تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

مراحل باز کردن قاب پنل داخلی کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کولر گازی یکی از اصلی‌ترین ملزومات روزهای گرم سال است. یکی از مزیت‌های اصلی کولر گازی علاوه بر خنک کردن فضا، از بین بردن رطوبت محیط است. به همین دلیل استفاده از کولر گازی در محیط‌هایی با آب‌وهوای مرطوب و شرجی توصیه می‌شود. به طور معمول بهتر است که حداقل یک بار در سال کولر گازی سرویس و فیلترها تمیز شوند. برای این کار نیاز دارید که پنل خارجی و داخلی دستگاه را باز کنید. به همین دلیل ما قصد دارید تا در این مقاله نحوه باز کردن قاب پنل داخلی کولر گازی و پنل بیرونی آن را برایتان توضیح دهیم.

مراحل باز کردن کولر گازی

  • جمع کردن گاز کولر گازی
  • باز کردن پنل داخلی کولر گازی
  • باز کردن پنل خارجی کولر گازی
  • جدا کردن لوله و اتصالات کولر گازی

نحوه باز کردن پنل داخلی کولر گازی

1.  جمع کردن گاز کولر گازی

اولین مرحله در نحوه باز کردن پنل داخلی کولر گازی، برای جلوگیری از اسیب دیدن و یا خالی شدن گاز کولر گازی، باید گاز کولر را جمع کنید. برای این کار کولر را برای 15 دقیقه در حالی که روی حالت سرمایش قرار دارد روشن کنید و بعد از کامل شدن سیکل تبرید، درپوش روی کندانسور یا پنل بیرونی کولر گازی را باز کنید.

یک شیر سرویس روی پنل بیرونی کولر گازی شما قرار دارد. درپوش شیر را باز کنید و شیلنگ گیج را به شیر وصل کنید. بعد از وصل کردن شیلنگ، باید هم‌زمان با نکاه کردن به گیج، لوله رفت را هم ببندید. وقتی فشار گیج به 10psi می‌رسد، لوله رفت باید کاملاً بسته شده باشد. بعد از این مرحله باید به سراغ لوله برگشت بروید و هم‌زمان با نکاه کردن به گیچ لوله را ببندید. وقتی فشار پیچ به زیر صفر برسد و اصطلاحاً وکیوم شود، لوله برگشت نیز باید به طور کامل بسته شده باشد. زمانی که لوله برگشت را ببندید، کولر گازی باید بلافاصله خاموش شود.

مراحل باز کردن کولر گازی

2. برق پنل را قطع کنید

همیشه این نکته را به یاد داشته باشد که چه در زمان نحوه باز کردن پنل داخلی کولر گازی و چه برای انجام هر نوع کار دیگر با لوازم برقی، باید ابتدا برق دستگاه را قطع کنید. در این مورد فقط کافی است که پریز کولر گازی را از برق بکشید.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

3. قاب کولر گازی را باز کنید

برای اینکه بتوانید قاب کولر گازی را باز کنید، باید قابی که در بخش بیرونی کولر گازی قرار دارد و می‌بینید را به آرامی به سمت بیرون بکشید. این قاب قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین را دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که در بعضی از مدل‌های کولر گازی، قاب بیرونی متحرک نیست و با پیچ به کولر وصل شده است. در این حالت برای باز کردن قاب، باید با استفاده از پیچ گوشتی مناسب، پیچ‌ها را باز کنید.

4. فیلترهای داخلی کولر گازی را خارج کنید

بعد از اینکه قاب پنل داخلی کولر را جدا کردید، به پنل داخلی دستگاه و فیلترهای کولر دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید به راحتی آن‌ها را تمیز کنید. برای تمیز کردن فبلترها، می‌توانید فیلترها را بیرون بیاورید و شستشو دهید.خارج کردن فیلتر داخلی کولر

مطلب پیشنهادی:باز کردن کولر گازی بدون آسیب

5. بخش ورودی هوا به داخل اتاق را تمیز کنید

بخش ورودی هوای کولر گازی، هم‌زمان با خاموش و روشن شدن دستگاه، باز و بسته می‌شود. برای تمیز کردن این بخش، باید این درب را باز کنیم. این درب با استفاده از چند شاسی، به پنل داخلی کولر گازی متصل است. به راحتی با جدا کردن شاسی‌ها می‌توانید درب را از پنل جدا کنید.

6. درب برد پنل داخلی را باز کنید

در نحوه باز کردن پنل داخلی کولر گازی، مهم‌ترین قسمت باز کردن برد پنل داخلی است. این مرحله را باید به آرامی و با دقت انجام دهید تا آسیبی به آن وارد نشود. به طور معمول این درب با استفاده از یک یا دو پیچ به بدنه دستگاه وصل می‌شود. با باز کردن پیچ‌ها به وسیله یک پیچ گوشتی مناسب، به راحتی می‌توانید درب برد پنل داخلی را باز کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

7. بخش زیرین پنل داخلی را باز کنید

این بخش را هم می‌توانید با استفاده از یک پیچ گوشتی مناسب باز کنید و از بدنه کولر گازی جدا کنید.

8. بخش بالایی پنل داخلی را باز کنید

بخش زیرین پنل داخلی به وسیله چند پیچ به بدنه کولر وصل شده است و با باز کردن پیچ‌ها از بدنه کولر جدا می‌شود.

9. بدنه کلی پنل داخلی را باز کنید

به طور معمول بدنه کلی پنل داخلی عمود بر دیوار قرار دارد و به کمک پیچ‌هایی که در قسمت انتهایی آن قرار دارد به بدنه کولر متصل می‌شود.

باز کردن بخش بالایی پنل

10. گام آخر

وقتی تمام مراحل بالا به ترتیب و با دقت انجام دادید، پیچ‌هایی را می‌بینید که به وسیله آن‌ها بدنه پلاستیکی پنل داخلی اسپلیت به دستگاه وصل شده است. با باز کردن پیچ‌ها پنل داخلی کولر گازی از بدنه دستگاه جدا می‌شود. سعی کنید پیچ‌ها را در جای مشخصی قرار دهید و پیچ‌های مربوط به هر قسمت را به طور جداگانه قرار دهید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

نکته: در زمان جدا کردن قطعه‌های واحد خارجی و واحد داخلی، باید مراقب باشید که هیچ نوع آسیب و یا گرد و خاک و جسم فلزی به لوله‌های مسی کولر گازی شما وارد نشود. بهترین راه برای این کار بستن درپوش لوله‌های مسی کولر است. برای منتقل کردن و نگهداری لوله‌ها، آن‌ها را به صورت حلقه‌ای جمع کنید.

در چه مواقعی باید کولر گازی را باز کنیم؟

  • در زمان جابه‌جا کردن کولر گازی
  • در زمان سرویس کردن کولر گازی
  • در زمان خراب شدن قطعه یا قطعات کولر گازی
  • در زمان آبریزش داشتن پنل داخلی که بر اثر نصب نادرست پنل داخلی کولر گازی رخ می‌دهد.زمان باز کردن کولر گازی

نکاتی که باید در زمان باز کردن پنل داخلی کولر گازی در نظر بگیرید:

  • اگر مهارت فنی لازم برای باز کردن پنل داخلی کولر گازی را ندارید، از انجام این کار خودداری کنید.
  • قبل از هر گونه اقدامی، برق دستگاه را قطع کنید.
  • در زمان باز کردن پنل داخلی کولر گازی، ابزار و لوازم مورد نیاز را در دسترس قرار دهید.
  • در زمان باز کردن پنل، باید از یک فرد دیگر هم کمک بگیرید تا در کنار شما باشد و به شما کمک کند.

نحوه باز کردن پنل خارجی کولر گازی

1. برق کولر گازی را قطع کنید

همیشه قبل از هر نوع اقدامی در مورد لوازم برقی باید برق را قطع کنید و باز کردن پنل خارجی کولر گازی نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

2. پیچ‌های روی بدنه کندانسور کولر را باز کنید

در این مرحله از باز کردن پنل خارجی، باید با استفاده از یک پیچ گوشتی مناسب، پیچ‌های روی بدنه را باز کرده و در یک جای مطمئن نگهداری کنید.

مطلب پیشنهادی:نگهداری از کولر گازی در زمستان

باز کردن پیچ‌های بدنه کولرگازی

3. مهره‌های فیتینگ را باز کنید

با استفاده از آچار فرانسه، مهره‌های نگه‌دارنده پنل را باز کنید. به این مهره‌ها که پنل توسط آن‌ها نگه داشته می‌شود، مهره‌های فیتینگ گفته می‌شود. نکته مهمی که باید در زمان باز کردن مهره‌های فیتینگ به آن دقت کنید، لوله‌های دستگاه است. وارد شدن هر نوع ضربه به لوله‌ها باعث ایجاد خمیدگی و یا سوراخ شدن آن‌ها می‌شود. در صورتی که گاز کولر را جمع نکرده باشید، احتمال اینکه لوله‌ها در این مرحله آسیب ببینند زیاد است. بعد از اینکه مهره‌های فیتینگ را باز کردید، پنل را با دو دست به سمت بالا بکشید و از سینی جدا کرده و روی زمین قرار دهید.

4. تمامی کابل‌های برق را از کندانسور جدا کنید

آخرین مرحله رفتن به سراغ پنل خارجی است. در این قسمت باید تمامی کابل‌های برق را از کندانسور جدا کنید و مطمئن شوید که هیچ نوع جریان برقی وجود ندارد. با استفاده از یک آچار فرانسه، تمامی مهره‌ها را باز کنید ولوله‌ها را از پنل خارجی جدا کنید. لوله‌های کندانسور نیز بسیار حساس هستند و در باز کردن و جابجای آن‌ها دقت کنید.

5. لوله‌ها و اتصالات کولر گازی را جمع کنید

بعد از تمام شدن کار می‌توانید همه لوله و اتصالات را جمع کنید اما استفاده دوباره از لوله و اتصالات کار درست و اصولی نیست. معمولاً متخصصین ترجیح می‌دهند تا از لوله‌های نو استفاده کنند. البته استفاده مجدد از کابل برق سالم، مانعی ندارد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید