از مزایای خشکشویی کیف بیشتر بدانید

نظافت و شستشوخشکشویی

خشکشویی کیف بهترین روش برای تمیز کردن کیف از آلودگی‌ها و حفظ جلوه و زیبایی آن است. خوب نگهداری کردن از وسایل صرفا به معنای تمیز کردن آن‌ها نیست، بلکه حفظ زیبایی و شکل و شمایل اولیه وسایل نیز مقوله مهمی است. مسلما هیچ کس دوست ندارد یک کیف رنگ‌ و رو رفته را در دست بگیرد. حتی اگر آن کیف کاملا تمیز و بسیار گران‌قیمت باشد.

امروزه با بالا رفتن قیمت البسه و کیف و کفش، برای حفظ و نگهداری این اقلام باید دقت بیشتری به‌خرج داد. کیف هم از جمله وسایل تقریبا گران‌قیمتی است که شستشوی آن نیازمند مهارت است. تنوع جنس کیف‌ها و حساسیت بعضی از آن‌ها نسبت به مواد شوینده و حتی آب، شستشوی آن‌ها را دشوار می‌کند.

اما از طرفی به دلیل مسائل بهداشتی، ناچار به تمیز کردن کیف‌ خود هستیم. به همین دلیل یا باید راهکارهای تمیز کردن اصولی کیف‌های جنس مختلف را بدانیم و یا کار را به کاردان بسپاری و با استفاده از خشکشویی کفش و کیف ار آنها محافظت کنیم. با آچاره همراه باشید تا در این خصوص بررسی بیشتری داشته باشیم.

کیف؛ منبع آلودگی و میکروب است

این امر بر کسی پوشیده نیست که کیف در معرض انواع آلودگی‌های محیطی قرار دارد. خصوصا کیف‌های پارچه‌ای یا جیر که مکان مناسبی برای تجمع میکروب‌ها هستند. بعضی افراد بدون توجه به مسائل بهداشتی در اماکن عمومی کیف خود را روی زمین قرار می‌دهند.

سپس بدون توجه به آلودگی‌های کیف، آن را به خانه برده و روی میز تحریر یا حتی روی فرش می‌گذارند. بدون این‌که توجه کنند که انبوهی از آلودگی‌ و میکروب‌های خطرناک را همراه با کیف خود به خانه می‌برند.

متاسفانه با تمام این مسائل، افراد کمتر به فکر نظافت و شستشوی کیف خود هستند. شاید دلیل اصلی این است که امکان آسیب دیدن کیف و خراب شدن آن به هنگام شستشو بسیار زیاد است. بنابراین افراد از آلودگی‌های کیف چشم‌پوشی کرده و همچنان بدون تمیزکاری از آن استفاده می‌نمایند.

خشکشویی کیف

آیا شستشوی کیف سلامت و زیبایی کیف را از بین می‌برد؟

بعضی بر این باورند که نباید کیف را شست و یا عمقی تمیز کرد. آن‌ها معتقدند که صرفا با کشیدن یک دستمال نمدار، کیف تمیز می‌شود. اما قدر مسلم این است که میکروب‌های سرسخت نفوذ کرده در تاروپود کیف با یک دستمال نمدار به خوبی پاک نمی‌شوند. ضمنا این کار ممکن است باعث لک شدن کیف شده و رنگ آن را کدر کند.

همچنین شستشوی غیر اصولی و استفاده از مواد شوینده نامناسب هم قطعا می‌تواند به کیف آسیب برساند. بنابراین باید برای تمیز کردن کیف، تصمیم درستی گرفت.

به دلیل نوع طراحی و کاربردی که کیف دارد باید شکل و طرح اولیه آن حفظ شود. معمولا در دوخت کیف از پشم شیشه و الیاف و ابر برای برجسته کردن دیواره‌ها و از طلق و مقوا جهت مقاوم‌سازی کف کیف استفاده می‌شود. اگر شستشوی کیف به روش نادرستی مانند استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن کفش و کیف انجام شود، مسلما کیف آسیب خواهد دید.

زمانی که کیف داخل ماشین لباسشویی شسته می‌شود، به دلیل گردش سریع دیگ لباسشویی، آسیب بسیاری به اجزای داخلی کیف وارد می‌شود. به این ترتیب از جلوه زیبای اولیه کیف کاسته می‌شود.

تاثیر خشکشویی کیف بر سلامت کیف

خشکشویی کیف چگونه انجام می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال لازم است کمی در مورد مزایای خشکشویی صحبت کنیم. همان‌گونه که از نام آن پیداست، شستشو در این روش به صورت خشک و بدون استفاده از آب صورت می‌گیرد. در روش خشکشویی با استفاده از محلول‌های خاص لکه‌بر، لکه‌ها و آلودگی‌ها پاک می‌شوند. در این روش البسه و یا کیف را داخل ماشین خشکشویی می‌گذارند.

سپس با اضافه کردن یک محلول شیمیایی که خاصیت انحلال‌پذیری لکه‌ها را دارد لباس‌ها و کیف را تمیز می‌کنند. در این روش پس از شستشو، وسایل شسته شده به دلیل اینکه هیچ تماسی با آب نداشته‌اند کاملا خشک هستند. از این رو به این نوع روش شستشو، خشکشویی می‌گویند. در روش خشکشویی کیف هیچ گونه آسیبی به کیف نمی‌رسد و شکل و رنگ آن تغییری نمی‌کند.

محلول‌های مورد استفاده در خشکشویی شامل پرکلر اتیلن (پرکلر پلی‌اتیلن)، تترا کلرو اتن و دی‌اکسید کربن مایع است. البته به دلیل مضراتی که بعضی از این محلول‌‌های لکه‌بر دارند، امروزه محلول‌های ایمن‌تری به کار می‌رود.

مزایای خشکشویی کیف

از جمله مزایای خشکشویی کیف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم تغییر رنگ و شکل کیف
  2. جلوگیری از کشیده شدن و نخ‌کش شدن پارچه
  3. محافظت از بافت پارچه
  4. جلوگیری از بدشکل شدن کیف
  5. از بین بردن لکه‌های سرسخت چربی و آلودگی‌ها
  6. جلوگیری از دفرمه شدن اجزاء داخلی کیف (مقوا و طلق کف و پشم شیشه دیواره‌های کیف) به دلیل عدم استفاده از آب
  7. پیشگیری از پوسته‌پوسته شدن کیف‌های چرمی و جیر

مزایای تمیز کردن کیف در منزل

خشکشویی کیف در منزل

 با توجه به روش خشکشویی کیف که به آن اشاره شد، واضح است که باید توسط ماشین‌های مخصوصی انجام ‌شود. اما ممکن است بعضی تمایل داشته باشند در خانه کار خشکشویی کیف را به صورت دستی انجام دهند. توصیه می‌کنیم اگر کیف شما ارزش مادی و یا معنوی بالایی دارد، بهتر است ریسک نکنید. شما می‌تواند به‌راحتی از مراکز خشکشویی لباس که کار خشکشویی کیف نیز انجام می‌دهند، کمک بگیرید.

اما اگر همچنان تمایل به انجام این کار در خانه دارید لازم است نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. ابتدا وسایل داخل کیف یا کوله‌پشتی خود را خارج کنید.
  2. با یک دستمال بدون پرز و خشک گردوغبار داخل و روی کیف را بگیرید. درزها و قسمت‌های داخلی را فراموش نکنید. برای این کار می‌توانید با درجه پایین جاروبرقی درزها را کاملا تمیز کنید.
  3. همچنین می‌توانید با پنبه آغشته به الکل یا دستمال‌ ضد باکتری داخل محفظه کیف را کاملا ضدعفونی و تمیز نمایید.
  4. چنان‌چه قسمتی از کیف شما نیاز به تعمیر دارد قبل از انجام هرکاری تعمیرات را انجام دهید. زیرا ممکن است در طول تمیز کردن، پارگی و خرابی آن بیشتر شود.
  5. اگر جنس کیف شما برزنتی است مشکل چندانی برای استفاده از آب نخواهید داشت. بنابراین می‌توانید به راحتی کیف را در درون محلول پودر صابون و آب با دست بشویید و آب‌کشی نمایید. به این ترتیب دردسرهای خشکشویی را نخواهید داشت.
  6. توجه داشته باشید برای خشک کردن کیف، آن را در مجاورت هوای آزاد قرار دهید. آستر داخلی و زیپ محفظه‌های کوچک را باز کنید تا زودتر خشک شوند.
  7. برای حفظ شکل کیف پس از شستشو چند حوله خشک را داخل کیف گذاشته و آن را پر کنید. این کار از مچاله شدن کیف جلوگیری کرده و رطوبت داخل کیف را نیز می‌گیرد. پس از خشک شدن کیف برای اینکه داخل کیف نیز در مجاورت هوا قرار بگیرد، آستر را خارج کرده و کیف را آویزان کنید.

لکه‌گیری کیف

خشکشویی کیف چرم در خانه

انجام خشکشویی کیف چرم را می‌توان با استفاده از واکس چرم یا روغن‌های مخصوص انجام داد. این روغن‌های مخصوص چرم باعث جلوگیری از خشک شدن و ترک برداشتن چرم نیز می‌شوند. به این ترتیب علاوه‌بر تمیز شدن کیف چرم، دوام و عمر مفید آن نیز افزایش خواهد یافت.

  1. با یک پارچه نرم و بدون پرز که خشک باشد، کیف چرم خود را کاملا پاک کنید. دستمال‌های میکروفایبر انتخاب بسیار خوبی برای این کار هستند.
  2. با استفاده از یک پارچه نخی کیف را به واکس چرم آغشته کنید. برای این کار از پنبه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید. زیرا پرز دستمال کاغذی و پنبه ممکن است روی چرم بچسبد که پاک کردن آن کار نسبتا سختی است.
  3. دستگیره، درزها و قسمت‌های مختلف روی کیف را کاملا به واکس چرم آغشته کنید.
  4. کمی زمان بدهید تا واکس خشک شود.
  5. بعد از آن با یک پارچه تمیز و بدون پرز، کیف را کاملا تمیز و براق کنید.

توجه داشته باشید که صرفا از روغن‌های مخصوص چرم استفاده کنید. زیرا روغن‌های متفرقه برای چرم مناسب نیستند و ممکن است چرم کیف شما را خراب کنند.

خشکشویی کیف جرم در خانه

پاک کردن لکه‌های سخت چربی از روی کیف چرم

  1. برای پاک کردن لکه‌های سرسخت چربی می توانید با استفاده از صابون و مایع آمونیاک یک محلول رقیق تهیه کنید.
  2. با یک اسفنج نرم کیف را با این محلول شستشو دهید.
  3. سپس با یک پارچه نمدار کیف را تمیز کنید.
  4. برای خشک کردن کیف از یک پارچه خشک و نرم استفاده کنید.

پاک کردن لکه از روی کیف

خشکشویی کیف جیر 

برای شستشوی کیف جیر بسیار محتاطانه عمل کنید. زیرا جیر ممکن است تغییر رنگ دهد و یا لکه‌هایی روی آن ایجاد شود که قابل پاک کردن نباشد.

  1. گردوغبار کیف را با یک پارچه تمیز و بدون پرز، یک برس نرم یا مسواک تمیز کنید.
  2. با یک پارچه نم‌دار، جیر را کاملا تمیز کنید. همانگونه که اشاره شد، امکان ایجاد لکه روی جیر بسیار است. بنابراین در به کار بردن مواد شوینده و یا سرکه احتیاط کنید. برای انجام این کار ابتدا قسمت کوچکی از زیر کیف را تست کنید. پس از مطمئن شدن از ایمن بودن مواد شوینده یا سرکه، سپس آن را برای کل کیف استفاده کنید.
  3. با یک پارچه خشک و نرم کیف را نم جیر را بگیرید.
  4. برای از بین بردن لکه‌های روی جیر می‌توانید با استفاده از یک پاک‌کن، لکه‌ها را پاک کنید. برای این کار از یک پاک کن تمیز استفاده کنید که سر آن کثیف و سیاه نباشد.
برای خشکشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

توجه کنید:

  • کشیدن پارچه روی کیف جیر را به آهستگی انجام دهید. زیرا ممکن است بر اثر فشار دست، قسمتی از پرزهای جیر کنده شود و به آن آسیب برسد.
  • حتما مراحل فوق را با پارچه بدون پرز انجام دهید. زیرا جیر به سرعت پرزها را جذب می‌کند و پاک کردن آن‌ از روی جیر بسیار دشوار است.
  • بعضا مشاهده می‌شود که روش‌هایی مانند پاشیدن جوش‌شیرین روی کیف و برس کشیدن برای تمیز کردن کیف استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این کار ممکن است در مواقعی چندان نتیجه مطلوبی نداشته باشد. امکان آسیب دیدن کیف نیز در این شرایط وجود دارد.

نظافت کیف جیر

سخن پایانی

خشکشویی کیف در خانه از آن دسته کارهایی است که ممکن است بعضا نتیجه بسیار خوبی داشته باشد؛ یا اینکه به طور کلی کیف شما را دچار آسیب نماید. بنابراین باید با شناخت بیشتر از جنس کیف خود و رعایت اصول شستشوی آن، این کار را انجام دهید یا این کار را به یک خشکشویی مجهز و تمام اتوماتیک بسپارید.

در این مقاله راهکارهای ایمنی ارائه شده تا شما بتوانید در خانه کیف‌های خود را تمیز نمایید. اما اگر این کار برای شما مقدور نیست، با اطمینان خاطر کیف خود را به متخصصان خشکشویی آچاره بسپارید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا