6 مشکل متداول چرخ‌های خیاطی + اجزای تشکیل دهنده چرخ خیاطی

لوازم خانگیچرخ خیاطی

مواجه شدن با مشکلات متداول چرخ خیاطی، در واقع جزء لاینفکِ کار کردن با این دستگاه است و تقریبا اکثریت کسانی که با چرخ خیاطی سروکار دارند، حداقل چند مورد از مشکلات رایج این دستگاه را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل شناخت منشاء این مشکلات و راهکارهای موثر آن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در ادامه این مطلب از مجله آچاره قصد داریم به مهم‌ترین و پرتکرارترین مشکلات متداول چرخ خیاطی بپردازیم و راه‌حل آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده چرخ خیاطی

چرخ خیاطی از آن دست وسایلی است که کاربرد زیادی در زندگی افراد دارد. این دستگاه برای قشر خیاطان یک ابزار کاری مهم تلقی می‌شود و برای سایر افراد، یک وسیله ضروری و کارراه‌انداز! به همین دلیل تقریبا اکثریت افراد با این وسیله آشنایی دارند. اما برای عیب‌یابی بهتر، لازم است قطعات تشکیل‌دهنده آن به‌طور دقیق‌تری مورد بررسی قرار بگیرند.

مکانیزم چرخ خیاطی‌ به 3 نوع تقسیم می‌شود. دستی، الکترومکانیکی و کامپیوتری. با توجه به ساختار هر یک از این دستگاه‌ها، بعضی قطعات آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. اما در حالت کلی می‌توان اجزاء تشکیل‌دهنده مشترک تمامی آن‌ها را به شرح ذیل معرفی کرد:اجزاء تشکیل دهنده چرخ خیاطی

1. سوزن چرخ خیاطی

نخ و سوزن مهم‌ترین ابزار دوخت و دوز هستند و سوزن چرخ خیاطی شکل ظاهری متفاوتی با سوزن‌های معمولی دارد. نکته‌ای که در خصوص سوزن چرخ خیاطی معمولا از طرف خیاطان و افراد حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود، تناسب اندازه و شماره سوزن با نوع پارچه است. سوزن‌های چرخ خیاطی دارای شماره‌های گوناگونی هستند که بسته به نوع پارچه باید انتخاب شوند. همچنین در چرخ‌ خیاطی‌هایی که مجهز به بعضی آپشن‌ها مانند زیگزاگ دوزی، کنف دوزی، سردوزی و … هستند، باید سوزن‌های مخصوص مورد استفاده قرار گیرد.

2. توپی یا توپک چرخ خیاطی

توپک همان قطعه گردی است که معمولا در قسمت جلوی چرخ خیاطی تعبیه شده است. این قطعه در چرخ خیاطی‌ دستی به یک شفتی که متصل به اهرم چرخشی هست، وصل می‌شود. در چرخ خیاطی دستی این توپک باید به وسیله اهرم به حرکت درآید تا سوزن شروع به دوخت کند. اما در چرخ خیاطی‌های الکترومکانیکی یا کامپیوتری از توپک برای جابه‌جایی جزئی پارچه روی صفحه دوخت و تنظیم دقیق پارچه زیر سوزن، استفاده می‌شود.مشکلات متداول چرخ خیاطی

3. قطعات نخ کشی

منظور از قطعه‌های نخ‌کشی همان محل‌های تعبیه‌شده برای رساندن نخ به سوزن چرخ خیاطی است و معمولا شامل مسیر رفت و برگشت نخ و شیطانک چرخ می‌شود. نخ باید از این قسمت‌ها به ترتیب عبور کند تا در زمان دوخت، کشش مناسبی داشته باشد.

4. پایه دوخت

پایه دوخت همان قطعه مسطح کوچکی است که پارچه را روی صفحه دوخت ثابت نگه می‌دارد. پایه دوخت‌های متفاوتی وجود دارند که با توجه به نوع دوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. مراحل تعویض این قطعه بسیار آسان است و با بالا کشیدن اهرم پایه، می‌توان به‌راحتی پایه را از اهرم جدا کرد و پایه دیگری را جا زد.

5. ماسوره و ماکو

ماسوره و ماکو 2 قطعه بسیار مهم هستند که در زیر صفحه دوخت قرار می‌گیرند و نخ پایین را برای دوخت دستگاه فراهم می‌کنند. ماسوره یک قرقره کوچک است که توسط خودِ کاربر در رنگ‌های مختلف پر می‌شود و در داخل ماکو قرار می‌گیرد. سپس ماکو در حفره کوچکی که در قسمت زیرین دستگاه وجود دارد، جا زده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: 3 علت ندوختن چرخ خیاطی + راهکار حل مشکلماسوره و ماکو

پرتکرارترین مشکلات متداول چرخ خیاطی

همان‌گونه که اشاره شد، چرخ خیاطی به دلیل نوع کارکردی که دارد، ممکن است در حین دوخت دچار مشکلاتی شود. از جمله این مشکلات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1. گره خوردن نخ

این مشکل عموما در هر 2 قسمت بالا و پایین پارچه اتفاق می‌افتد و معمولا در قسمت زیر پارچه، به صورت دوخت‌های نامرتب و درهم تنیده دیده می‌شود. اصولا این مشکل منجر به چروک شدن پارچه و پاره شدن نخ شده و دوخت را متوقف می‌کند.

  • گره خوردن نخ معمولا به دلیل کشش بیش از حد نخ در دستگاه یا وجود نخ زیاد روی قرقره به وجود می‌آید.
  • همچنین ممکن است دلیل بروز این مشکل، عدم کارکرد صحیح پدال دوخت باشد. یعنی زمانی که پدال گیر داشته باشد و شما مجبور باشید برای هر دوخت دو پدال بزنید، نخ چرخ خیاطی گره می‌خورد.

2. چرخ خیاطی نمی‌دوزد

ممکن است شما چرخ خیاطی خود را آماده دوخت کنید؛ پدال را فشار دهید و سوزن شروع به حرکت کند اما متوجه شوید که چرخ خیاطی نمی‌دوزد. در این صورت لازم است موارد زیر را بررسی کنید:

  • در ابتدا مسیر نخ‌کشی و نخ بودن سوزن و همچنین پر بودن قرقره ماسوره را چک کنید.
  • در صورتی که مشکلی در موارد فوق وجود نداشت، به حرکت پارچه روی صفحه دوخت توجه کنید. اگر ریل دوخت، پارچه را به سمت جلو حرکت نمی‌دهد، احتمالا مشکلاتی مانند ساییدگی قطعه وجود دارد یا این که وجود پرز و گردوغبار در صفحه دوخت، مسیر ریل و دیسک‌ها را مسدود کرده است. در این شرایط با تمیز کردن و روغن‌کاری این قطعات می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
  • ممکن است پارچه مورد استفاده شما بسیار ضخیم باشد. در این صورت باید سوزن مناسبی را انتخاب کنید.
  • کشش نخ بالایی را چک کنید. ممکن است نخ تحت فشار باشد و مرتبا پاره شود و چرخ خیاطی ندوزد.چرخ خیاطی نمی‌دوزد

3. پارچه روی صفحه دوخت چرخ خیاطی حرکت نمی‌کند

زمانی که پدال پا را فشار می‌دهید و پارچه حرکتی نمی‌کند، به موارد زیر رسیدگی کنید:

  • این مشکل در بیشتر مواقع به دلیل پرز گرفتن و یا گیر کردن نخ در قسمت چرخ‌دنده‌ها اتفاق می‌افتد. آن‌ها را تمیز و روغن‌کاری کنید.
  • ممکن است پدال پای شما قطعی داشته باشد. سیم‌ها را چک کنید.
  • سالم بودن پدال پا را بررسی کنید. اگر این قطعه شکستگی یا لقی داشته باشد، جریان برق به‌درستی به دستگاه منتقل نخواهد شد. در این صورت بهتر است این قطعه را تعویض کنید.

4. نخ در زیر پارچه جمع می‌شود

یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل، استفاده از سوزن نامناسب است. توجه داشته باشید که یک سوزن مناسب با ضخامت پارچه را انتخاب کنید.

دلیل دوم استفاده از نخ بی‌کیفیت است. نخ‌های بی‌کیفیت به دلیل بافت ناصافی که دارند، به سرعت گره می‌خورند و دوخت را دچار مشکل می‌کنند.

5. نخ پایین مرتبا پاره می‌شود

کشش بیش از حد نخ پایین موجب پاره شدن آن می‌شود. برای حل این مشکل باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • باید ماکو را از داخل محفظه خارج کنید و کشش نخ را با دست بررسی نمایید. نخ باید با کمی کشش، به‌راحتی از میان درز ماکو خارج شود و گیر نداشته باشد.
  • اگر نخ ماسوره در میان درز ماکو گیر می‌کند، کمی پیچ ماکو را شل کنید.
  • قسمت قرارگیری ماکو را تمیز کرده و آن را روغن‌کاری کنید. زیرا بر اثر گردوغبار و سایش قطعات ممکن است ماکو به‌درستی نچرخد و نخ تحت فشار قرار گرفته و پاره شود.نخ پایین مرتبا پاره می‌شود

6. سوزن چرخ خیاطی می‌شکند

این مشکل رایج دلایل مختلفی دارد:

  • اگر سوزن شما بسیار کارکرده و فرسوده شده است ، طبیعی است که در هنگام دوخت آسیب ببیند. سعی کنید در فواصل زمانی معین، سوزن چرخ را تعویض کنید.
  • دلیل دیگر این است که شماره سوزن انتخابی با نوع پارچه تناسب ندارد. زمانی که پارچه ضخیم می‌دوزید، سوزن نازک قادر به سوراخ کردن پارچه و عبور از آن نخواهد بود. بنابراین ممکن است بر اثر فشار زیاد کج شده و بشکند.
  • کشش نخ‌ بالایی بیش از حد است. در این صورت ممکن است علاوه بر پاره شدن نخ، سوزن نیز بشکند.
  • سوزن به‌درستی در داخل نگهدارنده قرار نگرفته است. در زمان نصب سوزن توجه کنید که حتما آن را در داخل نگهدارنده به صورت صحیح فیکس کنید.

بیشتر بخوانید:دلیل اصلی قفل شدن چرخ خیاطی

کلام پایانی

همان‌طور که در اغلب راهکارهای توصیه‌شده برای حل مشکلات متداول چرخ خیاطی عنوان شد، چند اصل کلی برای جلوگیری از بروز مشکلات و حل آن‌ها وجود دارد. این اصول عبارتند از؛ انتخاب سوزن مناسب با پارچه، توجه به کشش نخ‌های بالایی و پایینی، تمیز کردن و روغن‌کاری قطعات. اگر این 3 اصل کلی توسط کاربران چرخ خیاطی رعایت شود، بی‌شک از بروز بسیاری از مشکلات رایج این دستگاه پیشگیری خواهد شد.

اگر در این زمبنه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

4.3/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام ببخشید برای چرخم مشکلی پیش اومده پیچ بالای چرخ فک کنم شکسته نمیدونم چی شده آزاده میخوام پیچشو باز کنم ولی نمیدونم چجوری هر چی سرچ کردم نگفت چرخ راسته جک لطفا کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا