هزینه تعمیر کولر پراید؛ عیب‌یابی و تعمیر کولر پراید

خودروسیستم تهویه خودرو

کولر خودرو یکی از پرکاربردترین بخش‌های ماشین در تابستان است. خرابی کولر ماشین می‌تواند باعث بی‌حوصلگی و افزایش احتمال تصادفات شود پس نگه‌داری و سالم نگه‌داشتن کولر، از ضروری‌ترین کارهایی است که باید انجام داد. در فصل تابستان که هوا بسیار گرم است و گرمای کابین ممکن است باعث پرتی حواس راننده شود، نگه‌داری از کولر ماشین باید بیشتر مد نظر قرار گیرد. البته خراب‌ شدن کولر پراید یک اتفاق رایج است که ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. اگر شما هم از پرداخت هزینه تعمیر کولر پراید خسته شده‌اید و نمی‌خواهید پول زیادی را صرف تعمیر کولر پراید کنید، باید راه‌های نگه‌داری آن را یاد بگیرید. برای یاد گرفتن این روش‌ها، مقاله را تا پایان دنبال کنید.

نحوه عملکرد کولر ماشین به چه صورت است؟

تقریبا می‌توان گفت که تمامی سیستم‌های سرمایشی یک عملکرد و الگوی مشخص دارند و طبق همان الگو پیش می‌روند. این الگو به این صورت است که یک سیال بین منابع سرد و گرم می‌چرخد و در اثر این تبادل حرارت، محیط خنک می‌شود. در کولر خودروها؛ گاز کمپرسور کولر خودرو نیرویش را از موتور و تسمه دینام دریافت می‌کند. سپس این گاز فشرده می‌شود و با فشاری بالا به طرف کندانسور حرکت می‌کند.

در اینجا وقتی گاز، گرمایش را از دست بدهد تبدیل به مایع می‌شود. بعد از آن وقتی‌که از لوله‌مویی یا همان شیر انبساط عبور کند، دچار افت‌ شدید فشار شده و حالت دوفازی می‌گیرد. سپس ماده دوفازی به اپراتور ورود کرده و با ورودش، گرمای لوله‌ها را جذب می‌کند و دوباره به گاز تبدیل می‌شود. در این بخش به کمک فن، هوای کابین به لوله‌ها رفته و بعد از خنک شدن دوباره به کابین برمی‌گردد. با پیش‌آمدن اختلال در یکی از این مراحل شما مجبور به صرف هزینه تعمیر کولر پراید خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با طرز کار کولر خودرو مقاله کولر ماشین چگونه کار می ‌کند؟ را مطالعه کنید.

نحوه کارکردن کولر ماشین 

نشانه‌های خرابی و هزینه تعمیر کولر پراید چقدر است؟

قبل از این‌که به فکر هزینه تعمیر کولر پراید بیفتید باید علت این خرابی را بدانید. ابتدا نشانه‌های خرابی کولر را بیابید و سپس اقدام به تعمیر کنید. کولر شما ممکن است به هردلیلی با این مشکلات مواجه شود:

  1. خاموش و روشن شدن کمپرسور به‌صورت مداوم.
  2. آمپرکشیدن ماشین به محض روشن‌کردن کولر.
  3. خنک نشدن باد کولر حتی زمانی که حرکت شما تند است.
  4. کارنکردن فن ماشین حین یا لحظاتی پس از روشن شدن کمپرسور.
  5. روشن نشدن کمپرسور به دلایل مختلف. اگر کمپرسور روشن نشد و پیش از آن صدای رگلاتور را شنیدید، باید به تعمیرگاه بروید. چون ممکن است تسمه پاره شود.
  6. نرفتن ماشین روی دور تند وقتی کولر روشن است.
  7. افت دور موتور و درنهایت خاموش‌شدن ماشین حین کاهش سرعت که اغلب سرپیچ‌ها رخ می‌دهد.

خراب‌شدن کولر علت‌‌های زیادی دارد که در اینجا به مهم‌ترین موارد اشاره کردیم. هزینه تعمیر کولر پراید با درنظرگرفتن مشکلی که پیش آمده قطعا متفاوت خواهد بود. ممکن است مشکل کولر کمبود و تمام‌شدن گاز باشد. اگرهم نیاز باشد قطعه کولر عوض شود بازهم با توجه به جنس قطعه، قیمت فرق می‌کند.

اقداماتی برای قوی‌تر شدن کولر ماشین

مطلب پیشنهادی علائم خرابی ترموستات کولر پراید

7 اقدامی که باید برای کولر پراید انجام دهید

طبیعتا کسی دلش نمی‌خواهد به‌صورت مکرر مجبور به پرداخت هزینه و برطرف‌کردن عیب و ایرادات ماشین بپردازد. هزینه تعمیر کولر پراید هم امروزه بالا رفته است. اما شما با مراقبت‌ کردن از آن می‌توانید این هزینه را به حداقل برسانید.

  1. هرگز به محض وارد شدن به ماشین، کولر را روشن نکنید. چند دقیقه صبر کنید و شیشه‌ها را پایین بیاوردید تا هوای داخل کابین عوض شود. سپس اقدام به روشن کردن کولر کنید.
  2. برخی تصور می‌کنند که با روشن شدن کولر، مصرف سوختشان زیاد می‌شود. این فرضیه چندان درست نیست. سعی کنید وقتی کولر روشن است به ماشین فشار وارد نکنید تا بتوانید مصرف سوخت را مدیریت کنید.
  3. در روزهای گرم سال تا جایی که ممکن است ماشین را زیر آفتاب پارک نکنید. این کار باعث داغ‌ شدن بیش از حد کابین می‌شود.
  4. قبل از این که وارد فصول گرم سال بشویم، ماشین را بررسی کنیم و از سالم بودن آن مطمئن شویم.
  5. وقتی سرعتتان کم است، با دنده سنگین حرکت کنید. این کار هم به خنکی بیشتر کمک می‌کند هم باعث جلوگیری از آسیب زدن به باقی تجهیزات خودرو می‌شود.
  6. در هوای آلوده و تونل‌ها، دکمه گردش داخلی را بزنید تا هوای کابین سریع خنک شود.
  7. استفاده مداوم از کولر، فشار زیادی به خودرو می‌آورد. هرچند‌دقیقه یک‌بار آن را خاموش کنید.

نحوه نگه‌داری از کولر خودرو

مطلب پیشنهادی اواپراتور کولر پراید چیست؟

عیب‌یابی و تعمیر کولر پراید

عیب‌یابی کولر کار راحتی نیست و به نوعی از سخت‌ترین قسمت‌های کار تعمیراتی است. برای رفع ایرادات، مجبور به صرف هزینه تعمیر کولر پراید هستید. اگر سیستم تهویه خودرو کار نکرد این موارد را بررسی کنید.

1. ماشین را روشن کنید و کولر را بزنید

وقتی ماشین روشن شد، سیستم تهویه را تا درجه آخر بالا ببرید. مقدار گرمی یا سردی هوایی که از دریچه‌ها بیرون می‌آید را بررسی کنید. اگر حس کردید که باد کولر به اندازه کافی سرد نیست، احتمالا جریان باد دچار مشکل شده است.

2. فن‌های خنک‌کننده رادیاتور را بررسی کنید

ایراد برقی می‌تواند یکی از علت‌های کار نکردن فن‌ها باشد. خرابی فن‌ها باعث ایجاد هزینه تعمیر کولر پرایدمی‌شود. ممکن است که مجبور شوید فیلتر هوای اتاق را برای افزایش جریان باد تعویض کنید. از کارکردن کمپرسور مطمئن شوید. قبل از عیب‌یابی کردن سیستم تهویه و تعمیرکردن آن باید مطمئن شوید کمپرسور کولر کار می‌کند. اول باید مکان سیستم تهویه مطبوع را در بخش موتور پیدا کنید و بررسی کنید مرکز پولی با خود پولی می‌چرخد یا خیر؟

اهمیت کولر در ماشین

3. سیم‌کشی متصل به کمپرسور کولر را بررسی کنید

اغلب کمپرسورها یک سیم دارند که به کلاچ برقی وصل شده است. کانکتور وسط این سیم را پیدا کرده و آن را قطع کنید. یک قطعه سیم را بردارید و با همان سیم، کمپرسور را به قطب مثبت باتری وصل کنید. اگر صدایی مثل تق و توق به گوشتان بخورد یعنی این‌که کلاچ برقی سالم است. اگر هم هیچ صدایی به گوشتان نخورد که باید کلاچ برقی را عوض کنید. با خراب بودن این قسمت باید هزینه تعمیر کولر پراید را بپردازید و قطعه را تعویض کنید.

4. عوض‌ کردن کمپرسور کولر خودرو

شاید خودروی شما برای تعویض کمپرسور کولر به ابزار خاصی نیاز داشته باشد. اگر این‌طور بود که باید با پرداخت هزینه تعمیر کولر پراید و مراجعه به تعمیرگاه آن را درست کنید. همچنین باید سیستم تهویه را بررسی کنید که دچار نشتی نشده باشد. برای این‌کار می‌توانید از کیت‌هایی که مخصوص تشخیص نشتی هستند استفاده کنید. در این کیت‌ها رنگ‌های خاصی تعبیه شده که به لوله‌ها می‌رود. سپس اگر لوله دارای شکاف کوچکی باشد، رنگ از آن قسمت‌ها بیرون می‌زند و شما به‌راحتی می‌توانید متوجه شوید کدام قسمت نشتی دارد.

برای شارژ گاز کولر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مطلب پیشنهادی شارژ گاز کولر ماشین رو خودتون انجام بدید!

علائم خرابی کولر خودرو چیست و آیا کولر مصرف سوخت را افزایش می‌دهد؟

به‌طورکلی شناختن عوامل خرابی کولر و جلوگیری از آن باعث کاهش هزینه تعمیر کولر پراید می‌شود. این علائم شامل:

  1. ایجاد صداهای غیرمعمول
  2. یخ زدن لوله‌ها
  3. بوی بد و نامطبوع
  4. روشن نشدن کولر ماشین
  5. کارنکردن کمپرسور

اخیرا با انجام آزمایشات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که حدودا 4 یا 5 اسب بخار از قدرت موتور صرف راه‌اندازی کولر خودرو می‌شود. بنابراین وقتی کولر کار می‌کند، موتور خودرو ضعیف‌تر عمل می‌کند. با این تفاسیر می‌توان گفت که مصرف سوخت نیز زیاد می‌شود.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع تعویض و تعمیر رادیاتور پراید

هزینه تعمیر کولر پراید

هزینه تعمیر کولر پراید در اثر تمام شدن گاز چقدر است؟

گفتیم که یکی از عواملی که موجب خرابی کولر پراید می‌شود، کم شدن یا تمام شدن گاز کولر است. هزینه‌های این تعمیرات متغیر است و با توجه به نرخ تورم تغییر می‌کند. هزینه شارژ گاز کولر با حجم موتور ارتباط مستقیم دارد. کولرهایی که دارای قدرت کمتری باشند طبیعتا به  شارژ کمتری هم احتیاج دارند. 

هزینه شارژ گاز کولر پراید از 240.000 الی 450.000 تومان (هر 100 سی سی 70.000 تومان برای خودروهای ایرانی و برای خودروهای خارجی به ازا هر 100 سی سی 100.000 تومان می‌باشد.) هر خودرو بین 400 تا 650 سی سی گنجایش گاز دارد. اجرت گرفتن نشتی گاز نیز  از 50.000 تومان شروع می‌شود.

هزینه تعمیر کولر پراید

نتیجه گیری

همان‌طور که می‌دانید کولر ماشین یکی از ابزارات مهم در ماشین است که کاربرد آن در گرما بیشتر مشخص می‌شود. خراب شدن کولر در تابستان بسیار آزاردهنده خواهد بود و طبیعتا هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد که زیاد برای هزینه تعمیر کولر پراید خرج کند. به همین علت باید یک‌سری موارد را رعایت کرد تا موجب دیرتر خراب‌شدن کولر و قطعات جانبی آن بشویم.

برای خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

اگر فرصت کافی برای مراجعه به تعمیرگاه ندارید از خدمات تعمیر خودرو در محل آچاره با قیمت اقتصادی استفاده کنید و بدون معطلی کولر خودروی خود را تعمیر کنید.

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا