تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی چیست؟

خودروسرویس و نگهداری

وقتی آمپر ماشین شما در سربالایی بالا می‌رود، عملکرد موتور مختل خواهد شد. در صورت عدم مراقبت، این اتفاق می‌تواند به مشکلات جدی‌تری منجر شود؛ بنابراین برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است قبل از هر کاری دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی را بررسی کنیم.

توجه به آمپر ماشین هنگام رانندگی بسیار مهم است، به‌خصوص اگر در ترافیک گرفتار شده‌اید یا در سربالایی رانندگی می‌کنید. اگر صاحب تیبا، رانا، پراید یا پژو هستید حتما تا به الان با مشکل افزایش آمپر آب خودروی خود مواجه شده‌اید. با ما همراه باشید تا علت این اتفاق را بفهمید.

در این مقاله عملکرد آمپر و علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی را در اتومبیل‌های مختلف بررسی می‌کنیم. همچنین خواهیم گفت که برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو در شیب زیاد چه کاری می‌توانید انجام دهید.

شما می‌توانید از طریق ثبت درخواست در صفحه تعمیر خودرو در محل و همچنین مکانیک سیار ماشین در محل تهران برای رفع مشکل خودروی خود با کارشناسان مشورت کرده و از این سرویس‌ها استفاده نمایید.

نکات کلیدی

دلیل بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی:

  • پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده
  • خرابی فن رادیاتور
  • گرفتگی شلنگ‌ها
  • خرابی واتر پمپ
  • آسیب دیدگی واشر سرسیلندر
  • شکستگی و آسیب اگزوز

آمپر ماشین چگونه کار می‌کند؟

برای بررسی دليل بالا رفتن آمپر در سربالايي باید قبل از هر کاری با عملکرد این بخش از خودرو آشنا شویم. پیش‌تر درباره علت پایین آمدن آمپر آب در حین حرکت صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم آن مقاله را نیز برای تکمیل اطلاعات خود مطالعه کنید.

با گرم شدن موتور، آمپر دما بالا می‌رود و زمانی که موتور تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد، مانند بالا رفتن در سربالایی، این افزایش شدت خواهد گرفت.

زمانی که فشار وارد بر موتور کاهش می‌یابد، موتور شروع به خنک شدن می‌کند و به دمای کارکرد عادی خود بازمی‌گردد. آمپر به شما اطلاعاتی از شرایط عملکرد موتور می‌دهد.

در کنار سرعت‌سنج، آمپر دومین بخش مهم در هر وسیله نقلیه با موتور احتراق داخلی است.

آمپر خودرو دمای مایع خنک‌کننده را نشان می‌دهد که از موتور عبور می‌کند. از این طریق می‌توانید قبل از این‌که دمای شدید باعث آسیب به موتور شود، علت بالا و پایین شدن آمپر آب را تشخیص دهید.

ترموستات وظیفه حفظ دمای مطلوب را برعهده دارد و در صورتی که جریان هوا به اندازه کافی موثر نباشد، فن رادیاتور را فعال می‌کند.

سنسور دمای مایع خنک‌کننده در نزدیکی ترموستات قرار دارد و سیگنال الکتریکی ارسال می‌کند که به هشدار آمپر تبدیل می‌شود.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

بررسی دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی

برای بررسی دلیل بالا رفتن آمپر آب تیبا، دنا، پراید و پژو باید چندین بخش از خودرو را چک کنیم.

گرچه با پیشرفت تکنولوژی در بخش خودرو، بالا رفتن آمپر به‌تدریج به مشکلی منسوخ تبدیل شده اما خرابی ماشین ناشی از بالا رفتن دمای موتور خودرو در سربالایی گاهی اجتناب‌ناپذیر است.

برای بررسی علت داغ شدن ماشین در سربالایی اولین جایی که باید چک شود، آمپر خودرو است. همیشه گیج دما را کنترل کنید تا بدانید چه زمانی از نشانگر بهینه عبور می‌کند.

بیایید با هم 5 دلیل بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی را مورد بررسی قرار دهیم.

1. پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده

اولین دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده خودرو است. سطح پایین مایع خنک‌کننده رایج‌ترین دلیل بالا رفتن آمپر رانا، تیبا،پراید و پژو و داغ شدن بیش از حد خودرو و است.

مایع خنک‌کننده باعث می‌شود گرما از موتور خارج شود. اگر علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی کم بودن سطح مایع خنک‌کننده باشد، پر کردن مجدد آن مشکل را حل می‌کند.

یکی دیگر از دلایل داغ کردن موتور ماشین در سربالایی و تابستان این است که وقتی در شیلنگ‌ها، رادیاتور، پمپ آب یا محفظه ترموستات نشتی وجود دارد، موتور نمی‌تواند به‌‎درستی خنک شود.

2. خرابی فن رادیاتور

وظیفه اصلی فن رادیاتور خنک کردن موتور احتراق داخلی است؛ در نتیجه عملکرد درست فن دمای مناسب برای عملکرد موتور ایجاد می‌شود.

برای بررسی علت بالا رفتن آمپر آب پراید در سربالایی زیر کاپوت را بررسی کنید و به‌دنبال علائم خرابی رله فن رادیاتور ماشین باشید تا ببینید آیا فن رادیاتور کار می‌کند یا خیر.

در این مرحله کولر اتومبیل خود را بررسی کرده و آن را روشن کنید. اگر جواب نمی‌دهد بدانید که خرابی فن رادیاتور علت بالا رفتن آمپر آب خودرو در سربالایی است.

دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی

3. گرفتگی شلنگ‌ها

اگر بعد از این‌که فن خنک‌کننده و رادیاتور را بررسی کردید و متوجه شدید همه چیز خوب کار می‌کند باید شیلنگ مایع خنک کننده را هم چک کنید. گاهی اوقات کثیفی یا ذرات ممکن است وارد مایع خنک‌کننده شوند و جریان مایع خنک‌کننده را از طریق شیلنگ محدود کنند.

در این شرایط گرفتگی شلنگ‌ها و عبور نکردن مایع خنک‌کننده دلیل بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی محسوب می‌شود. روش توصیه‌شده در اینجا این است که سیستم را شسته و مخزن خنک‌کننده را دوباره پر کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

4. خرابی واتر پمپ

پمپ آب به عنوان قلب سیستم خنک‌کننده خودرو در نظر گرفته می‌شود. وظیفه اصلی پمپ این است که مایع خنک‌کننده را در سراسر سیستم خنک‌کننده حرکت دهد.

خرابی پمپ آب به جریان نامناسب مایع خنک‌کننده منجر می‌شود و دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی خواهد بود.

پمپ آب به دلایل مختلفی همچون زنگ‌زدگی پره‌های داخلی، خوردگی دنده و کاهش سطح مایع خنک‌کننده خراب می‌شود. پمپ آب معیوب می‌تواند علت بالا رفتن آمپر آب پژو 206 در ترافیک و سربالایی و داغ شدن ماشین باشد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو !

آسیب دیدگی واشر سرسیلندر

5. آسیب دیدگی واشر سرسیلندر

واشر آسیب دیده هم می‌تواند علت بالا رفتن آمپر آب پراید کاربراتوری باشد. واشر سرسیلندر یکی از اجزای مهم موتور خودرو است که وظیفه آب بندی مایع خنک‌کننده، محفظه احتراق و عبور روغن موتور را برعهده دارد.

وقتی آسیب ببیند می‌تواند مشکلات جدی برای ماشین شما ایجاد کند و باعث سوختن واشر سرسیلندر ماشین شود.

6. مشکلات مربوط به اگزوز

اگزوز قطعه‌ای است که دود داخل سیلندر ماشین را به خارج از موتور و بدنه خودرو منتقل می‌کند. هرگونه انسداد در مسیر خروجی اگزوز می‌تواند دلیل بالا رفتن آمپر ماشین باشد؛ به ویژه در سربالایی که موتور تحت فشار بیشتری است.

عواملی که موجب اختلال در عملکرد اگزوز می‌شوند، عبارتند از:

  • رسوبات و جرم‌های نفوذ کرده به داخل رادیاتور
  • گرفتگی اگزوز با اشیاء یا گل و لای
  • شکستن و ترک خوردن اگزوز

جلوگیری از داغ شدن بیش از حد خودرو

برای اطمینان از تنظیم درست دمای آب در وسیله نقلیه باید بررسی مایع خنک‌کننده یا ضد یخ را به‌عنوان بخشی از روال معمول تعمیر و نگهداری خودرو در نظر بگیرید.

کاهش مایع خنک‌کننده و گرمای حاصل از احتراق داخلی ثابت به سرعت به موتور خودروی شما آسیب می‌رساند.

استفاده از آب به تنهایی برای خنک نگه داشتن سیستم کافی نیست. در نهایت، درجه حرارت بالا آب را به جوش می‌آورد. از طرف دیگر، در شرایط آب و هوایی بسیار سرد، زمانی که وسیله نقلیه شما خاموش است آب شروع به یخ زدن می‌کند.

برای استفاده صحیح از ضد یخ و کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله برای محاسبه نسبت ضد یخ و آب رادیاتور به این 3 نکته توجه کنید! را مطالعه کنید.

علت داغ شدن ماشین در سربالایی

برای پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور خودرو در سربالایی تعمیر و نگهداری رادیاتور خودرو را فراموش نکنید. بررسی کنید که رادیاتور کارکرد خوبی دارد و زنگ نزده است.

اختلال در عملکرد رادیاتور مهم‌ترین علت بالا رفتن آمپر آب خودرو در سربالایی است. بهتر است اطلاعاتی درباره جوش آوردن موتور خودرو داشته باشید تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

در مواقع رانندگی در سربالایی گیج دما یا چراغ نشانگر روی داشبورد به شما می‌گوید که دمای آب خیلی بالاست و موتور خودرو به اندازه کافی خنک نمی‌شود. حتی ممکن است بخارهای سفید و دود خروجی از زیر کاپوت را مشاهده کنید که با بوی سوختگی همراه است.

وقتی این اتفاق در حین رانندگی افتاد، برای بررسی دليل بالا رفتن آمپر در سربالايي فوراً به کنار جاده بروید. برای خاموش کردن موتور، کلید استارت را بچرخانید. همچنین گیربکس را در موقعیت پارک قرار دهید. با کمک حوله کاپوت را باز کنید تا بخار خارج شود.

پس از خنک شدن موتور و رادیاتور، درب رادیاتور را کمی باز کنید تا گرما و بخار خارج شود. زمانی که رادیاتور به اندازه کافی خنک شد می‌توانید آب و مخلوط ضد یخ را داخل آن بریزید.

به یاد داشته باشید که بررسی آب رادیاتور در فصول گرم سال از کارهای مهمی است که باید انجام دهید.

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

علت بالا و پایین شدن آمپر آب پراید

دلایل مختلفی می‌تواند باعث بالا رفتن آمپر آب پراید شود. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی ترموستات

ترموستات یک قطعه مهم در سیستم خنک‌کاری پراید است که وظیفه کنترل دمای آب را بر عهده دارد. اگر ترموستات خراب شود، ممکن است علت بالا و پایین شدن آمپر آب پراید شود. آب موتور به درستی خنک نشود و دمای موتور بالا برود.

رایج‌ترین علامت خرابی ترموستات، خوردگی و فرسودگی این قطعه است که در نهایت گرمای بیش از حدی را ایجاد می‌کند. در این شرایط ترموستات مانع از رسیدن مایع خنک کننده به رادیاتور می‌شود و موتور داغ کرده و آسیب می‌بیند.

  • نشتی مایع خنک‌کننده

مایع خنک‌کننده وظیفه انتقال گرمای موتور را به رادیاتور دارد. اگر مایع خنک‌کننده نشتی داشته باشد پس می‌توان علت بالا و پایین شدن آمپر آب پراید را نام برد.

  • خرابی رادیاتور

از علت بالا و پایین شدن آمپر آب پراید می‌توان به خرابی رادیاتور نام برد.

  • خرابی واتر پمپ

وظیفه گردش آب موتور را بر عهده واتر پمپ است.

  • مسدود شدن خروجی اگزوز

اگر خروجی اگزوز مسدود شود، امکان دارد دمای موتور افزایش پیدا کند.

  • عدم تنظیم موتور

اگر علت بالا و پایین شدن آمپر آب پراید را ریشه‌یابی کنید پس عدم تنظیم موتور را بررسی کنید.

  • نشانه‌های داغ کردن موتور

  • بالا رفتن آمپر آب
  • لرزش موتور
  • خارج شدن بخار از رادیاتور
  • خروج دود سفید از اگزوز
  • قطع شدن اتصال بدنه

اتصال بدنه، وظیفه انتقال جریان برق از باتری به سایر قسمت‌های خودرو را بر عهده دارد. اگر این اتصال قطع شود، ممکن است جریان برق به درستی در سیستم برق خودرو جریان پیدا نکند و این امر می‌تواند باعث بالا رفتن آمپر آب شود.

برای رفع این مشکل، می‌توانید اتصال بدنه را به صورت زیر بررسی و تعمیر کنید:

  • ابتدا، کاپوت خودرو را باز کنید و به سر منفی باتری نگاه کنید.
  • اگر سر منفی باتری به بدنه خودرو متصل نباشد، آن را با یک سیم ضخیم به بدنه خودرو متصل کنید.
  • همچنین، می‌توانید اتصال بدنه را در سایر قسمت‌های خودرو نیز بررسی کنید. برای این کار، می‌توانید از یک مولتی‌متر استفاده کنید.

اگر با انجام این کار، مشکل بالا رفتن آمپر آب برطرف نشد، باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا سایر دلایل احتمالی این مشکل را بررسی کند.

برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب پراید

  • سطح مایع خنک‌کننده را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت کمبود، آن را اضافه کنید.
  • رادیاتور را هر چند وقت یکبار تمیز کنید تا از مسدود شدن آن جلوگیری شود.
  • از واتر پمپ و ترموستات به طور مرتب مراقبت کنید و در صورت خرابی، آن‌ها را تعویض کنید.
  • موتور را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید.
  • در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های داغ کردن موتور، سریعاً اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر آمپر آب پراید بالا رفت، سریعاً اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در صورت امکان، خودرو را در کنار خیابان پارک کنید و موتور را خاموش کنید.
  • اجازه دهید موتور خنک شود.
  • سطح مایع خنک‌کننده را بررسی و در صورت کمبود، آن را اضافه کنید.
  • اگر نشتی مایع خنک‌کننده وجود دارد، آن را رفع کنید.
  • اگر آمپر آب پس از خنک شدن موتور همچنان بالا می‌رود، خودرو را به یک مکانیک معتبر ببرید.
  • با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید از بالا رفتن آمپر آب پراید جلوگیری کنید و از آسیب‌های جدی به موتور جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

گرمای بیش از حد خودرو می‌تواند به آسیب‌های جدی موتور منجر شود. موتور ممکن است در گرما آسیب ببیند و شروع به نشت روغن کند. همچنین واشر سرسیلندر، سیلندرها و پیستون‌ها ممکن است تغییر شکل بدهند.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی موتور باید هرچه زودتر برای پیدا کردن دليل بالا رفتن آمپر در سربالایی اقدامات لازم را انجام دهید. بررسی مایع خنک‌کننده، فن رادیاتور، واتر پمپ و گرفتگی شلنگ‌ها از جمله اقدامات لازم برای پیدا کردن علت بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی هستند.

منبع: https://www.jdpower.com

توصیه آقای امید تاجیکی مکانیک خودرو آچاره برای شما:

توصیه آقای امید تاجیکی مکانیک خودرو آچاره برای شما:

برای اینکه در سربالایی‌‌هایی با شیب تند فشار کمتری به موتور وارد شود، به نکات زیر توجه کنید؛

  • در سربالایی همیشه با دنده سنگین حرکت کنید.
  • برای حرکت در سربالایی تند از دنده 1 استفاده کنید.
  • در سربالایی‌های متعادل‌تر با دنده 2 حرکت کنید.
  • برای مسیرهای رو به بالا با شیب کمتر، با دنده 3 یا 4 رانندگی کنید.

سوالات متداول

چگونه در سربالایی بدون گرم شدن موتور رانندگی کنیم؟

زمان بالا رفتن از سربالایی، از دنده سنگین استفاده کنید تا از کار بیش از حد موتور جلوگیری شود.

چرا وقتی سرعت می‌گیرم آمپر خودرو بالا می‌رود؟

اگر آمپر در هنگام سرعت گرفتن رانندگی سریع یا سربالایی نوسان داشته باشد، مشکل می‌تواند از فن رادیاتور، ترموستات، کامپیوتر ماشین یا نشت مایع خنک‌کننده باشد.

چرا آمپر خودرو بالا می‌رود اما موتور داغ نمی‌کند؟

این مشکل می‌تواند به دلیل سطح پایین مایع خنک‌کننده در رادیاتور، ترموستات معیوب، رادیاتور خراب، واشر سرسیلندر آسیب دیده، پمپ آب معیوب یا خرابی سنسور دما یا گیج باشد.

اگر ماشینم داغ کرد آیا می‌توانم به رانندگی ادامه دهم؟

رانندگی با ماشین در زمان داغ شدن بیش از حد موتور می‌تواند باعث آسیب جدی و گاهی دائمی به موتور آن شود؛ بنابراین بهتر است در اسرع وقت رانندگی را متوقف کنید و خودرو را خاموش کنید.

3.5/5 - (20 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. سلام ماشین رو داخل شهر زیاد گاز بدم یا کولر بزنم
    و خارج شهر سربالای برم وداخل شهر تو گرما
    آمپر میاد بالا
    وزمانی که فن رو میزنم دور تند دما رو میاره پایین
    اما سربالا که فن میزنم دما آمپر خط وسط می باشد
    لطفاً به سوالم پاسخ دهید ممنون

  2. سلام ماشین رو داخل شهر زیاد گاز بدم یا کولر بزنم
    و خارج شهر سربالای برم وداخل شهر تو گرما
    آمپر میاد بالا
    وزمانی که فن رو میزنم دور تند دما رو میاره پایین
    ماشین 405مدل90
    اما سربالا که فن میزنم دما آمپر خط وسط می باشد
    سر پایین آمپر میاد پایین
    مشکل آب نداره رادیات تمیزه ترمستات نداره مشکل از اگزوز نیست
    لطفاً به سوالم پاسخ دهید ممنون

  3. ماشین من هم همینطوره واشر سرسیلند ،ترموسات، رادیات را هم عوض کردم واترپمپ هم سالمه ولی بااین حال ماشینم داغ میکنه خیلی مشکوک به گلویی اگزوز هستم زیرا اززمانی که کاتالیزور ماشینم را درتعمیرگاهی درکرمان عوض کرده بودند این بلا سرش امد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید