نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

خواص دارویی گل حسن یوسف: [درمان فشار خون، کم کاری تیروئید،و …]

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

جالب است بدانید حسن یوسف در برخی تحقیقات، به‌عنوان گیاهی معجزه‌آسا برای رفع آلرژی‌ها، رقیق کردن لخته‌های خون، حل مشکلات جنسی در مردان و درمان قاعدگی‌های دردناک در زنان شناخته شده است. نتایج مطالعات علمی جدید نشان می‌دهد که خواص دارویی گل حسن یوسف فراتر از مواردیست که قبلاً مستند شده و این گیاه کاربردهای گسترده‌تری دارد. در ادامه این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا با خواص دارویی گل حسن یوسف بیشتر آشنا شوید.

درباره گل حسن یوسف بیشتر بدانیم

قبل از بررسی خواص دارویی گل حسن یوسف باید کمی با این گیاه آشنا شویم. حسن یوسف از گیاهان چند ساله بومی مناطق گرمسیری آفریقا، آسیا، استرالیا و اقیانوس آرام است. انواع حسن یوسف حدود 150 گونه از گیاهان نعناع مانند ​​نعناع فلفلی، ریحان، آویشن، پونه کوهی و مریم گلی هستند. حسن یوسف گیاهی است یک‌ساله و شاخه‌دار که ارتفاع آن تا حدود 100 سانتی‌متر می‌رسد. ساقه‌های حسن یوسف مربعی شکل هستند و برگ‌ها حاشیه‌هایی دندانه‌دار دارند.

برگ‌های حسن یوسف بیضی‌شکل بوده و به طول حدود 5 تا 10 سانتی‌متر هستند. شاخ و برگ‌های حسن یوسف منحصر‌به‌فرد بوده و مجموعه‌ای از ترکیبات رنگی را دارند که با هیچگونه گیاهی دیگری قابل مقایسه نیست. حسن یوسف بویی شبیه به کافور دارد و به دلیل مقدار زیاد اسانس موجود در گیاه، بسیار معطر است. برخلاف اکثر گیاهان خانواده نعناع، ​​خواص دارویی گل حسن یوسف را باید در ریشه‌های فیبری این گیاه جستجو کرد.

خواص دارویی گل حسن یوسف

مطالب پیشنهادی: چگونه حسن یوسف پژمرده را سرحال کنیم؟

6 خواص دارویی گل حسن یوسف

استفاده از گیاه حسن یوسف به عنوان دارو منشا باستانی دارد و در آیورودا (طب سنتی هند) به خواص دارویی گل حسن یوسف اشاره شده است. این گیاه به‌عنوان مقوی سلامت، درمان مشکلات قلبی، درد قفسه سینه، بیماری‌های ریوی، اختلالات گوارشی و بی‌خوابی کاربرد دارد. از جمله خواص دارویی گل حسن یوسف می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

1. درمان فشار خون

مطالعات علمی اخیر تأیید کرده که حسن یوسف حاوی ترکیبی قوی به نام فورسکولین با خاصیت آرامش‌بخشی عضلانی است. این ماده می‌تواند رگ‌های خونی را باز کند و توانایی کاهش فشار خون را دارد. با باز شدن رگ‌های خونی، قلب کمتر کار می‌کند تا خون را در سراسر بدن پمپ کند.

حسن یوسف می‌تواند برای بیمارانی که از کاردیومیوپاتی رنج می‌برند، مفید باشد. خواص دارویی گل حسن یوسف در کاهش فشار خون، در تحقیقی در مجله تحقیقات در آیورودا در سال 2011 اعلام شد. در این تحقیق بیماران مبتلا به فشار خون بالا پس از درمان با عصاره حسن یوسف، فشار خون متناسبی داشتند.

فواید گل حسن یوسف

2. درمان کم کاری تیروئید؛ خواص دارویی گل حسن یوسف

فورسکولین موجود در حسن یوسف، آنزیم‌ها و هورمون‌های مختلف بدن انسان را تنظیم می‌کند. حسن یوسف برای کنترل و درمان اختلال عملکرد غده تیروئید، به‌ویژه زمانی که غده در حال فعالیت است، یعنی کم کاری تیروئید استفاده می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

3. کاهش فشار داخل چشمی در بیماران گلوکومی

گلوکوم وضعیتی است که در آن تجمع غیرطبیعی زلالیه در چشم وجود دارد. در نتیجه فشار چشم افزایش یافته و رگ خونی منقبض می‌شود تا عصب بینایی را تغذیه کند. اگر گلوکوم درمان نشود، ممکن است باعث آسیب برگشت‌ناپذیر به عصب و باعث کوری شود.

هیچ درمان جایگزین ثابت شده بالینی برای گلوکوم وجود ندارد. با این حال خواص دارویی گل حسن یوسف برای این بیماری موردتوجه قرار گرفته است. مطالعات بالینی نشان داده که استفاده موضعی از قطره چشمی فورسکولین به کاهش قابل‌توجه فشار داخل چشم تا 5 ساعت منتهی می‌شود.

خواص دارویی گل حسن یوسف

4. درمان آلرژی و آسم

اخیرا ثابت شده که عصاره حسن یوسف دارای اثر شل‌کنندگی عضلات است. این تاثیر به گشاد شدن لوله برونش، کاهش مقاومت راه هوایی و افزایش ظرفیت حجم هوای ریه منجر می‌شود. این عمل نتیجه افزایش سیکلیک AMP ناشی از کولئوس با مهار آنزیم‌هایی است که باعث تجزیه آن می‌شوند.

5. کاهش وزن در بیماران چاق از خواص دارویی گل حسن یوسف

ماده شیمیایی فعال موجود در گیاه حسن یوسف، فورسکولین است که باعث کاهش وزن در بیماران چاق می‌شود. تحقیقات نشان داده که فورسکولین موجود در کولئوس می‌تواند تولید آنزیم‌هایی به‌نام آدنیلات سیکلاز و  آنزیم دیگری به‌نام cAMP را تقویت کند.

این واکنش آنزیم‌ها، سلول‌های چربی را سوزانده و انرژی ذخیره‌شده را آزاد می‌کند. امروزه با تغییر سیستم تغذیه و چاق شدن افراد، از خواص دارویی گل حسن یوسف برای چاقی استقبال زیادی شده است.

مطلب پیشنهادی:پرورش 8 گیاه دارویی در خانه

مضرات گل حسن یوسف

6. خواص ضد سرطان

7 ترکیب از بخش عصاره اتیل استات حسن یوسف به‌دست آمد. ساختارهای آن‌ها به‌عنوان لوپئول، اسید اولئانولیک، یووالو، بتاسیتوسترول، اسید کلونیک، دمتیل کریپتوجاپونول، اسید کولئولیک شناسایی شد. ترکیبات 1، 2، 6، 7 به وضوح فعالیت ضد توموری را نشان دادند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

تحقیقات نشان داده که حسن یوسف حاوی دی ترپنوئیدهایی است که از گسترش تومور در موش جلوگیری می‌کنند. البته خواص دارویی گل حسن یوسف برای درمان سرطان معده و پیشگیری از سرطان‌های ثانویه همچنان در حال بررسی است.

خواص ضد سرطان حسن یوسف

عوارض جانبی مصرف حسن یوسف

مصرف گیاه حسن یوسف و ماده تشکیل‌دهنده آن فورسکولین، برای اکثر بزرگسالان به‌صورت تزریقی، استنشاقی یا قطره‌های موضعی چشم کاملا بی‌خطر است. اگرچه برخی افراد از احساس سوزش در محل استفاده شکایت دارند. حسن یوسف ممکن است زخم معده را تشدید کند.

1. بارداری و شیردهی

هیچ مطالعه علمی برای تایید استفاده ایمن انواع حسن یوسف در دوران بارداری یا شیردهی انجام نشده است. استفاده از حسن یوسف در دوران بارداری یا شیردهی ممنوع است.

2. تداخل و موارد منع مصرف حسن یوسف

حسن یوسف می‌تواند خونریزی را تشدید کند. بنابراین در صورت داشتن مشکلات خونریزی از این گیاه استفاده نکنید. هنگام مصرف داروهای رقیق‌کننده خون از جمله وارفارین و هپارین، حسن یوسف باید با احتیاط و با نظارت دقیق پزشکی مصرف شود.

3. کولئوس می‌تواند فشار خون را کاهش دهد

هنگام مصرف دارو برای فشار خون بالا، باید در مصرف حسن یوسف احتیاط کنید. با مصرف حسن یوسف ممکن است فشار خون فرد خیلی پایین بیاید و علائم افت فشار خون مانند سرگیجه، حالت تهوع و سبکی سر را ایجاد کند.

زمستان، قاتل حسن یوسف!

اولین هوای سرد یا یخبندان باعث از بین رفتن گیاهان حسن یوسف می‌شود؛ بنابراین نگهداری انواع حسن یوسف در پاییز و زمستان اهمیت زیادی دارد. اگر از قبل اقدامات احتیاطی انجام داده باشید، گیاه شما زمستان راحتی را می‌گذارند. زمستان‌گذرانی گیاه حسن یوسف در واقع بسیار آسان است. برای محافظت از حسن یوسف می‌توانید از گیاهان سالم خود قلمه بردارید تا ذخیره اضافی برای فصل آینده داشته باشید.

خواص دارویی گل حسن یوسف

چگونه حسن یوسف را در زمستان نگه داریم؟

با وجود نور کافی، حسن یوسف به‌راحتی در داخل خانه زمستان گذرانی می‌کند. گیاهان سالم را در پاییز، درست قبل از شروع هوای سرد، جدا کرده و تا حد امکان از قسمت ریشه استفاده کنید. سپس گیاهان خود را در ظروف مناسب با خاک مناسب قرار دهید و آن‌ها را کاملاً آبیاری کنید.

قبل از انتقال گیاهان به داخل، حدود 1 هفته یا بیشتر اجازه دهید تا به آب و هوای جدید عادت کنند. سپس گیاهان تازه را در مکان آفتابی مانند پنجره‌ای که رو به جنوب یا جنوب‌شرقی است قرار دهید و فقط در صورت نیاز آبیاری کنید. در بهار می‌توانید گیاه را دوباره در باغ بکارید.

خواص دارویی گل حسن یوسف

جمع‌بندی

خواص دارویی گل حسن یوسف پرشمار هستند و علاوه‌بر مزایای مستند، مصرف این گیاه به‌عنوان مکمل کاهش وزن قوی هم توصیه می‌شود. عصاره فورسکولین گیاه حسن یوسف توانایی چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. با این حال اگر رژیم غذایی مناسبی همراه با ورزش منظم در برنامه روزانه گنجانده نشود، مصرف حسن یوسف نتایج لازم را نخواهد داشت.

اگر به نگهداری از گل و گیاه علاقمند هستید و در خانه خود گلخانه دارید؛ می‌توانید تمیز کردن آن را به ما بسپارید. نظافت گلخانه تاثیر زیادی بر شادابی گل‌های شما دارد. تمیز کردن گلخانه با وجود تعداد زیادی گلدان و ریختن مداوم خاک پای گلدان کار ساده‌ای نیست. از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

3.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید