تعمیر پکیج تعمیرپکیج

نصب دودکش پکیج | محل قرارگیری + نکات نصب دودکش پکیج

سرمایش و گرمایشپکیجگرمایش

نصب دودکش پکیج یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که برای حفظ ایمنی و سلامت افراد باید با دقت انجام شود. نصب دودکش برای پکیج از این جهت مهم است که باید تمامی گازهای خطرات و دود ناشی از احتراق به‌طور کامل به بیرون از ساختمان هدایت شوند.

عدم دقت در نصب دودکش عواقب خطرناکی برای سلامت ساکنین دارد. علاوه‌بر این باعث اختلال در عملکرد سیستم گرمایش پکیج نیز خواهد شد. در ادامه این مقاله با شما هستیم تا با مراحل نصب دودکش پکیج فن دار و بدون فن آشنا شویم.

اطلاعات کلی درباره نصب دودکش پکیج

صنعت ساختمان سازی تابع قوانین و مقررات مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مقررات نصب دودکش پکیج اشاره کرد.

این قوانین برای اطمینان از نصب و قرارگیری ایمن دودکش‌های پکیج طراحی شده‌اند. با اطمینان از پایبندی هر ساختمان به مقررات، خطر آسیب‌های بعدی و بیماری‌های مربوط به گاز خروجی از پکیج به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد و مشکل کمتری در طرز کار پکیج پیش خواهد آمد.

دودکش پکیج چیست؟

قبل از این‌که با مراحل نصب دودکش پکیج آشنا شویم، باید ببینیم دودکش پکیج چیست؟

زمانی که پکیج کار می‌کند گازهای سمی تولید می‌شوند که باید از سیستم حذف شوند. دودکش در اصل لوله‌ای است که این گازها را از پکیج منتقل می‌کند.

از آنجایی که گازها می‌توانند مضر باشند، مهم است که دودکش به‌گونه‌ای قرار گیرد تا گازهای سمی دوباره وارد ساختمان نشوند.

در واقع در زمان نصب دودکش پکیج باید اطمینان حاصل کنید که گازهای سمی به سمت ساختمان‌های مجاور نیز هدایت نمی‌شوند.

نصب دودکش پکیج ایران رادیاتور

اکثر مردم یک‌بار هم که شده دودکش پکیج را دیده‌اند؛ اگرچه ممکن است متوجه آن نشده باشند. هر ساختمانی که پکیج دارد باید دودکش نیز داشته باشد و این جزو قوانین ساختمان سازی است.

دودکش‌های پکیج به‌طور معمول کوتاه هستند و از دیوار خارجی بیرون می‌آیند. دودکش از پمپاژ مجدد گازهای سمی به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند و مانع از آسیب رسیدن به ساکنین ساختمان خواهد شد.
تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

آیا هر پکیج باید دودکش داشته باشد؟

پکیج‌های معمولی، دیواری و زمینی همگی دارای دودکش هستند. اکثر دودکش‌ها به‌صورت افقی نصب می‌شوند؛ اگرچه بهتر است دودکش پکیج و فلنج دودکش به‌صورت عمودی اجرا شود.

اگر پکیج روی دیوار خارجی نصب نشده باشد، از یک عمودی برای هدایت گازهای سمی از داخل و خارج از فضای سقف استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب دودکش آبگرمکن دیواری

نکات مهم نصب دودکش پکیج

دودکش پکیج کجا باید قرار گیرد؟

قرارگیری ایده‌آل دودکش پکیج به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبق مقررات نصب دودکش پکیج، هنگام تعیین محل مناسب باید به موارد زیر توجه شود:

1. فاصله پکیج از پنجره‌ها و درها

دودکش پکیج نباید نزدیک هر قسمتی از خانه که امکان باز شدن دارد مانند پنجره‌ها یا درها قرار گیرد. مقررات مربوط به رعایت فاصله در نصب دودکش پکیج کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که گازهای مضر به‌طور کامل از ساختمان شما خارج می‌شوند.

فاصله دقیق به اندازه خانه شما بستگی دارد اما به‌طور کلی، مقررات ساختمان سازی از نصب دودکش در فاصله 30 تا 60 سانتی‌متری پنجره یا در جلوگیری می‌کند.

این قوانین برای جلوگیری از خروج گازهای مضر از دودکش و سپس ورود مجدد به ساختمان از طریق در یا پنجره باز است.

بیشتر بخوانید: نصب دودکش آبگرمکن زمینی

 نصب دودکش پکیج بوتان

2. درجه حرارت

زمانی که پکیج کار می‌کند، برای ایجاد گرما در حال سوزاندن گاز است. این بدان معناست که گازهای تولیدشده می‌توانند بسیار داغ باشند. به همین دلیل، دودکش را نباید خیلی نزدیک به چیزی که گازهای داغ می‌توانند به آن آسیب برساند قرار داد.

به‌عنوان مثال اگر ناودان پلاستیکی را در جایی از ساختمان تعبیه کرده‌اید، نصب دودکش پکیج در نزدیکی آن ممنوع است؛ زیرا گازهای داغ می‌توانند ناودان را ذوب کنند.

3. دودکش‌های عمودی

دودکش‌های افقی در اکثر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما هر چند وقت یک‌بار، ممکن است نصب دودکش‌های عمودی برای بنایی مناسب‌تر باشد. اگر چنین است انتخاب صاحبان ملک اغلب این است که روی دودکش درپوش بگذارند.

قرار دادن پوشش روی دودکش یا پنهان کردن دودکش پکیج می‌تواند از نظر زیبایی شناختی دلپذیر باشد؛ به همین دلیل است که گزینه‌های محبوب محسوب می‌شود.

با این حال اگر دودکش پکیج شما به هر نحوی مخفی باشد، باید مطمئن شوید که امکان دسترسی به آن وجود دارد.

نحوه نصب دودکش پکیج بدون فن و فن دار

درباره نحوه نصب دودکش پکیج دیواری ابتدا باید به نوع پکیج دقت کنیم. پکیج دیواری در 2 نوع فن دار و بدون فن در بازار عرضه می‌شوند و هر یک شرایط نصب جداگانه‌ای دارند. نکته مهم در زمان نصب دودکش پکیج از هر 2 نوع این است که لوله دودکش باید حتما به فضای بیرون هدایت شده باشد.

با رعایت مقررات مربوط به نصب و راه‌اندازی پکیج و تعبیه درست دودکش آن، گازهای حاصل از احتراق به‌طور کامل به بیرون هدایت می‌شوند. همچنین سیستم این دودکش‌ها طوری هستند که هوای تازه از بیرون ساختمان به داخل وارد خواهد شد. این مسئله از هوا گرفتن پکیج و هواگیری پکیج نیز جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای نصب پکیج زمینی

در ادامه با روش‌های نصب دودکش در انواع پکیج آشنا می‌شویم:

دودکش دوجداره پکیج

نصب دودکش پکیج فن دار

در طراحی پکیج‌های فن دار تمهیداتی اندیشیده شده که دیگر نیازی به دودکش ساختمان نیست. در سیستم پکیج فن دار، دودکش دارای قابلیت هدایت هوای موردنیاز برای سوختن گاز از بیرون به داخل دستگاه است.

از این رو نصب دودکش پکیج فن دار برای مناطقی از ساختمان که دودکش آن مکش کافی را ندارد یا محل مناسبی برای نصب دودکش در دسترس نیست، بهترین گزینه خواهد بود. پکیج فن دار دارای دودکش دوجداره است که قطر داخلی آن 6 سانتی‌متر بوده و قطر خارجی آن 10 سانتی‌متر می‌باشد.

عملکرد لوله داخلی برای تخلیه دود ناشی از احتراق و ورود هوای تازه از محیط بیرون است. نصب دودکش پکیج فن دار باعث ایجاد ایمنی بیشتر برای افراد خانواده خواهد شد؛ چون اکسیژن فضای داخلی خانه وارد پکیج نمی‌شود و در عوض از هوای بیرون تامین خواهد شد.

نصب دودکش پکیج فن دار

چه نکاتی را برای نصب دودکش پکیج فن دار رعایت کنیم

  1. هیچ وقت نباید لایه بیرونی دودکش پکیج فن دار را از لایه داخلی آن جدا کرد.
  2. یکی از قوانین مهم در زمان نصب دودکش پکیج، هدایت لوله دودکش به هوای آزاد بیرون از ساختمان است. این کار خروج گازهای سمی و ورود هوای تازه به داخل پکیج را تضمین خواهد کرد.
  3. چنانچه بعد از نصب پکیج دیواری خود متوجه شدید که فاصله بین پکیج و دیواری که قرار است لوله دودکش از آن خارج شود بیشتر از طول لوله دودکش است می‌توانید از زانویی دوجداره مخصوص پکیج دیواری نوع فن دار استفاده کنید.
  4. طول لوله که به‌صورت استاندارد 4 متر است با قدرت مکش فن در پکیج نوع فن دار هماهنگی دارد؛ در نتیجه اگر طول لوله دودکش آن از 4 متر کمتر شود، روی مکش فن تاثیر گذاشته و قدرت آن را بیشتر می‌کند.
    افزایش قدرت فن باعث ورود هوای بیشتر به محفظه احتراق شده و پکیج به‌آسانی روشن نخواهد شد. برای حل این مشکل بهتر است از حلقه‌های فلزی برای کاهش شدت هوای ورودی به داخل پکیج دیواری استفاده نمایید.
  5. یکی از قوانین مهم در دودکش پکیج فن دار این است که نباید دودکش دوجداره را به دودکش ساختمان متصل کنید.
  6. سعی کنید از دستکاری دودکش پکیج خودداری کرده و دودکش مطابق با استانداردهای ساختمان سازی را تهیه و نصب کنید.
  7. در آخرین طبقه ساختمان، ارتفاع دودکش کاهش می‌یابد و برای حل این مشکل بهتر است ارتفاع دودکش پکیج را تا 2 متر افزایش دهید.
  8. برای نصب دودکش دوجداره و هدایت آن به داخل بنا، به دودکش دوجداره نیاز دارید. چنانچه متوجه شدید دودکش داخلی ساختمان از نوع دوجداره نیست، دودکش را از قسمتی از دیوار به هوای بیرون هدایت کنید.
  9. یکی از مشکلات در زمان نصب دودکش پکیج، ورود آب باران به داخل لوله دودکش است. برای حل این مشکل می‌توانید سر دودکش را به اندازه 5 سانتی‌متر به پایین خمیده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم فشار پکیج

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

نصب دودکش پکیج بدون فن

قطر استاندارد برای نصب دودکش پکیج بدون فن حداقل 15 سانتی‌متر است. بهتر است از تبدیل افزایش قطر در زمان نصب دودکش استفاده کنید. با این روش، قطر دودکش پکیج شما از قطر خروجی گازهای حاصل از احتراق بیشتر می‌شود.

چه نکات مهمی را باید برای نصب دودکش پکیج فن دار رعایت کنیم؟

  1. ارتفاع استاندارد برای لوله دودکش پکیج 30 سانتی‌متر است.
  2. استفاده از دودکش مشترک برای پکیج بدون فن ممنوع است.
  3. در صورتی که دودکش پکیج را در تراس نصب کرده‌اید، باید آن را با فویل مخصوص عایق بندی کنید.
  4. استفاده از کلاهک محکم جزء ضروری‌ترین اقدامات است.
  5. نکته مهم در زمان نصب، مقاوم بودن آن در برابر باد و باران و بخار آب است.
  6. از وصل کردن پکیج دیواری به شیر گاز مشترک جدأ خودداری کنید.
  7. ارتفاع دودکش در خروجی پشت بام باید بیشتر از 1 متر باشد.
  8. فاصله استاندارد بین کلاهک پکیج تا کولرهای آبی حداقل 3 متر است.

خدمات پیشنهادی: تعمیر پکیج
نصب دودکش پکیج

نکات کلیدی در مورد نصب و راه‌اندازی پکیج دیواری

  • خروجی دودکش پکیج دیواری باید دور از درها، پنجره‌ها یا منافذ دیگر قرار گیرد. باید حداقل 30 سانتی‌متر در بالا، پایین یا کنار هر ورودی فاصله وجود داشته باشد. گازهای مضر باید به‌درستی از ساختمان خارج شوند.
  • نکته مهم دیگر در زمان نصب دودکش پکیج رعایت فاصله حداقل 75 میلی‌متر بین دودکش و هر ماده‌ای است که ممکن است در اثر گرما آسیب ببیند. گازهای سمی خارج شده از دودکش ممکن است بسیار داغ باشد که می‌تواند باعث آسیب‌های جدی شود.
  • گازهای خروجی در صورت تنفس می‌توانند خطرناک باشند؛ بنابراین تا حد امکان از قرار دادن دودکش پکیج در جایی از فضاهای عمومی مانند پیاده‌روها خودداری کنید. دودکش را حداقل 2 متر از زمین دور نگه دارید.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

  • اگر دودکش پکیج شما به‌صورت افقی قرار دارد آن را کمی به سمت بالا زاویه دهید. خروج بخار آب می‌تواند مضر باشد؛ بنابراین مهم است که این بخار آب به‌جای این که از خروجی بیرونی ساختمان خارج شود یا بدتر از آن، روی افراد پیاده بریزد به پکیج تخلیه شود.
  • دودکش پکیج خود را پنهان نکنید! پوشاندن دودکش پکیج به‌خصوص دودکش‌های عمودی، ممکن است گزینه‌‍ای مطلوب به نظر برسد اما همیشه باید مطمئن شوید که نقاط دسترسی یا اتصالات دودکش را نپوشانده باشید. وظیفه اصلی دودکش دفع گازهای سمی است و نباید مانعی ایجاد کنید.
  • در صورتی که دودکش پکیج شما طوری قرار دارد که دسترسی فیزیکی به آن امکان‌پذیر نیست می‌توانید دریچه‌های بازرسی را نصب کنید.
    یک مهندس باید بتواند اتصالات دودکش پکیج شما را با چشم به‌راحتی بررسی کند و اگر نتواند ممکن است آن را به عنوان «در معرض خطر» طبقه‌بندی کند.

نصب دودکش پکیج بدون فن

جمع‌بندی

تعمیر، جابجایی یا نصب دودکش پکیج ایران رادیاتور، بوتان، گلدیران و … یک کار فریبنده ولی پیچیده است. با این که دودکش چیزی بیشتر از یک استوانه فلزی سبک وزن نیست اما واقعیت این است که مقررات و نگرانی‌های زیادی برای حفظ ایمنی در زمان نصب آن وجود دارد. در واقع نصب دودکش پکیج همان کاری است که همه می خواهند به‌درستی انجام دهند.

تنظیمات درست در زمان نصب دودکش پکیج دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا در صورت نصب نادرست ممکن است آسیب‌های جدی را ایجاد نمایند. مونوکسید کربن گازی خطرناک است که می‌تواند باعث تلفات جانی بدون ذرهای دود شود؛ بنابراین باید جلوی نشت آن به خانه یا محل کارتان را بگیرید.

دودکش‌های پکیج دیواری به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که افراد خارج از خانه شما نیز ایمنی داشته باشند به‌خصوص در مورد دیوارهایی که به فضاهای عمومی باز می‌شوند. به همین دلیل مقرراتی در مورد نصب دودکش پکیج وضع شده که باید در مورد دودکش‌هایی که از ساختمان در سطح پشت‌بام خارج می‌شوند مورد توجه قرار گیرند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا