آیا زخم بستر کشنده است؟ علائم و روش‌های درمانی زخم بستر چیست؟

پوستزیبایی و سلامت

زخم بستر یکی از مشکلات پوستی مهم است که در پوست افرادی که محدودیت حرکتی دارند و کسانی که بیشترین زمان را در بستر بیماری سپری می‌کنند، متاسفانه ایجاد می‌شود. به تصور بعضی افراد زخم بستر کشنده است و  عفونت‌ها و جراحات آن به سرعت انسان را درگیر می‌کنند.

اگر چه این زخم‌ها معمولا منجر به آسیب‌های عمیق در بافت پوستی می‌شوند و التهابات و عفونت‌های جدی به همراه دارند؛ اما خبر خوب این است که این عارضه پوستی قابل درمان است و با مراقبت‌های بالینی می‌توان بهبود آن را سرعت بخشید.

تشخیص زودهنگام و مداخلات درمانی صحیح می‌تواند از گسترش این زخم‌ها جلوگیری کند و روند درمان را به خوبی پیش ببرد.

خدمات پزشکی در منزل آچاره شامل تمامی خدمات درمانی و پزشکی است که در روند بهبود زخم بستر بسیار کمک‌کننده است. در صورت نیاز به این خدمات، روی لینک درمان زخم بستر در منزل کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • زخم‌های بستر ممکن است باعث ورود باکتری‌ها و عفونت به بافت‌های عمیق‌تر بدن شوند و فرد را به عفونت سیستمیک یا سپتی‌سمی مبتلا کنند.
  • برنامه‌های درمانی رخم بستر شامل تنظیم تغذیه، تمرینات فیزیوتراپی، استفاده از باندها و داروهای تخصصی برای ترمیم زخم است.
  • تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی مفید برای پوست باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و ترمیم سریع‌تر بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود.

زخم بستر چیست؟

قبل از پرداختن به این مسئله که آیا زخم بستر کشنده است یا به راحتی درمان می‌شود، بهتر است کمی در خصوص ماهیت زخم بستر توضیح دهیم.

زخم بستر یک مشکل جدی در پوست و بافت‌های زیرین است. این زخم بر اثر فشار مستقیم و طولانی مدت بر روی نقاط خاصی از بدن افراد بستری یا با محدودیت حرکتی ایجاد می‌شود.

فشار مداوم بر روی بافت‌های نرم بدن می‌تواند باعث قطع گردش خون به بافت‌ها شود و نهایتاً بافت‌ها زخمی و نابود شوند. این زخم‌ها ابتدا به صورت لکه‌های قرمز ظاهر می‌شوند و به تدریج زخم بدتر شده و پوست آسیب جدی می‌بیند.

این موضوع باعث ایجاد عفونت‌های جدی و حتی خطرناک برای سلامتی می‌شود. عوامل مختلفی همچون ناتوانی حرکتی، بیماری‌های مزمن، تغییرات در تغذیه و همچنین عدم مراقبت مناسب از پوست می‌تواند سبب بروز زخم بستر شوند.

مدیریت زخم بستر شامل پیشگیری از آن از طریق تغییرات موقعیت بدنی، استفاده از تخت‌های باکیفیت، مراقبت مناسب از پوست و درمان‌های تخصصی برای بهبود زخم می‌شود.

تشخیص زود هنگام و درمان مناسب می‌تواند از پیشرفت زخم‌ها جلوگیری کرده و فرآیند بهبودی را تسریع کند.

خطرات زخم بستر

آیا زخم بستر کشنده است؟

اگر تصور چنین باشید که زخم بستر کشنده است، بنابراین نباید چندان تلاشی برای بهبود آن کرد؛ این در حالی است که در علم پزشکی به طور مداوم تجهیزات و داروهای درمانی مخصوصی برای درمان این عارضه پوستی معرفی می‌شود و درمان زخم بستر را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

توجه داشته باشید که زخم بستر در صورت عدم‌رسیدگی و درمان موثر، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. این عوارض ممکن است شامل عفونت‌های جدی، از دست دادن بافت‌های بدن، تشکیل جریان خون نامناسب (مانند لخته خون) و حتی باعث فوت فرد شوند.

به عنوان مثال، زخم‌های بستر می‌توانند باعث ورود باکتری‌ها و عفونت به بافت‌های عمیق‌تر بدن شوند که این موضوع می‌تواند به سرعت به عفونت سیستمیک یا سپتی‌سمی منجر شود که یک وضعیت خطرناک است و می‌تواند به فوت بیمار منتهی شود.

بنابراین، اگرچه زخم بستر در ابتدا به نظر یک مشکل پوستی عادی بیاید؛ اما در موارد پیشرفته و در صورت نادیده گرفتن آن، می‌تواند برای سلامتی بسیار خطرناک باشد. 

استعلام هزینه خدمات درمان زخم بستر در منزل

علائم و نشانه‌های زخم بستر

شناخت علائم زخم بستر منجر به تشخیص زودهنگام آن می‌شود و به این ترتیب می‌توان روند درمان را به سرعت آغاز کرد و از گسترش زخم جلوگیری نمود. 

با توجه به اینکه زخم بستر یک عارضه پوستی پیش‌رونده است در مراحل مختلف ظاهر متفاوتی دارد. از این رو نشانه‌ها و شکل ظاهری زخم بستر را در مراحل مختلف آن بررسی می‌کنیم:

فاز اولیه زخم بستر

در ابتدا ظاهر زخم بستر، علائم به صورت زیر است:

  • قرمزی پوست در مناطقی که فشار وارد می‌شود
  • داغی و درد در نقاط تحت فشار
  • تغییر رنگ پوست به سمت زردی یا قهوه‌ای
  • تورم و سفتی در نقطه فشار
  • نواحی نسبت به لمس حساس بوده و تخریب می‌شود

فاز دوم زخم بستر

در مرحله دوم، علائم ممکن است شدت بیشتری پیدا کنند:

  • عمیق‌تر شدن زخم 
  •  تیره‌تر شدن پوست اطراف زخم
  • نمایان شدن خراش‌ها و پوست‌های مرده در اطراف زخم 
  • خروج مایعات شفاف یا رنگی از زخم

فاز سوم زخم بستر

در مرحله پیشرفته‌تر زخم بستر، علائم و نشانه‌ها بیشتر و شدت بیشتری پیدا می‌کنند:

  • نفوذ زخم به بافت‌های عمیق‌تر پوست
  • تخریب بافت‌های پوست و نفوذ زخم و عفونت به بافت‌های عضلانی و استخوانی
  • خروج مایعات عفونی از زخم و انتشار بوی بد از زخم
  •  بروز علائم عفونت مانند تب، سرفه
  • تغییر در شکل و رنگ مایعات زخم

این علائم و نشانه‌ها نشان‌دهنده پیشرفت یا شدت زخم بستر هستند. تشخیص زود هنگام و مراقبت مناسب از زخم بستر از موارد بسیار مهم برای جلوگیری از پیشرفت زخم و کاهش عوارض جدی است.

برای افرادی که در معرض خطر زخم بستر هستند، تغییر موقعیت بدنی منظم، استفاده از تخت‌های خاص با فشار مناسب و مراقبت دقیق از پوست از جمله اقداماتی است که می‌تواند از ایجاد یا پیشرفت زخم بستر جلوگیری کند. در نتیجه با رعایت این نکات مرگ بر اثر زخم بستر به حداقل می‌رسد.

توجه داشته باشید که با مشاهده هر یک از این علائم حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود، تا اقدامات درمانی لازم انجام گردد.

برنامه‌های درمانی معمولا شامل تنظیم تغذیه، تمرینات فیزیوتراپی، استفاده از باندها و داروهای تخصصی برای ترمیم زخم است.

خطرات زخم بستر

همچنین توجه به مراقبت‌های پوستی و بهداشتی در نقاط حساس بر روی بدن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا از ایجاد زخم بستر و پیشرفت آن جلوگیری شود.

خطرات زخم بستر

اولین عارضه‌ای که به واسطه زخم بستر ایجاد می‌شود، تخریب بافت‌های پوستی است. در صورت درمان نشدن زخم، عمق آن بیشتر می‌شود و نتیجه آن نفوذ زخم به بافت‌های عمیق‌تر پوست و حتی عضله و در شرایط بحرانی رسیدن زخم به بافت استخوان خواهد بود.

زخم بستر کشنده است

1. عفونت‌ زخم بستر

زخم بستر مستعد عفونت است. عفونت‌های جدی می‌توانند به شکل سپتی‌سمیا ظاهر شوند که مشکلات جدی برای فرد ایجاد کرده و سلامت او را به خطر میاندازد. 

2. آسیب به بافت‌های بدن

زخم بستر معمولا باعث تخریب بافت‌های پوستی و زیرین می‌شود که این موضوع می‌تواند به بافت‌های عمقی‌تر مانند بافت‌های عضلانی و استخوانی نیز گسترش یابد. این مشکلات می‌توانند منجر به کاهش عملکرد بدنی، محدودیت حرکتی و کاهش کیفیت زندگی شوند.

3. سختی درمان

زخم‌های بستر با پیچیدگی‌های درمانی همراه هستند. مراقبت و درمان این نوع زخم‌ها می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد.

علاوه بر این، برای بهبود زخم بستر نیاز به توجه مداوم و درمان‌های متعددی مانند تغییرات موقعیت بدنی، استفاده از تخت‌های مناسب و استفاده از داروها و باندهای تخصصی است. تمام این درمانها هزینه بر هستند و به زمان نیاز دارند. 

ثبت سفارش خدمات درمان زخم بستر در منزل

4. اثرات روحی و روانی

زخم بستر می‌تواند بر روی روان و روحیه فرد تأثیر منفی بگذارد. فرد ممکن است به دلیل محدودیت حرکتی و درد مداوم، اضطراب و استرس بیشتری تجربه کند که این موضوع می‌تواند بر روی روحیه و کیفیت زندگی او تأثیر منفی بگذارد.

روش‌های درمان زخم بستر

روش‌های درمان زخم بستر از جمله موارد مهم در مراقبت و بهبود این نوع زخم‌ها هستند. این روش‌ها شامل مراحل مختلفی از تشخیص تا درمان متناسب با مرحله و شدت زخم می‌باشند. در زیر به برخی از این روش‌ها اشاره می‌شود:

1. تغییرات موقعیت بدنی

یکی از اولین و مهم‌ترین روش‌های پیشگیری و درمان زخم بستر، تغییرات موقعیت بدنی فرد است. این اقدام شامل تغییر وضعیت بدنی در فواصل زمانی منظم و استفاده از وسایل کمکی مخصوص می‌باشد تا فشار بر نقاط حساس بدن کاهش یابد.

2. مراقبت از پوست

مراقبت دقیق از پوست در نقاط فشاری از دیگر روش‌های مهم در درمان زخم بستر است. این مراقبت‌ها شامل تمیز کردن پوست، استفاده از مواد مرطوب‌ کننده و استفاده از باندهای خاص برای حفاظت و جلوگیری از ایجاد زخم بستر می‌شود.

3. استفاده از تخت‌ و تشک‌های مناسب

استفاده از تخت‌های مخصوص با کیفیت، فشار بر نقاط حساس بدن را کاهش داده و به پیشگیری از ایجاد زخم بستر کمک می‌کند.

روش‌های درمان زخم بستر

4. تغذیه مناسب

تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی مفید برای پوست باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و ترمیم سریع‌تر بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود. مصرف غذاهای حاوی پروتئین، ویتامین C و روی می‌تواند بهبود فرآیند ترمیم زخم را تسریع کند.

5. استفاده از داروها و مواد تخصصی

برخی از داروها و مواد تخصصی مانند باندها، ژل‌ها و داروهای ترمیم‌‎‌کننده می‌توانند در فرآیند بهبودی زخم بستر مؤثر باشند.

6. درمان‌های فیزیوتراپی

استفاده از تمرینات و درمان‌های فیزیوتراپی به منظور افزایش عملکرد بدنی، کاهش التهابات و تقویت عضلات می‌تواند در فرآیند بهبودی زخم بستر موثر باشد.

7. روش‌های جراحی

در موارد پیشرفته و زخم‌های عمیق، جراحی برای تخلیه مایعات، تعویض بافت‌های تخریب‌شده و یا ترمیم بافت‌های زخمی ممکن است لازم باشد.

هر فردی ممکن است به روش‌های مختلف درمانی واکنش متفاوتی داشته باشد. بهتر است که برای درمان زخم بستر، با توجه به شرایط و مراحل زخم، با یک تیم پزشکی و درمانی متخصص مشورت کرده و برنامه‌های درمانی متناسب را آغاز کنید.

همچنین، پیگیری دقیق و پایدار با رعایت دستورات پزشک و انجام دقیق توصیه‌های مراقبتی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است تا فرآیند درمانی به بهترین شکل ممکن پیش برود و از پیشرفت زخم بستر جلوگیری شود.

احتمال بروز زخم بستر در چه افرادی بیشتر است؟

در ادامه پاسخ به این سوال که آیا زخم بستر کشنده است؟ بهتر است در مورد افرادی که احتمال بروز زخم بستر در آنها بیشتر است، آشنا شوید. 

1. افراد بستری

   افرادی که به دلیل بیماری‌های مزمن، جراحی‌های طولانی، ضعف شدید یا ناتوانی قابلیت حرکتی خود را از دست داده‌اند و برای مدت طولانی در تخت بستری هستند، بیشتر در معرض ابتلا به زخم بستر قرار دارند. 

2. افرادی با محدودیت‌های حرکتی

   افرادی که به دلیل عوارض نورولوژیک، صدمات نخاعی، فرآیندهای التهابی یا عوارض دیگر محدودیت حرکتی زیادی دارند هم در برخی موارد به زخم بستر مبتلا می‌شوند. 

روش‌های درمان زخم بستر

3. افراد مسن

   با پیشرفت سن، پوست افراد نسبت به فشارهای بیشتر حساسیت بیشتری پیدا می‌کند و این می‌تواند خطر بروز زخم بستر را افزایش دهد.

4. افراد دارای بیماری‌های مزمن

   افرادی که به بیماری‌هایی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، وضعیت‌های قلبی-عروقی یا سایر بیماری‌های مزمن مبتلا هستند، احتمال بروز زخم بستر در آنها بیشتر است.

زیرا پوست آن‌ها حساسیت بیشتری نسبت به فشار دارد. در این افراد با درمان زخم بستر، احتمال مرگ بر اثر زخم بستر کاهش می‌یابد. 

سخن پایانی

با توضیحاتی که ارائه شد مشخص گردید که می‌توان از ایجاد زخم بستر پیشگیری کرد و در صورت بروز این مشکل، با تشخیص زودهنگام و مراقبت‌های درمانی صحیح، این عارضه را درمان کرد. در واقع زمانی زخم بستر کشنده است که دیر تشخیص داده شود و درمان آن جدی گرفته نشود.

در این خصوص انتظار می‌رود که با استفاده از رویکردهای مناسب درمانی و توجه دقیق به موارد بهداشتی، بیماران قادر باشند بهبود یافته و کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنند. همچنین، آگاهی و آموزش مراقبتی به افراد و خانواده‌های آن‌ها نیز می‌تواند در پیشگیری و مراقبت از این مشکل مؤثر باشد.

منبع: https://nursinghomesabuse.org

https://www.levinperconti.com

سوالات متداول

زخم بستر چیست؟

زخم بستر نوعی آسیب پوستی است که در اثر فشار طولانی مدت بر روی نقاط خاص بدن افراد بستری یا دارای محدودیت حرکتی ایجاد می‌شود.

زخم بستر باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

عفونت‌های پوستی و بافتی، تخریب بافت‌های پوستی و زیرین، کاهش حرکتی و قابلیت استقلال فرد و کاهش کیفیت زندگی ناشی از درد و محدودیت‌های جسمی از جمله مشکلات ایجاد شده به واسطه زخم بستر هستند.

چگونه می‌توان از ایجاد زخم بستر جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از ایجاد این مشکل روشهای مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تغییرات موقعیت بدنی منظم، استفاده از تخت‌های مناسب باکیفیت و مراقبت دقیق از پوست و استفاده از باندهای مرطوب‌‌کننده اشاره کرد.

آیا زخم بستر قابل درمان است؟

بله، با مراقبت‌های دقیق و درمان‌های مناسب، زخم بستر می‌تواند بهبود یابد. اما در برخی موارد پیشرفته، ممکن است نیاز به روش‌های جراحی یا درمان‌های خاص باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا