پاک کردن لکه انار از فرش در 5 گام ساده

نظافت و شستشوقالیشویی

هر چند که انار و آب انار برای سلامتی مفیدند و همه عاشقش هستند اما ریختن یک قطره از آن روی فرش کافی است تا شما را به دردسر بیندازد! در واقع لکه انار روی فرش از سمج‌ترین لکه‌هاست. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های پاک کردن لکه انار از فرش آشنا شوید.

آموزش گام به گام پاک کردن لکه انار از فرش

همه ما می‌دانیم که خوردن انار کار آسانی نیست. ابتدا باید انار را باز کنید و سپس دانه‌های آن را یکی یکی جدا کنید بعد همراه نمک یا گلپر میل کنید.

موقع خوردن انار، اصلاً مهم نیست که چقدر آرام و با احتیاط انار را دانه کنید؛ در هر صورت ممکن است چند دانه از انار روی لباس یا فرش بریزد و آن را لک کند. پس تقریباً دانستن روش‌های پاک کردن لکه انار از فرش برای همه لازم است و خیلی‌ها که به نظافت اهمیت می‌دهند با این مشکل دست و پنجه نرم خواهند کرد.

اما چگونه لکه اب انار را پاک کنیم؟

اگر دانه کردن انار هم برایتان سخت است، می‌توانید آب انار نوش جان کنید اما این کار هم شما را از خطر لک شدن فرش و لباس حفظ نمی‌کند و باز هم ممکن است به روش‌های حذف لکه انار از فرش نیاز پیدا کنید.

مطمئناً پاک کردن لکه انار از فرش کار راحت و لذت‌بخشی نیست؛ پس کمی حوصله به خرج دهید. در این مقاله ما روشی کاربردی و مفیدی را برای حذف لکه انار از فرش برای شما آماده کرده‌ایم تا این روند را تا حد ممکن آسان کنیم.

گام اول، سرعت عمل به خرج دهید

تا حد امکان سعی کنید بخشی از انار ریخته شده روی فرش را با استفاده از دستمال‌کاغذی یا یک پارچه سفید تمیز و خشک پاک کنید.

خیلی مهم است که بلافاصله بعد از ریختن آب انار روی فرش این کار را انجام دهید تا فرش لک نشود. ترکیب شیمیایی دانه‌های انار بسیار قوی است و به‌سرعت در تار و پود فرش نفوذ می‌کند.

همچنین توجه داشته باشید که شما با پرزگیری فرش به‌صورت منظم، می‌توانید احتمال موفقیت در چنین شرایطی را افزایش دهید.

تمیز کردن لکه انار از روی فرش

گام دوم: از آب سرد استفاده کنید

مقداری آب روی قسمتی که آب انار ریخته اسپری کنید یا از یک اسفنج خیس استفاده کنید. برای مرطوب شدن لکه، از آب استفاده کنید. فرش را خیلی خیس نکنید؛ چون ممکن است لکه پخش شود.

این روند همچنین برای پاک کردن لاک از روی فرش یا تمیز کردن لکه چربی از روی قالی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش گام به گام پاک کردن لکه انار از فرش

گام سوم: محل لکه انار را خشک کنید

را با استفاده از یک دستمال‌کاغذی یا پارچه پاک کنید. سپس دستمال کاغذی یا پارچه را فشار دهید. به هیچ عنوان از حرکات دایره‌ای برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده نکنید.

این کار باعث بیشتر پخش شدن لکه می‌شود. در صورت نیاز مجدداً ناحیه لک شده را با آب مرطوب کرده و مجدداً پاک کنید.

پاک کردن لکه انار از فرش

گام چهارم: از مایع شوینده و آب استفاده کنید

در این مرحله اگر لکه از بین نرفت، می‌توانید از یک محلول پاک‌کننده برای پاک کردن لکه انار از فرش استفاده کنید. ½ قاشق چای‌خوری ماده شوینده ملایم و غیر سفید کننده را به 1 لیتر آب گرم اضافه کنید. محلول را کاملاً مخلوط کنید.

نکته: قبل از شروع پاک کردن لکه انار از روی فرش، محلول را تست کنید. قبل از استفاده از پاک‌کننده، باید آن را در یک قسمت کوچک مانند گوشه فرش تست کنید تا مطمئن شوید که محلول به فرش آسیب نمی‌رساند.
چند دقیقه صبر کنید. اگر باعث آسیب به فرش شد، بلافاصله آن را با آب سرد و اسفنج از روی فرش پاک کنید.

اگر پاک‌کننده را روی فرش تست کردید و آسیبی به فرش وارد نشد، آن را روی لکه بمالید. با استفاده از یک اسفنج یا پارچه سفید، محلول را روی ناحیه موردنظر بمالید. سپس پارچه را روی لکه قرار دهید.

برای پاک کردن لکه انار از فرش پارچه را با قاشق ماساژ دهید. با استفاده از پشت قاشق آشپزخانه پارچه را به‌آرامی فشار دهید. روی تمام پارچه این کار را انجام دهید.

از قسمت بیرونی پارچه شروع کنید و با حرکت مارپیچی به سمت مرکز پارچه حرکت کنید تا از پخش شدن لکه جلوگیری کنید. این کار محلول را، بدون وارد کردن بیشتر لکه به داخل فرش یا آسیب رساندن به الیاف فرش، وارد فرش می‌کند.

آموزش پاک کردن لکه انار از فرش

لکه را با یک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز جدید پاک کنید. در صورت نیاز دوباره مراحل قبل را تکرار کنید.

این کار را تا زمانی ادامه دهید که دیگر اثری از لکه آب انار روی حوله باقی نماند.

آموزش پاک کردن لکه انار

گام آخر: محل لکه انار را بشوئید

محل موردنظر را بشویید. آب سرد را روی محل اسپری کنید یا با استفاده از یک اسفنج مرطوب کنید. محلولی که روی فرش باقی می‌ماند کثیفی و گرد و غبار را به خود جذب کرده و تغییر رنگ می‌دهد.

فرش را خشک کنید. یک حوله تمیز و خشک را روی ناحیه مرطوب قرار دهید. یک کیسه پلاستیکی روی آن‌ها قرار داده و سپس چیزی سنگین مانند یک کتاب سنگین را روی آن‌ها قرار دهید.

قبل از برداشتن حوله، اجازه دهید حداقل چند ساعت حوله روی فرش بماند. بهتر است که حوله یک شب تا صبح روی فرش بماند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات قالیشویی در محل!

پاک کردن لکه انار از فرش با سرکه سفید

مانند روش قبلی ابتدا در ابتدا با یک دستمال خشک لکه انار را از روی فرش پاک کنید تا هم در تار و پود نفوذ نکند و هم گسترده نشود.

یک فنجان آب سرد را با چند قطره مایع ظرفشویی مخلوط کنید. با کمک پارچه سفید رنگ روی لکه بکشید. حواستان باشد که اگر از پارچه رنگی استفاده کنید ممکن است رنگ پارچه باعث ایجاد لک شود.

بعد از این کار نوبت استفاده از سرکه سفید است. پارچه نخی و سفید رنگی را به سرکه آغشته کرده و لکه را با کمک آن پاک کنید. اگر لکه انار روی فرش از بین نرفت، دوباره مراحل را تکرار کنید تا کاملا پاک شود.

پاک کردن اب انار از فرش

پاک کردن لک انار از فرش با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه انار از فرش یکی از روش‌های کاربردی و آسان است. برای این کار، باید جوش شیرین را روی لکه انار فرشتان بریزید و چند دقیقه صبر کنید.در ادامه با دستمال خشک لکه را پاک کنید. اگر بلافاصله بعد از ریختن انار روی فرش این کار را انجام دهید بهتر است.

البته باید توجه داشت که استفاده از جوش شیرین روی فرش ممکن است باعث بوی نامطبوع در فرش شود. اما این بو موقتی است و زود از بین می‌رود. 

چند نکته مهم برای پاک کردن لکه انار از فرش

  • وقتی لکه انار تازه است، پاک کردن آن از فرش راحت‌تر خواهد بود. وقتی صبر می‌کنید و لکه عمیق شده و خشک می‌شود، حذفش از فرش سخت‌تر خواهد شد.
  • نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از نظر افراد خانه‌دار سخت‌ترین لکه‌ها، لکه انار و لکه آب زرشک هستند. پس اگر با استفاده از روش بالا باز هم کمی از لکه باقی ماند، استفاده از محلول آب و سرکه سفید یا محلول آب و لیمو می‌تواند کارساز باشد.
  • برای پاک کردن لکه انار از فرش می‌توانید از پودر لباسشویی یا پودرهای لکه‌بر موجود در بازار هم استفاده کنید. مقداری پودر لباسشویی روی قسمت لک شده بریزید.
    پس از مدتی صبر کردن، با دستمال مرطوب شروع به پاک کردن آن کنید تا زمانی که لکه از بین برود.

سخن پایانی

کثیف شدن فرش با انار اتفاق متداولی در فصل پاییز است. اگر به‌محض ریختن آن پاک کردن لکه انار از فرش کنید، به احتمال زیاد اثری از لکه انار روی فرش باقی نخواهد ماند. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر در مهمانی این اتفاق افتاد رودربایستی را کنار بگذارید و سریعا از روشی که شرح داده شد استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

در نهایت فراموش نکنید که شما برای تمیز کردن و پاک کردن لکه انار از روی فرش می‌توانید با خیال راحت از خدمات قالیشویی آچاره استفاده کنید تا کارشناسان حرفه‌ای آچاره، این روند را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت، به انجام برسانند.

سوالات رایج

اولین قدم برای پاک کردن لکه انار از روی فرش چیست؟

سرعت عمل، اولین قدم برای حذف لکه انار از فرش محسوب می‌شود.
در این شرایط به‌سرعت با یک دستمال بخشی از آب انار را از روی فرش پاک کنید تا به فرش نفوذ پیدا نکند.

برای تمیز کردن لکه آب انار از آب گرم استفاده کنیم یا آب سرد؟

استفاده از آب سرد برای از بین لکه انار از روی فرش گزینه بهتری‌ است.

4.6/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا