بررسی علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

نقص فنی خودرو مهم‌ترین علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین است. اختلال در عملکرد مبدل کاتالیزوری، نشتی اگزوز و همچنین ایرادات کابین خودرو، همگی مواردی هستند که موجب انتشار بوی ناخوشایند و خطرناک دود اگزوز در داخل ماشین می‌شوند.

ما در این مطلب از مجله آچاره به این پرسش می‌پردازیم که دلایل بوی بد دود داخل ماشین چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

چنانچه با توضیحات ارائه‌شده در این مطلب، مشکل رفع نشد، توصیه می‌کنیم برای بررسی بیشتر از خدمات تعمیر خودرو در محل استفاده نمایید و اگر ساکن تهران هستید، درخواست اعزام مکانیک سیار ماشین در محل تهران را سفارش دهید.

تعمیرکاران حرفه‌ای آچاره جهت بررسی مشکل سریعا در محل حاضر خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکته کلیدی

  • فرسوده‌ شدن مبدل کاتالیروزی علاوه‌بر اینکه می‌تواند علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین شود، باعث کاهش شتاب خودرو و افزایش مصرف سوخت هم می‌شود.
  • صدای اگزوز یکی از موارد نشان‌دهنده نشتی اگزوز است. درصورتی‌که صداخفه‌کن اگزوز آسیب‌دیده باشد، صدای اگزوز بسیار بیشتر خواهد شد.
  • گاهی بوی دود اگزوز سبب تاری چشم، سرگیجه و حتی ازبین‌رفتن علائم هوشیاری می‌شود.

علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین

به‌وجود آمدن دود و پیچیدن آن در کابین ماشین دلایل متفاوتی دارد که حتماً دراسرع‌وقت باید رفع شود. زیرا دود اگزوز علاوه‌بر اینکه بسیار ناخوشایند است، سلامتی افراد را نیز به خطر می‌اندازد. قطعاً باتوجه‌به دود‌های خطرناک و سمی که از اگزوز خارج می‌شود، هیچ‌کس حاضر نیست این بوی سمی را استشمام کند.

علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین مشکلاتی مانند خرابی مبدل کاتالیروزی، بوی بنزین قوی، نشتی اگزوز، درب و پنجره فرسوده، داشتن درز است. در ادامه این مطلب با این موارد بیشتر آشنا خواهید شد.

علت ورود دود اگزوز به داخل ماشین چیست؟

1. خرابی مبدل کاتالیروزی؛ اصلی‌ترین علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین

خرابی مبدل کاتالیروزی معمولاً منجر به استشمام بوی بد سولفور در کابین خودرو می‌شود. مبدل کاتالیروزی خودرو بخشی از سیستم ضدآلودگی هوا است و برای جلوگیری از آلودگی هوا در آن تعبیه شده است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از مبدل کاتالیروزی برای ماشین‌ها الزامی است.

همچنین در این کشورها برداشتن این قطعه از روی ماشین غیرقانونی است و یکی از شروط گرفتن برگه معاینه فنی عملکرد درست این قطعه است. پس حتماً متوجه شده‌اید که استفاده از این قطعه چقدر در صنعت خودروسازی اهمیت بالای دارد.

اما لازم است بدانیم که وظیفه و عملکرد مبدل کاتالیروزی چیست و چگونه ممکن است علت پيچیدن بوي دود اگزوز داخل ماشين شود؟

وظیفه این مبدل، تبدیل گازهای خطرناک و سمی به گازهای کم‌خطر است. این گازهای کم‌خطر وارد لوله‌ اگزوز شده و سپس از آن خارج می‌‌شوند و از ورود هرگونه گاز سمی و خطرناک به محیط بیرون جلوگیری می‌کند.

علت پیچیدن بوی دود داخل ماشین

اما فکر می‌کنید چگونه این مبدل کاتالیروزی فرسوده می‌شود و بوی ناخوشایند تولید می‌کند؟

در طول زمان ممکن است مبدل کاتالیروزی بسیار داغ شود. داغی بیش‌ازاندازه مبدل، سبب فرسودگی آن می‌گردد. یکی دیگر از عوامل فرسودگی این قطعه، گازوئیل و بنزین موجود در اگزوز خودرو است. زمانی که این اتفاق می‌افتد، بویی مانند بو سولفور و یا تخم‌مرغ گندیده از اگزوز خارج می‌شود و به داخل کابین ماشین نیز وارد می‌شود.

در نظر داشته باشید که فرسوده‌ شدن مبدل کاتالیروزی علاوه‌بر اینکه می‌تواند علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین شود، باعث کاهش شتاب خودرو و افزایش مصرف سوخت می‌شود؛ پس برای برطرف نمودن خرابی مبدل کاتالیروزی، ماشین خود را به یک تعمیرگاه و مکانیک باتجربه بسپارید تا علت پيچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشين را برطرف نمایند.

2. انتشار بوی بنزین قوی در داخل کابین خودرو

در حالت استاندارد بوی بنزین هیچ‌وقت نباید در کابین ماشین احساس شود. زمانی که بوی بنزین را استشمام کردید، باید نشتی بنزین را بررسی نماید. اما در خودروهای مدرن و جدید مشکلی دیگر جز نشت بنزین می‌تواند وجود داشته باشد.

ترکیب قوی هوا و سوخت، مقادیری از بنزین را درون اگزوز می‌ریزد. ممکن است مقدار بنزین بیش‌ازحد به موتور وارد شده باشد و یا میزان هوا کمی با آن ترکیب شده باشد. در هر دو صورت کامپیوتر خودکار ماشین‌های مدرن، نمی‌توانند هیچ‌کدام از این دو مورد را جبران نمایند.

علت ورود دود اگزوز به داخل ماشین چیست؟

همچنین باید بدانید که بنزین وارد شده به اگزوز می‌تواند سبب انفجار و یا خرابی مبدل کاتالیروزی شود. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم خرابی مبدل کاتالیروزی هم سبب تولید و علت پيچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشين می‌شود.

این بو بسیار ناخوشایند و البته آشنا است، زیرا این بو در پمپ‌بنزین‌ها بسیار زیاد استشمام می‌شود. خروج دود مایل به سیاه از اگزوز خودرو نیز نشان‌دهنده این موضوع است.

پس توجه داشته باشید پس از استشمام بوی بنزین قوی در کابین ماشین و مشاهده دود سیاه از خودرو، آن را به مراکز تعمیر معتبر و حرفه‌ای بسپارید تا به‌طور دقیق بررسی شود که علت ورود دود اگزوز به داخل ماشین چیست؟

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

3. بوی دود اگزوز حاصل از نشتی اگزوز

درصورتی‌که بوی دود اگزوز را داخل کابین ماشین خود احساس نمودید، اما این بو بسیار مبهم و مشابه بو دود معمولی اگزوز بود، احتمالاً اگزوز شما در پشت مبدل کاتالیروزی نشتی داشته باشد و یکی از پرتکرارترین علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین همین مشکل است. از این رو لازم است که به علائم خرابی اگزوز خودرو توجه کنید.

اگر بیشتر دقت کنید، احتمالاً متوجه می‌شوید که لوله‌ اگزوز شکسته است و یا صداخفه‌کن سیستم اگزوز آسیب‌دیده است. به‌همین دلیل در هنگام رانندگی مشاهده می‌کنید دودی که زودتر از موعد از سیستم اگزوز خارج می‌شود وارد کابین خودرو شده است.

دلایل بوی بد دود داخل ماشین چیست

صدای اگزوز یکی از موارد نشان‌دهنده نشتی اگزوز است. درصورتی‌که صداخفه‌کن اگزوز آسیب‌دیده باشد، قطعاً صدای اگزوز بسیار بیشتر می‌شود و از داخل ماشین نیز این صدا شنیده می‌شود.

همچنین گاهی این افزایش صدا، به‌شکل صدای ضربه و صدای برخورد با اشیا است. برای رفع نشتی اگزوز باید، خودرو خود را به یک مکانیک ماهر و حرفه‌ای بسپارید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

4. درب‌ و پنجره‌های فرسوده حاصل بوی دود اگزوز

درب و پنجره‌های معیوب و فرسوده نیز می‌توانند علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین باشند. این مورد، بیشتر در خودروهای فرسوده باعث انتشار بوی بد اگزوز به داخل ماشین می‌شود. درب‌ها و پنجره‌های خودروها به شکلی طراحی شده‌اند که هوای کابین، داخل بماند و هوای بیرون، وارد کابین نشود.

علت پيچیدن بوي دود اگزوز داخل ماشين

اما باگذشت زمان، درزگیرهای درب و پنجره خودروها فرسوده می‌شوند و هوا به‌راحتی از آن‌ها جابه‌جا می‌شود. در این شرایط این مورد ممکن است علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین باشد.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که دود اگزوز برای سرنشینان داخل ماشین بسیار خطرناک است و تنفس این دود سبب مسمومیت منوکسید کربن می‌شود.

زمانی که با مشکل پیچیدن بوی دود اگزوز در ماشین مواجه شدید، رانندگی را متوقف نماید و در صورت امکان، ماشین را برای بررسی علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین به کمک یدکش به تعمیرگاه ببرید.

 

4.2/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا