودی تغییر کند.

سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو، سیستمی برتر است که از ایمنی راننده پشتیبانی می‌کند و باعث کاهش تصادفات می‌شود. در یک سیستم نظارت تصویری، PDS نقش مهمی ایفا می‌کند؛ زیرا اطلاعات اساسی برای درک مفاهیم فیلم ویدئویی را فراهم می‌آورد.

مرگ‌های ناشی از تصادف بسیار غیرقابل پیش‌بینی هستند و علاوه‌بر خسارات و تلفات جانی، در اکثر مواقع خسارات مالی زیادی را نیز به‌بار می‌آورند؛ در نتیجه یکی از نیازهای اساسی توسعه فناوری تشخیص عابر پیاده خودرو همین مورد است. با افزایش آگاهی مردم از پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای افزایش ایمنی خودرو، تقاضای آن‌ها برای استفاده از خودروهایی مجهز به این سیستم‌ها افزایش می‌یابد.

عملکرد سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو چگونه است؟

تمام خودروهای مجهز به “AEB” یا “Automatic Emergency Braking”  (ترمز اضطراری خودکار با سیستم تشخیص عابر پیاده) می‌توانند فردی را که توسط راننده دیده نمی‌شود، شناسایی کرده و با به صدا درآوردن آلارم، راننده را از حضور او مطلع کنند. اگر راننده نتواند به‌سرعت عکس‌العمل نشان دهد، خودرو برای اجتناب از برخورد با فرد موردنظر به‌طور خودکار ترمز کرده و متوقف می‌شود. (ممکن است خودرو به‌طور کامل متوقف نشود و تنها سرعت آن کاهش یابد تا از شدت جراحات وارده کاسته شود.)

این سیستم از سنسورهای مجهز به طیف وسیعی از دوربین‌های قرارگرفته در اطراف وسیله نقلیه استفاده می‌کند تا بتواند افرادی که اطراف وسیله نقلیه هستند را تشخیص دهد. این سیستم قادر است راننده را از وجود هر گونه شیء یا جسم متحرک (خودروها، دوچرخه‌ها، عابرین پیاده یا هر مانع متحرک دیگر) که در نزدیکی وسیله نقلیه موردنظر باشد، آگاه کند. همچنین بین اشیای ثابت با انسان‌ها تمایز قائل می‌شود.فناوری تشخیص عابر پیاده خودرو

برای شناسایی انسان در شب از فناوری مادون قرمز در ساخت این سیستم‌ها استفاده شده است؛ زیرا دوربین‌های سنتی در تاریکی به‌سختی می‌توانند ببینند. سیستم تشخیص عابر پیاده زمانی که سرعت خودرو پایین است، بهترین عملکرد را دارد؛ زیرا زمان کافی برای کاهش سرعت خودرو و کاهش احتمال هر گونه برخورد احتمالی وجود خواهد داشت.

معمولاً سیستم‌ تشخیص عابر پیاده خودرو به‌نحوی طراحی شده‌ تا در صورتی که فاصله عابر پیاده تا سپر خودرو (جلویی و عقبی) از حد مشخصی کمتر شد، آلارم را به صدا درآورد. این حد با توجه به شرکت سازنده متفاوت است.

برای آگاهی دقیق‌تر از نحوه کارکرد این سیستم دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید. عملکرد این سیستم در خودروهای مختلف اندکی تفاوت دارد و هر یک از سازندگان خودروها از نوع منحصربه‌فردی از این سیستم در محصول خود استفاده کرده‌اند.

لازم به یادآوری است که سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو به هیچ وجه نباید جایگزین دقت و توجه راننده شوند. راننده باید همیشه مواظب فضای اطراف خود باشد و تمام عابرین و خودروها و شرایط کلی محیط را رصد کند. همچنین ممکن است سیستم‌های کامپیوتری در شب عملکرد مطلوبی نداشته باشند. در چنین شرایطی باید بسیار مراقب بود.

تنها خودروها نیستند که باید با مجهز شدن به سیستم‌های ایمنی ریسک تصادفات و خسارات ناشی از آن را کاهش دهند. عابرین پیاده نیز در جلوگیری از بروز تصادفات و کاهش خطر نقش مهمی دارند.

برای تست دیاگ و عیب‌یابی سنسور و برق خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نکات مهم هنگام رد شدن از خیابان (برای عابرین پیاده)

در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که عابرین پیاده برای جلوگیری از بروز تصادف باید رعایت کنند، پرداخته‌ایم:

  • تا آنجا که ممکن است، تنها پیاده‌روی نکنید. بهتر است همیشه با شخص دیگری همراه باشید.
  • همیشه قبل از ورود به جاده، لحظه‌ای در لبه آن توقف کنید.
  • در زمان عبور از خیابان با تلفن صحبت نکنید یا به پیامک‌ها جواب ندهید. در عوض توجه خود را به وسایل نقلیه در حال عبور معطوف کنید.
  • قبل از عبور از جلوی وسیله نقلیه سعی کنید با راننده ارتباط چشمی ایجاد کنید. حتی می‌توانید حرکاتی دوستانه انجام دهید تا توجه راننده را به خود جلب کنید. (تکان‌دادن دست، سر و …)
  • همیشه از پیاده‌رو عبور کنید. اگر خیابانی پیاده‌رو نداشت، همیشه رو به ترافیک راه بروید تا بتوانید ماشین‌هایی که می‌آیند را ببینید.
  • سعی کنید لباس‌هایی با رنگ روشن یا بازتاب‌کننده بپوشید، به‌خصوص اگر بعد از غروب آفتاب پیاده‌روی می‌کنید. هنگام راه رفتن در شب از نورافکن یا چراغ قوه استفاده کنید.سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده

خودروهای مجهز به سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده

سیستم‌ تشخیص عابر پیاده خودرو عمدتاً در خودروهای مدرن مجهز به گزینه‌های پیشرفته مانند BMW، آئودی، مرسدس بنز، فورد و رنج روور یافت می‌شوند. با این وجود در برخی از خودروهای معمولی نیز رواج دارند. این فناوری به‌صورت استاندارد در برخی خودروهای رده بالاتر نصب می‌شود؛ اگرچه اغلب به عنوان یک جزء افزودنی با هزینه اضافی ارائه خواهد شد.

قبل از خرید خودرو حتماً با فروشنده در مورد داشتن یا نداشتن سیستم تشخیص عابر صحبت کنید. این سیستم بالقوه نجات‌دهنده است و توصیه می‌کنیم خودرویی خریداری کنید که به آن مجهز باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو و نحوه عملکرد آن توضیح دادیم. گفتیم که این سیستم با استفاده از سنسورها و دوربین‌های ویژه و نصب‌شده در اطراف خودرو راننده را از وجود عابرین پیاده نزدیک به آن آگاه می‌کند. سیستم‌های تشخیص‌دهنده به هیچ وجه جایگزین توجه و دقت راننده نخواهند شد، اما وجود آن‌ها می‌تواند به عنوان عاملی بسیار مفید و کاهش‌دهنده خطر برخورد ماشین با عابرین پیاده عمل کند.

4.5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا