تمیز کردن ظروف چدنی سوخته؛ بدون آسیب

نظافت و شستشو

ظروف چدنی ابزاری باورنکردنی برای پختن هر چیزی در آشپزخانه هستند. با این حال، آن‌ها نسبت به سایر قابلمه‌ها یا ماهیتابه‌های سرخ کردنی به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند، بنابراین دانستن اینکه چگونه آن‌ها را به‌درستی تمیز کنید، بخش مهمی از نگهداری آن‌ها است. با دانستن چند راه آسان برای پاک کردن مواد غذایی سوخته و همچنین نحوه تمیز کردن ظروف چدنی سوخته می‌توانید به راحتی ظروف چدنی خود را مانند روز اول نو کنید.

شما می‌توانید برای انجام تمام کارهای خانه مانند تمیز کردن ظروف چدنی سوخته از نظافتچیان متعهد و ماهر آچاره کمک بگیرید. برای مشاهده قیمت خدمات نظافت منزل و اطلاع از جزئیات خدمات کلیک کنید.

تمیز کردن ظروف چدنی سوخته

تمیز کردن قابلمه چدنی سوخته با روغن

ابتدا ظرف چدن خود را با روغن پاک کنید تا از شرغذاهایی که کمی به ته ظرف چسبیده‌اند خلاص شوید. اگر غذای خود را درست زمانی که ظرف چدن شما شروع به سوختن می‌کند، از روی شعله بردارید، ممکن است بتوانید آن را با 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی‌لیتر) روغن تمیز کنید. روغن را در ظرف چدنی که هنوز گرم است بریزید و با دستمال کاغذی سطح آن را پاک کنید. تکه‌های غذایی را که شل می‌شود را از داخل ظرف بردارید و دور بریزید.

این روش فقط برای تمیز کردن ظروف چدنی سوخته‌ای که غذا در آن به تازگی سوزانده شده است، جواب می‌دهد. برای ظرف‌های چدنی که به شدت سوخته‌اند، ممکن است لازم باشد که روش دیگری را امتحان کنید.

تمیز کردن قابلمه چدنی سوخته با نمک

برای تمیز کردن ظروف چدنی سوخته‌ای که سوختگی بیشتری دارند باید از نمک استفاده کنید. غذاهایی که برای مدتی طولانی‌تر در حال سوختن هستند، به ماده‌ای ساینده‌تر از روغن نیاز دارند. مقداری نمک دریایی درشت را کف ظرف چدنی خود بریزید. از یک دستمال کاغذی برای تمیز کردن مواد غذایی چسبیده به ماهیتابه استفاده کنید. ظرف چدن خود را به آرامی بشویید تا باقی مانده از آن پاک شود.

  • می‌توانید تقریباً از هر پودر و ماده دانه درشت و ساینده‌ای برای تمیز کردن ظروف چدن سوخته خود با این روش استفاده کنید. استفاده کردن از آرد ذرت به جای جوش شیرین هم خیلی خوب عمل می‌کند، اما این نکته را به یاد داشته باشید که از شکر برای این کار استفاده نکنید، چون دانه‌های شکر روی سطح ظرف آب می‌شوند.

تمیز کردن قابلمه چدنی سوخته با نمک

جوشاندن آب

با جوشاندن مقداری آب در ماهیتابه، متوانید سوختگی‌های شدیدتر را پاک کنید. برای تمیز کردن ظروف چدن سوخته‌ای که غذا برای مدت زمان طولانی در آن سوخته است، آب را در ظرف چدن خود بریزید و اجازه دهید تا برای مدتی بجوشد. ماهیتابه خود را با حدود 2.5 سانتی‌متر آب پر کنید و ظرف را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن می‌کند، از یک قاشق یا کفگیر چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید تا غذای سوخته کف ظرف را بتراشید.

  • بعد از جوشیدن آب را خالی کنید و ظرف را به خوبی بشویید و خشک کنید.
  • برای ظرف چدن خود باید از ابزارهای پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید و نه ابزار فلزی. کاردک‌ها و قاشق‌های فلزی سطح ظرف را خراش داده و پوشش روی تابه را از بین می‌برند.

با خیس کردن ظرف در آب، می‌توانید بیشتر سوختگی را از بین ببرید. اگر این کار جواب نداد، در حالی که سعی می‌کنید با قاشق چوبی غذای سوختگی‌ها را از ظرف جدا کنید، اجازه دهید تا آب در ظرف چدنی شما بجوشد. اگر باز هم سوختگی‌ها جدا نشدند، می‌توانید از سیم ظرف‌شویی برای تراشیدن سوختگی‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن ظروف چدنی سوخته در فر

ظرف چدنی خود را به مدت 1 ساعت در فر با دمای حدود 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتی‌گراد) قرار دهید. فر را روی بالاترین حرارتی که می‌توانید روشن کنید و پایین‌ترین طبقه فر را با فویل بپوشانید. ظرف چدنی خود را به طور وارونه روی بالاترین طبقه فر قرار دهید و اجازه دهید تا یک ساعت در فر بماند.

بعد از یک ساعت فر را خاموش کنید و بگذارید تا ظرف چدنی خنک شود. با این حال، برای بهترین نتیجه، باید ظرف چدنی خود را یک یا دو بار دیگر روغن بزنید و در فر قرار دهید.

  • ظرف چدنی خود را در مکانی تمیز و خشک نگهداری کنید. چدن خیلی زود زنگ می‌زند، بنابراین تا جایی که می‌توانید آن را از رطوبت دور نگه دارید.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

بعد از تمیز کردن ظروف چدنی سوخته، یک لایه روغن روی آن بمالید. همیشه باید بعد از هر بار استفاده از ظرف چدنی، یک لایه نازک روغن روی آن بمالید. وقتی چدن هنوز گرم است، 1-2 قاشق غذاخوری روغن را در ماهیتابه بریزید و با استفاده از یک دستمال کاغذی آن را در تمام سطح ظرف پخش کنید. ماهیتابه تمیز خود را تا زمانی که نیاز به استفاده بعدی داشته باشید در جای خشک نگهداری کنید.

روغن روی سطح گرم ظرف شما با چدن واکنش داده و یک لایه پلیمری تشکیل می‌دهد. این همان چیزی است که ظرف چدن شما را برای مدت طولانی نچسب می‌کند و در شرایط عالی نگه می‌دارد.  اگر قبلاً از روغن برای تمیز کردن ماهیتابه خود استفاده کرده‌اید، می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید.

هنگام استفاده از ظروف چدنی، از یک روغن مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید. روغن نباتی، روغن بذر کتان و روغن دانه انگور همگی انتخاب‌های خوبی هستند.

تمیز کردن ظروف چدنی سوخته با جوش‌شیرین

برای تمیز کردن ظروف چدنی سوخته خود، کف ظرف را با جوش‌شیرین بپوشانید. سپس 2-3 قاشق غذاخوری آب به جوش شیرین اضافه کنید تا مرطوب شود اما رقیق نباشد و به شکل خمیری باشد.

ظرف را با یک برس سفت یا پد تمیز کنید. جوش شیرین یک ساینده ملایم است که به از بین بردن سوختگی‌های سرسخت روی ظرف کمک می‌کند و خاصیت قلیایی آن به خنثی کردن بو یا طعم‌هایی که می‌توانند در تابه پخته شوند کمک می‌کند.

سپس ظرف را آبکشی کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا باقیمانده مواد غذایی سوخته پاک شود. هرچه بیشتر اسکراب کنید، سوختگی‌های بیشتری را حذف خواهید کرد، ولی مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید. ظرف چدنی را کاملاً خشک کنید و سپس روغن نباتی را با استفاده از یک دستمال کاغذی روی سطح ظرف چدنی بمالید.

ظرف چدنی را روی شعله اجاق گاز قرار دهید و حدود یک ساعت روی حرارت متوسط رو به پایین قرار دهید یا به همان مدت در فر با دمای 400 درجه قرار دهید. ظرف ممکن است در این زمانی که روی حرارت قرار دارد دود کند، بنابراین بهتر است هواکش را روشن کنید. جوش شیرین یک پاک کننده طبیعی همه کاره است که می‌تواند در خانه شما برای تمیز کردن روزمره و تمیز کردن عمیق فصلی استفاده شود.

تمیز کردن پشت قابلمه چدن سوخته

نمکی که برای پخت‌وپز استفاده می‌کنیم می‌تواند برای تمیز کردن پشت قابلمه مفید باشد. مقداری نمک روی ظرف لکه دار بمالید و با اسکرابر(اسکاچ زبر) آن را بشویید. همچنین می‌توانید مقداری لیمو یا محلول آب و صابون به نمک اضافه کنید. این یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن پشت قابلمه است. برای تمیز کردن قابلمه سوخته تفلون نیز می‌توانید ازهمین روش استفاده کنید.

شما چه تجربه‌ای از تمیز کردن ظروف چدنی سوخته دارید؟ آن را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید!

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا