تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

علت دود کردن ماشین بعد از برداشتن کاتالیزور چیست؟

خودروسرویس و نگهداری

کاتالیزورها برای این روی خودرو نصب می‌شوند که از شدت خروج دود و آسیب آن به طبیعت جلوگیری کنند. در واقع می‌شود گفت که این بخش از خودرو دوستدار محیط زیست است و وجود آن در خودرو از میزان آلاینده‌ها می‌کاهد. اما اگر کاتالیزور برداشته شود، ماشین دود می‌کند و دمای موتور هم بالا می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم درباره دود کردن ماشین بعد از برداشتن کاتالیزورها حرف بزنیم و عملکرد کاتالیزور را بررسی کنیم.

کاتالیزور چیست؟

کاتالیزورها مابین موتور و صدا خفه‌کن یا همان مافلر قرار گرفته‌اند و به شکل لوله‌ای فولادی هستند که لایه داخلی آن سرامیکی است. برخی از گونه های جدید آن نیز از پلاتینوم یا فلزهای مرغوبتری ساخته می شوند. کاتالیزورها، کاری می‌کنند که گازهای سمی و شیمیایی تبدیل شوند به گازهای بی‌ضرر، و آسیبشان به محیط کمتر شود.

آشنایی با کاتالیزور ماشین و نقش آن

چه چیزهایی باعث دود کردن ماشین بعد از برداشتن کاتالیزور می‌شود؟

  • وقتی کاتالیزور حذف شود موتور بیش از حد مجاز گرم می‌شود.
  • خودرو به درستی جرقه نمی‌زند و شمع‌ها به علت حرارت بالای ماشین آسیب می‌بینند و ذوب می‌شوند.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

۷ مورد از علائم خرابی کاتالیزور خودرو

  1. شتابگیری نامناسب ماشین
  2. روشن نشدن ماشین
  3. بالا رفتن میزان مصرف سوخت
  4. روشن شدن چراغ چک
  5. رد شدن تست آلایندگی 
  6. لرزش خودرو به طور مداوم
  7. کاهش دمای کاتالیزور و دود کردن ماشین

در صورتی که کاتالیزور خودرو آسیب دید یا در صورت مشاهده دود کردن ماشین، اقدام به تعویض آن کنید اما به طور کل از ماشین حذفش نکنید. این قطعه پس از پیمودن حدودا ۶۰۰۰ کیلومتر عمرش به پایان می‌رسد و اگر عوضش نکنید، باعث آلودگی محیط اطراف می‌شود. همچنین، کاتالیزور با کم کردن میزان مصرف سوخت به هزینه‌ها کمک می‌کند پس چرا باید آن را حذف کرد؟ 

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

دود کردن ماشین بعد از برداشتن کاتالیزور

تقریبا تمام گازهای مسموم به دست کاتالیزور بی اثر می‌شوند. کاتالیزور، با تبدیل هیدروکربن‌های موجود در موتور به دی‌اکسید‌کربن و آب، به پاکی هوا کمک می‌کند.

دود کردن ماشین بعد از برداشتن کاتالیزور فقط یکی از چندین مشکلی است که راننده با آن مواجه می‌شود. کاتالیزور تمام آلاینده را خفیف کرده و اگر نباشد، شدت آلودگی ها چند برابر می‌شود. همچنین، شتاب ماشین بسیار کم می‌شود چون سنسور اکسیژن که در کاتالیزور است، تنظیم مکش را بر عهده دارد و با دریافت اکسیژن مورد نیاز، باعث بالا رفتن دور موتور و در نتیجه شتاب ماشین است. اگر کاتالیزور نباشد، از شتاب مناسب هم خبری نیست. 

دود کردن ماشین بعد از برداشتن کاتالیزور

پس از برداشتن کاتالیزور، هوای ورودی به موتور و محفظه احتراق نامنظم شده و احتراق ناقص باعث افزایش حرارت، افزایش آلایندگی، دود کردن ماشین و فرسودگی قطعات موتور می‌شود. ایجاد سر و صدای اضافی از دیگر مشکلاتی است که پس از برداشتن کاتالیزور ایجاد می‌شود، چرا که این قطعه باعث مسدود شدن و کم شدن صداهای موتور است که با برداشتنش، علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی‌های صوتی هم ایجاد می‌شود.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

کلام آخر

برخی از افراد ناوارد و ناآگاه، مبدل کاتالیستی را از روی اگزوز برمی‌دارند و با این‌ کارشان به محیط لطمه می‌زنند و منجر به بالا رفتن مصرف سوخت خودروتان می‌شوند. لطفا به تمام مطالبی که گفته شد توجه کنید و در صورت عیب پیدا کردن کاتالیزور خودروتان، آن را عیب یابی و تعویض کنید تا مصرف سوختتان بهینه شود. 

3.9/5 - (9 امتیاز)

9 دیدگاه

  1. بنده سمندef7 مدل 93دارم ودودآبی میکردلاستیکهای سوپاپ گایت سوپاپ وواشرسرسیلندراتعویض کردم ولی دودآبی برطرف نشد ممکن است ازکاتالیزتقلبی باشد که روی ماشین نصب شده

      1. پارس تیوفایو دارم ، کاتالیز من خراب شده ، کاتالیز بزارم یا دیگه نزارم؟
        اگر نزارم برا ماشین مشکل ایجاد نمیکنه؟

      2. بنده معاینه فنی دماوند گفت باید تنظیم موتور باید بری ۴ عدد سوزن انژکتور نو خرید سنسور اکسیژن سنسور مپ سنسور دما ۴ عدد شمع نو و روغن موتور و فیلتر روغن و هوا رو تعویض کردم دوباره رفتم کارشناس محترم!!! با کد ۱۳۰۹ مجددا گفت تنظیم موتور و دود آبی و مشکی دارد گفتم سری اول که فقط تنظیم موتور بود تازه همه چی رو عوض کردم جا خورد و گفت چرا برگه اولی رو به من نشان ندادی دونستم که همشون یا پولکی هستند یا واقعا همش الکی ایراد می‌گیرند متاسفم

  2. با سلام بنده 405 tu5 دارم بعد از برداشتن کاتالیزور ماشین در سر پایینی وقتی که در دنده های دو سه ماشین در دور موتور پایین آزاد میکنم دود می‌کنه همه جا بردم میگن از موتور نیست دقیق نمیدونم برا چیه هیچکس مطمئنم نمیکنه که از کتالیزوره یا قطعه‌ای دیگس

  3. با سلام
    تارا دستی دارم، بعد از 33 هزار کارکرد صفحه کلاچ تموم کرد، اشتباه تشخیص دادن، کاتالیزور خالی کردن، بعدا متوجه شدن عیب از صفحه کلاچه، حالا بعداز عوض کردن صفحه کلاچ و برداشتن کاتالیزور دود خفه کننده ای ماشین میده که تو کابین آدمو اذیت میکنه، راهنمایی کنید لطفا عیب از کاتالیزوره یا چیز دیگه

    1. سلام وقت بخیر. کاتالیزور ماشین نقش فیلتر داره. آلایندگی جذب خودش می‌کنه اگه برداشته شده بوی بد از اگزوز خارج میشه و باعث سوزش چشم میشه. برای اطمینان بیشتر بهتره از سرویس مکانیک سیار آچاره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید