برق خودرو برق خودرو

خرابی سنسور دمای آب ماشین: هرچیزی که باید بدانید!

خودروبرق خودرو

سنسور دمای آب، دمای آب درون موتور را تنظیم می‌کند تا موتور و دیگر اجزای آن خنک شوند و حرارت بیش از اندازه زیاد نشود. به این قطعه، حسگر دمای خنک‌کننده هم می‌توان گفت. این قطعه هم مانند دیگر قطعات خودرو، نقشی اساسی و مهم دارد و باید نسبت به عملکرد آن حساس بود.

با دیدن هر یک از علائم خرابی سنسور دمای آب باید سریعاً اقدام به رفع آن کنید تا به موتور ماشین آسیبی نرسد. در این مقاله قصد داریم درباره سنسور دما و علائم خرابی‌اش صحبت کنیم. در انتهای مقاله هر سؤال و ابهامی که برایتان ایجاد شد می‌توانید در قسمت نظرات مطرح بفرمایید.

سنسور دمای آب چگونه عمل می‌کند؟

نام دیگر سنسور دمای آب، فشنگی آب است که اکثر تعمیرکاران با این نام به آن اشاره می‌کنند. این قطعه که در محفظه‌ی ترموستات قرار گرفته، زمانی کارش را شروع می‌کند که دمای موتور زیاد شده است. سیستم خنک‌کننده آب، تا زمانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که دمای موتور کاهش پیدا کند. سنسور دمای آب هم میزان دمای آب را اندازه‌گیری می‌کند تا مطمئن باشد دما مناسب است. سپس دمای به دست آمده را به ECU می‌فرستد. ECU هم کارکرد موتور را براین اساس تنظیم می‌کند. کارکرد اجزای موتور تا زمانی که دمای موتور کم نشده باشد، کاهش پیدا می‌کند.

روش‌های مراقبت از سنسور دمای آب

  • به طور منظم، موتور و رادیاتور هواگیری بشود.
  • خودرو سرویس و دیاگ بشود.
  • مراقبت‌های به موقع صورت بگیرد تا خودرو جوش نیاورد.
  • در فصول سرد سال از ضدیخ استفاده بشود.

علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین

خراب شدن این قطعه دلایل متعددی دارد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین علائم خرابی فشنگی آب ماشین را با هم بررسی می‌کنیم. در صورت دیدن هر یک از این علائم، حتماً‌ به نیروهای متخصص رجوع کنید و اقدام به رفع مشکل نمایید.

  1. عددی که آمپر نشان می‌دهد با عدد روی نمایشگر فرق دارد.
  2. خودرو در روزهای سرد راحت روشن نمی‌شود.
  3. فن دیر فعال می‌شود و ماشین داغ می‌کند.
  4. آلایندگی ماشین زیاد می‌شود.
  5. میزان دمای آب مشخص نمی‌شود.
  6. چراغ چک روشن می‌شود.
  7. دود از خودرو بلند می‌شود.
  8. بک فایر ایجاد می‌شود.

ترموستات در خودرو چه نقشی دارد؟

این قطعه نقش بسیار پررنگی در خودرو دارد. کارش تنظیم دمای موتور است و خرابی آن می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. سنسور دمای آب ماشین هم در محفظه‌ی ترموستات جای گرفته و مستقیماً روی دمای آب تاثیر می‌گذارند.

علائم خرابی ترموستات ماشین

قطعات پراستفاده‌ی خودرو منظماً دچار نقصان شده و باید تعویض یا تعمیر شوند. پیشنهاد ما به شما این است که در صورت مشاهده‌ی علائم خرابی ترموستات ماشین به‌جای تعمیر، اقدام به تعویض آن نمایید چون این قطعه بعد از تعمیر کارآیی یک قطعه نو را ندارد و دوباره بعد از مدتی خراب می‌شود. خرابی ترموستات باعث افزایش حرارت موتور، استهلاک سرسیلندرها، کاهش غلظت روغن و افزایش سوخت می‌شود.
برق خودرو
برق خودرو

عمر مفید ترموستات چقدر است؟

توصیه می‌شود پس از پیمودن ۵۰ هزار کیلومتر آنها را عوض کنید. این میزان مسافت چیزی حدود یک سال استفاده از خودرو است. البته کارآیی ترموستات با توجه به نوع خودرو متفاوت می تواند باشد. مثلاً در خودرویی مانند پراید، بهتر است که پس از ۴۰ هزار کیلومتر ترموستات تعویض شود.

علائم خرابی ترموستات ماشین

جوش آوردن خودرو، زنگ زدگی ترموستات، تغییر دمای موتور، استهلاک قطعات داخلی موتور خودرو، کم شدن غلظت روغن و زیاد شدن مصرف سوخت.

آیا خرابی ترموستات به خرابی سنسور دمای آب ماشین ربط دارد؟

خرابی ترموستات می‌تواند باعث خرابی قطعات موتور بشود. سنسور آب هم روی محفظه‌ی ترموستات قرار دارد. پس حتماً در صورت خرابی یکی از این دو قطعه، دیگری را هم بررسی کنید.

چند سنسور دمای آب در خودرو وجود دارد؟

این تعداد در خودروها متفاوت است. بعضی خودروها سه سنسور، بعضی دو سنسور و بعضی تنها یک سنسور دمای آب دارند.

پرشیا، سمند، ۴۰۵ و … خودروهایی هستند که یونیت کنترل فن دارند. این خودروها مجهز به ۳ سنسور دمای آب به رنگ‌های قهوه‌ای، سبز و آبی هستند.

  • سنسور قهوه‌ای: فرمان راه‌اندازی فن خنک‌کننده را ارسال می‌کند.
  • سنسور سبز: دمای آب را به ECU اطلاع می‌دهد.
  • سنسور آبی: دما را در نمایشگر پشت آمپر نشان می‌دهد.

خودرویی مانند پراید که یونیت کنترل فن را ندارد فقط ۲ سنسور دارد و فاقد سنسور قهوه‌ای است.

در ماشین‌هایی که ECUها و کنترلرها با هم در ارتباطند، نیازی به سنسورهای اضافی نیست و فقط یک سنسور وجود دارد. ۲۰۶ یکی از خودروهای تک سنسوری است.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

گونه‌های مختلف سنسور دمای آب‌

سنسور دمای آب Negative Temperature Coefficient که به آن NTC هم گفته می‌شود، و همینطور سنسور Positive Temperature Coefficient که به آن PTC می‌گویند. فشنگی NTC مقاومت متغیر است با ضریب حرارتی منفی. این نوع فشنگی، دو سنسور مقاومتی دارد. یکی از آن‌ها پشت آمپر آب جا می‌گیرد و دیگری سیگنال به ECU می‌فرستد. مقاومت این سنسور با دما عمل عکس دارد و با افزایش دما، مقاومتش کم می‌شود.

انواع سنسورهای دمای آب ماشین

فشنگی یا سنسور دمای آب PTC ضریب دمایی مثبت است. مقاومت این سنسور با افزایش دما افزایش پیدا می‌کند و کاملاً هم‌راستا با آن در حرکت است.

اگر بعد از این که خودرو به دمای معمول رسید هم به خوبی استارت نخورد، سنسور خنک‌کننده را حتماً چک کنید. نشتی گاز آن را چک کنید و دیگر مواردی که به خرابی سنسور دمای آب ماشین ربط دارد.

پیدا کردن علائم خرابی سنسور دمای آب با دیاگ

وقتی که فشنگی خراب بشود، دمای آب خیلی پایینتر از حد نرمال نشان داده می‌شود. مثلاً در قسمت پارامترها، دمایی که مشاهده می‌کنید ۴۰- خواهد بود. پیش از تست کردن سنسور با دستگاه دیاگ، این خطا را رفع کنید.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

پیدا کردن علائم خرابی سنسور دمای آب با مولتی متر

برایا ین کار کلید مولتی متر را روی اهم بگذارید. سیم‌ها براساس رنگ در جای خود قرار بگیرند و دو سر سیم را به پایه‌های سنسور متصل کنید. حال دماهای متفاوتی که می‌بینید را یادداشت کررده و تجزیه و تحلیل کنید. دماهای مختلف میزان مقاومت سنسور را نشان می دهند.

جمع‌بندی

نقش سنسور خنک‌کننده را جدی بگیرید و در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم خرابی فشنگی خودرو، اقدام به حل آن نمایید چون گرمای بیش از حد به تمام قطعات ماشین آسیب می‌زند. اگر برای پیدا کردن تعمیرکار خوب به مشکل خوردید و ندانستید برای بررسی خودروتان از چه کسی کمک بگیرید، تیم تعمیرکاران آچاره را فراموش نکنید. نیروهای متخصص آچاره به‌صورت شبانه‌روزی آماده‌ی خدمات رسانی به هموطنان هستند.

همچنین تیم پشتیبانی هم در زمان ثبت سفارش تا پایان دریافت خدمات در کنار شما است و هرگونه مشکلی را پیگیری خواهد کرد. فرآیند ثبت سفارش شما کاملاً رایگان بوده و در کمترین زمان ممکن می‌توانید خدمات مورد نظرتان را دریافت کنید. برای اطلاع رایگان  از قیمت‌ها و ثبت سفارش خود کافی است از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره درخواست خود را ثبت کنید.

4.3/5 - (27 امتیاز)

3 دیدگاه

    1. در صورت وجود اب کافی در خودرو برای هواگیری و جبران هدر رفت اب در رادیاتور . پس از گاهش محسوس دمای موتور ترموستات را به طور کلی حذف کنید و تا اولین تعمیر گاه ادامه دهید .

  1. سلام .. وقتی ماشینم سرده تک استارت روشن میشه اما روی ساسات کار نمیکنه ریپ میزنه در حد خاموش شدن .. باید چند بار هی روشن خاموش کنم و پام روی پدال گاز باشه تا موتور گرم بشه و ریپ زدنش برطرف بشه در ضمن مصرف بنزینم بالاس ..( سنسور اکسیژن ؛ سنسور دریچه گاز ؛ سنسور مپ ؛ استپر؛ و سنسور دور کیلومتر ؛ پمپ بنزین ؛ وایر شمع و شمع ؛ کوئل ) عوض کردم بازم درست نشده .. البته 5 ماه قبل سنسور آب و فشنگی عوض کردم خلاصه کلافه م کرده بخدا …… دیاگ هم خطا نداره … حتی بعضی موقع ها موتور گرمه توی حرکت کله میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید