دلیل اصلی قفل شدن چرخ خیاطی

لوازم خانگیچرخ خیاطی

یکی از سوال‌های رایجی که خیاطان زیادی آن را می‌پرسند این است که چرا چرخ خیاطی قفل می‌شود؟ چطور باید مشکل قفل شدن چرخ خیاطی را برطرف کرد؟ چرا دیگر چرخ خیاطی کار نمی‌کند؟ و ده‌ها سوال دیگر که ممکن است مشکل شما هم باشد. اگر به دنبال جواب به این سوال‌های خود هستید بهتر است با ما همراه باشید. در این مقاله به رفع گیر چرخ خیاطی می‌پردازیم و راه‌های حل کردن این مشکل را در اختیار شما قرار می‌دهیم. بعد از مطالعه این مقاله شما به راحتی خواهید توانست مشکلات مربوط به چرخ خیاطی خودتان را به راحتی برطرف کنید؛ پس با ما همراه باشید.

5 دلیل اصلی قفل چرخ خیاطی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمان کار با چرخ خیاطی، دستگاهتان گیر کند و به درستی نتواند به دوختن ادامه دهد. فرقی نمی‌کند که چرخ خیاطی شما از چه برندی است و چه کیفیتی دارد، ممکن است به هر دلیلی این اتفاق برای هر چرخ خیاطی پیش بیاید. در ادامه این مقاله چند مورد از دلایلی که منجر به بروز چنین مشکلی در چرخ خیاطی می‌شوند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.دلیل اصلی قفل چرخ خیاطی

1. مشکل در نخ‌کشی چرخ خیاطی

اولین دلیلی که باعث قفل شدن چرخ خیاطی می‌شود نخ‌کشی اشتباه آن است. رعایت نکردن مرحله‌های مختلف نخ‌کشی می‌تواند باعث شود که چرخ خیاطی شما به مشکل خورده و دیگر کار نکند. اولین کاری که  باید انجام دهید این است که مسیر نخ‌کشی را بررسی کنید. ممکن است نخ به خوبی جا نیوفتاده باشد و به این خاطر کار شما به مشکل خورده است. در این صورت، باید نخ را در جای درست و با روش درست تنظیم کنید. گاهی اوقات ممکن است نخ‌کشی خیلی خوب انجام نشده باشد و در مسیر خود دچار پیچ و تاب‌هایی شود. همه این‌ها قادر خواهند بود که دست در دست هم داده و باعث قفل شدن چرخ خیاطی شما شوند. پس باز هم بهتر است که قبل از هر اقدام دیگر مسیر نخ را چک کرده و آن را دوباره جا بیندازید. اگر ایرادی بود یا نخ از مسیر درست خود منحرف شده بود آن را اصلاح کنید. علاوه بر این موارد ممکن است که در مسیر نخ یک تکه نخ بریده از قبل پنهان شده باشد و در نتیجه باعث گیر رفتن چرخ خیاطی شده باشد. با ابزار مناسب این نخ را بردارید تا راه عبور برای نخ یکدست فراهم شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

2. تنظیم نبودن کشش نخ

یکی دیگر از دلایل اصلی قفل شدن چرخ خیاطی به کشش نخ مربوط می‌شود. در هر زمانی بهتر است که کاربر به این توجه داشته باشد که کشش نخ را به درستی تنظیم کنید. اگر تنظیم کردن کشش نخ چرخ خیاطی به خوبی انجام نشود، ممکن است به مشکلاتی مانند قفل شدن چرخ خیاطی برخورد کنید. در قدم بعدی درجه نخ را تنظیم کنید تا شاید دست خورده و تغییر کرده باشد. سعی کنید متناسب با نوع خیاطی و چرخ خود درجه کشش نخ را روی عدد مناسبی بگذارید (بین 3 تا 5) تا به رفع گیر چرخ کمک شود. هر چقدر این عدد بالاتر باشد، میزان کشش نخ نیز افزایش پیدا می‌کند. با توجه به نخ و سوزن موجود در بازار می‌توانید با قرار دادن چرخ خود روی درجه 3 تا 5 استفاده بسیار خوبی از چرخ خیاطی داشته باشید.تنظیم نبودن کشش نخ

3. نصب نادرست ماکو

یکی دیگر از دلایل اصلی که می‌تواند منجر به قفل شدن چرخ خیاطی شما شود این است که ماکو را به خوبی و به درستی جا نینداخته باشید. هیچوقت بدون این که نصب درستی از ماکو در جای خود داشته باشید، با چرخ خیاطی خود کاری انجام ندهید. زمانی که ماسوره داخل ماکو قرار می‌گیرد حتما نخ را از داخل شیار رد کنید و پشت فنر ماکو بیندازید تا در این صورت صدای تیک را بشنوید. این یعنی نخ و ماسوره به خوبی جا افتاده است و کارکرد خوبی به شما ارائه می‌دهد. حالا ماکو را در جای درست خود قرار دهید. اگر زمانی که نخ ماسوره را می‌کشید و آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌گردد بدانید که این کار را به درستی انجام نداده و باید دوباره این کار را تکرار کنید. در این صورت است که نخ داخل ماکو جمع شده و مانع از ادامه حرکت می‌شود. در نتیجه چرخ خیاطی نمی‌دوزد و با مشکل مواجه می‌شود.نصب نادرست ماکو

4. جهت چرخش توپی

یکی دیگر از احتمالاتی که در زمان قفل شدن چرخ خیاطی وجود دارد این است که جهت صحیحی برای چرخش توپ اصلی به سمت جلو یعنی سمت کاربر قرار نگرفته است. بنابراین اگر آن را به سمت عقب ببرید، طبیعتا نخ شل شده و تاب بر می‌دارد. این اتفاق به خاطر این که ماکو در خلاف جهت خود کار می‌کند پیش می‌آید. مسیر چرخش ماکو در جهت عقربه‌های ساعت بوده و اگر توپی را به عقب برگردانید ماکو همچنان به سمت عقب حرکت می‌کند. چرخیدن توپی در جهت درست باغث جمع شدن نخ در کمپلت شده و در نتیجه چرخ گیر می‌کند. این حالت به عنوان یکی دیگر از رایج ترین موارد قفل کردن چرخ و احتمالاتی که برای این مشکل می‌رود شناخته می‌شود.

5. عدم تمیز کاری و روغن کاری چرخ خیاطی

بهتر است که کار تمیز کاری و روغن کاری چرخ خیاطی خود را به طور مرتب انجام دهید. زمانی که چرخ خیاطی قفل می‌شود یکی از علل اصلی آن وجود کرک و پرز در داخل چرخ خیاطی است. قسمت‌های محفظه ماکو و اطراف آن و زیر صفحه دوخت باید به خوبی تمیز باشند تا چرخ با این ضایعات مختلف پر نشود.

عدم توجه به تمیز بودن چرخ خیاطی باعث می‌شود که گرد و غبار و پرز نخ و پارچه در قسمت‌های مختلف چرخ خیاطی قرار داشته باشد. قسمت کمپلت یا همان جای ماکو را باز کنید و با تمیز کردن و روغن کاری این قسمت مشکل خود را برطرف کنید. در مدل‌های چرخ خیاطی ژانومه این امکان به راحتی برای کاربران وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی چرخ خود را تمیز و روغن کاری کنید. میله ای که سوزن روی آن نصب می‌شود نیز یکی از قسمت‌هایی است که هنگام روغن کاری نباید آن را از قلم بیندازید. پرز‌های قرار گرفته روی ماسوره و جاماسوره ای را با برس گردگیری به خوبی تمیز کنید و بعد از تمیز کاری و برداشتن تکه‌های نخ و پرز روغن کاری را شروع کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

عدم تمیز کاری چرخ خیاطی

نتیجه گیری

در این مقاله درباره یکی از مشکل‌های رایجی که برای خیاطان به وجود می‌آید یعنی قفل کردن چرخ خیاطی و دلایل اصلی آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. این اتفاق دلایل گوناگونی دارد که برای برطرف کردن مشکل لازم است آن‌ها را بررسی کنید. چند دلیل اصلی این اتفاق بیان شد تا بتوانید در مواجهه با آن، مشکل را به راحتی و در خانه برطرف کنید. با خواندن این مقاله شما به خوبی متوجه خواهید شد که در صورت رو به رو شدن با مشکل قفل شدن چرخ خیاطی، از چه راهکارهایی استفاده کنید تا مشکل شما به خوبی برطرف شود. البته برای این که بتوانید عملکرد درستی داشته باشید باید اول از هر چیز علت وقوع آن را پیدا کنید.

اول از هر چیز بهتر است که مسیر نخ و نحوه کشیده شدن نخ تا زمانی که به سوزن برسد را بررسی کنید. اگر مشکلی در قرار گرفتن نخ وجود داشت بهتر است که آن را در جای خود قرار دهید. همچنین ممکن است مشکل چرخ خیاطی بابت درجه کشش نخ بوده باشد. درجه تنظیم نخ را نگاه کنید و آن را روی یک عدد مناسب که متناسب چرخ و جنس پارچه باشد قرار دهید. اگر توپی دستگاه را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، چرخ خیاطی بلافاصله کار کردن خود را قطع کرده و قفل می‌شود. این کار موجب آن می‌شود که نخ در کمپلت دستگاه جمع شده و چرخ خیاطی قفل شود. در چرخ‌هایی مثل ژانومه، فعال بودن ماسوره پرکن می‌تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که منجر به قفل شدن دستگاه خواهد شد.

اگر در مورد قفل شدن چرخ خیاطی سوال یا تجربه ای دارید در قسمت پایین همین مقاله با ما در اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید پرسش خود را در بخش نظرات درج کنید تا تعمیرکاران چرخ خیاطی آچاذه به شما پاسخ دهند.

4.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا