نحوه پانسمان زخم بستر با کامفیل چگونه است؟ (آموزش کامل)

پزشکی و پرستاریپوست

پانسمان زخم بستر با کامفیل به درمان سریع‌تر و آسان‌تر عارضه پوستی سالمندان کمک می‌کند.

درمان زخم بستر با کامفیل اگر در مراحل اولیه بیماری انجام شود در روند بهبودی و کاهش عفونت تاثیر بسزایی دارد و دیگر این تصور آزاردهنده که زخم بستر کشنده است، موجب نگرانی سالمندان و افراد بستری نخواهد شد.

برای درمان زخم بستر روش‌های مختلفی معرفی شده که آسان‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین آن استفاده از پانسمان کامفیل است. پانسمان کامفیل کاربردهای مختلفی دارد و برای درمان زخم‌های سطحی پا، سوختگی‌های جزئی، ساییدگی پوست و موارد دیگر به‌کار می‌رود.

یادآور می‌شویم که خدمات پزشکی در منزل آچاره شامل تمامی خدمات درمانی و پزشکی است که در روند بهبود زخم بستر بسیار کمک‌کننده است. در صورت نیاز به این خدمات، روی لینک درمان زخم بستر در منزل کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • پانسمان هیدروکلوئیدی ورقه نازک و انعطاف‌پذیری برای درمان زخم‌های بدون تراوش و کم‌تراوش است.
  • تمیز کردن زخم با سرم شستشو یکی از مهم‌ترین مراحل پانسمان زخم بستر با کامفیل است.
  • پانسمان کامفیل را بعد از 3 روز باید تعویض کنید. البته این زمان‌بندی به شرایط زخم بستگی دارد.
  • مطالعات نشان داده‌اند که پانسمان هیدروکلوئیدی مانع خارجی برای تهاجم باکتری‌ها و ویروس‌ها ایجاد می‌کند.

پانسمان کامفیل چیست؟

از پانسمان کامفیل می‌توان برای درمان زخم‌هایی با ترشح کم مانند زخم‌های پا، زخم‌ بستر، سوختگی‌های سطحی، زخم‌های بعد از عمل و ساییدگی‌ پوستی استفاده کرد. این پانسمان بسته به ویژگی‌های زخم ممکن است تا 7 روز روی پوست باقی بماند.

پانسمان کامفیل از ورق پلی‌اورتان نیمه‌تراوا تشکیل شده و در برابر بخار آب نفوذپذیر است؛ اما ترشحات و میکروارگانیسم‌ها وارد این پانسمان نمی‌شوند. این پانسمان ضدآب است و بیمار می‌تواند با آن حمام کند و دوش بگیرد.

استعلام هزینه خدمات درمان زخم بستر در منزل

آموزش پانسمان زخم بستر با کامفیل

برای پانسمان زخم بستر با کامفيل باید دست‌ها را بشویید و دستکش بپوشید. اگر پانسمان قبلی روی زخم قرار دارد آن را جدا کنید و دور بیندازید. حالا باید زخم را ضدعفونی کنید. تمیز کردن زخم با سرم شستشو یکی از مهم‌ترین مراحل پانسمان زخم بستر با کامفیل است.

در مرحله بعد باید اطراف زخم را به خوبی خشک کنید تا چسب به پوست بچسبد. پانسمان را روی زخم قرار دهید. برای این کار باید دقت کنید که پانسمان از هر طرف حدود 1 تا 2 سانتی‌متر از کناره‌های زخم فاصله داشته باشد. به این ترتیب پانسمان بهتر و محکم‌تر به پوست می‌چسبد.

آموزش پانسمان زخم بستر با کامفیل

اگر زخم بستر تازه است احتمالا افراد خانواده بتوانند آن را پانسمان کنند. البته اگر در این زمینه تخصص کافی نداشته باشند ممکن است باعث شوند روند درمان طولانی‌تر شود. در بعضی مواقع یک اشتباه می‌تواند به آسیب‌های جدی به بیمار و وخیم شدن زخم منجر شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در روش درمان زخم بستر با کامفیل تعویض کامفیل است. مدت زمان تعویض پانسمان کامفیل به شرایط زخم بستگی دارد؛ اما به طور کلی باید پانسمان کامفیل را هر 2 تا 3 روز تعویض کنید. اگر زخم عمیق نیست هر هفته یکبار باید پانسمان جدید را انجام دهید.

بافت پانسمان کامفیل توری است و می‌توانید شرایط زخم را به آسانی مشاهده کنید؛ بنابراین ارزیابی وضعیت زخم و زمان درست تعویض آن کار سختی نخواهد بود.

مزایا و معایب پانسمان کامفیل

پانسمان کامفیل انتخابی مطمئن با اعتبار 30 ساله است. پانسمان کامفیل به دلیل کارایی، تطبیق‌پذیری و تنوع بالای محصولات در بسیاری از کلینیک‌های ایران کاربرد دارد. این پانسمان قابل استفاده به عنوان پانسمان اولیه و ثانویه است.

یعنی می‌توان پانسمان کامفیل را به طور مستقیم روی زخم‌های کم ترشح استفاده کرد. علاوه بر این به عنوان پانسمان ثانویه هم به‌کار می‌رود. لایه بالایی این پانسمان ضدآب و ضدباکتری است و فرد می‌تواند با وجود این چسب روی بدنش حمام کند.

پانسمان زخم بستر با کامفيل به عنوان عایق حرارتی روی زخم عمل می‌کند و مانع از نفوذ میکروب و آلودگی به داخل زخم می‌شود. هیدروکلوئید ماده‌ای در پانسمان کامفیل است که ترشحات زخم را به خود جذب می‌کند. این ماده به حالت ژله‌ای درمی‌آید و با حفظ رطوبت به بهبود زخم کمک می‌کند.

یکی دیگر از مزایای پانسمان زخم بستر با کامفيل این است که به زخم نمی‌چسبد. یعنی قسمت‌هایی از چسب پانسمان به پوست اطراف زخم می‌چسبند و از ورود آلودگی جلوگیری می‌کنند.

درمان زخم بستر با کامفیل

بافت و ساختار پانسمان کامفیل باعث می‌شود فرد بیمار کمترین احساس درد و سوزش را داشته باشد. همین ویژگی به احساس راحتی بیمار در زمان نشستن و بلند شدن کمک بزرگی می‌کند.

پانسمان زخم بستر با کامفيل در کنار تمام مزایا و نقاط قوت معایبی هم دارد. این نوع پانسمان را نمی‌توان برای همه زخم‌ها استفاده کرد. یعنی اگر زخم دارای ترشحات زیادی باشد نباید از کامفیل برای پانسمان آن استفاده کنید.

علاوه بر این اگر افراد مهارت کافی در پانسمان زخم بستر نداشته باشند ممکن است چسب کامفیل به زخم بچسبد. این شرایط باعث می‌شود زخم آسیب ببیند و بیمار درد زیادی را تحمل کند. اگر پانسمان کامفیل از نوع مات باشد ممکن است نتوانید وضعیت زخم را به درستی ارزیابی کنید.

همانطور که گفتیم پانسمان کامفیل بین 3 تا 7 روز روی زخم می‌ماند؛ اما اگر متوجه شدید لبه پانسمان هیدروکلوئیدی زودتر از این زمان از روی پوست جدا شده است باید هر چه زودتر آن را تعویض کنید.

پانسمان کامفیل زخم را مرطوب نگه می‌دارد و نیازی نیست هر روز آن را عوض کنید؛ اما یادتان باشد قبل از زدن پانسمان جدید محل زخم را تمیز و خشک کنید. زخم بستر پانسمان شده با کامفیل با هوا تماس ندارد و زودتر بهبود پیدا می‌کند.

ثبت سفارش خدمات درمان زخم بستر در منزل

جمع‌بندی

پانسمان زخم بستر با کامفيل باید با دقت و توسط افراد باتجربه انجام شود. این نوع پانسمان برای زخم بستر مزایای زیادی دارد از این رو در بیشتر درمانگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پانسمان کامفیل را می‌توان مستقیم روی زخم‌های کم ترشح و متوسط استفاده کرد.

سوالات متداول

چگونه از پانسمان کامفیل استفاده کنیم؟

ابتدا پانسمان را از کاغذ پشت آن جدا کنید و روی سطح زخم قرار دهید. حداقل فاصله 1.5 سانتی متری از حاشیه زخم را باید در نظر بگیرید.

آیا می‌توان کامفیل را برش داد؟

کامفیل را باید متناسب با مناطقی که پوست در معرض خطر است برش دهید. به یاد داشته باشید که قبل از برداشتن کاغذهای محافظ، آن را برش دهید.

ماندگاری پانسمان کامفیل چقدر است؟

این پانسمان بسته به ویژگی‌های زخم ممکن است تا 7 روز روی پوست بماند.

آیا می‌توانیم با پانسمان کامفیل دوش بگیریم؟

این پانسمان ضد آب است و بیمار می‌تواند حمام کند یا دوش بگیرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا