نحوه تمیز کردن کیف چرم مصنوعی

نظافت و شستشو

کیف‌ چرم مصنوعی نسبت به کیف چرم طبیعی قیمت مناسب‌تری دارد؛ از این رو تقریبا افراد در هر شغل و هر صنفی از کیف‌های چرم مصنوعی استفاده می‌کنند. با توجه به کاربرد زیاد این نوع کیف، لازم دیدیم که این مطلب از مجله آچاره را به تمیز کردن کیف چرم مصنوعی اختصاص دهیم.

قطعا شما هم در میان انواع کیف‌های دستی یا جیبی خود، یک کیف چرم مصنوعی دارید؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم با آچاره همراه باشید تا روش تمیز کردن کیف چرم مصنوعی را توضیح دهیم.

شما می‌توانید برای نظافت و تمیزی انواع کیف‌های چرم طبیعی و مصنوعی خود از سرویس خشکشویی آچاره استفاده کنید. برای مشاهده لیست خدمات و قیمت خشکشویی آنلاین روی لینک کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • بهترین مواد برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی پاک‌کننده‌های ملایم هستند. باید از آب ولرم مایل به گرم برای شستن کیف چرم مصنوعی استفاده کرد.
  • کیف چرم مصنوعی نباید جلوی نور خورشید قرار گیرد.
  • بعد از شستن نباید کیف چرم مصنوعی را در خشک‌کن با دمای بالا خشک کنید.

فهرست مطالب

تمیز کردن کیف چرم مصنوعی

کیف‌های چرم مصنوعی ارزان‌تر از کیف‌های چرم طبیعی هستند و تمیز کردن آنها نیز راحت‌تر است. برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی می‌توانید از آب و صابون استفاده کنید.

نه تنها کیف‌های چرم مصنوعی، بلکه لباس‌های چرم مصنوعی با آستر نیز با آب و صابون به خوبی تمیز می‌شوند.

نکته‌ای که در تمیز کردن کیف چرم مصنوعی باید به آن توجه کنید، عدم استفاده از آب داغ است. آب داغ با حرارت بالا ممکن است باعث جدا شدن لایه‌های چرم مصنوعی شود.

همچنین برای تمیز کردن این نوع کیف‌ها نباید از مواد شوینده قوی و خشن استفاده کنید؛ زیرا ممکن است به مواد سازنده کیف آسیب برسانند.

تميز كردن كيف چرمي رنگ روشن

مواد و وسایل لازم برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی

برای تميز كردن كيف چرم مصنوعي به وسایل زیر نیاز دارید:

  • پارچه نرم یا میکروفیبر
  • سینک یا ظرف بزرگ برای شستشوی دستی
  • شوینده ملایم
  • روغن بچه، زیتون یا نارگیل
  • ایزوپروپیل الکل (اختیاری)
  • جوش شیرین (اختیاری)

نکات لازم تمیز کردن کیف چرم مصنوعی

در این قسمت به طور خلاصه به نکات مهم در تمیز کردن کیف‌هایی از جنس چرم مصنوعی اشاره کرده‌ایم:

  • برای تمیز کردن این نوع کیف‌ها حتما باید از مواد شوینده ملایم استفاده کنید.
  • دمای آب از سرد تا گرم قابل تنظیم است (به هیچ عنوان از آب داغ یا جوش استفاده نکنید).
  • این نوع کیف‌ها باید به صورت دستی شسته شوند.
  • از خشک‌کن‌های داغ برای خشک کردن کیف چرم مصنوعی استفاده نکنید.
  • اگر می‌خواهید از اتو روی آنها استفاده کنید، باید اتو را روی درجه کم تنظیم کنید.

محاسبه رایگان هزینه خشکشویی آنلاین!

روش تمیز کردن کیف چرم مصنوعی

برای تمیز کردن کیف ساخته شده از چرم مصنوعی مراحل زیر را طی کنید:

1. پر کردن سینک با آب ولرم یا گرم

سینک (یا ظرفی که قرار است کیف چرم مصنوعی خود را در آن بشویید) را از آب ولرم پر کنید. استفاده از آب داغ ممکن است باعث ذوب شدن چرم مصنوعی شود.

2. اضافه کردن مواد شوینده به آب

پاک‌کننده‌های ملایم بهترین انتخاب برای کیف‌های چرم مصنوعی هستند. ماده شوینده را به آب اضافه کنید. آن را با دست در آب تکان دهید تا ماده شوینده به طور یکنواخت در آب پخش شود.

3. قرار دادن کیف چرم مصنوعی در سینک

کیف چرم مصنوعی را در سینک پر شده از آب و ماده شوینده قرار دهید. دقت کنید که باید قسمت‌هایی از کیف که دچار لکه و کثیفی شده‌اند، با ماده شوینده برخورد داشته باشند.

4. مالش دادن قسمت لکه‌دار شده

قسمتی از کیف که دچار لکه است را با دست مالش دهید تا ماده شوینده اثر بهتری روی آن بگذارد. اجازه دهید کیف به مدت 5 دقیقه درون محلول آب و ماده شوینده خیس بخورد.

تميز كردن كيف چرمي رنگ روشن

5. آبکشی کیف چرم مصنوعی

در این مرحله از تمیز کردن کیف چرم مصنوعی باید کیف را آبکشی کنید تا هیچ اثری از کف روی آن نماند. مواد شوینده نباید بیش از حد روی چرم مصنوعی باقی بمانند؛ زیرا به بافت آن آسیب می‌زنند. کیف چرم را با آب سرد یا ولرم آبکشی کنید. از مواد شوینده نرم‌کننده روی چرم مصنوعی استفاده نکنید.

6. خشک کردن کیف چرم مصنوعی

چرم مصنوعی به هیچ وجه نباید درون خشک‌کن قرار گیرد. کیف را در جایی در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود. ممکن است فرایند خشک شدن تا 24 ساعت نیز زمان ببرد.

برای تسریع زمان خشک شدن می‌توانید یک پارچه نرم جاذب را روی کیف به آرامی فشار دهید تا رطوبت کیف کمتر شود.

خدمات خشکشویی سیار با تیم آچاره

7. استفاده از روغن روی کیف

بعد از خشک شدن لباس مقداری روغن بچه، زیتون یا نارگیل را روی پارچه نرم ریخته و چرم مصنوعی را با آن مالش دهید.

روغن زدن به چرم مصنوعی آن را در حالت انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد، از چروک شدن آن جلوگیری می‌کند و جلوی پوسته‌پوسته شدن آن را می‌گیرد.

روش تميز كردن کیف چرم مصنوعی

تفاوت چرم مصنوعی با طبیعی در چیست؟

چرم مصنوعی محصولی است که از پلی اورتان و پلاستیک در ظاهری شبیه به چرم طبیعی تولید می‌شود. افزایش تمایل افراد به استفاده از کیف‌های چرم و از طرفی گران‌قیمت بودن کیف‌های چرم طبیعی موجب شد تا عده زیادی از کارخانه‌ها به فکر تولید محصولی شبیه به چرم طبیعی ولی با قیمت ارزان‌تر بیفتند.

چرم مصنوعی دوام کمتری نسبت به چرم طبیعی دارد. در واقع چرم طبیعی گاهی می‌تواند تا چند دهه دوام بیاورد، در حالی که چرم مصنوعی در بهترین حالت و در صورت به‌کارگیری روش‌های مراقبتی می‌تواند تا چند سال دوام داشته باشد.

تمیز کردن کیف چرم مصنوعی باید در چه فواصل زمانی انجام گیرد؟

زمانی باید به شستن کیف چرم مصنوعی اقدام کنید که لک شده باشد. همچنین در صورت استفاده مرتب از کیف، بهتر است به صورت ماهانه آن را تمیز کنید. در اینصورت می‌توانید از روش خشکشویی کیف هم برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی خود استفاده کنید.

به محض مشاهده لکه باید برای تمیز کردن کیف اقدام کنید؛ در غیر این صورت ممکن است لکه روی کیف ماندگار شود.

آیا لکه‌های ایجاد شده روی کیف چرم مصنوعی پاک می‌شوند؟

بیشتر لکه‌های ایجاد شده روی کیف چرم مصنوعی با آب گرم و پارچه نرم تمیز می‌شوند. برای لکه‌هایی که سرسخت هستند و مقاومت نشان می‌دهند، از مقداری ماده شوینده نیز به همراه آب گرم استفاده می‌کنیم.

تجربه نشان داده است که با این روش حتی لکه‌های پررنگ هم از بین می‌روند!

اگر لکه ایجاد شده روی کیف چرم مصنوعی در اثر برخورد رنگ یا جوهر ایجاد شده باشد، کار کمی سخت‌تر می‌شود. در این شرایط برای پاک کردن رنگ از روی چرم مصنوعی باید از ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

مقداری الکل روی پارچه نرم بریزید و قسمت لک شده را با آن مالش دهید. از لبه بیرونی لکه به سمت مرکز حرکت کنید تا لکه بیشتر پخش نشود. بعد از پاک شدن لکه، محل لکه را با پارچه مرطوب تمیز کنید.

نحوه مراقبت از کیف چرم مصنوعی

اگر از کیف چرم خود به خوبی مراقبت نکنید، خیلی زود رنگ طبیعی و زیبای خود را از دست خواهد داد. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات کیف چرم مصنوعی این قسمت را به خوبی مطالعه کنید.

  • جلوگیری رنگ‌پریدگی کیف چرم مصنوعی

قرار گرفتن بیش از حد کیف چرم مصنوعی در معرض نور خورشید احتمال تغییر رنگ آن را افزایش می‌دهد. نه تنها نور خورشید باعث تغییر رنگ کیف می‌شود، بلکه نورهای مهتابی و مصنوعی لامپ نیز می‌توانند فرایند تغییر رنگ را سرعت ببخشند. بهتر است زمانی که قصد استفاده از کیف چرم مصنوعی خود را ندارید، آن را در کمد یا کشوی تاریک قرار دهید.

  • پیشگیری از جمع شدن و چروک شدن کیف چرم مصنوعی

ممکن است در زمان شستشو متوجه جمع شدن کیف چرم مصنوعی شوید. برای جلوگیری از این مشکل، همانطور که اشاره کردیم، باید کیف را با آب سرد بشویید. بعد از شستشو نیز کیف باید در دمای متوسط و با هوا خشک شود. برای خشک شدن آن را جلوی نور آفتاب نگذارید یا در خشک‌کن قرار ندهید.

  • جلوگیری از ایجاد بوی بد در کیف چرم مصنوعی

چرم مصنوعی مستعد جذب انواع بو است. ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که از کیف چرم مصنوعی شما بوهای تند مانند بوی سیگار یا بوی پخت و پز به مشام می‌رسد!

به کمک جوش شیرین می‌توانید از شر چنین بوهایی خلاص شوید. کمی جوش شیرین روی کیف بپاشید و آن را در کیسه‌ای قرار دهید.

24 ساعت صبر کنید. بعد از این مدت کیف را از کیسه خارج کنید و جوش شیرین را با برس از روی آن پاک کنید. اگر هنوز هم بوی ناخوشایندی از کیف احساس کردید، فرایند را مجددا تکرار کنید.

تمیز کردن کیف چرمی رنگ روشن

کیف‌های چرم رنگ روشن بسیار زیبا هستند، اما تمیز کردن آنها نسبتا سخت است. این کیف‌ها حتی کوچکترین کثیفی را هم نشان می‌دهند و برای نو و زیبا به نظر رسیدن باید همیشه آنها را تمیز نگه داشت.

حتی اگر کیف شما تمیز است، بهتر است هفته‌ای یک بار کیف چرم رنگ روشن خود را با دستمال آغشته به آب گرم و ماده شوینده ملایم تمیز کنید. بلافاصله بعد از تمیز کردن کیف با دستمال مرطوب، با استفاده از یک پارچه میکروفیبر نرم کیف را خشک‌کنید تا اثری از رطوبت در آن باقی نماند.

اگر کیف شما دچار لکه شده است، باید سریعا برای تمیز کردن لکه اقدام کنید. هر چه سریعتر اقدام کنید، احتمال ماندگاری لکه کمتر می‌شود.

محلول‌های مخصوص تمیز کردن چرم مصنوعی سفید و رنگ روشن در بازار موجود هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. استفاده از محلول آب اکسیژنه و بوراکس نیز برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی سفید مناسب است.

تمیز کردن کیف چرم مصنوعی سفید

چگونه از پوسته‌پوسته شدن کیف چرم مصنوعی جلوگیری کنیم؟

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای کیف چرم مصنوعی شما بیفتد، پوسته‌پوسته شدن آن است. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن چرم مصنوعی، مالش دادن آن با روغن زیتون، نارگیل یا روغن بچه پس از شستن کیف است. اما این سوال پیش می‌آید که چرا چرم مصنوعی پوسته‌پوسته می‌شود؟

این چرم‌ها به صورت طبیعی بعد از گذشت مدتی در اثر تجزیه مواد سازنده آنها پوسته‌پوسته می‌شوند. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سرعت پوسته‌پوسته شدن را کاهش یا افزایش دهند.

همان طور که در قسمت روش تمیز کردن کیف چرم مصنوعی نیز گفته شد، شرایط نگهداری چرم مصنوعی در میزان ماندگاری آن نقش زیادی دارد.

اگر نمی‌خواهید کیف شما پوسته‌پوسته شود، نباید آن را در هوای گرم نگهداری کنید. همچنین نباید جلوی نور خورشید قرار گیرد. از محصولات پاک‌کننده خشن نیز نباید روی آن استفاده کنید.

برای افزایش طول عمر کیف چرم مصنوعی خود کارهای زیر را انجام دهید:

  • به طور منظم کیف خود را تمیز کنید.
  • از نرم‌کننده‌های مخصوص چرم مصنوعی برای حالت دادن و جلوگیری از ترک خوردن آن استفاده کنید.
  • از اسپری‌های محافظ مخصوص چرم مصنوعی استفاده کنید.
  • کیف خود را زیاد پر نکنید.
  • کیف خود را به دور از رطوبت نگه دارید.

سخن پایانی

برای اینکه کیف چرم مصنوعی شما دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد، بهتر است هر چند وقت یکبار آن را به روشی که برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی بیان کردیم، تمیز کنید و از روغن زیتون یا روغن بچه برای جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن آن استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا کیف چرم مصنوعی قابل شستن است؟

بله. از آنجا که چرم مصنوعی از پلاستیک و لایه محافظ پلاستیک ساخته شده است، می‌توانید به راحتی آن را با آب بشویید.

آیا کیف‌های چرم مصنوعی ضدآب هستند؟

بله. چرم مصنوعی یک ماده ضدآب است. از آنجا که چرم مصنوعی از پلاستیک و پوشش پلاستیکی تشکیل شده است، آب نمی‌تواند به آن نفوذ کند.

بهترین ماده برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی کدام است؟

مواد شوینده ملایم به همراه آب ولرم بهترین ترکیب برای شستن کیف چرم مصنوعی هستند. در مواردی که لکه مقاوم باشد، می‌توانید از ایزوپروپیل الکل کمک بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا