برق خودرو برق خودرو

نحوه کار سنسور باران در خودرو + بررسی مزایا و معایب آن

خودروبرق خودرو

امروزه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خودرو‌های تولیدشده مدرن، امنیت زیاد آن‌ها است. به همین دلیل تمام قطعات خودرو در نوع خود بسیار مهم هستند. سنسور‌های باران خودرو یک قطعه ایمنی در خودرو محسوب می‌شوند که ممکن است خیلی موردتوجه نباشند.
برف پاک‌کن‌هایی که به سنسور باران مجهز هستند، هنگام بارش باران به‌طور خودکار روشن و خاموش می‌شوند و به همین دلیل مزایای زیادی برای رانندگان دارند. در واقع وجود سنجش الکترونیکی در این سنسورها باعث شده تا در شرایط بحرانی سریع­‌تر از راننده واکنش نشان دهند؛ مثلاً هنگام پاشیده شدن آب به شیشه جلو، سنسور باران خودرو خیلی زود واکنش نشان می‌دهد و برف پاک‌کن شروع به کار می‌کند. در این مقاله از مجله آچاره با کاربردهای سنسور باران ماشین بیشتر آشنا خواهیم شد.

سنسور باران شیشه جلو ماشین چیست؟

سنسور باران خودرو می‌تواند هر نوع پراکندگی نور را تشخیص دهد و برای روشن شدن خودکار برف پاگ‌کن‌ها، یک سیگنال به سیستم مرکزی ارسال ­کند. فرایند کارکرد سنسور باران ماشین بسیار ساده است و زمانی که قطره‌های باران بر روی شیشه می‌افتند، سنسور وجود آب را تشخیص می‌دهد و برف پاک‌کن‌ها را فعال می‌کند. سنسور بر روی کابین خودرو نصب می‌شود و از این طریق با شیشه جلو در تماس است.

یک ویژگی خاص سنسور باران، مخفی بودن و عملکرد خودکار آن است. در این صورت راننده نیازی به تغییر حالت برف پاک‌کن‌ها بین حالت‌های خاموش، آهسته یا سریع ندارد و سنسور باران، این فرایند را به صورت اتوماتیک به انجام می‌رساند.

 

اهمیت سنسور باران در امنیت خودرو

نحوه کار سنسور باران در خودرو

چگونه از سنسور باران ماشین استفاده کنیم؟

برای استفاده از کنترل‌های برف پاک‌کن در شیشه جلو و سنجش باران با استفاده از سنسور و همچنین برای تنظیم کردن حساسیت سنسور باران در ماشین، باید برف پاک‌کن را از حالت دستی خارج کنید و آن را در حالت خودکار بگذارید. در این صورت سنسور باران شیشه جلو خودرو به‌خوبی کار می‌کند و در هنگام بارش برف یا باران، برف پاک‌کن به‌طور خودکار فعال می­‌شود. البته ممکن است در برخی موارد دکمه تبدیل شدن برف پاک‌کن به حالت خودکار غیرفعال شود که در این صورت باید به صورت دستی برف پاک‌کن را کنترل کنید.
برق خودرو
برق خودرو

در شرایط جوی بارانی یا برفی می‌توانید حالت خودکار سنسور باران را فعال کرده و با خیال راحت رانندگی کنید. همچنین می‌توانید سرعت برف پاک‌کن‌ها را بر اساس نیاز محیط تنظیم کنید. مثلاً میزان حساسیت برف پاک‌کن در باران ملایم بهتر است پایین باشد. همچنین اگر برف پاک‌کن‌ها کار نکنند، بهتر است آن را با برف پاک‌کن‌های جدید جایگزین کنید تا در شرایط جوی بارانی یا مه‌آلود نگرانی نداشته باشید.

عملکرد سنسور باران

سنسور‌های باران خودرو می‌توانند ظرفیت میان صفحه فلزی را اندازه بگیرند. همچنین وجود کوچکترین قطره آب را در اطراف این صفحات احساس کنند و از این طریق در ظرفیت خازنی خود تغییر به وجود بیاورند. نوع دیگری از سنسور‌های باران از عنصر ارتعاشی پیزوالکتریک استفاده می‌کنند که به فرکانس‌های تولیدشده توسط قطرات باران واکنش نشان می‌دهند.

سنسور باران دارای چندین دیود ساطع ‌کننده نور مادون قرمز و یک فتو دیود مرکزی است. نوری که از دیود‌های ساطع‌کننده نور در شیشه جلو به سنسور عقب منتقل می‌شود، بر اساس میزان قطرات آب افزایش یا کاهش می‌یابد. یعنی اگر میزان قطرات آب زیاد باشد، سنسور نور کمی دریافت می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

در این شرایط اطلاعات مربوط به قطره‌های آب توسط سنسور باران خودرو به سیستم کنترل الکترونیکی ارسال می‌شود و فرکانس برف پاک‌کن‌ها براساس میزان بارش تنظیم می‌شود. حساسیت سنسور به‌طور جداگانه از طریق یک کلید انتخابی نیز قابل‌تنظیم است و نحوه طراحی سنسور باران به گونه‌ای است که هر نوع آسیب جزئی یا کثیفی و عواملی از این قبیل بر عملکرد آن تأثیری ندارد.

کارکرد بسیار آسان برف پاک کن با سنسور باران

مزایای استفاده از سنسور باران ماشین

به دلیل ویژگی‌های خاصی که سنسور باران از آن‌ها برخوردار است، استفاده از آن برای راحتی و امنیت رانندگان بسیار مهم و حیاتی است. مثلاً راننده بدون نیاز به تنظیم میزان فرکانس برف پاک‌کن بر روی رانندگی خود تمرکز می‌کند. این مورد در شرایطی که دید ناگهانی خودرو مسدود شود و یا زمانی که راننده بخواهد از کامیون‌ها در جاده‌های خیس سبقت بگیرد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

سنسور‌های باران معمولاً قیمت کمی دارند و به‌راحتی قابل تعویض هستند. علاوه بر این سنسور باران از برف پاک‌کن‌ها فقط در شرایط نیاز استفاده می‌کند و در مواقع دیگر برف پاک‌کن در موقعیت خود قرار دارد که در نتیجه آن، عمر برف پاک‌کن افزایش پیدا می‌کند و نیازی به تعمیر آن نیست.

مطلب پیشنهادی: زمان تعویض سنسور اکسیژن 

معایب استفاده از سنسور باران خودرو

برف پاک‌کن‌های معمولی از تنظیمات بسیار ساده‌­ای برخوردار هستند که به صورت بالا، پایین و یا خاموش کار می‌کنند و در این 3 حالت قابل تنظیم هستند. در حالی که برف پاک‌کن‌های دارای سنسور در حالت خودکار نیازی به تنظیم راننده ندارند، ممکن است گاهی اوقات اشتباه عمل کنند.

به دلیل قرار گرفتن مداوم سنسور باران خودرو در برابر آب، ممکن است در طولانی‌مدت دچار اختلالات گوناگونی شود. همچنین مدت زمانی تشخیص پراکندگی نور توسط سنسور باران، مقداری زیاد است که علت آن هم پراکندگی نور در زوایا مختلف است. در این شرایط قدرت تشخیص سنسور کمتر می‌شود و ممکن است دیرتر عمل کند.

محل نصب سنسنور باران در برخی از خودروها

انواع سنسور باران از نظر سیستمی

سنسور باران خودرو از نظر سیستمی دارای 2 دسته سنسور‌های آلتراسونیک و سنسور‌های فروسرخ است. سنسور باران آلتراسونیک از امواج صوتی برخوردار است که توسط گوش انسان شنیده نمی‌شود و توسط سنسور باران ایجاد و از شیشه جلو رد می‌شود. اگر بر روی شیشه هر نوع کثیف یا خیسی باشد، مقداری از این امواج بازتاب پیدا می‌کنند و به سمت سنسور برمی‌گردند. سنسور بر اساس الگوریتمی که دارد، این شرایط را بررسی می‌کند و در صورت نیاز دستور روشن شدن برف پاک‌کن را به قسمت کامپیوتر خودرو ارسال خواهد کرد.

سنسور‌های باران فروسرخ از لامپ‌های مادون قرمز برخوردارند که با زاویه خاص به شیشه جلو می‌تابند. البته این نور با چشم انسان دیده نمی‌شود و فقط از لایه اول و میانی شیشه عبور می‌کند و در لایه پایانی بازتاب می‌شود. این نور از طریق گیرنده‌های سنسور بررسی می‌شود و با شدت نور ارسال‌شده، مورد مقایسه قرار می‌گیرد. اگر سطح بیرونی شیشه کثیف باشد، نور بازتاب‌شده دچار شکست می‌شود و شدت آن کاهش می‌یابد که با این دریافت، سنسور‌های باران برف پاک‌کن‌ها را فعال می‌کنند.

سنسور باران در خودرو

نحوه تعویض شیشه جلو خودرو دارای سنسور باران

هنگامی که می‌خواهید اقدام به تعویض شیشه جلو ماشین کنید، حتماً از مجهز بودن شیشه به سنسور باران مطمئن شوید و شیشه را براساس اصول مربوط به سنسور تعویض کنید. بیشتر اوقات افراد از وجود سنسور باران در ماشین خود اطلاعی ندارند و اقدام به تعویض شیشه می‌کنند که در این صورت فعالیت خودکار سنسور دچار اشکال می‌شود. البته این افراد از دستگیره‌ها و دکمه‌های دستی برای روشن یا خاموش کردن برف پاک‌کن‌ها استفاده می‌کنند و به همین جهت، خودکار بودن سنسور برف پاک‌کن‌ها را فراموش می‌کنند.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

مطلب پیشنهادی: آموزش کامل تعویض سنسور اکسیژن ماشین

همچنین باید بدانید که تعویض شیشه جلو ماشین‌هایی که سنسور باران ندارند، هزینه نسبتاً کمی دارد و به همین دلیل افراد از توجه به این قضیه خودداری می‌کنند که در صورت تعویض شیشه به صورت معمولی، یکی از ویژگی‌های ایمنی مهم خودرو حذف می‌شود. در نتیجه بهتر است قبل از استفاده ماشین، دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و در صورت بروز هر نوع اشکال شیشه جلو ماشین را به صورت اصولی تعویض کنید.

مشکلات موجود در سنسور‌های باران

سنسور‌ باران به تجربه داشتن رانندگی ایمن‌تر و راحت‌تر کمک زیادی می‌کنند اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلات خاصی روبه‌رو شوند. چرا که از فناوری الکترونیکی برخوردارند و به دلیل قرار گرفتن در خودرو و عبور و مرور زیاد، مستعد خرابی و نقص فنی هستند. اما نباید نگران این مسئله باشید؛ چرا که خودرو دارای ردیاب دستی و کلید‌های بالا و پایین برف پاک‌کن است که در صورت وقوع هر نوع مشکل در شرایط جوی نامناسب قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید: خرابی سنسور دمای آب ماشین: هر چیزی که باید بدانید!

نتیجه‌گیری

سنسور باران در ماشین می‌تواند وجود قطرات باران را در روی شیشه تشخیص دهد. این سنسور‌ها دارای 2 نوع متفاوت هستند که یکی از امواج مادون قرمز استفاده می‌کند و با زاویه خاصی به شیشه جلو می‌تابد. در صورت خیس بودن شیشه نور کمتری به سنسور باز می‌گردد که نرم‌‌افزار آن بر‌اساس میزان نور منعکس‌شده برف پاک‌کن‌ها را فعال می‌کند.

نوع دیگر سنسور‌ها نیز از امواج فراصوت برای تشخیص بارش باران استفاده می‌کنند. این سنسور‌ها می‌توانند از طریق میزان بارش باران سرعت برف پاک‌کن‌ها را تنظیم کنند. به همین دلیل در افزایش ایمنی خودرو و راحتی رانندگی نقش مهمی دارند. در هنگام خرید هر نوع خودرو ابتدا باید درباره ویژگی‌های آن آگاهی پیدا کنید تا در هنگام بروز مشکل بتوانید بر شرایط خودرو کنترل داشته باشید.

2.2/5 - (27 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید