نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

پرورش 8 گیاه دارویی در خانه

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

کاشت گل و گیاه در خانه بسیار انرژی بخش و مفید است. برخی از گل‌ها مخصوص آپارتمان هستند و با شرایط خانه سازگارند. در بین این گیاهان، شما می‌توانید برای منزل خودتان از کاشت گیاهان دارویی نیز استفاده کنید تا از خواص آن‌ها نیز بهره‌مند شوید. استفاده از داروهای گیاهی می‌تواند باعث عدم وابستگی شما به داروهای شیمیایی نیز شود.
پرورش گیاه دارویی در خانه را می‌توان یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن یک زندگی سالم برشمرد.

فواید و مزایای گیاهان دارویی بسیار زیاد است. شما به‌وسیله این داروهای گیاهی می‌توانید بسیاری از بیماری‌ها را بهبود ببخشید و درمان کنید. از این گیاهان می‌توان حتی به‌عنوان دمنوش نیز استفاده کرد. برای کاشت گیاهان دارویی باید آن‌ها را بشناسید و خواص آن‌ها را بدانید. پس اگر می‌خواهید درمورد پروش گیاه دارویی در خانه بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

چرا باید گیاهان دارویی را در خانه پرورش دهید؟

پرورش گیاه دارویی در خانه علاوه بر درمان بیماری‌های شایع، می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها نیز برای خود درمانی باشد. البته که کاشتن این نوع گیاهان هم اصول و قواعد خاص خودش را دارد و شما نمی‌توانید بدون آگاهی و دانش قبلی این‌کار را انجام دهید.  با آگاهی از خواص و کاربردها، مزایا و عوارض مصرف آن می‌توانید از بروز مشکلات یا خطرات احتمالی، ناشی از مصرف بی‌رویه جلوگیری کنید. پس اگر قصد کاشت گیاهان دارویی را درخانه دارید، باید از قبل درمورد آن مطالعه داشته باشید. 

گیاهان دارویی

8 گیاه دارویی که می‌توانید درمنزل بکارید و پرورش دهید

گیاهان دارویی بسیار فراوان هستند و هرکدام دارای خواص منحصربه‌فرد خودشان هستند. البته تمام این  گیاهان را نمی‌توان در خانه پرورش داد و فقط تعدادی از آن‌ها قابل پرورش در منزل هستند.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

مطلب پیشنهادی نگهداری از کاکتوس در خانه

  1. پرورش گیاه دارویی آویشن در خانه

برای پرورش گیاه دارویی در خانه، گیاه آویشن گزینه مناسبی است. آویشن از جمله گیاهانی است که به‌خاطر داشتن ماده تیمول در آن، چندین سال است که به عنوان یک داروی ضدعفونی شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو برای سرفه‌های شدید، اسهال، گازمعده، سوهاضمه و بیماری‌های دیگر بسیار مفید و تاثیرگذار است. هم‌چنین این گیاه باعث بهبود گردش خون می‌شود و برای پشتیبانی ایمنی بدن و درمان مشکلات تنفسی مفید است.

گیاه دارویی آویشن

از این ادویه خوش‌بو سال‌هاست که در سرتاسر دنیا استفاده می‌شود و به‌خاطر بوی بی‌نظیرش طرفداران بسیار زیادی هم دارد. درگذشته مصریان از این ادویه برای سوزاندن بدن استفاده می‌کردند. مردمان روم هم با آویشن به پنیر و مشروبات الکلی خود طعم و مزه می‌دادند. علاوه بر آن از این ادویه را برای پاک‌سازی خانه می‌سوزاندند. این گیاه از راه کاشت نشا پرورش داده می‌شود و در ماه‌های اول نیازمند آب‌یاری روزانه می‌باشد.

  1. گیاه ریحان

همه شما با گیاه خوش‌طعم ریحان آشنا هستید. ریحان را می‌توان یکی از بهترین سبزیجات برای استفاده در کنار غذا دانست. برگ گیاه ریحان دارای خواص فراوانی است و از این رو به اسم پادشاه گیاهان نیز مشهور است. برگ ریحان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها خاصیت دارد. ریحان سرشار از ویتامین و مواد مغذی است که یکی از آن‌ها آهن و ویتامین K است.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

مطلب پیشنهادی با خواص کاکتوس در خانه آشنا شوید!

این دو مورد به درمان نفخ شکم، بهبود جای بریدگی و زخم و همین‌طور عدم اشتها بسیار کمک می‌کنند. این گیاه خاصیت ضدپیری دارد و برای کاهش استرس تاثیرگذار است. ریحان را به‌عنوان هضم‌کننده غذا نیز می‌شناسند و می‌توانید از آن درکنار غذا استفاده کنید یا دمنوش آن را درست کنید.

گیاه ریحان

برگ‌های این گیاه برای درمان تب و دیابت هم مؤثر هستند. روش استفاده از آن به این صورت است که برگش را خرد کنید و به‌عنوان پماد استفاده کنید. کاشت ریحان بسیار راحت است و از طریق بذر قابل پرورش است. برای رشد آن باید به گیاه به‌طور منظم کود بدهید و هرس کنید.

  1. فلفل قرمز

فلفل قرمز از آن دسته ادویه‌های تندی است که به‌عنوان یک چاشنی عالی برای غذاها به‌کار می‌رود. فلفل خاصیت سم‌زدایی دارد و برای پخت غذا استفاده می‌شود. خواص این گیاه برای بدن شامل افزایش متابولیسم، کاهش درد و کلسترول، پاک‌سازی بدن و… است. برای کاشت این گیاه باید تخم‌های گیاه را از درونش دربیاورید و در خاک بکارید. البته از بذرهای آماده فلفل نیز می‌توانید استفاده کنید.

گیاه دارویی فلفل قرمز

  1. پرورش گیاه دارویی گیاه بابونه در خانه

برای پرورش گیاه دارویی در خانه می‌توانید از گیاه بابونه نیز استفاده کنید. بابونه دارای غلظت بسیار بالایی از آنتی اکسیدان است که برای درمان و بهبود بیماری‌های زیادی مفید است. به‌طور معمول از این گیاه در چای استفاده می‌شود و شما فقط باید برگ‌های خشک گل را بجوشانید. دمنوش بابونه بسیار آرامش‌بخش بوده و به داشتن روان آرام‌تر کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

پرورش گیاه دارویی در خانه

مزایای بابونه شامل بهبود بخشیدن یبوست، کمک به کاهش التهاب و تورم، منابع غنی آنتی اکسیدان‌ها، کمک به خوابیدن بهتر، کاهش درد و … است. از بابونه می‌توان برای دم‌کردن گل‌های خشک، بوییدن اسانس آن و مصرف روغن بابونه به‌صورت موضعی استفاده کرد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

  1. فواید قاصدک به عنوان پرورش گیاه دارویی در خانه

مطمئنا خیلی از شما فکر نمی‌کردید که قاصدک می‌تواند خواص دارویی داشته باشد. شاید خوب باشد بدانید که قاصدک‌ها علاوه بر داشتن خواص دارویی، قابل خوردن نیز هستند.

این گیاه دارای ویتامین‌هایی هم‌چون ویتامین K، ویتامین ث، کلسیم، آهن و ویتامین‌های دیگر است. از مزایای قاصدک می‌توان به پاک‌سازی کبد و سلامت کبد، پشتیبانی از سلامت استخوان و پیش‌گیری از عفونت‌های ادراری اشاره کرد. با دم‌کردن ریشه های قاصدک می‌توانید چای دم کنید. از برگ‌های آن به‌عنوان گارنیش استفاده کنید و حتی آن را به‌عنوان قرص مصرف کنید.

فواید قاصدک به عنوان پرورش گیاه دارویی در خانه

  1. گیاه اسطوخدوس

احتمالا شما هم با خواص بی‌نظیر اسطوخدوس آشنا هستید یا از دمنوش‌های آن استفاده کرده‌اید. اسطوخدوس یک گیاه به‌شدت آرام‌بخش است که می‌تواند روان را آرام کند. درست‌کردن چای اسطوخدوس در یک روز استرس‌زا حتما پیشنهاد می‌شود. چراکه به کاهش تنش‌های روزانه بسیار کمک می‌کند و خواب راحتی را به شما هدیه می‌دهد. روغن این گیاه هم برای درمان آروماتراپی و مشکلات مو مؤثر است.

گیاه دارویی اسطوخدوس

از مزایای این گیاه می‌توان کمک به خواب راحت، کاهش تنش و استرس، از بین بردن سردرد و میگرن، مبارزه با آکنه، کاهش درد، درمان مشکلات تنفسی و داشتن موهای سالم اشاره کرد. استفاده‌های رایج از این گیاه شامل دم‌کردن گل اسطوخدوس برای چای، استفاده از روغن اسانس آن و به‌کار بردن موضعی روغن اسطوخدوس است. 

  1. پرورش گیاه دارویی سنبل الطیب در خانه

چای و دمنوش گیاه سنبل الطیب سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌خاطر داشتن بوی مطبوعش، در روحیه شما اثر می‌گذارد. موادی که در این گیاه وجود دارد روی کاهش استرس و اضطراب، تنظیم خواب و ناراحتی‌های پوستی مؤثر است. این گیاه را می‌توان به دوصورت دمنوش و روغن استفاده کرد. البته می‌توانید برای استشمام بوی خوب آن، برگ‌هایش را خشک کنید و بسوزانید. برای کاشت این گیاه به جاهای مطمئن مراجعه کنید تا بذرهای تازه و جوان به شما بدهند.

پرورش گیاه دارویی سنبل الطیب

بذر گیاه را در سینی نشا بکارید تا به نشا تبدیل شوند. سپس آن را در یک گلدان قرار دهید. این گیاه هم‌چنین برای ناراحتی‌های معده، بهبود سریع سرماخوردگی، آرامش اعصاب و کاهش تحریک ناشی از نیش حشرات مؤثر است.

  1. گل همیشه بهار

برای پرورش گیاه دارویی در خانه، گل همیشه بهار انتخاب مناسبی است. گل همیشه بهار از آن دسته گیاهان معطر و خوش‌بویی است که برای بهبود سلامت پوست کاربرد دارد. این گیاه به‌علت داشتن آنتی اکسیدان و مواد دیگر باعث محافظت از بدن و دور نگه‌داشتن حشرات از خانه می‌شود. از مزایای این گل می‌توان به کاهش التهاب،درمان عفونت و گوش درد، تقویت چشم‌ها، داشتن خواص ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده، تمیز کردن پوست و درمان بیماری‌های پوستی اشاره کرد.

پرورش گیاه دارویی

از گارنیش این گل می‌توان در غذا استفاده کرد. هم‌چنین می‌توانید از روغن و پمادش استفاده کنید و گل‌های خشک آن را هم می‌توانید دم کنید.

 شرایط کاشت گیاه نعنا چیست؟

نعناع یکی از پرخاصیت‌ترین و پرکاربردترین گیاهان است که همه‌جا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نعناع خاصیت خلط‌آوری دارد و ضدنفخ است. از طعم تند این گیاه در نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌کنند. برای پرورش گیاه دارویی در خانه، نعناع یک گزینه عالی است. این گیاه قابلیت کاشت در  گلدان یا باغچه را دارد.

کاشت نعناع

بذر دارویی چیست؟

بذر ماده‌ای از  گیاه است که برای رشد و تکثیر از آن استفاده می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت که بذرها حاصل فعالیت‌های یک نسل گیاه هستند.

کاربرد بذر دارویی

 نتیجه گیری

پرورش گیاه دارویی در خانه یک ایده و خوب برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها در منزل و عدم وابستگی به داروهای شیمیایی است. مطالعه و تحقیق قبلی درمورد گیاهانی که می‌خواهید بکارید بسیار در چگونگی استفاده از آن‌ها مؤثر است. داروهای گیاهی اثری بلندمدت در بدن می‌گذارند و عوارضی برای بدن ندارند. برخلاف داروهای شیمیایی که زود اثرگذار است اما عوارض دارد و اذیت کننده است.

تعداد بالای گلدان در خانه ممکن است روند نظافت منزل را آهسته کند زیرا جابه‌جایی آن و مجددا برگشت به حالت  اولیه آن زمانبر خواهد بود. برای تسریع در زمان انجام می‌توانید از نظافتچی متخصص آچاره بهره ببرید.

4.9/5 - (30 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید