تعمیر پکیج تعمیرپکیج

تست مکش دودکش

پکیجسرمایش و گرمایشگرمایش

دودکش از مهمترین اجزای انواع وسایل گرمایشی است. ویژگی خاصی باید رعایت شود تا سلامت افراد حفظ شود. هر پکیج باید دودکش مستقلی داشته باشد تا به‌راحتی دود از خانه خارج شود.

برای تست مکش دودکش بهتر است اطلاعات کاملی در مورد مقررات طراحی دودکش برای سیستم‌های با محفظه احتراق باز و بسته بدانید. البته توصیه می‌شود برای نصب و تعمیر پکیج با افراد با تجربه و متخصص این حوزه کار کنید.

نکات کلیدی

تست مکش دودکش بسیار مهم است زیرا به طور مستقیم با سلامت افراد سروکار دارد. در این روش قطر دودکش مهم است. در این مقاله برای فهم بیشتر به توضیح کاملی در مورد مقررات طراحی دودکش برای سیستم‌های با محفظه احتراق باز و سیستم‌های با محفظه احتراق بسته اقدام کرده‌ایم.

مقررات طراحی دودکش برای سیستم‌های با محفظه احتراق باز

برای فهم بهتر تست مکش دودکش باید در مورد طراحی آن نیز اطلاعاتی کسب کنیم. حداکثر طول لوله رابط دودکش باید ۰/۴۵ متر برای هر ۲/۵ سانتی متر قطر لوله رابط دودکش باشد. در صورتی که طول آن بیشتر باشد باید از طریق افزایش ارتفاع کل دودکش یا قطر لوله رابط ظرفیت مورد نظر را تأمین کرد.
استفاده از حلبی یا ورق سیاه برای ساخت کلاهک و لوله رابط دودکش ممنوع است حداقل ضخامت ورق گالوانیزه برای ساخت لوله رابط دودکش ۰/۶ میلی متر است فاصله کلاهک دودکش با کولر آبی باید حداقل ۳ متر باشد در غیر این صورت دودکش باید تا یک متر بالاتر از آن امتداد یابد چنانچه دودکش در داکت نصب می‌شود باید دارای شرایط زیر باشد.

  • داکت ویژه دودکش‌ها باید از بالا به هوای آزاد راه داشته و این داکت نباید به فضای داخل ساختمان
    راه داشته باشد.
  • داکت با دیواری به ضخامت کافی (حداقل ۱۰ سانتی متر) مقاوم در مقابل آتش از فضای داخلی ملک
    جدا شود.
  • قرار دادن لوله‌های فاضلاب و هواکش فاضلاب با دودکش دستگاه‌های گازسوز در یک داکت مشترک مجاز نیست. در صورتی که امکان دیگری وجود نداشته باشد. رعایت یک متر فاصله بین لوله‌های فاضلاب و دودکش‌ها و حصول اطمینان از دودبند بودن دودکش‌ها الزامی است.

در کل می‌توان از متخصصین آچاره تعمیر پکیج بوتان و سایر برندها کمک بگیرید.


تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

نکات مقررات طراحی دودکش با محفظه احتراق باز

قبل از تست مکش دودکش بهتر است از این مقررات اطلاع پیدا کنید. استفاده از قطعات لوله سیمانی پیش ساخته سرصاف برای دودکش ممنوع است. لذا باید از لوله های ماده (فنجانی) استفاده شود.

در غیر این صورت در محل اتصال قطعات دودکش بهم، می‌بایست از کمربند استفاده شود اطراف دودکشهای سیمانی یا آزبستی که در بین فضای خالی دیوارهای کناف اجرا می‌شوند باید حداقل ۱۰ سانتی متر با مصالح ساختمانی پوشش شود به نحوی که لوله آزبست در دیوار دفن شود.
نصب لوله سیمانی با قطر ۱۰ سانتی متر در داخل دیوار ۲۲ سانتی اگر با عایق حرارت و توری سیمی محافظت شود و از فضای بیرون ساختمان فاصله داشته باشد مجاز است اجرای دودکش از ملک همسایه مطلقاً و در معابر عمومی برای طبقات زیر زمین و همکف ممنوع است.

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

برای طبقات بالاتر پس از اخذ مجوز شهرداری مشروط بر این که لوله دودکش با عایق حرارتی ۵ سانتی محافظت شده و با مصالح ساختمانی پوشش داده شده تا یک متر بالاتر از سطح بام امتداد یابد و مجموع طول آن از ۱۵ متر (حدود ۵ طبقه) تجاوز نکند، مجاز است.

رعایت حداقل ارتفاع ۳ متری، دودکش از طوقه تنوره، دستگاه تا انتهای کلاهک آن موجب سوخت و ساز بهتر دستگاه می‌شود. همه دودکش‌هایی که از دیوارهای جانبی یا سایر موانع در پشت بام بیشتر از ۳ متر فاصله دارند باید یک متر بالاتر از سطح بام باشد.

دودکش‌هایی که فاصله آنها از موانع اطراف کمتر از ۳ متر است. باید حداقل ۶۰ سانتی متر از موانع اطراف بلندتر باشند در صورتی که مقطع دودکش مستطیل باشد نسبت طول به عرض آن باید ۳ به ۲ باشد.

در ابتدا راه بهتر است در این زمینه اطلاعاتی کسب کرد تا بهتر تست مکش دودکش را بتوانید انجام دهید.

مقررات طراحی دودکش برای سیستمهای با محفظه احتراق بسته

نصب با دودکش دوجداره هم‌ محور: جهت نصب دستگاه با این روش حتماً از دودکش و اتصالات دوجداره و کلاهکهای استاندارد ساخته شده در کارخانه استفاده شود.

دودکش افقی کواکسیال باید با شیب منفی ۲ تا ۳ سانتی متر به ازای هر متر از (از سمت دستگاه به طرف هوای آزاد) نصب شود. انتهای دودکش در صورتی که از نمای بیرونی ساختمان خارج شود، باید حداقل ۱۵ سانتی متر بدون در نظر گرفتن طول کلاهک از نما فاصله داشته باشد.

در ظرفیت‌های متعارف قطر لوله خارجی لوله های دوجداره (کواکسیال) ۱۰ سانتی‌متر و قطر لوله داخلی آن ۶ سانتی‌متر است. قطر محلی که برای خروج لوله‌های کواکسیال هم محور از ساختمان در نظر می‌گیرند باید معادل ۱۰۵ میلی متر باشد.

دودبندی دودکش‌ها به وسیله بست‌های مخصوص فویل‌های چسب دار درزبند یا اتصال فشاری (Push Fit) انجام می‌شود.

قبل از همه این کارها و تست مکش دودکش نصب دودکش پکیج به صورت اصولی را جدی بگیرید.

مقررات طراحی دودکش

شرایط نصب با دودکش دو لوله ای

استفاده از روش نصب با ۲ لوله یکی به عنوان دودکش و دیگری به عنوان لوله تامین هوا مجاز است. قطر این لوله ها ۸۰ میلی متر است و طول آن‌ها بسته به مارک و مدل متفاوت و حداکثر تا ۲۴ متر برای هر کدام مجاز است. (مگر در مواردی که سازنده دستگاه طول کمتری را توصیه نماید)
باید دقت نمود که دستگاه پکیج دیواری را باید روی دیوار صلب که قادر به تحمل وزن دستگاه باشد نصب نمود دستگاه باید در محوطه داخلی یا فضایی خارجی که از باد و باران و سرمای شدید و تابش مستقیم نور خورشید و دیگر عوامل جوی زیان آور در امان باشد نصب گردد.

محل نصب دستگاه باید دارای تهویه مناسب دودکش لوله کشی آب سرد و گرم و رفت و برگشت مدار شوفاژ و لوله کشی گاز طبق استانداردهای لازم بوده و نصب آن منع قانونی نداشته باشد.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

تست مکش دودکش

نصب دستگاه در فضای داخلی و حتی خارجی بدون داشتن دودکش مناسب ممنوع بوده و به شدت خطرناک است جهت نصب پکیج دیواری بدون فن رایج در بازار باید یک دودکش مناسب با قطر ۱۵ سانتی‌متر با مکش خوب و مجهز به کلاهک H در نظر گرفته شود.

می‌توان با نزدیک کردن شعله به دهانه دودکش و کشیده شدن شعله به داخل دودکش آن را تست نمود و یا به وسیله چراغ قوه آینه یا قلاب سنگ تست مکش دودکش انجام شود. تست دودکش‌های پکیج فن دار شامل دو جداره دو لوله‌ای و تک جداره هنگام روشن بودن فن توسط کف صابون یا دستگاه تست دود انجام می‌گیرد.
در هر صورت نصب دودکش باید با رعایت کامل مقررات ملی ساختمان (مبحث ۱۷) انجام گرفته و کاملاً توسط عایق پرچ و موارد مشابه محکم و گازبندی شود.

دودکش تک جداره (پکیج شوفاژ بدون فن) دودکش با قطر 150 میلی‌متر
دودکش تک جداره (پکیج شوفاژ فن دار) دودکش با قطر 60 میلی‌متر
دودکش دو لوله‌ای  (پکیج شوفاژ فن دار) دودکش با قطر 80 میلی‌متر
دودکش با قطر 100 میلی‌متر
دودکش دو جداره (پکیج شوفاژ فن دار) دودکش با قطر 100 *60 میلی‌متر
دودکش با قطر 125 *80 میلی‌متر

سخن پایانی در مورد تست مکش دودکش

این مقاله سعی کرد در مورد تست مکش دودکش اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد. باید توجه کرد این قبیل کارها بسیار تخصصی است و باید توسط فرد با تجربه یا یک تکنسین حرفه‌ای انجام شود. وب سایت آچاره با ارائه خدمات آنلاین برای تعمیرات پکیج آماده است تا به شما به تست مکش دودکش و موارد درخواستی دیگر کمک کند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا