آموزش تصویری تعمیر سوراخ‌های زنگ‌زده روی ماشین

خودروصافکاری و نقاشی

از جمله اتفاقات بسیار بدی که ممکن است برای هر خودرویی پیش بیاید، ایجاد سوراخ‌های زنگ‌زده روی قسمت‌های مختلف بدنه آن است. در واقع می‌توان گفت این مشکل برای هر مدل ماشینی چه قدیمی و چه جدید، دیر یا زود به وجود می‌آید. ولی می‌توان با رعایت برخی نکات تا حدودی این اتفاق را به تعویق انداخت و از آن جلوگیری کرد. اما اگر با حفره‌های زنگ‌زده روی بدنه اتومبیل مواجه شویم چه کار کنیم؟ آیا این زنگ‌زدگی‌قابل تعمیر است؟ چطور می‌توان این پوسیدگی‌های زشت و زننده را از بین برد؟ برای پاسخ به این سوالات پیشنهاد می‌شود حتما در ادامه با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ‌زده روی ماشین را به شما ارائه دهیم.

دلیل ایجاد سوراخ‌های زنگ زده روی بدنه خودرو

همان‌طور که گفته شد، پوسیدگی و زنگ‌­زدن قسمت‌های فلزی خودرو دیر یا زود برای هر ماشینی اتفاق می‌افتد. اما می‌توان با توجه به یکسری نکات، تا حدودی از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کرد. پیش‌ازاین‌ که به آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ‌زده روی ماشین بپردازیم، بهتر است که شما عزیزان را با دلیل ایجاد زنگ زدگی در بدنه خودرو، آشنا کنیم تا بتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

پوسیدگی ناشی از زنگ زدن قسمت‌های فلزی خودرو بوده که سبب ایجاد حفره‌های قهوه‌ای رنگی روی بدنه اتومبیل می‌شو‌‌د. اما به طور کلی علل اصلی این اتفاق عبارت‌اند از:

آب و هوا دلیل اصلی زنگ زدن بدنه خودرو

درواقع می‌توان گفت علت اصلی زنگ زدن بدنه خودرو آب‌وهوا می‌باشد. هرچه اتومبیل بیشتر در معرض عواملی همانند برف‌ یا باران قرار بگیرد، احتمال این‌که قطعات فلزی دچار پوسیدگی شوند، افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر بهتر است که تا حد امکان خودرو را در پارکینگ قرار داده و حتما از روکش‌های مخصوص استفاده کنید.

نحوه رانندگی

از دیگر دلایل وجود سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین می‌توان به سبک رانندگی اشاره کرد. اگر شما مدام در جاده‌های نامناسب و خاکی رانندگی کنید، قسمت‌های فلزی در اتومبیل زودتر دچار زنگ زدگی می‌شوند. بنابراین تا جایی امکان دارد سعی کنید که در جاده‌های آسفالت و استاندارد رانندگی کنید.

نحوه تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

در ابتدای متن نیز گفته شد که اگر خیلی زود جهت تعمیر سوراخ‌های زنگ­زده روی اتومبیل اقدام نشود، این پوسیدگی گسترش یافته و به دیگر قسمت‌های فلزی نیز نفوذ می‌کند. بنابراین لازم است که شما با دیدن کوچک‌ترین زنگ‌زدگی روی بدنه، هرچه سریع‌تر جهت رفع آن اقدام کنید. ما در ادامه آموزش از بین بردن زنگ­زدگی را به شما ارائه خواهیم داد تا بتوانید این کار را بدون هیچ دردسری انجام دهید.

توجه داشته باشید در انجام هریک از مراحل بایستی دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید، تا درنهایت بدنه خودرو به شکل سابق خود بازگردد. مراحل رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ‌زده روی ماشین به شرح زیر است.

جهت رفع زنگ‌زدگی روی ماشین لازم است تا در ابتدا قسمت زنگ‌ زده را کاملا پاک کرده و زنگ آهن را از بین ببرید. مراحل این­­ کار به شرح زیر است:

1. استفاده از محافظ چشم و دستکش کار

توجه داشته باشید که پیش از شروع کار حتما از دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید. زیرا زمانی­ که می‌خواهید قسمت‌های پوسیده را از سطح فلز جدا کنید، فلز تکه‌تکه خواهد شد و ممکن است در حین کار تکه‌­ای از زنگ آهن وارد دست یا چشم شما شده و آسیب ببیند. اگر به عینک ایمنی مخصوص دسترسی نداشتید، استفاده از عینک‌های معمولی نیز امکان‌پذیر است.

آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

2. برداشتن رنگ سطح قسمت پوسیده با استفاده از دریل

لازم است بدانید که برای رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ‌زده روی ماشین باید از مخلوطی به نام هاردنر استفاده شود. اما این ماده روی رنگ نمی‌چسبد. بنابراین لازم است تا تمامی رنگ قسمت آسیب‌دیده را از بین ببرید. این کار با استفاده از دریل و برس مخصوص آن به‌راحتی انجام می‌شود. برداشتن رنگ با استفاده از دریل باعث شده تا قسمت از زنگ‌‌زدگی نیز از بین برود. به جز دریل شما می‌توانید از سمباده و یا سوهان برای این کار استفاده کنید.

3. بریدن فلز آسیب دیده روی ماشین

همان‌طور که گفته شد برای تعمیر پوسیدگی‌ بدنه خودرو، لازم است که تمام زنگ‌زدگی از روی سطح مورد نظر جدا شود. سنگ فلز می‌تواند ابزار مناسبی برای این کار باشد. اما در صورتی‌که به این وسیله دسترسی نداشتید، از قیچی‌های مخصوص برش آهن استفاده کنید. شما باید تا حدی فلز زنگ زده بتراشید که زنگ‌زدگی به‌طور کامل از سطح آن محو شود.

آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

4. پاشیدن ضدزنگ به فلز آسیب دیده

لازم است بدانید که پس از برداشتن زنگ‌زدگی، فلز آسیب دیده ممکن است که دوباره زنگ بزند. بنابراین حتما روی سطح آن مقداری ضدزنگ بپاشید. این مایع در مدت‌زمان یک یا دو دقیقه خشک می‌شود. شما باید پس از خشک شدن ضد زنگ به کار خود ادامه دهید.

5. صاف کردن لبه‌های حفره با استفاده از چکش

پس از بریدن زنگ زدگی‌ها ممکن است که لبه‌های‌ تیزی باقی­ مانده باشد. شما باید حتما با استفاده از ابزاری همانند یک چکش کوچک، با وارد کردن ضرباتی لبه‌های دندانه‌ای و تیز را از بین ببرید. در غیر این صورت مخلوط هاردنر نمی‌تواند درست عمل کرده و پوسیدگی­‌ها را رفع کند.

برای صافکاری و نقاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

6. درست کردن مخلوط هاردنر‌

برای رفع سوراخ‌های روی ماشین از مخلوطی به نام هاردنر استفاده می‌شود. این مواد در واقع ترکیبی از فایبرگلاس و سخت کننده است. برای استفاده از هاردنر در ابتدا باید یک ورقه موم را روی قسمت آسیب دیده بچسبانید به طوری که سوراخ در مرکز آن قرار بگیرد. برای ‌نگه‌داشتن ورقه از دو تکه چسب نواری استفاده کنید. توصیه می‌شود که این کار را در مقابل نور خورشید انجام دهید تا حفره زنگ‌زده را به خوبی مشاهده کنید.

7. نشانه‌گذاری حفره

پس از چسباندن ورقه موم با استفاده از یک ماژیک محل حفره را مشخص کنید.

آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

8. مخلوط کردن سخت کننده با فایبرگلاس

مقداری فایبرگلاس و مواد سخت کننده را روی مقوایی ریخته و به خوبی آن ها را با یک‌دیگر مخلوط کنید. توجه داشته باشید که فایبرگلاس‌ها در غلظت‌های متفاوتی تولید می‌شوند. بنابراین حتما به دستورالعمل روی بسته‌بندی آن توجه کنید. پس از درست کردن هاردنر تنها می‌توانید تا 5 دقیقه بعد از آن استفاده کنید. در غیر این‌صورت مخلوط دیگر تاثیری نخواهد داشت.

9. ریختن مخلوط سخت کننده و فایبرگلاس روی ورقه واکس

شما باید پس از درست کردن مخلوط هاردنر‌ سریعا ورقه را از سطح مورد‌نظر جدا کنید‌ سپس مواد را روی قسمتی که با ماژیک مشخص کرده‌اید بریزید و آن روی کل دایره پخش کنید. در نهایت باید یک قطعه فایبرگلس صاف داشته باشید.

آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

توجه داشته باشید که مخلوط باید حدود نیم اینچ از قسمت مشخص شده بیرون بزند. شما باید تمامی این کارها را با سرعت زیاد انجام دهید.

بیشتر بخوانید : تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو

10. آغشته کردن قسمت آسیب دیده به مخلوط هاردنر

در این مرحله شما باید مقداری از اضافه مخلوط را برداشته و آن را در اطراف حفره بمالید. هرچه لایه نازک‌تر باشد، بهتر است. سپس ورقه موم را از به آرامی برداشته و روی محل آسیب دیده بزنید. مواظب باشید که ورقه به‌هیچ‌وجه جمع نشود. بعد از چسباندن ورقه، دست خود را روی مخلوط فشار داده تا به خوبی روی بدنه بچسبد. این مخلوط پس از گذشت ۱ ساعت کاملا خشک می‌شود.

آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

11. سنباده کشی

پس از گذشت یک ساعت به آرامی کاغذ موم را از بدنه خودرو جدا کنید اگر احساس کردید که مخلوط هاردنر هنوز خشک نشده است، یک ساعت دیگر صبر کنید. بعد از این مرحله با استفاده از یک سنباده قسمت‌های اضافی را از بین ببرید. برای پاک رد کاغذ موم نیز‌ استفاده آب و سنباده کافی است. توجه داشته باشید که بیش از حد سنباده را روی سطح خودرو نکشید.

برای صافکاری و نقاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

12. استفاده از پرایمر ضدزنگ

پس از این که سطح فایبرگلاس را کاملا صاف کردید، از یک اسپری پرایمر ضد­زنگ استفاده کنید. به این صورت که در فاصله ۳۰ سانتی متری اسپری را ‌نگه‌داشته و روی محل مورد نظر بپاشید.

بیشتز بخوانید: آموزش ترمیم لاستیک سوراخ شده خودرو با میخ

آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

13. رنگ کردن سطح آسیب دیده

پس از رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین، برای بهتر شدن نتیجه کار می‌توانید آن را رنگ کنید. البته توصیه ما به شما این است که برای این کار حتما از یک نقاش خودرو کمک بگیرید.

آموزش رفع و تعمیر سوراخ‌های زنگ زده روی ماشین

جمع بندی

وجود سوراخ‌های زنگ­‌زده روی قسمت‌های فلزی خودرو، موجب کاهش زیبایی آن می‌شود. اما می‌توان با استفاده از روش های مختلفی پوسیدگی‌­ها را رفع نمود. از‌جمله بهترین روش‌ها می‌توان به استفاده از مخلوط سخت کننده و فایبرگلاس اشاره کرد. البته این روش باید به شکل اصولی و بسیار دقیق انجام شود.

منبع:+

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا